Amethist, Dat ze straks géén orthopedische schoenen meer nodig heeft zal wel een uitkomst zijn, kan je naar iets makkelijkere en leukere schoenen uitkijken. Alhoewel ballerina's en sneackers wel niets zullen worden. Je zal wel uitkomen op de (kinder) correctieschoenen met een los en uitneembaar voetbed, want ze houdt nog wel de orthopedische steunzolen over. Zal dan ook wel een ander financieel plaatje worden, want de steunzolen staan dan niet meer in combinatie met de orthopedische schoenen. Wel even rekening mee houden kindervoeten groeien snel, steunzolen (nog steeds) niet. Soms moet onze dochter hier wel 2x per jaar nieuwe. Makkelijk hé, alles bij de Orthopeed in "one stop shopping". Controle en direct daarop de nieuwe steunzolen laten op-/aanmeten. Hoef je niet weer verder op stap en nadere afspraken te maken en in te plannen. Heeft jou dochter ook smalle voeten? Die van ons extreem. Vaak leest/wijdte 2 en dat is behoorlijk smal !! Zeg er bij het aanmeten van de steunzolen ook altijd uitdrukkelijk bij, smalle, smalle en nog eens smalle. Want aan die brede dingen hebben we niets. Dus een beetje "halve" knik-platvoeten, is dat het beste zo te verklaren. Heeft ze wel hoge mediale bogen nodig voor in de voetholtes om alles recht te zetten! Hebben haar zolen dan geen klein voorvoetsteuntje? Heeft ze overigens hele (van hak/hiel tot onder de tenen) of 3/4 (van hak/hiel tot onder de voeten) steunzooltjes. De assistentes van onze Orthopedisch-Instrumentenmaker (vaak van die vlotte jonge meiden) hebben hier bij het gipsen het liefst de voetzolen op "werkhoogte". Dus net zoals ik het eerder beschreef (tafel met daarop bankje tegen de muur, beugels/houders achter de knieholtes en voeten daarop slap laten bungelen). Op schoot bij mij is dus hier geen optie/mogelijkheid. Bij dezelfde Orthopedisch-Instrumentenmaker buiten het ziekenhuis, doen ze het iets anders. Zit je gewoon op een stoel, benen recht vooruit en staat de assistente meer in een kelder. Doen ze bij jullie dat voeten gipsen incl. de tenen of blijven de tenen altijd vrij? Wat een gedoen altijd hé als het gips er om zit. Paar keer masseren in voetholtes en drukken in het gips waar de pelot/druppel moet komen. Vervolgens moet het dan 10/15 minuten uitharden. Krijgen jullie de gipsmodellen mee naar huis? Heb even de site van Loopvisie bekeken. Leuke, goede en informatieve site. Als de schoenen en steunzolen ook zo goed zijn heb je niets te klagen. Jij zelf ook steunzolen (gehad)?
@ Nienke75: A.yla loopt juist erg goed op wat stevigere sneakers met haar zooltjes erin. Ik had van het voorjaar om eens uit te proberen sneakers van de Hema gekocht en daar liep ze heel goed op. Sandalen en ballerina's enzo kan ze echt niet aan, ze moet echt iets hebben dat haar voeten goed ondersteunt. Ik heb nu sneakers van Brakkies voor haar binnen gekregen en die lijken ook goed te zitten. Deze sneakers van de Hema had ze: Bekijk bijlage 405724
Ik heb zelf geen zooltjes, maar het zou denk ik niet verkeerd voor me zijn. Mijn voeten vallen ook erg naar binnen. Maar ik vind mooie schoenen net wat belangrijker ben ik bang. Erg eigenlijk
Amethist, Dus beetje knik(plat)voeten? Al lang? Vroeger zelf als kind nooit steunzolen gehad? Schoolarts e.d.? Misschien toch eens het overwegen waard om ze gewoon eens te laten aanmeten. Hoef je ze nou ook niet direct dagelijks te gaan dragen, maar dan heb je ze in iedergeval in de kast als je eens last hebt of veel moet staan/lopen.
Ja, een beetje knikvoeten denk ik. Al zolang als ik me kan herinneren eigenlijk. En nee, vroeger ook nooit zooltjes gehad. Geen idee waarom niet eigenlijk.
Nah, op het begin moest ze de schoenen wel de hele dag aan, maar tegenwoordig loopt ze thuis altijd op blote voeten (ze weigert sokken aan te doen). Ik had nu sneakers van Muyters besteld, maar die zitten dus niet goed. Nu had ik sneakers van Brakkies besteld, maar die zijn denk ik toch wat wijd en bovendien zei ze op een gegeven moment dat het zeer deed bij haar tenen. Zucht... Dus die ga ik denk ik ook maar terug sturen en dan snel een keer met haar naar de stad om gewoon te gaan passen. Da's misschien toch makkelijker. Moet ik wel naar een andere stad dan waar ik woon, want het aanbod is hier bedroevend. Ik krijg de gipsafdrukken eigenlijk nooit mee. Hier doen ze altijd de hele voet, inclusief tenen. Eerst krijgt ze altijd huishoudfolie om haar voeten, zodat haar voeten gewoon schoon blijven. Dat vindt ze altijd grappig.
Amethist, Misschien optie als je goed bent verzekerd (dan zijn ze bijna gratis ) om eens na te denken toch eens steunzolen aan te laten meten, of in ieder geval even naar je voeten te laten kijken door een Orthopedisch-Instrumetenmaker of Podoloog .
Amethist, Hier werken ze bij de Orthopedisch-Instrumentenmaker altijd direct op de blote voeten. dus niks kousjes of folie. Als de afdrukken van de voeten zijn, maken ze met een grote (natte) spons de voeten weer een beetje schoon/toonbaar. Wat een model hé die uitgeharde gipsafdrukjes. Net een soort balletschoentjes. Daar komen ze toch wel enigzins mee overeen. Hier doen ze ook het meest de gipsafdrukken van hak/hiel tot over de tenen. Altijd raar gevoel dat kleffe lauwe gips om je voeten. Wel altijd lekker warm aan je voeten. En als het dan van de voeten wordt gehaald heb je opeens hele koude voeten. Je laat de steunzolen bij de dochter ook direct op-/aanmeten nadat de Orthopeed heeft gezegd dat ze nieuwe moet hebben. Moet je ook weer op hetzelfde adres passen en ophalen? Als volwassene moet je dus nooit gaan met panty's want dat gaat het niet worden. Er blijven altijd gipsresten/-vegen achter op voeten en dan heb je ophalingen in je mooie panty (ervaringsdeskundige, wilde toen zelf even snel en had ook nog andere afspraken). Dus sindsdien altijd maar sokjes als ik zelf naar de "steunzolenboer" moet. Hier krijgen wij de gipsafdrukken ook nooit mee hoor als we de nieuwe steunzolen komen passen bij de pasafspraak.
Ja, ik zie de orthopeed en de schoenmaker tegelijk, zij vormen het "oordeel" en dan worden direct de gipsafdrukken gemaakt. Echt handig. Vervolgens krijg ik de schoenen met inlays gewoon thuis gestuurd. Alleen de eerste keer toen ze ze kreeg zijn we nog in het WKZ geweest om ze te gaan passen.
Amethist, Bij ons ga je eerst naar de Orthopeed, die kijkt naar de voeten, enkels, knieën en bekijkt/past de oude steunzolen. Als je nieuwe steunzolen moet hebben, loopt zij met je mee naar de naastgelegen gipskamer alwaar dan de assistente van de Orthopedisch-Instrumentenmaker zitting heeft. Ze legt uit dat er nieuwe moeten worden gemaakt en hoe deze er ongeveer uit moeten zien. Geeft de "oude" steunzolen aan haar af en vertrekt daarna naar haar volgende patient. Na opmeten en afdrukken maken, krijg je een pasafspraak bij hen op de werkplaats (dus buiten het ziekenhuis).
Amethist, Maar wat was je dochter nog jong toen ze voor het eerst (semi) orthopedische-schoenen met steunzolen kreeg. Tegenwoordig starten ze pas met steunzolen als je een jaartje of 7/8 bent. Ze laten eerst je voeten het werk doen en bekijken of er op een natuurlijke weg (dus nog zonder steunzolen o.i.d.) verbetering in de stand of model van de voeten gaat optreden. Heel andere gedachte dan die ze vroeger hadden. Toen kregen kinderen bij het minste of geringste al steunzooltjes voorgeschreven en aangemeten. Onze dochter kreeg al op haar 2e steunzolen. We liepen al bij de Orthopeed vanwege Heupdysplasie. Daarvoor heeft ze toen eerst gips- en later spreidbroekjes gehad om de heupen qua stand te laten corrigeren. De Orthopeed kijkt dan ook verder naar knieën en voeten. Hieruit bleek dat ze stijve/starre (knik)platvoeten had. Dat zijn platvoeten welke in onbelaste stand ook plat zijn en geen of nauwelijke welving hebben in de voetholte/mediale boog. Ook als je in onbelaste stand de tenen iets naar achteren drukt komt er geen welvin, wat bij soepele platvoeten nog wel het geval is. Toen ze uit de broekjes/beugels was en een beetje redelijk los liep werd er door de Orthopeed direct gestart met steunzolen. Vandaar toen op haar 2e al zolen.
Mijn dochter heeft de zooltjes en de schoenen gekregen toen ze 2,5 was. Ze kon toen nog niet lopen door de stand van haar voeten. Bekijk bijlage 406004
Ja, de stand van haar voeten is heeeel veel verbeterd. Ze staat nog wel wat op de binnenkant van haar voeten, maar kan met zooltjes dus wel normale schoenen aan.
Amethist, Nou, gelukkig maar dat alles een beetje is bij en rechtgetrokken. Je moet er ook niet aan denken dat het blijvend zal zijn. Gelukkig wonen we dan ook nog in Nederland waar ze dat kunnen verhelpen. Dus nu nog een beetje knik-platvoeten, nou dat hebben er meer, daar kan je wel héééél oud mee worden. Goed aangemeten hoge steunzolen kunnen hierin wonderen betekenen. Met regelmatige controles (en nieuwe zolen) kan je ver komen. Moet ze binnenkort weer voor controle/nieuwe? Wij mogen maandag a.s. weer voor de reguliere controle naar de Orthopeed.