Enten, of beter even uitstellen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door madelein, 28 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Allereerst is dit topic niet bedoeld als discussie topic voor of tegen enten ;).

Onze dochter is tot nu toe gewoon volgens het programma geënt. Op 10/4 staat de bmr en meningococcen gepland. Nu is mijn dochter al ruim een maand niet zo fit. Begon met griep, toen oorontsteking, kleine week beter geweest, toen weer flink verkouden. Nu is ze weer verkouden, met flink ontstoken oogjes. Het lijkt dus of ze momenteel flink wat moeite heeft met haar weerstand. Het staat me dan ook tegen om nu te enten. Gevoelsmatig wil ik haar immuunsysteem straks eerst de kans geven 'bij te komen'.
    Het cb zegt gewoon enten als ze geen koorts heeft, maar dat voelt dus niet oke. Iemand die mijn gevoel herkent?

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Ik snap je gevoel. Ik zou het dan denk ik even uitstellen tot we iets verder in het seizoen zijn en je dochter haar weerstand weer iets beter is (door hopelijk mooi weer).

De BMR staat bekend als een 'zware', mijn beide kinderen hebben echter geen enkele bijwerking gehad van deze vaccinatie. Van de DKTP en menC lichte bijwerkingen.

3. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik ken het wel, ben daar ook altijd erg voorzichtig mee en wil ze eigenlijk alleen laten enten wanneer ze gewoon fit is.

4. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Ik stel de vaccinaties altijd uit als ze niet fit zijn. Koorts of geen koorts maakt voor mij dan geen verschil. Bij de jongste zijn tot nu toe alle vaccinaties 1 of meerdere maanden uitgesteld, omdat ze telkens net voor de afspraak ziek/verkouden werd.

10 april duurt nog 2 weekjes, ik zou het voor nu nog even aankijken. Is ze de week voor de vaccinatie nog ziekjes dan zou ik m een maandje uitstellen.

BMR staat inderdaad bekend als een zware vaccinatie, onze oudste heeft er helemaal geen last van gehad 😉

5. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Hier zegt het consultatiebureau bij de dktp gewoon vaccineren als er geen koorts is, maar bij de bmr niet, dat doen ze liever niet bij niet fitte kinderen. Ik ben erg pro vaccineren, maar zou de bmr een maandje uitstellen in jullie geval.

6. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik weet niet wat je vakantieplannen zijn, maar mazelen schijnt ook weer problemen te geven in landen als België en Duitsland (zie topic onder nieuws voordat het door een vaccindiscussie verpest werd).

Maar verder, als ze zich niet zo lekker voelt, zou ik de enting uitstellen. Mijn neefje is er serieus ziek van geweest, met ziekenhuisopname en al. (En voor de volledigheid, mijn neefje is een gezonde kleuter die er na de ziekenhuisopname niets aan over gehouden heeft).

7. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Hmm neig idd naar uitstellen. Dank voor jullie reacties.

We gaan naar Frankrijk op vakantie, daar woont mijn vader. Ze zal daar weinig andere kindjes zien.

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik zou het uitstellen. Vaccineren alleen als je fit bent.

9. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik stel het altijd uit als hij niet fit is

10. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ik zeg ook uitstellen. Mijn zoontje was ook niet fit toen de vaccinatie gepland stond. Ik heb het toen een week uitgesteld, het voelde niet goed. De kinderarts vond het prima, ik heb hem toen een week later toch laten vaccineren hoewel hij naar mijn gevoel nog niet helemaal fit was (hij was ook niet echt ziek, geen koorts ofzo). Zoonthe is toen echt weken niet lekker geweest. Had veel koorts. De kinderarts gaf aan dat dat kon komen doordat zijn immuunsysteem al verzwakt was. De volgende keer zou ik ervoor kiezen toch te wachten tot hij helemaal fit is.

11. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Enten zou ik sowieso niet doen, dat doe je namelijk alleen met planten ;)

Vaccineren zou ik ook even uitstellen. Mijn oudste was ook af en aan ziek die periode, dus die vaccinaties heb ik een paar maanden uitgesteld.

12. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Typisch, ik zou juist zeggen doen. Liever de relatief lichte belasting van een vaccinatie dan hogere kans op besmetting van de werkelijke ziekte door een verminderde weerstand,zeker als je op vakantie gaat en in contact komt met mensen uit andere landen met geen/afwijkende vaccinatie programma's.

13. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Wij hebben de bmr uitgesteld omdat mijn zoontje heel vaak ziek is. Hij is nu 2 jaar en heeft de vaccinatie nog niet gehad. Zolang hij nog steeds iedere maand ziek is, wacht ik er nog mee. Hij heeft al zo weinig reserves dus ik wil het hem nu nog niet aan doen. Op ons cb gingen ze daar fijn in mee.

14. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Maar de bmr en meningococcen is juist een 'zwaarder' vaccin omdat het verzwakte levende virussen bevat, in tegenstelling tot de andere vaccins. Dat doet me twijfelen.

15. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Nee hoor, bij dieren noem je vaccineren ook wel enten :)

16. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Als je gevoel zegt niet doen, moet je het niet doen.

Ik zou het zelf wel doen als er op dat moment geen koorts is, het immuunsysteem is altijd druk, komt altijd in aanraking met virussen en bacteriën, dus zal nooit rust hebben.
    Hier had zoon in het weekend nog koorts en heeft op donderdag daarna gewoon de vaccinatie gehad. Geen last van gehad.

17. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik zou het uitstellen.

Met een vaccinatie maak je je kind al bewust ziek. Want anders krijgt hij of zij geen antistoffen.

Als je kindje al ziek is zou ik dus zeker even wachten tot hij of zij beter is.

18. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Op de vorige pagina had ik nog geschreven uitstellen, maar ik zou als ze een beetje fitter is, nu toch vaccineren. Ik las namelijk dat de mazelen uitbraak uit roemenie zich lijkt te verspreiden, er zijn ook al veel gevallen in italie. En aangezien je naar Frankrijk gaat en dat genoemd wordt als 1 van de landen waar slecht gevaccinneerd wordt.....
    Ik zou dus nog niet uitstellen, maar even aankijken en als ze de komende weken toch redelijk fit is, wel vaccineren.

19. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Kijk een paar dagen/dag voor de vaccinatie hoe het er voor staat, je hebt nu nog 2 weken en dat is echt lang. Ik heb de BMR ook een maand uitgesteld omdat mijn dochter ziek was (waterpokken) en toen het tijd was voor de vaccinatie had ze net een keelontsteking achter de rug. Uiteindelijk toch doorgezet en ze heeft echt nergens last van gehad en die 'gevreesde' BMR is dus zonder problemen verlopen.

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar wanneer ga je op vakantie? Ik zou mijn kind wel ingeënt willen hebben als ik naar het buitenland ga, maar als je in juli of augustus gaat heb je nog wel een paar maanden de tijd ;). Ik zou het nog even afwachten en anders een paar weken uitstellen.

Deel Deze Pagina