Hallo, ik ben vandaag weer ongesteld geworden (helaas) en loop bij de gyneacologe. Nu moet ik as dinsdag 4.12 naar het ziekenhuis voor een hsg onderzoek. Dit houd in dat ze een rontgenfoto gaan maken om te kijken of de vorm v.d. baarmoeder goed is en of de eileiders toegankelijk zijn. Wie heeft dit ook onlangs meegemaakt? Ik loop nog maar 1.5 maand bij de gyneacologe en heb al bloedonderzoek gehad en twee keer met camera gekeken o.a. naar eisprong eitje zag er goed uit... Ik ben erg benieuwd....
Hallo Hope, Ik heb het onlangs gehad, een hsg en het viel mij wel mee eerlijk gezegd. Je krijgt vante voren twee pijnstillers die je vooraf inneemt. Er wordt een cupje op je baarmoedermond gezet en dat wordt vacuum gezogen. Dat is niet zo'n prettig gevoel, een continue menstruatiegevoel dat niet weggaat voordat het cupje eraf is eigenlijk. Van het spuiten zelf voelde ik niets, mijn eileiders waren goed doorgankelijk. Ik ben vandaag ook weer ongesteld geworden, helaas, balen is dat he! Ik hoop voor je dat het onderzoek meevalt, heel veel succes! Marit
Hoi Marit, ik zie er ook niet echt tegenop maar ze zieden dathet echt pijnlijk kan zijn en met al diemedicatie vooraf was ik toch wel ff benieuwd. Echt baalen ook voor jou zeg, wat is jou volgende stap nu? Ik hoop dat bij mij ook alles goed is hoor! Bedankt alvast voor he reactie en ik duim voor je!
Hoi Hope, Wij horen vandaag hoe en wat, maar alles is goed bij ons dus ik denk dat we het zelf eerst nog mogen gaan proberen. Ook wel dubbel, aan de ene kant heb ik geen zin in behandelingen, aan de andere kant heb ik weinig vertrouwen in een spontane afloop. Maar we houden de moed erin hoor! Dat moet! Jij ook succes binnenkort! Marit
Ja ik kan me dat voorstellen heb eigenlijk ook helemaal geen zin om te gaan voor dat onderzoek en hoop zo op spontaan maja na gisteren is die hoop ook weer wel weg dus idd erg dubbel!
Bij mij viel het helemaal niet mee jammergenoeg. Ik heb veel pijn gehad en sprong altijd achteruit bijna de tafel af. Ze namen mijn baarmoeder met een tang vast en prikten er met iets in om de vloeistof erdoor te spuiten. Ik kreeg overigens geen pijnstilling en bloedde achteraf. Dit was dan wel in Belgie... dus waarschijnlijk is het bij jullie dan beter?
Hier ook redelijk goede ervaring met hsg. Natuurlijk is het geen pretje maar qua pijn was het goed te doen. Inderdaad 2 pijnstillers uurtje van te voren innemen en proberen te ontspannen. Je krijgt die hsg wel vrij snel volgens mij. Ik kreeg hem pas toen ik 1 jaar in mmm zat, maar misschien verschilt dat per persoon en ziekenhuis. Heel veel suc6 en hopelijk is het een positieve uitslag. gr vruchtje
@ Hope: Ik heb verleden week de HSG gehad. Moest van tevoren vijf pillen slikken: 2 paracetamol, 2 andere pijnstillers en een maagbeschermer. Onderzoek wat niet fijn, maar ik vond het ook niet verschrikkelijk. Het is of je een soort van aanhoudende menstruatiekramp hebt, en dan de heftige variant. Ze bevestigen inderdaad een cupje op je baarmoeder en dat is een gek gevoel. Wat nu precies pijnlijk was weet ik niet, maar het is niet lang en wel te doen. Ze raadden mij aan om met mijn tenen (?) te wiebelen. Na het doorspuiten hebben ze nog een soort olie erdoor gespoten, dat was vervelend, maar niet vreselijk. Daardoor heb je een half jaar tot een jaar verhoogde kans op zwangerschap zeggen ze. Ik was na de HSG wel doodmoe. Werken was voor mij geen optie geweest. Volgende dag heb ik nog last van mijn buik gehad (tip: wijde kleding aan!) en als ik geen belangrijke afspraak had gehad was ik liever dagje thuis gebleven. Ben overigens wel aardig wat bloed en oud bloed verloren. Dat heeft wel een dag of drie geduurd voor dat over is. Vervelend, maar niet onoverkomelijk. Kortom, als je het kunt, zou ik maar gewoon denken: kom maar op, het is voor het goede doel! Ik ben benieuwd hoe het gaat! Succes en sterkte!
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb een recept voor antibiotica en voor 2 zetpillen tegen de pijn gehad verder niets. Zie er nu toch wel een beetje tegenop maja ben een bikkel en het is idd voor het goede doel. Zit nu alleenziek thuis dus hoop dat ik de dag erna wel goed ben om te werken want kanme niet weer ziekmeldden eigenlijk. Ben de dag zelf wel vrijgelukkig! Het is bij mij dan de 8/9e dag van de cyclus dus ben ik dan wel goed vruchtbaar die maand? Ze zeiden dat de eierstokken miss zelfs beter toegankelijk zouden zijnivm schoonspuiten. Hoop dat ook zo een vloeistof voor betere vruchtbaarheid ingespoten te krijgen! Nou ikwacht het vol spanning maar af dan! Maar eerst lekker nog van het aankomend weekend genieten!
Hey Nouky, wss was dat dan wel al even geleden en het valt ook wel te zien waar je het laat doen. Ik heb er hier in België ook een laten doen een 4-tal maanden geleden en moet zeggen dat het onderzoek niet prettig is en zonder pijnstillers mss wel best pijn kan doen maar het was niet erger dan een erge ongikramp en na 5 minuten stond ik al weer buiten! Dus andere meiden die dit onderzoek mss in BE moeten laten doen, niet panikeren hoor! Gewoon een goeie pijnstiller nemen! Iig zie ik dat het bij jullie al gelukt is! Proficiat!
hope, ik heb onlangs (1-11) een hsg gehad, en moet zeggen het viel hardstikke mee. ik kreeg het net als vruchtje nadat we een jaar in de mmm zaten. het gevoel is niet echt prettig maar voor je het weer sta je weer buiten!
Hallo Hope 123, Ik ga waarschijnlijk volgende maand ook een HSG onderzoek krijgen... Spannend! Ik lees nu pas voor het eerst wat het nou eigenlijk is, en het lijkt me geen pretje. Maar wat iemand al eerder zei, het is voor het goede doel. Laat je het weten hoe het gaat?
hallo allemaal, ik heb net een vraag over HSG bij de topic vruchtbaarheidsbehandelingen gezet, maar lees er nu hier toch ook veel over. Fijn. Wat een verschillen per ziekenhuis zeg; bijv Julita jij bent in de 10e ronde en krijgt dit onderzoek miscchien al over 1 maand, terwijl anderen eerst een heel jaar in de MMM zitten... Wij zijn in aug naar de gyn geweest en toen voor 6mnd naar huis gestuurd, maar dat houden we niet vol....Ik vooral dan. Gisteren in de 5e ronde van dat halfjaar beland en de 20e ronde in totaal. We hebben nu eerst 2 jan gesprek en dan wil ik vragen om een HSG, want wil gewoon weten of de boel wel goed open is, en zoniet dat ze dat dan even lekker doorspuiten.... Hoop voor iedereen op mooie positieve testjes, zo snel mogelijk! Liefs Eef
@Eef16, Ik hoop dat ze snel hsg onderzoek bij jou gaan doen ook. Ik woon in Tokyo, Japan en hier word alles zo te zien heel anders aangepakt... Ik weet niet zeker of het beter is, maar het gaat in iedergeval wel heel snel!
Bedankt weer voor jullie reacties. Ik laat het zeker weten en ga er vrij relaed naartoe. Kan ik nog wel autorijden daarna naar huis? Ik zit nu in ronde 6 maar heb dit iets overdreven ivm ongeduldigheid en hoop dat ze niks ergs vinden en het idd even goed doorspuiten, daarna zal het dan wel ff stil liggen allemaal (onderzoeken) en hoop dat het dan snel raak is!
hoi dames ik moet volgende maand ook een hsg onderzoek doen. ik ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat. vandaag heb ik ook te horen gekregen dat ik een gekantelde baarmoeder heb.
hallo allemaal! nogmaals het valt echt wel mee. gewoon even ondergaan. Daarna had ik wel kunnen autorijden, maar ik was wel blij dat ik mijn vriend bij me had. En zoals gezegd daarna lekker languit op de bank! Hope, dan had je wel aardig overdreven ?