Zoontje 12 maanden zegt geen papa/mama..

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MissyZuilen, 9 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Hij is nu 12,5 maand oud en brabbelt er flink op los.
    Hij zegt al gericht een paar woorden zoals:
    -Umba (Bumba)
    -Uit (tegen de lamp of als hij uit bed of de box wil)
    -Mee (als we de deur uitgaan)
    - Ike (Mike zijn naam)

Alleen, hij zegt dus absoluut geen papa en/of mama..
    Zelfs niet iets wat erop lijkt. Hij wijst ons wel aan als er iemand vraagt waar is mama/papa.

Kan dit kloppen dat hij juist dat nog niet zegt? Of klopt er iets niet, omdat hij andere woordjes wel zegt?

2. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Het komt vanzelf. Mama of papa hoeven niet altijd eerste woordjes te zijn. Mijn zoontje zei wel met een jaar mama en papa maar niet gericht. Zijn eerste woordjes waren pakken, kijken, lamp, eten, melk. Toen kwam gericht mama en papa. Dat was rond 14 maanden.

3. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Dus nog even geduld hebben dus hahaha..
    Ja weet je, ik vond t gewoon zo apart omdat je dus als eerste altijd de hele dag papa en mama zegt tegen hem..
    Maar hij uiteindelijk dus toch totaal andere woordjes kiest, die je onbewust blijkbaar ook vaak zegt.

4. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Mijn zoontje zei met 12 maanden: mama, aai, en bah.
    Nu hij 16 maanden is zegt hij een hoop meer woordjes, maar nog steeds niet echt papa. Het is meer iets van dappa ofzo, als hij papa bedoelt.

5. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

komt vanzelf denk ik... Demi zei heel vroeg al 'oma' en nu vertikt ze het!! Oma is opa voor haar...
    Zeker als hij verder gewoon praat vind hij het misschien wel even prima...?
    Nu probeer ik Demi ook te leren dat oma oma is en geen opa maar ze maakt er gewoon een spelletje van om express opa te zeggen ;)

6. Alita

Alita Niet meer actief

hier zegt ze al een tijdje mama als ze iets wilt, en "papa", en "bah", en "dat" dus ja eigenlijk toch al wat!!

7. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Hmm.. ja misschien heeft hij nog geen zin om die woordjes te zeggen, maar blijf t dan toch vreemd vinden dat hij compleet andere dingen wel zegt.

8. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ieder kind zijn eigen voorkeur hoor! ik heb ooit een meisje van een jaar op mijn groep gehad wiens eerste woordje "kus" was. pas maanden later ging ze papa zeggen, en nog eens later mama.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ieder kind zijn eigen volgorde ;)

Hier begon het met "die" en "auto".. Hele handige woorden om je lievelingsspullen te krijgen. Mama en papa heeft daarna nog een poosje geduurd. Ze leren de woordjes wel als ze ze nodig hebben.

10. Alita

Alita Niet meer actief

ach en wat maakt het uit....hij zegt tenminste iets. Vrienden van mij hebben een kindje die 2 is en hij zegt helemaal niks bijzonders en alles wat hij zegt versta je niet dus....

11. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Nou wat mijn Smoeder dus had met der middelste zoon was dat zij zij taaltje dus helemaal begreep en ook wees hij alles aan en kreeg het op die manier voor elkaar. Dus met 2,5 jaar zei hij nog geen enkel woord. Toen moest ze hem of naar de peuterspeelzaal doen of op logopedie en zo heeftie gelukkig wel alles ingehaald.
    Maar die fout wil ik dus niet maken met mijn zoontje en daarom was ik zo bang dattie nog geen papa of mama zei.

12. Alita

Alita Niet meer actief

aahhh nu snap ik het!! Dacht al waar maak je je zorgen over... maar jij verstaat m toch wel, of niet?

13. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Jawel, ik versta die woordjes die ik in t begin zei.. Maar kan dus geen papa of mama ergens uit opmaken.
    En wil dus niet overal gelijk op reageren als hij maar wijst ofzo en wist dus niet of t kon dat hij eerst duidelijk andere woordjes zegt voor hij dus papa of mama zegt.

14. Alita

Alita Niet meer actief

nou hier zegt ze alleen mama als ze uit de box wilt..als papa tjuiskomt zegt ze dus wel papa...en ze wijst alles aan zegt dan "dat"? dit komt omdat ik ben begonnen met alles te benoemen en nu is dat dus een spelletje...
    Maar je doet het toch goed dan, maak je maar niet zoveel zorgen want je probeert het toch goed te leren dus wat kan er fout gaan!!!

15. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoontje heeft een tijdje mama gezegd, maar zegt momenteel geen mama meer maar noemt mij Aite... waarsch. afgeleid van Heit (papa op zijn fries haha) dus er zijn meer die geen mama zeggen ;) komt vanzelf en anders maar als Aite door het leven haha. 's ochtends als hij uit bed wil Roept hij keihard AITE??? net zolang mama komt ;) en een vader is hier niet dus ik moet wel aite zijn haha.

16. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    mijn neefje is nu bijna 13 maanden en zegt ook nog geen woord maar is daarintegen wel heel vlot met lopen enz. elk kind zijn eigen ding waar die weer snel mee is.

Deel Deze Pagina