Ervaring melatonine

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 27 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Onze zoon slaapt al jaren echt heel slecht in. Dat komt heel waarschijnlijk door de medicijnen die hij krijgt, maar doet het daar verder zo goed op dat we daar niets in willen wijzigen.
    Nu opperde de kinderarts starten melatonine, maar ik begreep ook dat dat dat niet zaligmakend is?

Iemand ervaring daarmee met jonge kinderen?

2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Mijn dochter slikt al sinds ze is gestart met methylfenidaat melatonine. Werkte bij haar goed, maar alleen als ze zich ook overgeeft aan haar slaap. Als ze zichzelf wakker houdt dan heeft het geen enkel effect.
    Dus tegenwoordig slikt ze het nauwelijks nog. Ze gaat toch rechtop in haar bed zitten en make believe tiktoks ‘maken’ :roflmao:

3. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.495
    8.417
    113
    Hier ook een tijdje gebruikt in overleg met de huisarts, hielp even leek het en daarna dus niet meer. Huisarts gaf later ook aan dat het ook tussen de oren zit, niet negatief bedoeld, maar wat @Adje ook aangeeft, als ze zich niet overgeven aan de slaap heeft het geen effect. Bij onze oudste in elk geval niet.

4. Suussiejj

Suussiejj Actief lid

26 mei 2022
    152
    141
    43
    Vrouw
    Mijn zoon van 12 slikt al 9 jaar melatonine, daarnaast krijgt hij ook andere medicijnen. Hij slaapt al sinds kleins af aan slecht in, maar als hij er tegen vecht dan blijft hij ook gewoon wakker.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Idd de methylfenidaat. Hier ligt hij rustig met zn ogen dicht, maar het lukt gewoon niet. Hij houdt zich niet bewust wakker zeg maar, want hij is ook altijd heel erg moe van het "korte" slapen en wil dat zelf ook graag anders.

Adje vindt dit leuk.
  6. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Onze zoon krijgt ook melatonine, al vanaf een jaar of 2 volgensmij (op advies van de neuroloog)
    Met melatonine slaapt hij (meestal) wel goed in.
    Niet altijd hoor, bij extra drukte en spanningen heeft hij meer moeite met slapen. Maar op gewone dagen lukt het prima. Zonder melatonine slaapt hij rond 22/23u en met melatonine 19.30.
    Hij krijgt overigens maar 2 of 3 pilletjes van 0.2 mg.

7. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Mijn oudste kan ook slecht in slaap komen. Hij slikt sinds een tijdje Valdispert Nacht en hij zegt dat dit helpt

8. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Dan zou het hem best eens kunnen helpen.

9. Mila2011

Mila2011 Actief lid

14 okt 2012
    268
    50
    28
    Mijn zoon is sinds kort gestart met melatonine en nu van de 11 keer is hij 10 keer gelijk in slaap gevallen terwijl hij normaal wakker ligt tot 23.00/00.00 uur. Daardoor hebben we overdag ook een heel ander kind. Wij zijn er blij mee. Enige nadeel wat wij merken is dat hij in de nacht wakker wordt maar hij slaapt zonder te roepen gelijk weer verder dus dat weegt bij ons niet op tegen het voordeel dat hij nu om half 9 slaapt tot half 8 in de ochtend.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ik gaf/geef het soms een paar dagen als hun slaapritme een beetje in de war was/is. Vaak gaat het na die paar dagen vanzelf weer goed. Maar zij slikken verder niets.

11. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.049
    2.553
    113
    Limburg
    Mijn oudste zoon krijgt 0,4mg melatonine, anders komt hij én niet in slaap én wordt in de nacht wakker als hij uiteindelijk iets heeft geslapen, slaapt niet meer en gaat vervolgens op jacht naar eten :rolleyes:
    Slikt overdag overigens ook methylfenidaat

Er zijn nachten geweest waarbij de melatonine ook weinig leek te helpen. Sinds 3 weken mag hij na het eten niet meer op de tablet ivm teveel prikkels voor het slapengaan en al 3 weken veel minder problemen met slapen.

12. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Onze jongste dochter heeft tijdje gebruikt, in de tijd dat ze methylfenidaat gebruikte.
    Ze is ook altijd een slechte slaper geweest.
    Met de melatonine (0,3 mg) sliep ze 1 uur eerder in dan zonder (21:30 uur ipv 22:30 uur).

Na een aantal weken ontstonden er doorslaap problemen. Eerst 1 keer per week, toen 2 keer per week etc. Nam toe in frequentie en ook ernst, tot zij (en wij!) echt in vicieuze cirkel van ernstig slaap te kort en vermoeidheid zat.

Ik heb toen onderzoek gedaan naar melatonine op internet en kwam er al snel achter dat de dosering en tijdstip van inname moeten matchen met je natuurlijke melatonine huishouding, anders kunnen er (grote) slaapproblemen ontstaan. Ik heb daarom de melatonine weer gestaakt (ondanks dat onze behandelaar een beetje sceptisch was...) en toen ging het inslapen weer moeilijker, maar sliep ze wel weer de hele nacht door. Dat was na de afschuwelijke nachten (van soms maar 2-3 uurtjes slaap) voor ons al weer een hele verademing...

(dochter is inmiddels zonder medicatie vanwege vele onacceptabele bijwerkingen en slapen is helaas nog steeds een dingetje...)

13. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Hier werkt het goed. Ik geef het als het gebrek aan slaap hem op lijkt te breken, aan het einde van de vakantie en de zondag voor een drukke week. Hij heeft er inmiddels een stuk of 10 gehad in totaal.

14. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.118
    1.824
    113
    Hier werd het ook voorgesteld omdat ze niet snel inslaapt (in de groep)
    Maar zij is altijd de dag aan het verwerken en vald dan in slaap.
    Maar bij onrust houd zij zich gewoon wakker.
    Slaande deuren en kinderen die huilen en/of schreeuwen of de nachtdienst die rouleerd.
    Dus nu te lezen dat ook met, dat ook een probleem kan zijn.

Wij gaan het dus niet doen thuis slaapt ze bij 2 nachtjes en dan rond 9u wakker.

Maar als ik zo lees dat hij zich er van bewust is zou ik het wel proberen.
    Zeker voor wat drukkere dagen zou het voor hem kunnen helpen.

15. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    We hebben een tijd terug een week 0,1mg aan onze oudste gegeven voor het slapen... Hij slaapt ook slecht in, met de melatonine was hij zo weg, maar hij krijg s nachts ineens hele levendige enge dromen waarin hij ons ging roepen of ging gillen in z'n slaap... We zijn er mee gestopt en die dromen stopten ook!

16. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Werkt goed bij mijn zoon, die wilde ook graag slapen maar het lukte gewoon niet. We hebben Shiepz, en gebruikten eerst twee pilletjes van 0,1 mg normaal. Maar nu 1 van 0,1 mg normaal en 1 van 0,1 time release, omdat hij rond 23:00 vaak wakker werd en niet meer kon sapen.

17. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.187
    113
    Hier is het een verademing geweest. Op advies van de neuroloog gaan geven, zoon was altijd wakker tot 23.00 uur. Vanaf dag 1 slaapt hij nu zo in. Hij krijgt 0,5 verdeelt in 0,2 gewoon en 0,3 time release. Helaas is doorslapen vaak nog een drama. Iedere nacht word hij wel 2x wakker. Dat zal vrees ik nooit veranderen. Geven we de melatonine een keer niet is het gelijk bal in de avond

18. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.847
    3.007
    113
    Wij geven het ook op advies van de neuroloog. En het werkt goed!

19. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Mijn oudste gebruikt sinds september melatonine. Heeft altijd last gehad van moeilijk inslapen. Uiteindelijk hadden we uitschieters naar 1.30 uur en dan om 6.30 uur weer wakker. Voor 23.00 uur sliep ze in ieder geval nooit.
    Sinds de melatonine slaapt ze van 21.00 / 21.30 uur tot 7.00 uur. Hele verademing dus.

Ze slikt verder geen medicijnen. Bij haar heeft het ermee te maken dat haar hoofd niet tot rust komt. We vermoeden hb en haar hoofd blijft 'aan' staan waardoor ze niet tot slapen kwam.
    Als ze naar bed ging was ze bijv. Aan het schaken of een spel aan het spelen in haar hoofd. Tja, dan zou ik ook niet in slaap vakken vallen :rolleyes:

Je kan het altijd een paar weken proberen. Werkt het is het heel fijn, werkt het niet dan kun je er ook weer makkelijk mee stoppen.

20. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Dochter slikt ook methylfenidaat, en melatonine, op advies van psychiater.
    Ze neemt t rond zes uur in, en dan slaapt ze meestal rond half negen.
    Alleen, soms houd ze zichzelf wakker en dan werkt t niet, gisteravond sliep ze rond 00:30 pas.
    Vanmorgen weer 06:00 wakker.

Deel Deze Pagina