Hee wat een goed nieuws Kiwi! Wat een opluchting zal dat voor je zijn! Bij de neuroloog dachten ze toch dat het ook wel het syndroom van Horner was, al zijn er dingen die er niet mee overeen stemmen. Zo hangt zijn oogje niet de hele tijd, maar is het ook weleens gewoon open. Verder kreeg ik tot mijn verbijstering te horen dat Sverre bij zijn geboorte dus een schouderdysluxie (?) heeft gehad! Dat wist ik helemaal niet! Daar hebben ze dus aan moeten trekken, waardoor de oogzenuw in zijn nek ws beschadigd is geraakt. Verder denken ze dat het bijna niet anders kan of hij ziet dubbel als hij bijvoorbeeld naar links kijkt, of naar boven. Omdat zijn rechteroog niet goed meebeweegt. Ze hebben nu een MRI aangevraagd, met voorrang, dus binnen 2 maanden kunnen we een oproep verwachten. Hij krijgt dan een klein roesje en dan gaan ze kijken of er nog ergens een beklemming zit, waar de evt. beschadiging zit, dat soort dingen. In september gaan we weer naar de oogarts. Dan zal er wel met afplakken begonnen worden denk ik. Ik was wel heel trots want de neurologe zei dat het zo knap was dat hij al zo goed en stabiel liep, want dat Nederlandse kindjes vaak niet zo snel zijn met lopen!
HE Kar, Over dubbelzien gesproken van jou ukkie.... Kleintjes zien nooit dubbel. Het brein is namelijk nog zo "kneedbaar" dat ze vrijwel direct een aanpassing vinden en op het moment dat de oogstand anders is (en je als volwassenen dus dubbel zou zien) 1 oogje uitgeschakeld wordt. Overigens zie je vaak bij een Horner die aangeboren is, dat het ooglid lang niet altijd hangt en soms maar heel subtiel iets lager staat wat je bijna niet ziet. Kan idd komen door een schouderdysluxie, de zenuwbanen die oa voor pupilreacties zorgen, lopen gedeeltelijk via de nek eerst naar beneden tot de longtop en dan weer terug naar boven. Ik hoop dat jullie snel de MRI gaan krijgen... zodat jullie meer weten! In september weer terug naar de orthoptist, of alleen naar de oogarts? Als het het laatste is (je hebt het nl over de oogarts) dan zou ik er wel op aandringen ook naar de orthoptist te gaan! Afplakken zal indd wel gaan gebeuren als ik dit zo lees. Knap zeg dat Sverre al loopt! Hier alleen nog achter een babyrollator
Wat raar dat ze je niet hebben verteld van de schouderdysluxie. Dat wisten ze dan toch al toen hij gebroren was? Heeft hij door die beschadiging aan zijn oogzenuw dan het syndroom van Horner? Ik had hier trouwens nog nooit van gehoord van dit syndroom. Ik hoop dat alles goed komt met Sverre! @ Liefzonnetje; Bij mij werd ook gezegd dat als de ogen niet goed samenwerken je dubbel kan zien. Kan dan misschien toch bij kleintjes.... Bij Emma ging de samenwerking van de oogjes goed dus was er ook geen sprake van dubbelzien.
aanvankelijk gaan ze idd heel kort dubbelzien, maar dat wordt erg snel door de hersenen aangepast... voordat die aanpassing kan gebeuren, moet er wel even dubbel gezien worden. Maar dat dubbelzien is dus niet blijvend bij kindjes (en zeker niet op deze leeftijd!) Zodra kindjes kunnen praten, kun je er natuurlijk pas naar vragen. Maar uit diverse studies (en eigen ervaring bij wat oudere kinderen) blijkt dat de hersenen zich zo aanpassen dat er niet meer dubbel gezien wordt (anatomische veranderingen). Als een kind bijvoorbeeld aan scheelzien geopereerd wordt en de operatie is helaas niet helemaal succesvol zodat de ogen anders scheel staan, dan klagen sommige kinderen een paar dagen hooguit van dubbelzien en daarna is het verdwenen... hersenen hebben zich dan dus aangepast. Door dit aanpas gedrag kan ook een lui oog ontstaan, waarvoor je dan weer af moet plakken om dat oog te stimuleren.... enz enz (zo'n leuk vak he? ) Jullie zijn straks ook halve orthoptisten
Hoi Kar76 Hoop dat de MRI scan goed uit zal vallen! Ben benieuwd, hopelijk valt het mee. Groetjes Mineke
We lijken idd wel halve orthoptisten. Maar je kan ook wel eens te veel weten hoor, dan blijf je er maar over nadenken. Soms moet je ook gewoon afwachten hoe het allemaal ontwikkeld.
Dat is ook waar kiwi80, op een gegeven moment weet je soms te veel. Maar ik ben blij hier toch ook lotgenootjes gevonden te hebben. Als ik m'n verhaal kwam/kom doen, begrijpen jullie het helemaal omdat jullie gewoon in soortgelijke situaties zitten. Wat ben ik blij met dit topic!
Hallo! Kiwi: Nee, ze hebben over die schouderdysluxie dus nooit eerder iets gezegd. Terwijl hij in het ziekenhuis geboren is. Ik had zelf ook niet het idee dat ze zo hebben getrokken aan hem maar ja... Ik was na 20 uur weeën en 2 uur persen niet zo heel helder meer . liefzonnetje: Goed om te weten dat hij niet dubbel ziet! Leek mij ook al raar, want hij kan zo goed kleine dingetjes met twee vingertjes oppakken, zonder mis te grijpen. Ik denk eigenlijk wel dat we in september ook weer bij de orthoptist komen hoor. En anders zal ik er in ieder geval naar vragen! Had ik nog een vraagje: Is Horner echt onomkeerbaar? Of is er met afplakken nog wel verbetering te bereiken?
met afplakken kun je alleen de gezichtsscherpte stimuleren cq de ontwikkeling van het zien. Wat ik wel zie is dat een Horner wat door idd schouderdysluxie komt, wel minder kan worden. Vervelend antwoord, maar tijd zal het leren. Op zich hoeft een Horner absoluut geen probleem te geven, als alle andere oorzaken maar uitgesloten worden.
ff aan jullie kwijt hoor... heb gisteren mijn eigen zoontje maar eens gecontroleerd... twijfelde over zijn oogstand en hoge brilafwijkingen komen in de famili voor.... nou ons ventje heeft de ogen van zijn papa.... voorlopig nog geen bril, maar hij zit ruim onder de gemiddelde sterkte die op zijn leeftijd normaal is, ik verwacht dat als hij op de basisschool zit, hij wel aan de bril moet... ik was eerlijk gezegd wel opgelucht dat hij nu nog niet hoeft.... ik had er al rekening mee gehouden dat hij sowieso ooit wel aan de bril moest.... iedereen draagt bij ons een bril namelijk. was wel heel raar om je eigen kind te onderzoeken
Liefzonnetje, kan me voorstellen dat dat raar is! Maar ook wel handig, een moeder die zulke dingen weet. En ach, wie heeft er tegenwoordig nou geen bril? (of beugel) Wij hebben nog niets gehoord over de mri, had ik ook niet verwacht. Zodra ik meer weet hou ik jullie op de hoogte!
Idd, best raar om je eigen kind te testen. Maar ook wel weer fijn dat je het kan. Je weet het zelf maar al te goed! Zit je ook niet in onzekerheid. Hij hoeft nu iig nog geen bril. Dat is wel fijn bij zo'n kleintje.
Joris mag maandag weer naar de Orthoptist! Ben heel benieuwd, is de 2e keer bij de orthoptist en de vorige keer waren zijn oogjes al vooruit gegaan en hoefde we niet om de 3 maanden maar om de 6 maanden!