ga het hier toch even in de groep gooien... misschien dat meer vrouwen het hebben... ik heb bij mijn eerste bevalling een flinke knip gehad ivm vacuum. Het herstellen duurde lang, maar op zich heb ik nooit last gehad van het litteken. Nu deze zwangerschap is het hele stuk (perinium) opeens gevoelig en het litteken doet soms echt zeer.... heb met een spiegeltje even de boel bekeken... en je ziet nu ook echt het litteken zitten... (was bijna niet zichtbaar) en vrijen deed laatst ook zeer... Herkent iemand dit?? kan dit door de zwangerschap komen??? (heb het eerder zwangerschappen niet gehad) hormonen?? (die geven we nu natuurlijk overal de schuld van )
Check! Au Heb het vorige week in het zh nagevraagd, want vooral lang zitten of juist veel lopen werd gevoelig.. Ligt aan de zwangerschap.. Weet al niet eens meer hoe het zat, maar ze hadden het vaker gehoord dus zal wel kloppen
Heb ik ook... niet ingeknipt maar wel ingescheurd. Misschien omdat de boel beter doorbloed is? Ga het vanmiddag meteen aan mijn vk vragen.
ok... dus het kan erbij horen.... Wel raar dat het nu opeens is... maarja elke zwangerschap is anders he... eefje ben benieuwd wat je vk zegt.... (misschien heeft ze ook een tip?) neem aan dat het na de zwangerschap weer over gaat (?) nu is bevallen wel een "oplossing" voor veel dingen...
Ja, ik herken het ook. Of nuja, niet helemaal want ik heb sowieso nog veel last gehad van het litteken. Mijn vorige bevalling (met flinke knip en ontelbaar hechtingen) is inmiddels bijna 4 jaar geleden en ik heb er lange tijd dagelijks last van gehad. Het laatste jaar was het alleen nog maar bij bepaalde houdingen (lang staan, gehurkt zitten) en wanneer ik ongesteld was. Nu in de zwangerschap doet hij ook weer wat meer pijn, vooral als ik gehurkt zit bijv. om in de supermarkt iets uit het onderste schap te pakken (bukken lukt ook niet zo goed meer ). Of het normaal is, weet ik niet. Maar omdat ik er tijdens menstruaties ook altijd last van had, denk ik dat het toch iets met hormomen te maken heeft. Ik was toevallig al van plan om het eens aan te kaarten bij de vk. Ook omdat ik bang ben dat ik er tijdens de volgende bevalling veel last van krijg. Dan komt er nogal wat druk op te staan...
Volgens mijn vk kon het inderdaad te maken hebben met de doorbloeding. Ze gaf als tip om het litteken te masseren met olie, om het zo wat zachter te maken. Als het echt pijnlijk zou worden, zou ze er naar willen kijken. Gelukkig is dat hier nog niet het geval!
Bij mn 1e bijna 6 jr geleden ook een flinke knip gehad + volledig uitgescheurd, heb zeker tot 2 jr na die tijd last gehad. Daarna ging het goed maar nu met deze zwangerschap heb ik weer last, denk dat het vooral komt omdat het meer doorbloed is en het meer opgezwollen is dat er spanning op staat?? Ben blij dat ik in mn laatste weken zit en dat het dan weer goed is (krijg weer een ks net als bij de 2e) want het voelt niet echt fijn
Hier nog maar net zwanger maar ik voel idd m'n litteken nu ook. had het wel eens bij weersveranderingen ofzo.
ook hier nog maar net zwanger en af en toe weer last . is nu wel nog niet zo lang geleden de bevalling 8maand maar heb er eigenlijk niet lang last van gehad tot nu dus
ik heb sowieso nog steeds af en toe last van dat litteken... ook toen ik nog niet zwanger was, echt een heel gevoelige rotplek is het, maar niet constant... hoop maar dat ik dit keer beval zonder die rotte knip! ik vond bevallen echt niet zo heel erg, maar dat inknippen/ hechten en de pijn erna van het hechten.... brrrr heb er gewoon angst van! weet 1 van jullie dat misschien, als je nu weer word ingeknipt doen ze dat dan aan de andere kant?? ik was trouwens ook nog eens onwijs nauw gehecht... dus het was heftig pijnlijk allemaal erna...ben nog naar de gyn. geweest en die opperde om opnieuw te knippen en te hechten maar dat zag ik ff niet zitten zeg maar brrrr, moet er niet aan denken... toen zei ze dat als er ooit een tweede komt het vanzelf weer wijder word... succes allemaal met de pijnlijke plek! groetjes riniti
Volgens mij is de kans op een 2e keer knippen vrij klein. Tenminste wat ik van verschillende verloskundigen heb gehoord. Maar ik zou ook liever hebben dat ze het dan op dezelfde plek doen ipv aan de andere kant, dan heb ik 2 plekken die ik af en toe voel. Al moet ik er nu ook niet aan denken! Vond het hechten ook echt een ramp en 't is bij mij een paar keer gaan ontsteken en duurde 10 weken voor 't genezen was. Ik ga hier nadenken over een badbevalling, misschien dat dat gaat schelen.
De kans op een tweede knip zijn idd kleiner.... bij 2 en 3 niet geknipt, niet gescheurd... riniti ik ben toen ook nog bij huisarts etc. geweest omdat ik dus het idee had dat ze verkeerd gehecht hadden... (heb ook flink problemen gehad tijdens genezing..) *het volgende gaat misschien wat plat klinken* maar ik heb sinds die knip juist het idee dat mn achterste gat juist kleiner is geworden... Stoelgang is sindsdien vaak een ramp.... ennuhh "het model".. is ook weg zeg maar...
oei, dat klinkt ook niet echt om jaloers op te worden! bah... bij mij waren die inwendige hechtingen ( die vanzelf horen op te lossen) ook niet opgelost dat deed ook best wel zeer... dus bij de nacontrole bij de verloskundige zei ik dat dat nogal zeer deed en toen keek ze ernaar en zei, o dan moet je ff in een soda badje gaan zitten... dat heeft gelukkig geholpen... maar brrr, toen kwam het volgende... ik kon niet fatsoenlijk meer sexen, oei wat deed dat pijn...( ging na een half jaartje uiteindelijk ook weer beter) heb het nu ook tegen de vk gezegd en die denkt dat ik allergisch ben voor het spul waar zij mee heeft gehecht en heeft ook in de computer gezet dat ik met ander spul gehecht moet worden, mocht het wer nodig zijn! bleh... echt vervelend, tegen de bevalling zelf enzo zie ik echt helemaal niet op, maar hoop idd dat dat hechten en knippen niet meer hoeft... denk idd dat je daar met een badbevalling misschien minder last van zult hebben! hopelijk hebben wij onze portie ellende ermee lekker achter de rug groetjes riniti
oei meid, dat is helemaal waardeloos... bij mij komt het kindje ( als het goed is) er nu natuurlijk weer door, dus ik heb hoop dat het weer goed komt... maar dat is nog vervelender! wat zei je huisarts hiervan dan?? niks aan te doen?? pfff... waardeloos!
met de muts in de soda ja... dat is bekend...!!!! hier loste die dingen ook niet op... en trokken helemaal naar binnen.... kon ook echt niet zitten daarna.... Zei kraamvisite: "och die pijn van de bevalling ben je zo vergeten".... waarop ik dan zei: nou elke keer als ik ga zitten moet ik er toch aan denken... idd.... hopelijk hebben wij het gehad... nouja en anders, is het niet anders... het zal er toch uit moet komen... (heb trouwens wel ff gemoppert op mn vent van de week... hij is geholpen en had 2 hechtinkjes aan elke kant... pfff begrijp je gelijk waarom vrouwen kinderen baren...