Goedemiddag, Sinds gisteren weet ik dat ik zwanger ben en ik ben ongeveer 6 a 7 weken zwanger. Nu heb ik eergisteren bij een bedrijfsuitje een beetje zelfgemaakte mayonaise gegeten (was me er niet van bewust dat dit niet mocht) en ook 2 stukjes sushi (1 met een gekookte garnaal en 1 met een beetje gerookte zalm). Na het eten kwam ik er achter dat de gerookte zalm geen verse zalm was maar uit een pakje (niet een vacuum, maar een gewoon pakje van Klaas Puul). Kan dit alles kwaad? En is het verstandig om mijzelf te laten testen op Toxoplasmose of de Listeria bacterie? Alvast bedankt, Merry
hoi de kans dat je hierdoor iets hebt opgelopen is minimaal klein. testen is niet nodig. Als de zalm niet vacuum verpakt was dan is er geen probleem. Als de vis voor de sushi vers was mag je dat sowieso eten. In de mayonaise zit geen toxoplasmose of listeria, hooguit salmonella maar die kans is echt heel klein en dan zou je zelf al heel erg ziek geworden zijn. geen zorgen dus. Mirjam
Dank je voor je snelle antwoord. En indien de zalm wel vacuum verpakt was? Voel me trouwens ook wel een beetje hypochonder, maar ja het is mijn eerste keer....