Het leek me erg leuk binnenkort met een kleintje te gaan babyzwemmen, bij ons in de buurt is een zwembad dat chloorarm is, ze maken gebruik van zoutelectrolyse. Maar er zit nog wel chloor in het bad. Nu lees ik veel verschillende verhalen over babyzwemmen. Zo zijn er veel mensen die zeggen dat het heel goed is voor de ontwikkeling. Anderen zeggen dat je het niet moet doen omdat het chloor heel erg slecht is voor de kleine longen van baby's en dat ze hierdoor meer kans hebben op astma. Zijn er ervaringen?
ik ga nog steeds elke week babyzwemmen met de kleine man en hij vind het geweldig. Het is zelfs zo dat als hij verkouden is, hij zch beter voelt na het zwemmen en heerlijk slaapt. Hij vind het ook echt heel erg leuk, wordt helemaal wild als we het zwembad ingaan. Als chloor werkelijk zo slecht zou zijn, zouden ze geen babyzwemmen geven... ik zou het gewoon doen. Je kan overal wel iets negatiefs over verzinnen, maar het is gewoon leuk en ontspannend voor die kids.
Hier ook iemand die elke week gaat babyzwemmen. Heerlijk vind mijn jochie het. als we bij het water staan te wachten spartelen zijn benen al. En de lach is van oor tot oor, te geweldig. Tja, ik ben niet met drie maanden gestart ivm met de zomervakatie waarin geen les word gegeven. Maar ik zie er geen kwaad in. Er zijn veel voors en tegens en je zult echt zelf moeten beslissen. Ik denk wat mijn voorganger ook al zegt: anders zou er geen babyzwemmen zijn als het echt heel slecht is. Mijn kindje heeft al een grote kans op asma (beide kanten opa) Dus daarom hoef ik het niet te laten Verder hebben mijn neefjes en nichtjes ook gezwommen en die zijn asma vrij. Wil natuurlijk ook niet alles zeggen, dat begrijp ik ook wel. Ik zou zeggen: ga een keertje gewoon zwemmen, zonder les. Zie hoe het gaat, want drie maanden is nog wel echt jong! is mijn mening dan. Kindje houden dan een les niet altijd vol. Maar wie weet, die van jou wel!! Zwemmen is echt leuk! Ik vind het zelf erg ontspannend en me zoontje vind het geweldig.
Ik ben vanaf 12 weken gaan zwemmen met onze oudste en hij is zo gezond als een vis! Nooit ergens last van gehad *klopt hard af* en hij vond het echt geweldig! Ze worden ook echt watervrij, dat wil zeggen dat hij totaal niet bang is in het water en zichzelf ook weet te redden eventueel als hij erin valt. Dat leerde ze namelijk hier op babyzwemmen.
Ik denk dat het wel meevalt bij een speciale babyzwemles. Wel weet ik dat ze in Duitsland babyzwemmen aanraden vanaf 7 maanden, ivm rijpheid van de longen.
De oudste vanaf 4 maanden iedere week naar baby zwemmen geweest. Helaas nu voor de zomer vakantie moeten stoppen omdat ik met 2 dit niet kan plannen. Fantastisch water vrij kind en pas 1 keer ziek geweest. Zal dus allemaal we meevallen
Wij zijn vanaf 8 maanden gaan babyzwemmen, en hij vindt het nu echt fantastisch! Met een baby van 3 maanden zouik het persoonlijk nog niet doen, dan "kunnen" ze nog niks. Wij zwemmen in een groep van kindjes tussen de 0 en 4 jaar, dus wellicht is het anders als het alleen om hele kleintjes gaat. Van het chloor heeft hij helemaal geen last.
Bedankt voor jullie reacties. Ik was zelf ook niet van plan het nu al te doen, maar na de kerst ongeveer.. dan is hij 5 maanden
En als roken werkelijk slecht zou zijn zouden ze toch geen sigaretten maken? TS, beide dingen die je in je beginpost zegt zijn waar: chloor is slecht voor de longen, maar zwemmen is goed voor de ontwikkeling. Dus ja, daar zul je zelf tussen moeten kiezen. Het leven is schipperen tussen geneugten en gevaren En dat kindjes nú geen last hebben van de chloor wil natuurlijk niet zeggen dat ze geen (milde) langetermijnschade hebben opgelopen. Ik ben zelf overigens wél gaan babyzwemmen, mét in mn achterhoofd een risico op niet optimaal ontwikkelende longetjes. Maar ik vond het (met een sloot aan de tuin) belangrijk om DL zo snel mogelijk watervrij te maken.
Babyzwemmen met hele kleintjes schijnt 50% meer kans te geven op astma. En ja, als dat nu niet is kan dat dus nog komen. Voor mij een grote no-no dus. Eigenlijk ook wel logisch. Maar ja iedereen is hels over als iemand rookt waar een baby bij is maar ze pleuren dezelfde baby wel lekker in een chloorbadje Als je dan perse wil ga dan naar een chloorvrij zwembad.
Daar heb ik naar gezocht... echt chloorvrije baden bestaan in nederland niet, wel chloorarm. Als ik ga babyzwemmen met hem, dan ga ik dus ook in een chloorarm zwembad.. dat scheelt misschien ook alweer een hoop met een gewoon zwembad..
hier kan je alle chloorarme zwembaden vinden: Chloorarme zwembaden - Vereniging voor Mensen met Constitutioneel Eczeem
Ik ga wel met mijn kleintje zwemmen ze is nu 2 maanden en we gaan vanaf 12 weken t proberen. Gewoon 10 minuutjes of zo. Dat van gloor schadelijk, kan nergens echte info vinden. Alleen forum waarschuwingen. Consultatie bureau zegt dat t kan en geen probleem is. Alleen de temperatuur in de gaten houden. Heeft iemand misschien een link of een adres van wetenschappelijk bewezen onderzoek. Heb al flink gégoogled maar kan niets vinden !
Wij gaan morgen een weekendje naar Center Parcs en we gaan zeker ook even met Mees in het zwembad kijken.. En als dat niks is, dan gewoon lekker met hem in bad in het huisje
Weer een vergelijking die nergens op slaat natuurlijk he! niet echt met elkaar te vergelijken.... zucht...
Vertel, waarom slaat die vergelijking nergens op? Jij beweert dat als iets niet gezond is het dus niet geproduceerd/aangeboden wordt? Dat is echt verschrikkelijk naïef. Er worden zoveel dingen gemaakt die niet "goed" zijn. Voor volwassenen (sigaretten, alcohol, cocaïne, noem maar op) maar ook voor kinderen, en ja, zelfs voor baby's (van die loopwagentjes waar ze in hangen voor ze kunnen lopen, suikerbommen zoals pyjamapapjes) Het simpele feit dat iets bestáát, is echt geen garantie dat het iets goeds is.
Lekker in het bubbelbad, dat is lekker warm - en eigenlijk moet je eens een thermometer meenemen, zodat je je kindje gelijk kan temperaturen na het zwemmen, dan weet je écht hoe veel je kindje is afgekoeld van het zwemmen. Hij is nog wel heel klein namelijk en dan is het risico van onderkoeling gewoon echt wel aanwezig (en niet altijd even duidelijk merkbaar aan je kindje) .
Verder over chloor: De meningen zijn veelal gebasseerd op een belgisch onderzoek wat ieder jaar weer naar boven komt. Maar dat onderzoek is niet representatief voor Nederland (en ik geloof niet eens voor alle belgische baden) , omdat hier de eisen anders, strenger zijn aan de hoeveelheid chloor. En een chloorvrij bad: Tja, er moet iets zijn wat de bacterieen doodt. Anders heb je weer veel meer kans dat ze ziek worden door de bacterieen etc die dan vrij spel hebben, want het temperatuurtje in een zwembad is natuurlijk ideaal.. Zelf vind ik babyzwemmen met de hele kleintjes altijd wel bijzonder. Als ze het prettig vinden, kunnen ze zich zó mooi ontspannen en drijven in het water waarbij je ze alleen in het nekje met 1 hand hoeft vast te houden... Ook het afsluitreflex is er dan nog, waardoor ze ook gewoon onderwater kunnen. Erg mooi... Ik zou voor een 1e keer overigens juist wel voor een les kiezen, dan krijg je gelijk wat handige tips.
Het gaat om de chloordampen, niet eens zozeer om het chloor in het water zelf. Je kunt hopelijk zelf ook wel bedenken dat die dampen niet gezond zijn voor longetjes in ontwikkeling. Wat er zo leuk is aan een baby onder water....ik heb het nooit gesnapt en vind het ook zeker niet 'bijzonder'.
Hoe schadelijk chloor is weet ik niet. Dat mijn dochter het heerlijk vind om te zwemmen wel. Zo mooi om haar te zien genieten en haar ontwikkeling in het water te zien. Ik kan niet wachten tot mijn zoontje ook kan gaan (na de eerste prikjes) zodat we weer lekker met zijn alle naar het zwembad kunnen.