Dit hebben wij ook gedaan, en al het andere hebben we beetje bij beetje gedaan. Moet wel zeggen: ik heb het idee er nooit mee klaar te komen, is iets klaar begin je met het volgende en wanneer je je ronde hebt gehad, kun je weer opnieuw beginnen.... Hier een huis van voor 1870 (inschrijving kadaster) al is het huis waarschijnlijk ouder aangezien ik kranten op de vloer geplakt heb gevonden uit 1815.
Het is wel zo dat ze er naar toe willen of misschien is de regel er al wel dat je verplicht bent, wanneer je weet dat er asbest in je woning zit, dit te vervangen. Bij verkoop bv, zijn jullie op de hoogte en heb je een probleem zeg maar. Wel het overwegen waard. Hoe het precies zit weet ik niet hoor, dat zul je even na moeten vragen.
Ik hou van oude huizen, heb niks met nieuw. Wij hebben net ons derde oude huis gekocht. Deze is uit 1880. De vorige twee waren uit '20 en '30. Belangrijkste dingen zijn dat je veel weet van de huizenmarkt en absoluut scherp koopt. Daarnaast goede en betrouwbare contacten hebt met vaklui. Geen goedkope Polen maar ook geen overpriced aannemers. Gewoon goede contacten met individuele vaklui als installateur, Stucadoor, timmerman. En daarnaast goede financiële reserves. Wij renoveerden compleet dus inclusief alle electra, cv aanleggen, waterleidingen, muren verplaatsen, daken opnieuw leggen, gevels voegen, kozijnen vervangen en een luxe binnenafwerking. Een laminaatje kan echt niet in een oud huis is mijn mening, net als bijvoorbeeld een inzet open haard. Een oud huis is the real thing. Om je een idee te geven kostte 100 m2 ons €80.000, 150m2 €110.000 en nu 240m2 gaat rond de €180.000 kosten. Maar wij renoveren ook echt luxe en geheel compleet. Ik ga echt niet 10 jaar in een ijzeren teil mezelf wassen ofzo.
Ons klushuis komt uit de jaren 70. Dus niet zo oud als de meeste anderen hier in dit topic. Maar ook wij hebben enorm veel moeten aanpakken. Als het huis dat jullie op het oog hebben nog veel ouder is krijg je vast nog te maken met een hoop extra kosten. Wat de anderen ook zeggen: zonder tientallen duizenden euro's op je spaar kun je er beter niet aan beginnen. Alles kost nl zo ontzettend veel geld. En het moet wel ooit af raken en sowieso direct veilig zijn voor jezelf em eventuele kindjes. Wij hadden een kleine tienduizend als budget. We hebben dingen als keuken en wc low budget opgeknapt. Dat kon omdat het nog gewoon goed, maar spuuglelijk was. Badkamer houden we helaas eerst zo. Maar kun je nagaan als je dat ook nog moet aanpakken... Wij zijn nu bezig met de buitenboel. Laten doen kost hier met ons enorme hoeveelheid hout tussen de 3 en 5 duizend euro. Wij doen het nu zelf, dus hebben we voor Sigma verf nu bijna 500 euro uitgegeven... Maar twee hele grote kozijnen zijn enorm aan het rotten.... je wilt niet weten wat dat kost... Ik hem zielsgelukkig met mijn grote oudere woning, maar vergis je niet in de kosten!
Wij hebben 2 maanden terug naar een oud huis (bouwjaar 1904) gekeken. Volgens het bouwkundig rapport mankeerde er wel het één en ander aan, maar met €15.000 zou het opgelost zijn. We hebben een bevriende aannemer er naar laten kijken, die het ons afraadde. Verbouwing zou bijna €100.000 gaan kosten. Wij waren blij dat we niet op alleen het bouwkundig rapport zijn afgegaan ondanks dat we de tuin geweldig vonden, maar er moest zoveel aangedaan worden, dat zagen we niet zitten. De huidige bewoners hadden wel wat gedaan, maar dat hadden ze heel low budget gedaan, waardoor het hout in het huis rot was (waar een "mooi" gipswandje voorstond), vocht in de gevels, lek dak "gerepareerd" door er een laagje overheen te leggen maar niet het lek te verhelpen. Natuurlijk is ieder huis èn bewoners anders, maar kijk goed naar het huis, de mogelijkheden van zowel het huis als jullie eigen mogelijkheden. Houd er ook rekening mee dat een verbouwing (bijna) altijd meer tijd en geld kost dan verwacht. Ben je een klusser en vind je het geweldig, dan kan het. Maar ik heb zelfs bouwvakkers maanden zien klussen omdat ze hun eigen huisje met hun eigen handen wilden opbouwen en er na een tijd toch doorheen zaten omdat het wel heel erg tegenviel. Maar ik begrijp je dilemma, wij vonden het idee om het huis helemaal zelf (!) naar onze zin en smaak te maken ook erg leuk. Succes!
Echt bedankt voor de reacties. Fijn om jullie ervaringen te lezen. Misschien dat we gewoon eens gaan kijken en misschien valt het wel heel erg mee of tegen
Asbest is niet zo ingewikkeld om te laten verwijderen, tenm Ik ben wel blij om een keer geldbedragen te zien staan. Wij hebben een idee wat we over 1,5 jaar hebben gespaard, maar hebben eigenlijk geen flauw idee wat het nu echt gaat kosten. Maar als ik dit lees, en je hebt het dus wel heel luxe vanbinnen, dan denk ik dat wij wel prima zitten qua spaargeld dan. Wij zijn van plan het minder luxe te gaan doen. Dus er komt op sommige kamers echt wel laminaat (in de woonkamer niet, dat vind ik nooit mooi), we willen toch een Ikea keuken, in plaats van de prachtige keuken van 20.000 euro die ik zou kiezen als we nog 5 jaar langer zouden sparen. Maar dit geeft moed
@riean, afwerking kun je idd zo duur maken als je zelf wilt of in tussenstappen. Nu een Ikea keuken en over 10 jaar iets anders. Alleen technisch/veilig wonen in een oud pand ( dus alle installaties, electra) en behouden van je huis ( daken, gevels, kozijn, fundering) dat zijn gewoon investeringen die moeten. Anders daalt je woning waarde ook gewoon omdat de woning aftakelt. En als je het tweede kunt financieren is het een avontuur wat leuk is om aan te gaan aldus mijn bescheiden mening.
Ja, deze bedragen komen mij niet vreemd voor. Maar wij hebben inderdaad ook voor een luxe afwerking gekozen en alles in een keer gedaan. Ik hou er ook niet van om steeds in de rotzooi te zitten. Maar als wij de keuken en badkamer minder luxe hadden gedaan, minder dure tegels, zelf hadden geschilderd en de bijkeuken niet direct grondig hadden aangepakt had het ons waarschijnlijk zo'n 30k gescheeld op de renovatie van ongeveer 100k.
Hee! Wij hebben een oud huis uit 1922. Ook nog een vrij groot huis. Ik vind het een prachtig huis... Ben echt gevallen voor de ruime kamers, de grote tuin, de uitstraling. Ik had er echter niet opnieuw voor gekozen. We hebben voor we het huis kochten een bouwkundige keuring laten doen. Maar er is wel veel geld in gaan zitten... Sommige dingen hadden we op voorhand gezien en ingecalculeerd, maar er zijn ook dingen waarvan dat niet zo was. We bleken bijvoorbeeld houtworm te hebben wat allemaal bespoten moest worden, waarvoor we ook een weekend ons huis uit moesten. Voor de ongediertebestrijders kwamen moesten we op de bergzolder allemaal houten platen weghalen... Toen mijn man dat aan het doen was schoot hij met een voet langs één van de balken en schoot door het plafond heen. Het plafond bleek asbest. Ik ben dankbaar dat we daarvoor verzekerd waren. Het asbest werd voor ons verwijderd en er werd een nieuw plafond geplaatst. Als ik kijk hoeveel dat gekost heeft... Pfoeh! Inmiddels hebben we... Een nieuw toilet, nieuwe badkamer nadat er lekkage was. Lekkage in de kielgoot wat gerepareerd moest worden... We hebben nieuwe kunststof kozijnen laten plaatsen. We hebben opnieuw laten schilderen. We hebben de gigantische oprit opnieuw moeten laten bestraten omdat er een afwateringsprobleem was ontstaan waardoor al het water onder de schuur wegliep ipv in de put. Ga zo maar door... Wij zijn helaas zelf niet zo handig en omdat het een groot huis is kost alles veel geld. We hadden wel het geld liggen voor deze dingen, maar zijn inmiddels op een punt gekomen waarop we zeggen, we vinden het huis prachtig, we willen graag onze kinderen hier laten opgroeien. Maar we kijken het de komende twee jaar aan... Als er toch steeds weer onvoorziene uitgaven blijven komen moeten we gaan kijken of dit wel uit kan voor ons en anders verhuizen.
Ik moet wel zeggen dat de afwerking als keuken en vloer nog wel de minste kosten waren hoor. In ons geval dan. Wij hadden wel geluk dat onze badkamer al helemaal nieuw was. De rest hebben we helemaal aangepakt en uitgebouwd. Voor je het weet heb je er een halve ton doorheen gejaagd.
Wat ik zo lees bij Modra doet me inderdaad herinneren dat wij ook preventief bij alles waar nieuwe betonvloer of bestrating op kwam de gres rioolbuizen direct vervangen hebben door PVC. Eigenlijk is het motto bij een oud huis: vervang alles waar je later niet meer bij wilt vanwege kosten of kan, en bewaar de rest voor later
Exact dat! En bij alles wat je tegenkomt zeg je ook: ja laten we dit dan maar meteen helemaal vernieuwen anders gebeurt het niet meer. Oh..dan stoppen we er ook even een nieuw plavond in....even de hele tuin uitgraven om die oude versleten rioolbuizen te vervangen....en zo verder...
Wij hebben een jaren dertig woning gehad, was een huurwoning. Heel sfeervol met glas in lood, leuke kozijnen enz. Waardeloze isolatie, putlucht in de badkamer enz. Maar goed, dat was huur, dus dan ga je er ook geen geld in investeren. Mijn ouders hebben al 20 jaar een jaren dertig woning, heel veel vervangen, leidingen, elektra, riolering enz. Laten isoleren, sommige glas in loodramen vervangen voor nieuw glas in lood, dubbel glas. En nog steeds, er is nog best wel eens wat. De vorige bewoners hadden ook al wat gedaan, maar dan nog. Je hebt ook huizen uit periodes met betonrot, ook iets wat je niet wilt.
De riolering hebben we gelukkig al gedaan. We woonden hier 2 maanden, en opeens kwam een deel van de tuin omhoog. Bleken we helemaal niet aangesloten te zijn op de riolering De vorige bewoonster was maar alleen, douchte bijna nooit, ging nooit in bad, dus alleen het toilet doortrekken kon de tuin wel aan. Maar wij kwamen met toen 4 personen, bijna elke dag het bad vol, vaak het toilet doortrekken, douchen, dat kon de tuin dus niet aan. Wat ook wel handig is, áls je het doet, meteen foto's nemen of een tekening maken waar de leidingen liggen. Als je dan een keer moet graven is niet meteen je halve tuin omgespit
Ons huis is uit 1919. Ons vorige huis was nieuw gebouwd en qua sfeer ga ik echt voor een oud huis. Ik vind nieuwbouw helemaal niks. Een oud huis heeft vaak wel minder comfort en hogere onderhoudskosten. Wij hebben voordat we tot de definitieve koop overgingen een uitgebreide technische keuring laten doen en een aannemer laten langskomen om een schatting van de verbouwkosten op te maken. Dit zou ik sowieso doen. Je weet dan waar je aan toe bent. Verder doen wij veel zelf. Niet dat wij altijd even handig zijn, maar met behulp van youtube-filmpjes komen we erg ver
Zo hebben wij het ook gedaan: omdat er een nieuwe badkamer en een nieuwe keuken in moesten, hebben wij gelijk alle waterleidingen mee gedaan, nieuwe aansluiting op de riolering. En gasleidingen, en nieuwe electra dan maar direct in de muur aangelegd, ipv er buiten. Hier was van 1 kamer de vloer heel scheef, dus vervangen, tijdens het vervangen zagen we dat de balken onder het huis rot waren, dus vervolgens alles open gehad en nieuwe balken onder het huis geplaatst. en dat was dan wel weer handig, ivm de gasleidingen, waar je nu zo bij kon..... alle muren zijn opnieuw gestuct etc etc. Je blijft bezig op die manier. En je doet het, dus dan maar gelijk goed, anders blijf je bezig.