In de familie hebben wij een wieg, mijn vader , ooms, tantes, ikzelf en al mijn nichtjes en neefjes hebben er ingelegen. Hij is 65 jaar oud. Ik heb altijd gezegd dat ik ook die wieg wil neerzetten, vond ik wel een mooi idee... Nu alleen ben ik zwanger en slaan de twijfels toe...we hebben voor het ledikantje net alle matrassen info achter de rug en het bedacht en gaan voor de aerosleep erop...geeft ons een fijn idee. Maar het wiegje moeten we nog veel aann doen, is een rieten mand en heeft nu 20 jaar op zolder gestaan en moet goed schoon en dat valt tegen ( is poreus matriaal na al die tijd) ook moet er een matrasje in die waarschijnlijk op maat gemaakt moet worden wat ook redelijk wat kost. Ook het bekleden, hemeltje maken etc gaat veel tijd ( en geld) inzitten. En dat alles voor misschen 2 maanden? Het idee blijft leuk maar vraag me nu af wat verstandig is....is het ledikantje niet beter ( beter matras, aerosleep etc) juist als het kindje zo klein is? Aan de andere kant zon heel kleintje beweegt nog niet zo veel en ligt misschien wel mooier in de wieg? Zullen misschien ook wel de hormonen zijn maar maak me er wel druk om, wat is nu goed en veilig. Wat vinden jullie? Ervaringen met oude wiegjes?
Om de earosleep moet je het niet laten, zo klein kan je kindje toch nog niet omdraaien en ligt hij/zij meestal op de rug (tenzij het een buikslapertje is) Ik heb geen wiegje gehad, maar als ik de mogelijkheid had gehad zou ik hem wel neergezet hebben, het is wel heel handig hoor! Verder zou ik kijken hoe poreus het wiegje is, hij moet wel stevig zijn natuurlijk en niet uit elkaar vallen en je moet zelf beslissen of je alles ervoor wilt betalen (bekleden, matrasje enz.)
Hier hadden we van beide kanten een familiewieg. De ene vond ik echt lelijk en wou ik niet hebben, al hadden ze die jaren bewaard. Ik vond het wat lullig om dan wel die te nemen die ik wel leuk vond. Bovendien was dat hetzelfde verhaal geweest, het matrasje was half vergaan, de bekleding (Hollands rood printje) is zo uit de tijd dat het weer hip is, maar totaal verkleurd in die tijd, dus dat had ook vervangen moeten worden. Uiteindelijk heb ik om al dat gezeur te besparen voor een ledikantje gekozen, maar daar heb ik achteraf wel spijt van gehad. Ze lag daar maar verdwaald in dat grote bed. Ondertussen was ik zwanger en zijn we verhuisd, die wieg die ik wel leuk vond, was erg groot, maar onze huidige slaapkamer een stuk kleiner, dus dat ging niet passen. Toen heb ik voor een hangwiegje gekozen, mijn zoontje slaapt er nog steeds heerlijk in. Als ik het over zou kunnen doen, had ik waarschijnlijk bij de eerste gewoon eerlijk gezegd dat ik die ene wieg niet mooi vond en die andere op (laten) knappen. Vaak kun je op de markt wel zo'n matrasje op maat laten knippen, het hoeft niet zo dik te zijn, is vaak niet duur. En de rest van de bekleding, misschien heb je nog iemand in de omgeving die handig is en hem kan bekleden tegen een kleine vergoeding ofzo. Een ledikantje werkt trouwens ook goed hoor, maar ik vond een wiegje persoonlijk toch fijner voor die kleintjes.
Thanks voor de reacties.... Ik merk nu er nog meer over nadenk dat ik een wiegje idd ook wel voordelen vind hebben ( kan op de slaapkamer en is niet zo groot voor zon kleintje) Mijn tantje kan hem bekleden enzo....alleen matrasje dus maar begrijp ondertussen dat ik me daar niet te druk over hoef te maken?!
Hey meis IK zeg DOEN ik vondt het zo gaaf dat me meisje in de wieg lag waar me man ook in gelegen heeft. en de koste zijn het niet matras laten maken bij de Prenatal en de bekeleding zelf gemaakt en de stof gekocht op de markt. wij hebben hem voor in de woon kamer gebruikt vondt het super. hoefde ze niet meteen in de box die hebben we ook nog niet opgezed toen.
En dan natuurlijk de voor delen veel fijn er voor de kleine omdat het wat kleiner is allemaal. waar door ook warmer enzo
Ja ik zou gaan voor de wieg hoor!!! Heb zelf heel erg genoten van onze (wel zelfgekochte) ouderwetse wieg! Ons meisje heeft er 6 maanden ingelegen en het had echt nog wel langer gekund qua grootte. Ik heb bij Jan Sikkes een matrasje op maat laten snijden (gewoon schuim) en er een lapje bijgehaald voor om het matrasje heen. Ik was voor minder dan 30 euro klaar. Verder is er de "oude" bekleding van de wieg van mijn zusje gebruikt. Zelf heb ik niet in een wiegje gelegen Voor die hele kleintjes hoef je echt nog geen honderdeneuro's dure matrassen te kopen hoor (zegt mijn zusje met veel matrassen en meubelverkoopervaring) Ik denk dat ik voor een volgend kindje misschien nog wel nieuwe bekleding wil gaan maken, maar daar kwam het mede door verhuisstress niet meer van.
Wij gaan voor beiden. De eerste weken komt ukkie naast het bed in zijn wiegje. Ook een familiewieg die 50 jaar in de fam is. Hij is door het nichtje van mijn moeder pas nog helemaal opnieuw bekleed en beschilderd en echt heel mooi. Toen ik er 25 jaar geleden in lag was ie lichtblauw, nu roomwit.
Oh, ik wou dat wij zoiets hadden... Zo'n oude wieg met zoveel geschiedenis!! Nee, ik zou de verleiding niet kunnen weerstaan en ik had hoe dan ook die wieg opgeknapt en gebruikt!
Hier eerst een familiewieg gehad. Nou ja, eigenlijk was het een ledikant wat wij helemaal veranderd hebben in een wieg. Hij is prachtig, mijn dochter sliep er heerlijk in en hij staat nu klaar voor mijn neefje. Ik vind het geweldig om zoiets te gebruiken, later kunnen (hoop ik) ook mijn kleinkinderen er in slapen!
Wij gebruiken beide. We zetten de wieg in de kamer voor de eerste maanden ipv de box. Boven slaapt hij/zij gewoon in zijn/haar ledikantje. Wil nu eerst nog om me heen gaan vragen wat voor matras er in de wieg hoort, want er zit nu echt een hele ouderwetse in en het is echt hard..
Wij hebben ook een familiewieg, ondertussen bijna 50 jaar oud... De wieg hebben we in de slaapkamer gezet en daar heeft onze dochter de eerste maand in geslapen. Daarna is ze over gegaan naar haar eigen kamertje met eigen ledikant (incl aerosleep etc, wat toch nog niet van pas komt als ze zo klein is). Na die maand heeft ze overdag haar slaapjes nog in het wiegje gedaan om haar te laten wennen aan nacht=ledikant=lang slapen versus dag=wiegje=kortje slaapjes. Ik zou het wiegje echt gebruiken ook al kost het nu even wat inspanning. Voor jullie kindje is het leuk om later te horen dat ie er ook in heeft gelegen, net als jij het waarschijnlijk ook leuk hebt gevonden in de familiewieg gelegen te hebben.
Ik heb toen bij de prental een matrasje laten maken 60 euro of zo. ik moest toen de bodem om treken op papier en van daar uit werd het gemaakt.
Oh, wat leuk om allemaal te lezen. Ik wil graag ons familiewiegje gebruiken maar mijn man vindt dat maar niks. Heel veel hoeft er niet aan te gebeuren. Mijn moeder had hem al opgeknapt voor de kinderen van mijn broer, maarja, net zo'n schoondochter als schoonzoon, dus ze hebben er niet in geslapen. Ik ben wel romantisch genoeg om zo iets geweldig te vinden. Bovendien zit op die ouderwetse wiegjes een goede hemel en zijn de kanten dicht. Is veel beter voor de baby op onze enigzins tochtige babykamer dan b.v. een klamboe. Onze dochter heeft in het begin in de wandelwagenbak gelegen omdat het ledikant zo belachelijk groot was voor zo'n mini-babytje van 44 cm... Oh, dat brengt me op een idee: zou je niet het matras van een wandelwagen kunnen gebruiken voor zo'n wiegje? Heeft iemand dat wel eens uitgeprobeerd of dat past? Ons familiewiegje staat nogal ver weg en voordat ik mijn moeder blij maak met een dode mus... Oh, en een geweldig idee om het wiegje in de woonkamer te zetten! scheelt enorm veel ruimte t.o.v. een box!
ik heb eerst een wieg gebruikt. niet mijn eigen want die werd te laat gevonden,bleek bij mijn vader op zolder te staan. ik heb de wieg die ik heb gekocht toch echt wel 5 maanden gebruikt hoor.ipv 2 voor een evt 2e ga ik mijn eigen wieg opnieuw bekleden. waar die komt weet ik nog niet. in de kraamtijd heb ik namelijk 1 wieg de hele tijd in de kamer gehad. en savonds had ik hem op de slaapkamer. dus 1 van de wiegen komt dan in de huiskamer en 1 op onze slaapkamer.
Ik ben er ( mede ook door jullie reacties, thanks) denk ik uit. Ga voor de wieg, krijg zo ie zo ie zo spijt als ik het niet doe. Zit nu te denken om het goedkope matrasje van de ikea te halen ( 19 euro geloof ik) en die zelf op maat te maken. Matrasje is iig dik genoeg en stuk goedkoper dan speciaal laten maken ( en dan krijg je ook zo iets) Gelukkig kan mijn tante het bekleden samen met mij doen. Gister met mijn vriend over gehad en die is nu ook helemaal om, hij vind t ook wel prettig dat we de wieg in het begin in de slaapkamer kunnen zetten.
Hier ook een wieg. We hebben er bij Jan Sikkes een matrasje in laten snijden, van ik geloof 8 centimeter dik of zo. Volgens mij waren wij minder dan 19 euro kwijt. Mijn moeder heeft er toen een molton om heen gemaakt en ook nieuwe bekleding. Vond ik wel mooi, het wiegje waar mijn vriend ingelegen heeft en mijn moeder bekleed het opnieuw! Eline slaapt er nu nog wel in maar omdat wij een lange dame hebben vrees ik dat dat niet zo lang meer duurt. Als ze zich afzet dan zit ze met haar hoofd al tegen de rand. Succes!
wij hebben eerst ook de familiewieg gebruikt. mijn man had er nog ingeslapen en de kinderen van zijn zus en nu had Emma er ook ingelegen. vond het een heel mooi idee. we hadden de wieg op onze kamer gezet, zo was ze dichtbij. Gelukkig hoefden we er niks aan te doen omdat dus de kinderen van zijn zus erin hebben gelegen en de jongste was er net een paar maanden uit. mocht het schoonmaken teveel werk zijn als je er mee bezig bent kun je altijd nog de ledikant klaarzetten toch?
Wij hebben ook de familiewieg in gebruik! Veel knusser dan zo'n ledikantje waarin een pasgeboren babietje compleet verdwaald. Dat past ook meteen veel makkelijker in de ouderslaapkamer. Met bijna zes maanden past zoonlief er nog in, maar dat is nu een kwestie van weken denk ik. Maar tegen die tijd is hij 'mans' genoeg om niet te verdwalen in zijn ledikantje. Gevoelsmatig is het zo fantastisch wanneer de volgende generatie ook weer in zo'n wiegje ligt. Iedereen staat er bij te zwijmelen, niet alleen de emotionele moeder.
Ja super, echt doen hoor! Het is dat wij geen familieweg hebben, maar anders had ik onze kleine ook zeker daar ingelegd. Het gaat gewoon om het gevoel wat je erbij krijgt.