Burenruzie vóór zijn

Discussie in 'De lounge' gestart door Manque, 19 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manque

Manque Niet meer actief

Wij hebben onlangs een huis gekocht met een gedeelde oprit. De helft is van ons, de andere helft van de buren en nog andere buren hebben er recht van overpad over. Hij wordt dus door 3 gezinnen gebruikt.

Het is dus een oprit vanaf de straat naar de garage van buren A, naar onze garage en naar het tuinpad van buren B. Nu gebruiken de buren en ik allebei niet onze garage voor de auto, maar voor een praktijk aan huis. We parkeren dus allemaal in de openbare straat en niet op eigen terrein. Buurman heeft een timmerwerkplaats in zijn garage en wij hebben daar een atelier waar lesgegeven wordt. Ook moet de buurvrouw vaak met de dubbele buggy over de oprit en moeten wij er met de kinderwagen en de brommer overheen. En alle buren moet er met de containers overheen. Veel doorgaand verkeer dus.

Maar dan nu. De buurman A met de timmerwerkplaats zet er meerdere keren per dag een truck neer of zijn personenauto met aanhangwagen. Laden en lossen lijkt me geen probleem en ook logisch met een werkplaats aan huis, maar hij laat hem er vaak de hele avond en nacht staan en overdag meerdere uren achter elkaar. De keren dat zijn auto in de weg stond omdat ik zelf moest laden en lossen, kon ik gewoon aanbellen en hem vragen of hij aan de kant ging en dan deed hij dat. Maar hij blijft toch steeds weer op de oprit parkeren. Gisteren was ik aan het lossen en toen had de buurvrouw haar personenauto achter onze bus gezet omdat haar zoontje in de auto lag te slapen. Dus waren we ingesloten terwijl we maar 5 minuten aan het lossen waren en daarna weg wilden.

Tot nu toe gaat alles gemoedelijk, maar ik voel er toch niet goed over. Ik denk dat we duidelijke afspraken moeten maken, zodat de auto's van buurman geen uren achter elkaar op de oprit blijven. Zoals ik al zei: er is constant verkeer (sowieso meerdere keren per dag met de fiets/brommer er langs) en ik moet ook regelmatig kunnen lossen bij mijn atelier. Buren B hebben er nog niets over gezegd tegen ons, dus ik heb geen idee hoe zij erover denken.

Maar aan de andere kant: moet ik wel meteen moeilijk gaan doen over regels en afspraken...? Of moet ik gewoon doorgaan zoals we dat nu doen: als iemands auto in de weg staat, aanbellen en de eigenaar zet hem weg? Het lijkt me zo'n gedoe om dat te blijven doen. En om heel eerlijk te zijn: ik zet mijn auto ook liever op de oprit ipv aan de straat. Maar ik parkeer hem steeds braaf aan de straat om de oprit vrij te houden. Dan moet de ander dat toch ook doen?

Wat denken jullie? Vragen om duidelijke afspraken met het risico om meteen een zeikerd gevonden te worden, of gewoon doorgaan op deze manier (aanbellen wanneer de auto in de weg staat)? Er wordt immers wel altijd gehoor gegeven aan ons verzoek om de truck/auto weg te zetten.

2. Sjubidoe

Sjubidoe Actief lid

12 mei 2012
    361
    1
    16
    Lijkt me heel simpel, jullie helft is van jullie dus hij heeft niet het recht om daar te parkeren, dat hij dit wel doet om te laden en lossen hoort in overleg te gaan en dan zeker niet langer laten staan dan nodig is!!

3. Mamaa6

Mamaa6 Bekend lid

10 jun 2015
    933
    563
    93
    Ik zou voorlopig blijven aanbellen
    En over een halfjaar ofzo eens aankaarten joh dat aanbellen is voor beide lastig is het niet handiger als...

4. Manque

Manque Niet meer actief

@Sjubidoe Dat is natuurlijk zo, maar het lijkt me zo lastig om meteen te beginnen zeuren over rechten en plichten terwijl we daar maar net de sleutel hebben en nog niet eens slapen in ons nieuwe huis (we verbouwen nu nog). En aangezien meester Visser net met pensioen is gegaan wil ik geen problemen maken als die er nog niet zijn. Ik vraag me gewoon af of ik erover moet beginnen en zo ja, wanneer en hoe?

5. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Sja, een oprit is een oprit. Hij mag doen met zijn oprit wat hij wil. Als hij zijn auto op zijn oprit zet, dna mag dat. Kijk zijn auto op jullie oprit zetten is niet echt netjes natuurlijk en daar mag en kan je gewoon wat van zeggen, maar als hij zijn truck op zijn eigen oprit zet is dat zijn goed recht lijkt mij? Dat jij de auto ergens anders parkeert is jouw keuze, dan is dat niet gelijk zo dat een ander dat ook maar moet doen.

Ben wel benieuwd naar een foto van de oprit. Vind het apart dat jullie ene oprit hebben maar de hele buurt daar overheen moet met hun containers etc.

6. Mamaa6

Mamaa6 Bekend lid

10 jun 2015
    933
    563
    93
    Ik lees nu je hebt net de sleutel en woont er nog niet
    En je irriteert je er nu al aan?😉
    Misschien toch niet zon issue van maken " leven en laten leven" jij gaat vast ook onbewust irritante dingen doen 😅

7. Elmo

Elmo Niet meer actief

Voel een rijdende rechter aankomen.

Denk om problemen te voorkomen dat ik het zo zou laten.

8. Khlo

Khlo Fanatiek lid

16 jan 2015
    1.022
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat is nou precies het probleem? Dat je buurman op ZIJN oprit parkeert?

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Dit is ook hoe ik het zie.

10. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Zoals ik het lees Is het een gedeelde oprit die opsplitst naar twee garages houd dus in dat als er 1 auto staat en niet een tweede naast kan staan

11. Manque

Manque Niet meer actief

#11 Manque, 19 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
    @Edelweiss inderdaad, zo zit het. Ik heb een knullige schets gemaakt vd situatie:

Bekijk bijlage 481727

Doordat hij dus zijn auto daar heeft staan, kun je er maar amper (of soms helemaal niet) langs met fiets, brommer, container, kinderwagen. We wonen er nu inderdaad nog niet, maar zijn wel al 3 weken aan het verbouwen waarbij we dus vaak spullen in het atelier moeten zetten (bouwmateriaal, verhuisdozen etc) en iedere keer dat we einde vd middag/avond willen lossen bij de buurman moeten aanbellen en ik kom er ook regelmatig met de fiets die ik nu dan maar voor het huis zet ipv achter.

Zoals ik al schreef heeft hij elke keer zonder morren de auto weggezet, maar hij zet hem ook weer terug zodra ik klaar ben.

12. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Hmm Ik zou gelijk duideiljk zijn, die doorgang moet naar mijn idee vrij zijn, voor jullie en partij 3. Ik zou dus wel direct om de tafel gaan om meer irritatie te voorkomen.
    wat je wel kan doen is partij 3 eens vragen hoe het was voor jullie er woonden, deed de buurman het toen ook altijd al,

13. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Dit!

Ik denk dat je buurman dit al langer doet en voor gewoon aanneemt

14. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

1 aug 2013
    1.735
    10
    38
    Geef gewoon aan dat het zo niet echt handig is. Had ie zelf vast ook al gemerkt. En vraag hoe de vorige bewoner daar mee om ging. Waarschijnlijk hoefde je voorganger daar nooit te lossen dus voelt het voor de buurman als zijn parkeerplaats. Jullie moeten samen tot een oplossing komen. Vraag hem gewoon naar zijn ideeën daarover. Zou nu zeker niet op je strepen gaan staan en beginnen over rechten en plichten. Eerst maar eens even kennis maken en de relatie opbouwen.

15. Manque

Manque Niet meer actief

Ja dat laatste lijkt mij ook fijn. We hebben al een paar keer gekletst en het zijn prima mensen. Vooral de buurvrouw lijkt me een schat, de buurman is wat norsig maar heeft nog geen onvertogen woord gezegd. Maar hoe begin je toch over zoiets en hoe vaak moet je elkaar gesproken hebben voordat het bespreekbaar is? Ik kan daar echt mijn hoofd over breken. Maar goed, we kijken het nog even aan totdat we daar een tijdje wonen. Tot die tijd zet ik mijn fiets wel in de voortuin. Ik wil niet steeds zo langs die auto hoeven wurmen namelijk, straks maak ik nog een kras.

16. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Ik zou aangeven dat je het een beetje vervelend vind dat je steeds moet aanbellen en hen te moeten storen en dat je je kan voorstellen dat het voor hen dan ook vervelend moet zijn. En dat je er voor open staat om over een andere oplossing na te denken. Want jij zou het ook niet handig vinden om steeds naar buiten te moeten lopen. (Kun je je alvast indekken voor als je jouw auto daar eens kwijt moet)

17. tuc

tuc Niet meer actief

De eerste vraag die in mij opkomt is hoe doet partij er 3 dat (die wonen er neem ik aan al langer) als zij hun tuinpad niet kunnen bereiken. Als zij gewoon altijd aanbellen hebben de vorige bewoners van jullie huis dat ws ook gedaan en zal dat de normale gang van zaken zijn daar.

18. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Is de eigendomsrecht van de grond van de oprit precies 50/50 verdeeld? En is er voldoende parkeergelegenheid?

Ik zou aangeven dat je het vervelend vindt om steeds te moeten aanbellen als je er langs wilt. En vragen wat voor oplossing jullie daarvoor kunnen vinden.

19. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    In onze straat is dit ook vaak een probleem. Hier knallen ze er gewoon een paal in, zodat je er met je auto niet door kunt. Maar dan heb je wel gelijk ruzie. ;) Dat is in ieder geval geen oplossing.
    Zou het nog even aanzien, maar snap je wel.

20. Manque

Manque Niet meer actief

Ja, 50-50% en het recht van overpad voor de andere buren is ook vastgelegd.

Ik heb vanavond nog contact gehad met de mensen waarvan we het kochten en hen gevraagd naar de situatie toen zij er woonden. Zij gaven aan dat ze hier regelmatig onenigheid over hadden met de buren :( Omdat de buurman van mening is dat als wij de garage niet gebruiken voor een auto, we er niet met de auto langs hoeven en hij de oprit dus mag gebruiken om te parkeren. Ik hoop dat dit verhaal niet klopt, want ik betaal natuurlijk geen hypotheek voor de privéparkeerplaats van de buurman.

Ik zal het nog een tijdje aankijken, in ieder geval totdat we er een paar weken wonen, en het dan eens ter sprake brengen. Bedankt voor de adviezen tot dusver.

Deel Deze Pagina