Uitgerekende datum welke moet ik nou aanhouden?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door danitjuh, 24 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. danitjuh

danitjuh Fanatiek lid

19 jun 2007
    2.888
    0
    36
    West-Friesland
    Hallo dames!

Eventjes jullie mening gevraagd! Volgens het AMC ben ik vandaag 18 weken en 4 dagen, maar volgens het ziekenhuis in Hoorn ben ik 19 weken en 1 dag. Het scheelt niet veel natuurlijk. Maar ben nieuwsgierig :D

Dus welke datum zouden jullie aanhouden?

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

waar ga je bevallen?

3. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Elke meting kan iets verschillen, dus ik zou de datum aanhouden die het verste is (dus 19 w+1), omdat je dan ALS je overtijd zou lopen, eerder kans hebt dat ze er wat aan gaan doen!
    Dan schelen 3 dagen nl. ineens toch wel veel....

4. cle23

cle23 Actief lid

10 dec 2008
    420
    0
    0
    Welke datum houdt je gyneacoloog/verloskundige aan?

5. danitjuh

danitjuh Fanatiek lid

19 jun 2007
    2.888
    0
    36
    West-Friesland
    Ik ga in het AMC bevallen. Dit omdat ik aan de dialyse zit en in Hoorn hebben ze totaal geen ervaring hiermee. Het zal dan ook niet in juli komen maar waarschijnlijk in juni ... Hoop natuurlijk wel dat de kleine zolang mogelijk blijft zitten.

Oh ja ik loop onder controle bij de gyn. In Hoorn doen ze alleen de controle's en de echo's. Anders is het wel erg veel om elke 2 weken naar het AMC te rijden :D

6. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

Bij mij hebben ze 2 juni nu staan, maar er is ook 31 mei, 30 mei gezegd en de HA heeft toen bij aanmelding 25 mei de vermoedelijke bevalilngsdag.
    Dus was beetje verwarrend, dus heb voormezelf 30 mei. Er tussen in.
    En zelf ga ik ook op me eigen gevoel af, kwa datum.

Veel plezier met je zwangerschap!!

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Die paar dagen maken niets uit, zeker niet als je al aangeeft dat je de uitgerekende datum ws toch niet gaat halen vanwege je medische situatie...

8. dreatje

dreatje Lid

1 sep 2008
    98
    0
    0
    bij mijn eerste was het eerst 9mei bij de vk toen 21mei bij de gynacoloog en uiteindelijk 17mei maar (geboren op 30maart) volgens mij is het altijd maar een schatting misschien dat je met de 20weken echo wel verschil ziet

9. Jalou

Jalou Bekend lid

5 feb 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    Die paar dagen maken zeker niet uit. Ik was 18 december uitgerekend en ben 9 december bevallen. Maar vind het wel raar de ziekenhuizen niet op een lijn zitten. Ik zou degene aanhouden die het verst is haha, maar ik ben dan ook een ongeduldig typje.

10. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    bij daniel zat er 1dag verschil tussen, heb toen de echodatum van de vk aangehouden. Nu had ik zelf totaal geen idee ivm onregelmatige cyclus. Maar als ik zou moeten kiezen zou ik ervoor kiezen om nu al zo lang mogleijk zwanger te zijn, zeker ivm overtijd lopen. maar het word hier denk toch een keizersnee

11. schaapje84

schaapje84 Fanatiek lid

22 nov 2008
    1.309
    0
    0
    toevallig hebben de vlos en ik het daar nog over gehad afgelopen week omdat de echo ook verschillend was bij mij.

Volgens de menstruatie zou het 11 maart zijn, volgens de eerste echo 17 maart en volgens de 4d echo 16 maart en een aantal andere echo's ook de 16e daarom vroeg ik er eigenlijk naar.
    Het is maar 1 dag verschil in de echo, dus dit maakt niet uit, daarm houden we gewoon de 16e aan, maar wel houden we in het achterhoofd dat het ook goed de 11e geweest zou kunnen zijn ivm menstruatie (waarschijnlijk niet) maar evngeod rekening mee houden. Dat is dus 5 dagen verschil.

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Even ter info over de verschillen van echodatums en waarom die dan ook nog eens kunnen verschillen van je cyclusdatum:
    bij de echometingen komt het aan op elke milimeter. Als je ziet hoe echoscopisten meten, wordt er niet heel vreselijk nauwkeurig gemeten, en dat verklaart wel de verschillen.

Dat je de zwangerschap door verschillende data krijgt, is weer te verklaren uit het feit dat een meting net voor of na een groeispurt gedaan kan zijn, en dan krijg je dus ook weer verschillen: kindjes groeien niet gelijkmatig, maar met groeispurts.

Dat het dan ook weer kan verschillen met je cyclusdatum kan komen doordat je je ei niet precies weet, (veel vrouwen gaan uit van een standaardcyclus van 28 dagen met op dag 14 een ei, maar dat wisselt nogal). En als je je ei wel gespot hebt, kan er nog weer een verschil ontstaan door de innesteling: daarvan is nooit bekend hoe lang die duurt: dat varieert per vrouw en per zwangerschap en kan tussen de paar dagen en de 2 weken duren. Vandaar dus dat je ineens een stuk korter of langer zwanger kunt zijn volgens de echo.

Dat is allemaal ook geen ramp: zolang je voldoende vruchtwater hebt, zit je kindje prima en kun je het beste afwachten tot je kindje er zelf uit wil... ;)
    Als er twijfel is over de datum, door allerlei verschillen in data, en die verschillen zijn groter dan een week, dan is het wel handig om -al is het maar voor je eigen zekerheid- met je VK bijvoorbeeld af te spreken dat je controleecho's krijgt vanaf de vroegst uitgerekende datum, zodat je zeker weet dat als je dan overtijd loopt, je kindje iig nog goed zit.

Ik heb het met de zwangerschap van Thirza gehad dat we met cyclusdatum uitkwamen op 30 oktober. Ik testte overigens pas 2,5 week (19 dagen) overtijd positief. Eerste echo die we hadden, waar we dachten 11 weken te zijn, werden we 2,5 week terug gezet naar 17 november. We waren maar 8,5 week zwanger volgens die echo, maar omdat het allemaal nog zo klein was, wilde de echoscopist het met een paar weken nog eens overdoen.
    Nou zou je denken dat dat weer klopt met die zwangerschapstesten, maar ik had wel mijn ei gespot en toen ik positief testte, had ik dus al 4,5 week een constante hogere temp.
    Paar weken later weer een echo, die kwam uit op 10 november.

Bij de 20-wekenecho kwamen allerlei data uit op eind oktober: onze datum dus!

Met 30 weken weer een echo gehad, die kwam weer later uit.

Thirza is uiteindelijk vervolgens nog eens 2 weken over de tweede echodatum geboren. Ik had wel met de VK afgesproken dat we die datum aan gingen houden, omdat bij de tweede echo de echoscopist (een andere dan die eerste) vond dat de eerste datum aangehouden moest worden, omdat die maar een week scheelde met de eerste echo. Dat dus toen nog eens met de VK besproken, met mijn zorgen dat ik te ver overtijd zou komen te lopen, en toen die tweede datum genomen, omdat VK ook concludeerde dat een termijnecho alleen over gedaan wordt als er twijfel is over de datum...
    Zou Thirza dat weekend niet geboren zijn, dan zou ik 3 dagen later ingeleid zijn.

13. danitjuh

danitjuh Fanatiek lid

19 jun 2007
    2.888
    0
    36
    West-Friesland
    Dank jullie wel voor de antwoorden! Ik hou gewoon de banner aan die ik al heb staan ;) maar was gewoon nieuwsgierig wat jullie ervan vonden!

Deel Deze Pagina