Voor diegenen die werken op basis van een flexibel contract: wanneer, dus hoever van tevoren, ontvangen jullie je werkdagen en uren? Ik heb laatst ergens geïnformeerd naar werk en dan zou ik 1,5 week van tevoren pas horen wanneer (overdag, avond of weekend) ik zou moeten werken. Persoonlijk heb ik daar problemen mee, omdat ik me niet kan voorstellen hoe ik mijn privéleven daarmee zou kunnen combineren. Wij zouden dan bv eigenlijk nooit kunnen afspreken met vrienden/familie, omdat iedereen altijd ruim van tevoren zijn agenda inpland. En je moet beschikken over een zeer flexibele kinderopvang. Of ervaren jullie dit anders?
Ik heb dit gehad. Vaak wist ik pas een week van te voren hoe ik moest werken. Ik had daarom prinsje om maandag en dinsdag naar kdv (ongeacht of ik wel of niet moest werken) Woensdag was mijn vrije dag (dat stond vast!) Donderdag pasten mijn so op. En op vrijdag mijn moeder. En dan was het ook nog afhankelijk van de dienst van mijn man want hij werkt in ploegendienst. Flexibel werken vind ik geen probleem maar zo kort van te voren is wel een heel geregel. Als ik weer aan het werk zou zijn zou ik het niet zo meer willen.
Dat is inderdaad krap zeg! Dat geregel lijkt me ook ontzettend lastig en warrig. Mijn moeder maakt bv roosters voor een kledingwinkel. Die zijn 4 weken van tevoren klaar. Dat is goed te doen qua planning. Probleem hier is dat ik geen enkel familielid oid in de buurt heb en ook (nog) geen vriendenkring die zo even kan oppassen. Zijn recentelijk hierheen verhuisd voor het werk van mijn man vanaf de andere kant van NL.
Officeel 3 weken van te voren, maar meestal een week of 2 weken Oja: ik heb wel "vaste" dagen voor zover dat kan, mag officieel niet. Meestal werk ik ma di wo. Heb flexibel kdv dus kan bijv morgen bellen dat ze vrijdag komt.. Je went er wel aan, ik ervaar het niet negatief. Soms ff puzzelen maar is te doen hoor!!
Ik ben ook een flexwerker meestal hebben wij 2 weken van te voren een rooster maar het komt ook regelmatig dat het een week van te voren is. En ze mogen het, ze mogen het zelfs een dag van te voren laten weten als ze heel vervelend willen zijn dat is het grote nadeel van flexwerken. Tja ik geef gewoon alles ruim optijd van te voren door als ik vrij wil of net wat dan ook. Maar idd iets vlak van te voren plannen ofzo is niet makkelijk. Maar je went er wel aan hoor
Ik ben ook flexer maar ik heb het zo te lezen erg makkelijk. Ik mocht aangeven welke dagen ik beschikbaar ben en die dagen kan ik ingepland worden. Mijn moeder past die dagen op. Ik hoor een week van te voren mijn planning.
Met flexibele gastouder op vang en 2 oma s geen probleem. Zij vragenij, ik de oppas en dan word de dienst ingepland
Bij ons worden de flexers gewoon meegenomen in het gewone rooster. En dat is meestal een maand of 2 vooruit al klaar. Eerst word het rooster gemaakt met de vaste medewerkers en eventuele gaten worden dan opgevuld door de flexers en daarna door de 0-uren contracten. Wat wel kan zijn is dat je als flexer of 0 uren contract gebeld word als er zieken zijn. Maar je kunt dan ook altijd nee zeggen omdat je niet verplicht bent om een bepaald aantal uren te werken. En ze kunnen ook gewoon hun wensen van te voren aangeven. Aangevraagde vrije dagen komen ook op het rooster, dus dan kun je ook zien dat je ze niet hoeft te bellen voor die dag. Maar goed, ik werk in een verzorgingshuis, misschien is het daar anders omdat de zorgzwaarte over het algemeen niet zo snel anders word.
Wij hebben een behoorlijke flexpoule. Echter er zijn een aantal die ruim van te voren een bepaald aantal uren krijgen alvast. Maar het overgrote deel weet vaak een weekje van te voren wanneer ze moeten werken en bij ziekte worden die extra opgebeld.