Om maar met de deur in huis te vallen, volgens mijn vriend heb ik een groot probleem. Ik ben verslaafd aan shoppen. Volgens hem is het serieus zo erg dat ik er hulp voor moet zoeken. En nu ben ik niet verslaafd aan shoppen voor mijzelf (ik haat dat), maar voor mijn zoon. Ik geef toe dat ik veel winkel. Ik vind ook dat ik hier hard voor werk en ik vind het ook belangrijk dat hij in mooie kleding loopt. Ik kan ook vaak kleding niet uit mijn hoofd zetten die ik heb gezien en koop het dan toch. Ik weet dat hij teveel kleding heeft, en dat dit niet nodig is, maar toch doe ik het elke keer. Als ik iets leuks zie koop ik het gewoon. Het gevolg is dat hij veel kleding maar 1 of 2 keer aan heeft voordat het te klein is. Ik probeer ook te minderen, en dat gaat dan even goed, maar dan zie ik weer wat leuks en begint het weer van voor af aan. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik vind echt hulp zoeken niet nodig, maar hoe leer ik het onnodig veel shoppen af? Waarom kan ik het niet los laten? Hebben jullie tips of wat lijkt jullie verstandig wat ik moet doen? we hebben hier best vaak disscussies over en dat vind ik ook heel erg vervelend. Ik zie ook wel dat hij heel veel heeft. hij heeft meer dan 30 lange broeken in maat 86. Ik snap best dat dit niet nodig is, maar als ik dan in een winkel sta en een mooie broek zie koop ik hem toch. (die kleur heeft hij nog niet, of dit model heeft hij nog niet etc). Beetje warrig verhaal, maar hopelijk herkend iemand het en kan me helpen om dit los te laten!
Ikzelf kan ook aardig shoppen! Het eerste wat mij te binnen schiet is jezelf een budget geven per maand voor het winkelen en als het op is is het op.... Ik denk wel dat dit alleen werkt als je het zelf wil. Ik ben zelf ook wel beetje zo en ik zie het niet zitten om een budget op te stellen Als ik teveel commentaar krijg minder ik even en daarna gaat het ook weer van voor af aan hihi
30 lange broeken in 1 maat waar een groeiende peuter zo uit is vind ik idd best extreem. En waarom is je "verslaving" beperkt tot het shoppen voor je zoon ipv voor jezelf of man? Koop je om iets te kopen en dat een lekker/voldaan gevoel geeft of omdat je denkt " hij heeft het nodig"? Bij het eerste denk ik dat hulp dan best op z'n plek is.
Ik deel je verslaving.(als ik het zo zie ben ik zelfs nog iets erger) En dan heb ik een zoon EN een dochter. Iedereen zei bij de tweede "o voor een jongen koop je vast niet zoveel" Nou mooi wel. Zeker nu met de sale..... mensen lief wat zie ik een boel mooi spul. Ik heb dan ook nog de tic vooral te vallen voor merkkleding. Wat ik dus doe als ik iets heel moois zie is het een maat vooruit kopen met het excuus dat ze in hun huidige maat genoeg heeft maar de volgende maat toch nodig heeft. Maar ik kan ook echt dromen van bepaalde items (overigens zijn mijn man en ik ook beide gek op mooie kleding voor onszelf) Wat ik nu wel doe is mezelf een budget opstellen en toch proberen eerst meer na te denken over aankopen. En ongeveer 20 sets per kind is echt de max. Concludeerde op een gegeven moment dat ik per kind zeker wel 1500 euro per seizoen uitgaf exclusief schoenen*oeps* Gelukkig levert het thuis geen problemen op want manlief is net zo gek op shoppen en kleding als ik maar ik wil het zelf gewoon in de hand houden
Wow, 30 broeken in maat 86? Lijkt me ook iets uit de hand gelopen ja. Kan je er zelf wat aan doen door te minderen? Of denk je dat dat niet lukt, dan zou ik toch hulp zoeken. Klinkt overdreven, maar voordat het uit de hand loopt...
Op het moment in de winkel vind ik dat ik het best kan kopen. Bijvoorbeeld een maatje groter of omdat hij van dat merk nog helemaal niks heeft. Ik ben inderdaad ook gek op merkkleding en koop dat ook vooral. En dan onder het mom het blijft langer mooi, ooh ik verkoop het wel weer als het te klein is (gebeurd niet vaak) of dan loopt niet elk kind in die broek. Man is ook gek op shoppen en koop ook graag voor zichzelf. Ook dan vaak merkkleding. Ik koop voor mijzelf alleen als het echt nodig is ook omdat ik nog wil afvallen en het allemaal nu niet zo mooi vindt staan
Dat lijkt me idd echt overdreven. Laat staan alle andere kledingstukken dan... doe er een ander (die het niet breed heeft) er een plezier mee, want die 30 broeken maat 86 gaat je zoon vast niet allemaal kapotslijten. Ik vraag me wel af waarom je geen hulp zegt te willen, maar dan wel een topic erover opent met de vraag naar advies en dat je hoopt dat iemand je kan helpen. Dat is toch ook hulp? "Hulp" wil niet gelijk zeggen dat je terechtkomt bij een psychiater. Ik kan me je probleem niet zo goed voorstellen voor mezelf eigenlijk, want ik heb juist echt een hékel aan winkelen! Zowat al mijn kleding en die van mijn dochter heeft mijn man gekocht. Hij doet ook de boodschappen. Ik raak snel overprikkeld en er zijn gewoon zoveel dingen waar ik tegen aan loop die ik storend vind als ik moet winkelen, dat de lol dan zo ver te zoeken is.
Maar als je 30 merkbroeken in maat 86 hebt kan hij ze nooit allemaal aan en is at toch weggegooid geld? Stel 30 voor 1 merkbroek x 30 = 900 Als je die verkoopt heb je toch dik verlies? Ik zou dat zonde vinden en m'n geld ergens anders aan besteden wat wel z'n waarde houd of je ook echt gebruikt, of lekker van op vakantie gaan of een dagje Efteling ofzo. Heb je meer aan dan nutteloos 30 broeken in de kast. En je kindje zal het vast niet boeien dat je 30 merkbroeken voor hem hebt
Weet je wat ook werkt (althans, bij mij) je afmelden voor alle nieuwsbrieven bij de online winkels. WOrdt je ook niet dagelijks geprikkelt
Wowwww 30 broeken!!!!!!! Dat verslijt ik zelf niet eens in 5 jaar!!!! Als ik het zo lees dan lijkt het me idd een beetje TE veel van het goede! Maar als je zegt geen hulp te willen hebben vind je het blijkbaar wel prima zo en als je het kan betalen waarom niet. Vergeet alleen niet dat een verslaving vaak wel erger word en als dit straks geen voldaan gevoel meer geeft je het misschien extremer gaat maken.
Pinpas inleveren bij je man en hem jou "zakgeld" laten geven voor de boodschappen.. Niet leuk maar wel iets om voor een paar maanden uit te proberen. 30 broeken is inderdaad erg extreem. Nou moet ik zeggen dat er hier ook wel een stuk of 20 broeken en jurken hangen maar die heb ik allemaal van mn marktplaats verslaafde moeder gekregen Daarnaast koop ik zelf ook af en toe iets wat ik heel leuk vind en je hebt zo een kast vol. Ik zou haar zo meer als een maand elke dag wat anders aan kunnen trekken zonder te hoeven wassen..... En ja, ik vind het dan echt doodzonde van het geld en van de kleren als ze iets maar 1 of 2 x aan heeft. Zelfs al is het nog helemaal schoon dan gooi ik het toch in de was zodat alles in de kast aan bod komt. Snap dat je wil dat hij er leuk bij loopt maar dat is niet afhankelijk van de hoeveelheid kleding die hij heeft. Ik bedoel, met max 8 a 10 setjes kan je kleine man er ook leuk bij lopen... En het scheelt een hoooooop geld waar je ook andere leuke dingen voor kan doen. Vakantie of sparen voor jezelf of voor je kleine man. Kind intresseerd het echt ene bal hoor, of hij de allernieuwste en mooiste merkkleding heeft of elke week een keer hetzelfde setje draagt. En er is echt niemand die zal denken :"goh, arm kind, hij had dat setje vorige keer ook al een keer aan"
Hier ook een enthousiaste shopper, ik word gewoon blij van mijn kleine trots in een mooie outfit. Zolang je jezelf en je gezin niet in de (geld)problemen brengt, dan zie ik persoonlijk het probleem niet zo. Dan noem ik het maar een luxe probleem . Maar je zou om te minderen inderdaad een budget kunnen afspreken zoals hierboven al wordt genoemd.
Inderdaad extreem veel kleding voor een kind van 1 jaar. Je geeft zelf al aan dat het een probleem is en je niet kunt stoppen.Je geeft dus min of meer al toe dat je verslaafd bent aan winkelen.Is er een onderliggend probleem? Probeer je door het vele shoppen een bepaald gvoel weg te stoppen.Misschien iets wat je vroeger zelf hebt gemist? Vaak zit er veel achter dit soort verslavingen. Je kunt beter al het geld wat je in kleding stopt op zijn spaarrekening zetten want daar heeft hij meer aan dan een kast vol kleding.Je doet het immers meer voor jezelf dan voor je zoon want die heeft het allemaal niet nodig. Ik zou er wel iets mee doen.Want anders wordt het van kwaad tot erger en kom je straks wel in de financiele problemen en zou toch zonde wezen en niet slim.
Oke, je hebt aardig veel. Maar als ik dan je foto bekijk. Het merendeel is spijkerbroek en blauw.. Dus die smoes van; die kleur heeft ie nog niet is echt een smoes want je koopt veelal dezelfde dingen vermoed ik
dit dus! ik weet niet of er nog een wens is voor meerdere kinderen? hoe gaat dat straks als je er nog een paar bij hebt lopen? dan mag je wel een geldboompje in je tuin planten.
Hier nog één hoor Mijn man vindt ook dat het nu wel te is.. Ik zelf hou het allemaal niet bij, maar mijn man heeft vorige week een lijstje gemaakt hoeveel ik in 2 dagen gewinkeld heb. En ik schrok er ook wel van. schaam Online shoppen alleen voor de kids was ik 450,- kwijt en toen ben ik wezen winkelen toen was ik ook 330,- kwijt. (dit is dus in 3 dagen tijd) Ik bestel wel om de dag wat voor de kinderen aan kleding De kasten puilen uit, echt waar.. Mijn man zegt zet een bepaald budget op een andere rekening en hou dat als het ware voor het shoppen. Misschien dat ik het zo eens ga proberen.
Herkenbaar.. Ik ben ook verslaafd aan shoppen en koop ook veelal merk.. Wat ik hier doe is regelmatig kleertjes weg geven aan mensen. Zo blijft de kast ook netjes en niet vol! Kleertjes waar ik echt supergek op ben die gaan in een doos voor een eventuele 2e dochter of voor mijn dochter voor later!
Man en ik vinden zelf dat ik ook best (iets te) veel shop voor mn zoontje en de dochter in mn buik. Wij werken met gescheiden rekeningen, elk zijn spaarrekening en dan hebben wij nog één gezamelijke rekening. Wij hebben afgesproken dat ik geen kaart meer heb van onze gezamelijke rekening zodat ik daar geen geld kan afhalen. Vervolgens stort ik elke maand vijftig euro minder op de gezamelijke en dat is dan dus het bedrag dat ik mag besteden aan kledij voor de kids. Wil ik meer, goed maar dan moet het van mn eigen rekening. En aangezien ik nu ook niet zo'n grootverdiener ben werkt dit best goed. Maar zoals eerder in dit topic gezegd weet ik niet als jij er effectief iets wil aan doen want je lijkt aan te geven dat j het best prima vind.
Vind het ook extreem hoor zo veel broeken wat moet je er mee??? Beide kids hier rond de 7/8 broeken dochter iets meer maar daar is het makkelijker voor shoppen. Vind het ook wel zonde om te zien je zegt je werkt er voor ja dat is waar. Maar je kunt voor dat geld ook leukere dingen doen. leuk vakantie met je kindje heeft die meer aan dan zo veel broeken. Maar het is jou leven. ( wel geef ik je man/vriend gelijk eigenlijk)