oud huis opknappen of verhuizen naar nieuwbouw?

Discussie in 'De lounge' gestart door julia80, 8 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    wij zijn ruim drie jaar geleden verhuisd naar ons eerste koophuis (wel al 30+ toen, maar veel gehuurd en verhuisd ivm werk). Dit is een huis uit 1949 en we hebben destijds deels door gebrek aan ervaring en deels door tijdsdruk onderschat hoeveel achterstallig onderhoud het had, hoeveel het opgeknapt diende te worden en hoeveel meer werk een oud huis met zich mee brengt in het algemeen.

vooral ik (mijn man iets minder) denk steeds vaker aan verhuizen naar een nieuwbouwhuis. Het is echt een duur huis geweest maar ondertussen leven we behoorlijk 'ouderwets'. We hebben al heel veel gedaan in die drie jaar in dit huis (boven en beneden deels nieuwe vloer, trap vloerbedekking, nieuw dak, hele huis geverfd (niet lakwerk), nieuwe cv-ketel en verplaatsing van cv-ketel, tuin voor en achter gedaan, overal gordijnen, binnenkort douche in badkamer plaatsen). We hebben echter overal in huis nog enkel glas (last van kou, warmte, tocht, schimmel), dit vervangen zal een fortuin kosten deels doordat de voorkant van het huis beschermd stadsgezicht heeft, een keuken die 20 jaar oud is, een oude badkamer, schuifdeuren tussen 2 slaapkamers die door een muur verhangen moeten worden, lakwerk buiten dat deels op korte termijn gedaan moet worden, balkon dat gelakt en misschien constructief aangepakt moet worden, metselwerk buiten dat ws binnen een paar jaar gedaan moeten worden ivm vochtproblemen anders. Daarnaast zijn er een hoop cosmetische dingen, wat ik niet echt perse een probleem vind, maar blijft gewoon niet zo mooi (bv opbollend glasvezelbehang na een lekkage ooit, een lange lijst).

Mijn man is niet handig en erg druk met werk, dus we moeten veel laten doen. We hebben maar het geld om een deel te doen, maar het grootste probleem is dat wij gewoon niet zo goed zijn in al die dingen aanpakken, we beleven daar ook weinig plezier aan en het kost best wat energie. Daarbij zou ik liever niet de komende jaren hierin investeren terwijl ik voor het zelfde geld een nieuwer huis kan krijgen wat (vrijwel) goed is. Ik ben verder ook niet super kieskeurig in wat voor keuken en badkamer bv als het maar functioneel en een beetje nieuw is. We zullen de komende jaren altijd maar weer bezig zijn met dit of dat projectje, terwijl ik me liever zou richten op mijn gezin en werk. Ik ben ook bang dat de keuze wel of niet een derde kind hier beinvloed door zou worden.

Ik zou dus denk ik liever verhuizen naar een nieuwere wijk. Mijn man ziet dit echter veel minder zitten. De wijk die het beste ons zou passen ligt verder van het centrum en is helemaal omgeven door nieuwe wijken. Ik snap zijn bezwaar en ik zou ook met pijn in mijn hart hier weggaan. Ik weet redelijk zeker dat ik zou willen vertrekken maar ik wil hem niet meeslepen omdat ik het liever een gezamenlijke beslissing zou maken. Ook ben ik ergens bang dat het misschien zou tegenvallen op een of andere manier en dan zou hij me dat kwalijk kunnen gaan nemen natuurlijk. Ook voor mij blijft het een hele moeilijke afweging: een vervelender huis in een fijne buurt/locatie of fijn huis op iets mindere locatie.

We komen er moeilijk uit.
    Heeft iemand goede tips of een vergelijkbare ervaring gehad?
    Sorry voor het lange verhaal.
    Ik hoop niet dat ik mensen voor het hoofd stoot. Ik weet dat het uiteindelijk een luxepositie is...

bedankt alvast!

2. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik zou verhuizen! Vooral omdat jullie geen plezier beleven aan klussen. Maar ik ben bevooroordeeld want ik ken alleen maar nieuwbouwhuizen…...

3. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Wij wonen sinds 1997 in een oud huis (1937) en zijn nog nooit klaar! Elk jaar komt er wel wat aan wat gebeuren moet en datgene wat we toen als eerste aangepakt hebben, is alweer aan vervanging toe...

Wij hebben door de jaren heen het volgende gedaan;
    -cv aangelegd (man zelf gedaan), we hadden eerst warmte van een gaskachel en warm water doormiddel van een geiser..
    -badkamer gerealiseerd (vorige bewoners hadden van 1 groteren en 1 kleinere slaapkamer 1 gemaakt. Wij hebben dit weer teruggedraaid naar 2 kamers en van de kleinste een badkamer met ligbad gemaakt.
    -alle enkele ramen vervangen door dubbel glas
    -van gedeelde woonkamer 1 grote gemaakt (inclusief weghakken schoorsteen)
    -nieuwe aanbouw + keuken geplaatst
    -alle electra vervangen (alle electra zat in stalen buizen:$)
    -waterleidingen vervangen (van lood naar koper)
    -kozijnen vervangen/hersteld
    -overal nieuwe vloeren
    -dakramen geplaatst
    -erker hersteld (binnen en buiten)
    -wanden en plafonds beneden gestuct
    -tuin voor en achter al meerdere keren aangepast.
    -toilet gerenoveerd
    -spouwmuur isolatie laten aanbrengen
    -zolder geïsoleerd
    -rioolbuizen vervangen..

En waarschijnlijk ben ik nog het 1 en ander vergeten te vermelden. We hebben, op de aanbouw/keuken na, alles zelf gedaan mbv onze zwager. En ik ben het spùùgzat, want we zijn nog niet klaar. We zijn nu de gang aan het opknappen/schilderen. De trap wordt bekleed en het hele huis opgeruimd en dan gaat er een bord in de tuin... We zijn echt nooit klaar en voor het goede komen we een slaapkamer tekort. Kids hebben ieder een eigen kamer, maar wij slapen naast de ketel op zolder. Om daar een goede kamer te realiseren moet de trap verplaatst worden en moet er dus weer een nieuwe vloer in etc... En ik ben er gewoon helemaal klaar mee, altijd maar verbouwen, opknappen enzovoort...

Als we het niet zelf hadden kunnen doen (ben zelf ook echt een halve bouwvakker, moet wel man redt het niet alleen) had het een groot fortuin gekost, nu een klein fortuin:) (en dat bedoel ik sarcastisch, want ik denk dat al jarenlang onze spaarcentjes voor een groot deel in weer een project verdwijnen. Niet erg natuurlijk, het is voor het behoud van je huis, maar ik zou wel eens een zorgenvrij huis willen hebben en iets anders doen van het geld)

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Tja, ik heb zelf echt niets met nieuwbouwwijken- en woningen. Doe mij maar een wat ouder huis ;) Echter, heb ik wel een man die heeft leren klussen. Gaat nog steeds niet altijd van harte, maar hey sommige dingen moeten gewoon en moet je ook leren. In de loop der jaren is hij flink handig geworden.

Natuurlijk krijg je bij verhuizen naar een echt nieuwbouwhuis ook allerlei extra kosten omdat het huis vrijwel kaal opgeleverd wordt, mocht je de 2e of 3e bewoner zijn is de basis al wel gelegd: maar dit moet weer net je smaak zijn anders kun je weer investeren in nieuwe vloer, behang, verf etc.

Zou zelf eens concreet op papier zetten wat er op korte termijn gerealiseerd moet worden, hoe dit gedaan wordt (zelf/uitbesteden/combi) en wat dit gaat kosten. Welke dingen komen er op iets langere termijn nog (zeg binnen 5 jaar)? Aan de andere kant een lijstje maken met verwachtte verkoopprijs, in welke prijsklasse zou het nieuwe huis vallen? Wat zijn de verschillen in maandlasten en welke kosten ga je daar nog globaal krijgen? En uiteraard een lijstje plussen en minnen over de verschillende buurten (misschien ieder voor zich maken?). Zo kun je echt gaan overwegen hoe en wat. Moet er echt nog heel veel gebeuren nu of valt het eigenlijk wel mee in vergelijking met wat jullie er aan tijd en geld in gestopt hebben? Is het het waard het huis dat jullie je nu redelijk 'eigen' gemaakt hebben weg te doen en ergens anders opnieuw te beginnen? Een huis met de bijbehorende buurt moet uiteindelijk gewoonweg goed voelen. Ik zou persoonlijk echt niet kunnen aarden in een nieuwbouwwijk bijv.

5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.144
    23.228
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zal wel heel persoonlijk zijn. Ik zweer bij nieuwbouw. Heb zo'n oud en koud huis ook gehad, dat doe ik nooit meer! Kost alleen maar geld, wat je er vaak niet meer voor terug krijgt.

Bij nieuwbouw kun je vaak ook het helemaal van jezelf maken, dat was bij ons in elk geval en vond ik erg leuk.

6. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    bedankt voor de reacties tot nu toe!
    Wat dingen concreter maken voor onszelf is idd een goeie tip.

Nog even een toevoeging; de wijk die we voor ogen hebben is eigenlijk niet nieuwbouw, is 14 jaar oud (alleen voor ons voelt dat als nieuwbouw :) ). Alles nieuw uitzoeken hoeft dus niet; sommige huizen dienen echter wel een (in onze ogen kleine) renovatie te hebben, maar dat is niet een probleem voor ons.
    Ben benieuwd naar andere reacties, wederom dank!

7. catharin

catharin Fanatiek lid

5 jan 2010
    1.072
    2
    38
    NULL
    NULL
    Wij hebben ons huis verbouwd omdat ik niet naar de nieuwbouw wilde. Wel een flinke extra hypotheek genomen.
    Maar je moet prioriteiten stellen; wat is dringend nodig en waar kan ik later makkelijker voor sparen... En daarbij kan je altijd vrijblijvende offertes laten doen bij zzp`ers of bouw/klusbedrijven.
    Wij hebben tijdens de verbouwing in de rommel gewoond, omdat huren te duur was, en ik heb er geen spijt van. Op een dag is het gewoon af en kan je genieten. Woon nu met nog meet plezier op onze woonplek.

Deel Deze Pagina