Hoeveelheid paracetamol

Discussie in 'De lounge' gestart door Biny, 19 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    ik vraag mij af waarop gebaseerd is dat je paracetamol niet eerder in mag nemen dan 6 uur of soms 8 uur vanaf de vorige dosis.

Waar je al niet overna kan denken op de vroege morgen :p

Mijn man is geopereerd en heeft medicijnen gekregen voor 3 dagen.
    Hij moet ze nemen om 8.00/12.00/17.00/21.00

En in allemaal zit een PCM van 1000...

Blijkbaar kan het dan toch geen kwaad om ze om de 4 uur te nemen ipv 6 zoals altijd aangegeven staat in de bijsluiter als je PCM koopt.

Dus wie verteld mij waarom er in de bijsluiter 6 uur staat en waarom het toch om de 4 uur mag :D

2. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

Om de 6 uur is de standaard (relatief) veilige dosis voor 'huis, tuin en keukengebruik'. Tijdelijk mag op doktersadvies meer gebruikt worden, zoals na een operatie.

Athina vindt dit leuk.
  3. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik denk omdat je dan niet boven een bepaalde dosis per dag komt maar toch een spiegel opbouwt omdat het tijdsverschil niet te veel is, zonder dat er advies/observatie van een arts aan te pas hoeft te komen.. Maar dat klinkt wel een beetje simpel als ik het teruglees. :oops:

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Haha meestal zijn achterliggende redenen/gedachten ook simpel :p

Maar goed, komt er dus eigenlijk op neer dat je thuis ook wel gewoon wat sneller achter mekaar kan innemen dan....
    Ik bedoel, je valt er niet dood neer van...

5. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Relatief veilig?

6. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Volgens mij moet je met paracetamol wel heel raar doen eer er iets heel ergs gebeurt.. al zou ik het niet uittesten. :p

7. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Oké, lach me uit haha maar met ‘medicinen’ Ben ik over het algemeen heel precies... een half uur eerder overweeg ik nog wel maar eerder niet:$

En vraag me niet waarom dit mij ineens te binnen schoot hoor... Wss omdat het bijna tijd is voor de eerste dosis vandaag haha

Overigens was ik niet van plan het uit te testen nee :D

8. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Herkenbaar hoor. :oops:

En gelukkig! :D Ik hoop dat het gauw weer wat beter gaat.

9. Bollie90

Bollie90 Lid

4 jan 2017
    47
    11
    8
    Je mag max 4g/dag paracetamol nemen. Dus 1g per 6u normaal gezien ;) Maar op doktersadvies mag het dus eerder :)

Biny vindt dit leuk.
  10. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ben ik gelukkig niet de enige :p

Ik hoop het ook, voor hem en voor mijzelf haha, lekker egoïstisch :p

Heb nu ineens 4 kinderen:roflmao:

Bubblez vindt dit leuk.
  11. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Maar als dat op doktersasvies mag dan zou het in principe altijd mogen... want het is niet alsof je voor paracetamol een hele screening krijgt of je het wel 2 uur eerder mag...

12. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Punt is dat die 4 gram per dag wel echt de max dosis is (op de bijluiter staat 3 gram per dag, dus doktersadvies is al hoger), dus denk er eens over na: als mensen denken o, het mag om de 4 uur, hoeveel mensen denken dan als ze snachts wakker worden met pijn, o, ik kan weer een paracetamolletje nemen. Zitten ze wel mooi opde 5 gram. Je moet mensen niet overschatten, zeker niet als ze pijn hebben/ziek zijn.... Meesten gaan echt niet erover nadenken wat ze in totaal hebben genomen, “het is maar paracetamol” :rolleyes:. Daar komt denk ik de 6 uur vandaan.

13. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Aan patiënten adviseer ik ook altijd om 4 keer per dag 2 tabletten paracetamol van 500 mg te nemen, op deze manier bouw je namelijk de beste pijnspiegel op in het bloed. Af en toe lukraak een tabletje paracetamol nemen heeft namelijk weinig effect.
    Voor een overdosis paracetamol heb je minimaal zo'n 20 gram in 1 keer nodig dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

14. Boommm

Boommm Niet meer actief

20 gram haha, wauw.

Heb mij dat ook afgevraagd trouwens na m’n operatie toen ik idd zoveel moest slikken.

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Hey jij kent mijn zwager :roflmao:, die heeft dus zo'n lage pijngrens dat hij (na een operatie) om de 2 uur zijn pcm pakte .

Mijn zoon kreeg na zijn operatie bij de eerste inname een dubbele dosis en daarna om een bepaalde tijd zijn normale dosis (die ook hoger was dan op het huis/tuin en keuken doosje staat)

Eigenlijk is het gewoon heel simpel , je hebt de max dosering, dan delen ze 24 (uur) door die max dosering en kom je dus op om de 6 uur terecht.

16. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Op doktersadvies is meestal maar voor een korte periode, dat is niet hetzelfde dan het advies voor de mensen thuis.. En soms is de dosering bij geneesmiddelen nogal variabel, staat er bijv: er mag per kg lichaamsgewicht tussen de 2 en 20mg gegeven worden ofzo.. Logisch dat ze dan voor thuisgebruik de veilige ondergrens aanhouden, maar als het echt nodig is, en dus na tussenkomst van een dokter, kan daar van worden afgeweken..

17. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ooh dat is wel heel veel haha

Ik slik sowieso amper paracetamol, alleen bij hoofdpijn en de naweeen :p
    (Dus altijd korte periode)

Maar goed als ik dus hele erg hoofdpijn wel eens heb dan wacht ik dus ook die 6 uur af... terwijl dat dus eigenlijk helemaal niet hoeft dan

In de nacht paracetamol doe ik al helemaal niet aan... dan slaap ik :D
    Dus mijn ‘paracetamol dag’ bestaat maar uit 18 uur ofzo...

18. jes12

jes12 Bekend lid

2 jan 2014
    888
    91
    28
    Ik neem ook regelmatig sneller dan 6 uur na elkaar weer opnieuw paracetamol( überhaupt nog nooit de bijsluiter gelezen:oops:).
    Ik werk zelf in de zorg en bijna alle bewoners krijgen standaard om 8,12,17,21 uur 1000mg paracetamol.. en dan heb ik het over oude kwetsbare mensen.
    Dus als je het zelf een keer sneller achter elkaar neemt maakt dat echt niet uit.
    Ibuprofen is een ander verhaal, daarbij zou ik me wel altijd aan de bijsluiter houden.

19. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Ik heb altijd gedacht dat het om de 4 uur was. Ik neem deze dan, bij heftige pijn, dus ook altijd om de 4 uur.. Ik kom soms dus wel eens uit op 5x 2 PCM per dag. En soms wel meer dan 1 dag. Bijv bij keelontsteking of oorpijn.
    Als het heel heftig is neem ik er ook nog wel eens ibuprofen bij..
    En met heel heftig bedoel ik dan dat ik zonder medicatie niet functioneer.. Wat heel erg onhandig is met 2kids..

20. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik kan me zomaar voorstellen dat de voorgeschreven tijden vanuit het ziekenhuis komen?
    Wrs. zijn dit de tijden waarop ze een medicijnronde doen :) (tenminste ik ben vpk en kan me dit bij de genoemde tijden indenken)
    4x daags een PCM o.i.d. betekent om de 6 uur een gift, zodat je een goede, stabiele spiegel kan opbouwen. Als je nu naar de genoemde tijden kijkt zitten ze overdag kort op elkaar en moet je er maar vanuit gaan dat je `s nachts geen pijn krijgt, want dan ben je je spiegel grotendeels kwijt (niets van 21-8)

PCM kun je beter niet meer dan 4x daags 1 gram van nemen, omdat je lever schade kan oplopen van meer. Meer dan 16 gram PCM is een letale dosis (in 1x dan he...)
    Bij ons wordt 4x daags 1 gram PCM voor 1 week voorgeschreven en daarna wordt het verminderd naar 3x daags. Het komt zelden voor dat dit ook echt gebeurd, maar ik werk met oncologiepatienten en die hebben die 4x vaak echt wel nodig bij hun andere pijnmedicatie.

Louise11110 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina