Oud goud inruilen/verkopen

Discussie in 'De lounge' gestart door Demino, 30 jan 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Demino

Demino Fanatiek lid

8 okt 2013
    2.778
    287
    83
    Ik heb hier nog een trouwring liggen waar ik graag vanaf wil :roflmao:
    Expres bewaard voor in geval van nood, maar van horen zeggen is de goudprijs nu heel gunstig en zou dit een mooi moment zijn.

Ik wil uiteindelijk een gedenkring kopen, dus je zou kunnen stellen dat ik die ring tzt wil ruilen voor een ander sieraad.

Anyway, ik heb nog nooit zoiets gedaan en heb er dus de ballen verstand van. Mijn vraag: inruilen of verkopen? En hoe, wat, waar, etc? Wat zijn jullie ervaringen?

2. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.224
    4.456
    113
    Vrouw
    Wij hebben een juwelier waar je oude sieraden in kan leveren. Hij biedt 2 opties: contact geld of een waardebon van de winkel voor 10% meer.

Dus als de ring 1000 euro waard is, krijg je dat contant mee óf een waardebon van 1100 euro.

Zeker als je weet dat je op een later moment iets anders uit wil zoeken, kan zoiets interessanter zijn dan een "opkoper".

3. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.004
    14.668
    113
    Vrouw
    Mijn moeder heeft bij een juwelier oude gouden sieraden ingeleverd. Ze kon toen kiezen uit 2 opties:
    Geld ervoor krijgen of een tegoedbon die ze bij die juwelier kon besteden.
    De tegoedbon had een hogere waarde dan het bedrag dat ze zou kunnen krijgen.
    Ze wilde bij die juwelier een nieuwe ketting kopen, dus heeft ze voor de tegoedbon gekozen.

Ik denk dat je het beste eens kunt vragen bij juweliers in de buurt wat bij hen de opties zijn. En wat het bedrag is dat je kunt krijgen voor die ring.

4. ZsaZsa

ZsaZsa Fanatiek lid

10 mei 2019
    2.002
    1.834
    113
    Vrouw
    Ook hier via juwelier, je levert het in, zij taxeren het en je kan contact/gestort op je rekening of een waardebon van de juwelier zelf

5. Demino

Demino Fanatiek lid

8 okt 2013
    2.778
    287
    83
    Top, bedankt voor de reacties tot nu toe!

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    lastig inderdaad... ik lees nog even mee - ben benieuwd of je een goede juwelier gaat vinden! Ik heb oude sierraden van mijn tante die ik zou laten nakijken. Maar ik heb geen flauw idee of het wel écht goud is - of dat het eigenlijk waardeloos is... Het voelt zo raar om zo maar mijn kistje sierraden ergens binnen te stappen. Zeker ook omdat ze me alles wijs kunnen maken ;) omdat ik er geen verstand van heb.

bosi333 vindt dit leuk.
  7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Het lastige is dat je dan de sloopprijs krijgt voor je sieraden terwijl die vaak in de verkoop veel meer waard zijn.

Bijvoorbeeld een armband is sloopprijs 800 euro terwijl in de handel deze soms nog wel 2500 euro kan opbrengen.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ik zou als je wil wel wat sieraden kunnen beoordelen vanaf een foto.

Luna86, Athina en owly vinden dit leuk.
  9. Demino

Demino Fanatiek lid

8 okt 2013
    2.778
    287
    83
    Precies, dat willen we voorkomen.. Dus waar moet ik dán zijn?

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ja dat is dus heel lastig. Je zou het zelf kunnen proberen te verkopen bij een veiling. Dan krijg je meestal de meest eerlijke prijs. Want je kunt een reserveprijs invoeren.

Je zou een juwelier wel kunnen vragen of ze niet een sloopprijs willen geven maar een meer redelijke aankoopprijs.

Ik heb dat laatste nog nooit gedaan dus misschien is dat wel een redelijke vraag als je het daar aanbiedt en doen ze daar niet moeilijk over.

Demino vindt dit leuk.
  11. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Hier mijn trouwring om laten smelten bij de goudsmid en daar de as gedenk ring van mijn moeder mee laten maken. Dus het goud is nog steeds van mij maar nu in een dierbare en mooiere vorm. Heb enkel de ontwerp/maak kosten en steentje dat ik erin wilde betaald.
    Want goud dat je nu verkoopt,koop je zelf niet terug voor die prijs.

Vero0504 vindt dit leuk.
  12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Zo heeft mijn moeder dat ook gedaan met werkelijk foeilelijke sierraden (van goud). Beetje dat jaren 60 spul voor destijds senioren, maar niet vintage friendly ontwerp zeg maar.

Omgezet naar een mooie ring (met omgeslepen stenen) en hanger. Was ook niet goedkoop, vooral het omslijpen van de stenen was arbeidsintensief. Maar wegdoen werd m niet, dragen zoals het was zéker niet. Dus zo werd iets foeilijks draagbaar maar tóch van het origineel.

mamabri vindt dit leuk.
  13. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Ik heb van de oude trouwring van mijn moeder een nieuwe ring laten maken voor mezelf.
    Als jij een gedenkring wil zou ik die trouwring laten vermaken voor een gedenkring

14. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.004
    14.668
    113
    Vrouw
    Ik heb een ring van de trouwring van mijn vader. Mijn vader had een brede trouwring en van die ring zijn 2 dunne ringen gemaakt. 1 voor mijn zus en 1 voor mij.

@Demino Ik denk dat dat idd de goede optie is. Je hebt al een ring, zoek daarmee een goede goudsmid en laat daar een nieuwe ring van maken.

15. Demino

Demino Fanatiek lid

8 okt 2013
    2.778
    287
    83
    Ja dat laatste.. Haha.. Het is de trouwring uit mijn vorige huwelijk, daar hoef ik niks meer mee :D

Maar alle gegeven opties zijn het bekijken waard, bedankt allemaal!

16. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.239
    4.194
    113
    Vrouw
    Maar maakt dat voor jou uit op zich? Laten versmelten en het goud hergebruiken ?
    Ik voor mezelf zou dat geloof ik niet willen
    Aan dat goud hangt voor mij iets negatiefs aan zeg maar.

ik heb mijn trouwring van mijn eerste huwelijk bewaard voor mijn zoon. Mijn ex zou de zijne ook voor hem bewaren, maar die heeft hem wel verkocht, wat dus niet volgens afspraak was.

17. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.004
    14.668
    113
    Vrouw
    Nee datcsnap ik. Die heeft voor jou geen waarde meer, of juist een negatieve lading denk ik.
    Maar als ze hem omsmelten is het weer gewoon goud. En als je daar dan een hele nieuwe ring laat maken, zou je dat dan nog zien als je oude trouwring?

18. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.224
    1.745
    113
    Alle reacties hierboven van dames die sieraden van ouders hebben laten omsmelten laten m.i. zien dat die emotionele lading er inderdaad in blijft zitten ;). In geval van TS zou ik het dus niet doen.

19. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.004
    14.668
    113
    Vrouw
    Hmm, daar heb je een punt... ik heb ook een ring die van mijn vaders ring is gemaakt, die ring heeft idd emotionele waarde.

20. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik heb dus ook de trouwring om laten smelten van mijn inmiddels gescheiden huwelijk.
    Dat goud smelten ze om en heeft daarmee zijn betekenis als trouwring voor mij verloren. Ik heb een nieuw ontwerp gekozen en een totaal nieuwe as ring laten maken ervan. Nu heeft hij dus een hele andere waarde.

Het goud van mijn moeder heb ik dus niet omgesmolten omdat daar juist voor mij de waarde in zit dat zij de sieraden zo droeg als ze zijn en ze zo mooi vond. Ook op elke foto draagt ze haar lievelings ketting (die ik nu draag). Voor "geen goud" dat ik die dus om zou smelten,dan is het zijn waarde voor mij juist kwijt.

Het is zo persoonlijk waar voor iemand de waarde in zit. In het goud ansich, hoe het eruit ziet,of van wie het was en wie het dus gedragen heeft..

Deel Deze Pagina