Orthopedische zooltjes in normale schoenen. Maat groter nemen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Amethist, 4 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amethist

Amethist Niet meer actief

Mijn dochter heeft orthopedische aangemeten zooltjes. Nu wil ik een paar normale sneakers kopen, maar twijfel of ik een maat groter moet bestellen ivm de extra ruimte die de zooltjes innemen.

Iemand hier ervaring mee?

2. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    jep. Meestal wel. Waar je op moet letten (ik laat schoenen gewoon thuisbezorgen) is of de steunzool er qua lengte en breedte goed inpast, maar dan even belangrijk: voel als de zool erin zit, of je kindje bij zijn/haar tenen nog ruimte heeft om omhoog te bewegen! Sommige schoenen zijn heel plat bij de tenen, dat is niet geschikt.

3. Amethist

Ja, daar kwam ik vanmiddag achter idd. Ik had supergave sneakers besteld voor mijn dochter, maar best plat bij de tenen en toen ik ze haar aandeed zei ze gelijk dat ze zeer deden bij haar tenen. Echt jammer, maar die moeten dus retour.

Bestel jij altijd een maatje groter? A.yla's zooltjes zijn maat 26, dus ik twijfel of ik bij nieuwe schoenen die ik moet gaan bestellen een 27 zal nemen.

4. Frutsel04

Frutsel04 Actief lid

14 apr 2014
    220
    58
    28
    Ik kreeg, toen ik aan de zooltjes moest, de tip om schoenen te nemen waar je de zool uit kan halen. Dus dat bovenste laagje zeg maar. Dat scheelt in hoogte, en heb je dus geen schoenen die te lang zijn.
    Al zullen kinderen daar wel weer snel in groeien.

5. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

bij mijn zoon kon het gewoon in dezelfde maat als de orthopeed aangaf. Hoefde geen maat groter.

6. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik zou in de winkel gaan passen en zoeken naar schoenen waarbij de het voet bed eruit kan, dan heb je geen last bij platte schoenen.

7. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    ja uitneembare zooltjes,doe ik zelf ook.
    of ik sloop die zooltjes er zelf uit.

8. Amethist

Ik had nu schoenen met uitneembare zooltjes, maar evengoed had ze echt te weinig ruimte bij haar tenen. Uitneembare zooltjes zijn dus niet per definitie de oplossing.

9. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    ik koop altijd schoenen met de kids in een speciaal zaak. want bij de gewone standaard winkels lukt me dat niet die passen meestal niet. nu hebben wij hier ook geen normale steunzooltjes maar heel veel hobbels en bobbels. een maatje groter hebben wij wel altijd soms zelf 2. daarom passen we ze echt in de winkel. de laatste voor ons zoontje bijv hebben ze nog helemaal opgerekt waardoor hij nu geen last heeft anders had hij vaak nog blaren op tenen en hak nu niet.

10. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

#10 Ons Kleintje, 5 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jul 2014
    hier ook een megabobbel, steunzool maat 28 met zo`n 2,5 cm hoge bult in t midden. Bij de tenen is het maar een aantal milimeter. achterin een hoge opstaande rand van 3 cm. per maat 170 euro alleen voor de zolen.
    Ik koop wel altijd schoenen met veters, en stevige hak. Merk Mountain Peak (scapino) is een goede, niet de mooiste maar wel stevig. Soms heeft ecco ook van die `bergschoenen`.
    door de veters kun je deels nog bepalen of er meer ruimte bovenin nodig is.
    Ik was 2 weken geleden nog voor het hermeten van de steunzolen bij de orthopeed, en ik liet zien dat ik de zolen met dubbelzijdig tape had vastgeplakt in een open sandaal. (een goedkope met klittenband, van haren) en ze adviseerde me om gewoon de hele zomer mijn kind nog op deze manier rond te laten lopen. Inmiddels zijn zijn enkels wat steviger geworden na een half jaar op bergschoenen te hebben gelopen, anders had t waarsch niet gekunt omdat het niet zoveel stevigheid biedt rond de enkels.
    en ja, het is niet het mooiste omdat je die megazool ziet. Maar mijn zoontje loopt er heerlijk op en dat is wat bij mij telt. er zijn weinig mensen die het is opgevallen trouwens.
    Oja, ik teken de zooltjes om op karton en dan knip ik het uit en leg het in de de schoen, er moet dan nog max 1,5cm tot minimaal 8 mm over zijn. dan past de schoen goed, mits je de binnenzool eruit kunt krijgen ivm de hoogte

11. Amethist

Dank voor alle reacties. Ik heb nu andere besteld en voor zover ik kon zien hebben deze meer ruimte bij de tenen.

12. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Wat bij ons goed gaat (ik bestel altijd gewoon twee maten in 1 keer, als de zool erin past is het goed, dan voelen bij de tenen hoe hoog de ruimte is): kinderschoentjes.nl (froxy schoenen), sommige Adidas merken (sneakers zweten wel veel meer) en brakkies/keq schoenen. Maar dat zijn allemaal wat bredere schoenen, onze zoon heeft bredere voeten en hogere wreef. Trackstyle heeft ook breedte maten.

13. Amethist

Ik heb nu Braqeez besteld, dus ik ben benieuwd.

14. Nienke75

Nienke75 Lid

6 dec 2011
    74
    2
    8
    Vrouw
    Secretaresse
    #14 Nienke75, 8 jul 2014
    Laatst bewerkt: 8 jul 2014
    Onze dochter heeft ook steunzolen via de Orthopeed en Orthopedisch-Instrumentenmaker. Of je met steunzolen altijd een schoenmaat groter moet hebben dat vraag ik mij af. Soms hier wel en soms ook weer niet. Hangt er af van wat voor steunzolen je aangemeten hebt gekregen. Er zijn tegenwoordig bouwwerken bij, niets mee te beginnen. Je bent dan bijna aangewezen op orthopedische schoenen. Heel wat anders dan vroeger in mijn kindertijd toen iedereen gewoon steunzolen kreeg van metaal/staal of rood/oranje plastic (plexidure). Belangrijker is dat je voldoende diepte in de schoenen hebt om de steunzolen in kwijt te kunnen, zodat je niet buiten of op de schoenen komt te staan. De diepte kan je bewerkstelligen door schoenen te kopen met een los en uitneembaar voetbed. Deze schoenen zijn dus uitermate of speciaal geschikt voor als je steunzolen hebt.

Onze dochter heeft ook niet van zulke "standaard" steunzolen.
    Hele hoge mediale boog voor in de voetholte en een hoge pelot/druppel voor onder de voorvoeten.
    Worden altijd speciaal bij de Orthopeed door de Orthopedisch-Instrumentenmaker op- en aangemeten in de gipskamer d.m.v. het maken van onbelaste gipsafdrukken van haar voeten. Ken het zelf ook vanuit mijn kindertijd, gebeurde toen ook al zo.
    Belangrijk is dat je de steunzolen niet te breed laat maken want dan ben je echt in de prijzen, passen ze nergens in.

Wat voor steunzolen (materiaal) hebben jullie kids en lopen jullie ook allemaal bij de Orthopeed? Moeten jullie dan ook allemaal nog voor de klassieke gipsafdrukken? Wat een prijzen tegenwoordig hé, wat betalen jullie?

Groetjes,
    Nienke.

15. Nienke75

Nienke75 Lid

6 dec 2011
    74
    2
    8
    Vrouw
    Secretaresse
    Hebben jullie dan kuipjes steunzolen, waar je meer in staat en die de gehele voet omsluiten? Megabobbel, leuke benaming. Bedoel je de welving aan de binnenkant van de voetjes of die bobbel voor onder de voorvoeten? Wat een prijzen dat maatwerk, kan er over meepraten) en je krijgt maar een paar luttele centen terug van de verzekering. Hoe doen ze bij jullie het aanmeten van de steunzolen dan, gipsafdrukken?

16. Amethist

Mijn dochter heeft ook een hoge mediale boog, maar bij haar voorvoeten is het eigenlijk gewoon plat. Bij haar worden er idd ook gipsafdrukken van haar voeten gemaakt als ze op een stoel zit. Ze heeft zooltjes en semi-orthopedische schoenen, maar wij betalen alleen een eigen bijdrage van ca. € 70,--. Ik heb geen idee van wat voor materiaal ze gemaakt zijn, bruin zijn ze in ieder geval ;).

17. Nienke75

Nienke75 Lid

6 dec 2011
    74
    2
    8
    Vrouw
    Secretaresse
    Amethist,

Onze dochter heeft gewoon uitgesproken knik-platvoeten en daarnaast ook nog doorgezakte voorvoeten. Kan dus wel kloppen dat zij daarvoor ook een hoge pelot/druppel voor onder de voorvoeten heeft.

Waar lopen jullie precies voor haar steunzolen (Orthopeed en Orthopedisch-Instrumentenmaker welke)? Tijdens het spreekuur van de Orthopeed heeft de Orthopedisch-Instrumentenmaker hier zitting in de naastgelegen gipskamer. Dus als de Orthopeed heeft bepaald dat ze weer nieuwe moet (uitgegroeid/te klein of pasten niet meer bij haar voeten), kunnen we altijd direct blootvoets binnendoor naar de naastgelegen gipskamer. Orthopedische schoenen heeft onze dochter (nog) niet, dus wij draaien op voor de gehele kosten van haar steunzolen minus de bijdragen van de zorgverzekeraar. En dan reken ik nog niet de stevige "goede" kinderschoenen met een los en uitneembaar voetbed.

Hoe doen ze bij jullie dan dat gipsen? Hier altijd onbelast !! Bij ons moet ze op een tafel stappen en op een bankje tegen de muur gaan zitten. Benen recht vooruit, waarna er een soort beugels/steunen achter de knieholtes worden geplaats. Daarna mag ze de voeten slap laten bungelen. Vervolgens worden dan haar voeten opgemeten om de maat te bepalen (soort meetlat / vroeger metalen plaatjes welke aan een groot bord hingen en aan de voeten werden gepast). Tot slot werd er dan gips om de voetzolen gerold (soms incl. over de tenen de andere keer waren de tenen weer vrij). 10/15 minuten laten uitharden en klaar was mevrouw dan weer. Jij zelf noot steunzolen gehad dan?

18. Amethist

Wij zijn met haar bij de kinderorthopeed in het WKZ en de orthopedisch schoenmaker die er dan ook is is van Loopvisie uit Lelystad. Meestal zie ik hun beiden, maar soms ook alleen de schoenmaker.

Ze heeft nu ook nog schoenen, maar ik denk zelf dat ze die volgende keer niet meer nodig heeft en het alleen afkan met zooltjes. Mijn dochter heeft ook wel een soort knikplatvoet, alleen komt bij haar de buitenkant van haar voet los van de grond, dus het platvoet gedeelte is niet echt aanwezig eigenlijk.

Hier houd ik haar meestal gewoon op schoot en dan maakt de schoenmaker een gipsafdruk van haar voeten.

19. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Hier dezelfde schoenmaat ( zoon heeft ook een paar flinke steunzolen), geen maat groter door de zooltjes..

20. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    wij wonen in duitsland en hier zijn de zolen gewoon gratis. ik ga naar een orthopeedwinkel en de zolen worden dus ook handgemaakt. de eerste van mijn dochter waren simpele zolen en daar heb ik voor bijbetaald zodat we geen plasticrommel kregen maar ademende zolen. erna zijn we dus ergens anders heen gegaan omdat ze die met bobbels niet overal maken. en die zijn nu met mooi leer aan de bovenkant.

onze kids hebben ook knikplatvoet. maar laat ze ook wel op zandalen lopen. zonder zool als het echt heel warm word.

Deel Deze Pagina