Wennen aan gastouder

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Bloem2310, 11 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.770
    2.185
    113
    Hoi allemaal!

Morgen gaat mijn dochter van 15 maanden voor het eerst een middagje naar een Gastouder.
    We zijn al twee keer gaan kijken om kennis te maken met de gastouder en het andere kindje dat ze opvangt.
    Dit ging redelijk totdat ze ineens erg verdrietig ging kijken en tegen me aan kroop..
    Nu ben ik bang dat dit morgen ook weer gaat gebeuren en ik weet van mezelf dat ik haar dan weer mee naar huis neem.

Verder is het een geweldige gastouder met een leuke grote tuin en veel dieren dus ik denk dat het voor mijn dochter erg leuk zal zijn om daar te zijn.

Hebben jullie ervaring met het wennen? En hoe kan ik er voor zorgen dat ik ook met een gerust hart weg kan gaan? Misschien nog tips?

2. Boommm

Boommm Niet meer actief

Gewoon weggaan. Ook als ze gaat huilen. Geen drama van maken. Kus geven, haar aan de gastouder geven en gaan. Als je zelf mee gaat spelen met haar verdriet of een mega uitgebreid afscheid gaat doen maak je het alleen maar groter en moeilijker. Meestal is het zo dat als je de deur uit bent het 2 minuten later alweer goed is.

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Maak het afscheid kort en duidelijk.

Als ze gaat huilen, is heel vervelend, maar ook gewoon weggaan. Ze zal doorgaans snel stoppen en een gastouder weet ook hoe ze ermee om moet gaan. Als je echter blijft zal het huilen eerder verergeren en heb je kans dat ze dit juist gaat doen de keren erna.

Even troosten en een dikke knuffel en dan gaan. Benoem dat je haar weer ophaalt.

4. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.770
    2.185
    113
    Punt is dat ik daar eerst nog wat papieren moet invullen... dus meteen weg gaan lukt niet

5. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.698
    4.306
    113
    noord holland
    Maar dan bedenkt je dochter waarschijnlijk ook niet dat je weggaat en is er nog geen 'probleem'. Het echte afscheid nemen, nu ga ik weg en ik kom je straks weer halen, dat kan het beste duidelijk, optimistisch en kort.

6. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit.
    Het helpt onze dochter ook als ik zeg dat mama gaat werken en dan zwaait ze nog even in de armen van de gastouder voor het raam.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Kan je die niet vooraf thuis invullen of wat later?

Als jij blijft zitten of gaat zitten is het 'op bezoek gaan' en mag ze dus weer mee naar huis. Dan maak je het voor haar juist lastiger.
    Dus een andere manier vinden voor die formulieren is beter.

Ik zag het vaak zat op het kdv. Kindjes die enorm huilden omdat mama wegging, terwijl ik net binnen kwam. En meestal was het huilen al over voordat ik weg ging.

8. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Wat eerder al gezegd is: gewoon gaan.
    Het Is niet leuk weggaan maar misschien kun je met de go afspreken dat ze je een berichtje stuurt als hij weer stil is. Dat deed ik in het begin met mijn gastouder ook. Voor ik goed en wel in mijn auto zat kreeg ik dan al een foto dat hij lekker aan het spelen was. Als ik hem op ga halen Is hij supervrolijk en wil nooit mee naar huis (en dus Is het weer brullen haha). Hij huilt nog steeds als ik hem wegbreng maar ik weet nu dat het zo weer over Is dus ik maak me geen zorgen.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Die papieren even meenemen en thuis invullen. Dan kun je ze weer mee terugnemen als je haar gaat ophalen.

Het afscheid idd zo kort mogelijk houden. Haar overdragen aan de go en weggaan. Even afspreken dat je even appt of belt na een tijdje hoe het gaat. Ikzelf app na een uurtje een foto van een blij spelend kind;)

Deel Deze Pagina