geen zoetigheden meer.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Hippo89, 4 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    hoi meiden,

wij hebben vorige week bericht gekregen dat in het nieuwe school het continu rooster word toegepast, helemaal top geen problemen mee,

maar in de nieuwsbrief staat ook dat je in de ochtend alleen nog maar fruit mee mag nemen of een gezonde boterham, tussen de middag mag het ook alleen maar gezond zijn.

nu verstaan hun hieronder kaas of vleeswaren, nu lust mijn zoon alleen smeerleverworst op brood, ( of appelstroop en hagelslag/vlokken gestampte muisjes)

maar van dit rijtje mag dus alleen de smeerleverworst. en ik persoonlijk vind smeerleverworst na een uur in de tas te hebben gezeten al niet meer te eten laat staan na 5 uur in de lunch pauze....
    nu bied school wel aan om een koel element mee te geven die je in de vriezer kunt doen en in de ochtend in de tas. maar toch vind ik het ergens "jammer"dat hij geen appelstroop of gestampte muisjes mag,

thuis wisselden wij af met gebakken ei, tosti, beschuit met aardbeitjes... maar ook aardbeien beginnen te drappen na een tijdje en dat eet toch minder smakelijk weg na zoveel uur in de tas.

daarnaast komt nog dat ze het in de loop der maanden nog zo willen doen dat je alleen nog water en melk mag drinken op school,

nu drinken mijn kinderen graag water en (karne)melk, maar wel alleen als dit echt heel koud is, kraanwater drinken ze dus ook niet graag wij drinken thuis altijd bronwater en dan lekker koud, en warme melk vinden wij persoonlijk allemaal helemaal niet te pruimen,

ik heb er geen problemen mee dat ze op de gezonde toer willen, ik begrijp waarom ze dat doen, maar ik heb persoonlijk wel een probleem met de manier waarop wij het zelf koel dienen te houden, als het nu in de koelkast geplaatst kon worden ofzo....

iemand tips aan dingen op brood zonder zoeigheid ? tips om naast het koelelement van school toch het eten en drinken koel te houden,

wij hebben momenteel een 3 lade vriezer en gezien wij midden in een verbouwing zitten zijn wij nog niet in de mogelijkheid een extra vriezer aan te schaffen dus extra koelelementen koelen gaat (nog) niet lukken.

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Ja, hier staan koelkasten. 's Ochtends stop je alles in een grote bak en de congiërge zet die bakken in de koeling.
    Zou dan toch maar voor koelelementjes gaan, want lauwe melk enzo is niet lekker.
    Overigens, of die dingen die zij noemen nou zo gezond zijn, daar zullen de meningen ook over verdeeld zijn.
    Zo worden hier met de overblijf banaan-ei-havermoutpannenkoekjes verboden, maar een plak ontbijtkoek of zo'n Liga met alles erop en eraan vinden ze wel verantwoord. Tja...

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.241
    16.615
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou gewoon een boterham met appelstroop meegeven.
    Als ze daar een probleem mee hebben dan is dat hun probleem.
    Ze kunnen wel van alles eisen en willen maar het moet wel uitvoerbaar zijn in de praktijk en anders moeten ze het maar bewaren in de koelkast van school.Dan moeten ze daar maar in investeren.
    Van koelelementen ben ik al helemaal geen voorstander omdat ik weleens met een lekkend koelelement heb gezeten en daar wordt je ook niet blij van.
    Lauwe melk is natuurlijk inderdaad niet te pruimen.
    Lauw water is inderdaad ook smerig maar als je een flesje thuis in de koelkast laat staan en goed koud is dan blijft het wel redelijk lang drinkbaar.

4. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Ze krijgen 1 koel element van school, wij hebben thuis zelf ook wel koel elementen maar wij hebben de vriezer altijd echt vol, 2 koel elementen gaat nog wel lukken maar meer echt niet ( 2 schoolgaande kinderen dus beiden 1 mee naar school )

Meerdere koelelementen ( en dus ook zwaardere tassen 🙈) gaat nu nog niet lukken wij zijn bezig met een uitbouw en een volledige renovatie van onze beneden verdieping, een nieuwe vriezer met meerdere laden kan daarom ook pas in 2017 komen.

Ze hadden twee koelkasten op school voor de overblijf maar dat waren er niet veel, nu met het continu rooster waarbij dus iederen op school blijft hebben ze niet genoeg koelkasten en daarom kiezen ze voor een koelelement.

Iemand tips wat ik op de boterham kan doen waar geen zoetigheden in zit ? Iets wat nog wel te eten is als het niet gekoeld blijft ?

5. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

zo denk ik er ook over, als er in de nieuwsbrief had gestaan school heeft extra koelkasten aangeschaft voor de lunchboxen heb ik
    Echt geen problemen met water en melk, ze drinken het graag,

Nu voel ik me op school een beetje een zeur dat ik baal dat het niet voldoende gekoeld kan worden in mijn ogen, en ik werd heel raar aangekeken door de juf maar je krijgt toch een koel element voor in de tas ?

Mijn dochter eet juist graag vleeswaren op brood maar ik vind dat de randjes van het vlees zo " hard" worden als het niet in de koeling staat, en dat geeft dan weer niet fijn mee naar school zeg maar.

Ik zat eerst te denken flesjes water in de vriezer te leggen Maargoed ik ga daar natuurlijk niet midden in de nacht voor opstaan en om nu volledig bevroren flesjes mee te geven is ook zo wat ;) kunnen ze nog niet drinken haha,

We zijn nu in iedergeval aan het kijken voor koeltassen groot genoeg voor bakje fruit+Drinken en lunchbox+drinken en dan nog het koelelement.

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Voor water zou je een thermosfles kunnen kopen. Die houdt ook koel. Kun je gewoon lekker koud bronwater in doen en dat kan ie dan drinken.
    Voor de rest met het brood vind ik het ook twijfelachtig hoor. Hebben ze ook gezegd wat ze doen als het brood niet voldoet? Gebakken ei zou je sowieso ook kunnen doen naar school toch? Zou mi wel onder gezond moeten vallen.

Notenpasta of pindakaas zou een optie kunnen zijn. In calve zit bijvoorbeeld al geen suiker.

7. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Gewoon lekker appelstroop op doen, is veel gezonder dan kaas en smeerworst. Wat kunnen ze tegen doen? Jou straffen of je kind niet laten eten?
    Je kunt koude melk ook in een thermosfles meegeven trouwens, is niet alleen voor warm maar ook voor koud te houden.

8. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Notenpasta vind hij ook lekker, dat zou ik nog kunnen vragen.

Als iets niet voldoet aan de eisen dat krijgt het kind een waarschuwing en mag het eten en drinken niet genuttigd worden , gebeurt het nogmaals krijgt de ouder een waarschuwing met de mededeling dat het kind de volgende keer geschorst word.

Ik heb gevraagd waarom er sommige dingen niet mogen, en school vind dat kinderen tegenwoordig teveel zoetigheid eten en te dik worden en te weinig aan beweging doen, als ouders het goede voorbeeld niet geven moeten wij dat doen was het antwoord. En helaas moeten ze soms een kind schorsen om de ouders te laten zien dat die hun zin niet door kunnen drijven

Thermosfles heb ik niet aangedacht die komt ook op mijn lijst dankje !

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Appelstroop en pindakaas lijkt me ook beter dan iedere dag smeerworst... Gebakken ei kan ook prima mee op brood. Kaas met wat tomaat en komkommer misschien (broodje gezond). Sandwichspread en tartex zijn ook hartig, maar moet je van houden. En thermosfles voor drinken inderdaad.

10. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dit mogen ze wettelijk gewoon niet doen. Ik zou schoolinspectie even raadplegen. Ik kom zelf uit onderwijs en dit gaat me echt te ver.
    En dan totaal geen idee hebben over voedsel en dat kinderen gewoon suikers nodig hebben om te groeien en te ontwikkelen.

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Hebben ze dan als school een alternatief als het eten niet genuttigd mag worden?! Beetje onverantwoord anders... :eek: En schorsen ivm eten lijkt me wat rigoureus...vraag me af of dat wettelijk mag.

12. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ja dat is helaas wel de bedoeling, tot schorsing toe na 3 keer om de ouders te laten zien dat het echt de bedoeling is gezond mee te doen en ze niet hun eigen zin kunnen doordrijven.

Nu ben ik het met sommige dingen misschien niet eens maar wil wel zo min mogelijk een zeur wezen ;) ik probeer dus zoveel mogelijk zelf al oplossingen bedacht te hebben ( oke jullie oplossingen ;))

13. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Dat weet ik eigenlijk niet, dat vind ik een goede vraag, ga ik vanmiddag nog even na vragen

14. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Dit was de straf die voort kwam uit groepen 5 tot 8 waarvan de kinderen van hun ouders cola en mars mee kregen, ja ik snap het opZich wel ....

Maar voor een boterham appelstroop zou ik het ook wel ver vinden gaan, ook voor een beker ranja trouwens Maargoed dat vind ik nog niet zo'n heel probleem

Ik ga vanmiddag vragen of ze dan helemaal geen eten krijgen.

Ik ga het sowieso nog met de directeur bespreken even een lijst vragen wat nu echt niet mag en wat bestraft gaat worden.

Een mars mee naar school of een boterham appelstroop is nogal een wereld van verschil dus ik hoop wat dat betreft de juf overdrijft

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar eet hij dan ook geen hesp, frikandon, kippewit, boterhamworst etc? Dat hoeft toch helemaal niet in de koeling? Kan perfect enkele uurtjes gewoon in de klas liggen hoor. Tenzij het misschien 30 graden is, maar hoe vaak gebeurt dat nou?

Water kan je toch ook gewoon in een thermos of aluminium flesje dat de hele nacht in de ijskast gestaan heeft, meegeven? Ik vind eerlijk gezegd ook een beetje dat je moeilijk doet...

16. sydneys

sydneys Niet meer actief

Sorry een kind schorsen omdat er appelstroop op een boterham zit? Koekoek :$
    appelstroop is stukken gezonder dan vleeswaren vol met zout dus als het om het gezonde gaat dan kan de school eens op cursus gaan! ;)

Dat er geen suikerklontjes op een boterham gelegd moeten wlrden begrijp ik of dat er geen zakken chips worden meegegeven maar dit?

17. amy2015

amy2015 Bekend lid

23 feb 2015
    528
    234
    43
    k dacht juist dat appel stroop een goede vervanger is voor smeerleverworst?

Ik weet even niet zo snel waar ik het gelezen had. Maar op het cb geven ze aan tot twaalf jaar maximaal een boterham met leverworst per dag

18. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Nee hij walgt echt van vleeswaren op brood enige is smeerleverworst

Hij eet graag ei op een boterham, vlokken hagelslag gestampte muisjes appelstroop en notenpasta,

Thuis eet hij ook graag beschuit met aardbeien maar dat vind ik buiten de koelkast zo gaan stappen ( zacht worden en dat het vocht eruit loopt)

Ik weet niet waar ik moeilijk doe ?? Ik geef duidelijk aan er geen problemen mee te hebben maar wel op zoek ben naar tips met betrekking tot koel houden of juist dingen die ik kan proberen wat niet koel gehouden hoeft te worden, als je goed leest wil een koeltas kopen en heb ik iemand met de tip thermostaat kan geqoute dat ik daar niet aangedacht heb en zeker op mijn lijstje komt om te kopen voor het nieuwe schooljaar.

19. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113

Nou inderdaad. Ik zou gaan eisen dat de school zich eerst een verdiept in wat nu ECHT gezond is voordat ze van die belachelijke dingen gaan stellen. Ik had gewoon gezegd dat ik zelf bepaal wat mijn kind op zijn boterham krijgt en dat ik het best gezond houd maar het moet wel te eten blijven voor mijn kind. Ik ben dan zo'n type die daar echt een strijd om gaat maken.
    Goede voeding is inderdaad zo belangrijk voor opgroeiende kinderen maar het gaat te ver dat ze dan dingen moeten eten die helemaal verlept zijn en niet meer smaken. Joh dan kijken ze echt uit naar die pauze. "weer zo'n lekker verlepte boterham, jammie....;)"

20. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    In een drinkbeker doe je makkelijk ijsklontjes. Zo houd je water aardig koel tot de pauze. En ik lees dat de kinderen niet alleen brood mee mogen nemen voor in de pauze, maar ook fruit. Rauwkost mag dan vast ook, of stukjes groente zoals komkommer, tomaat en paprika. Met ei is misschien ook wel geen probleem.

Ik raad je af om je kind tussen jouw mening en die van de school te zetten. Natuurlijk kun je het met dingen oneens zijn, maar je kind heeft hier niets mee te maken en moet er juist op kunnen vertrouwen dat het woord van de juf klopt. Trek je dat thuis in twijfel, dan creëer je een hele onprettige situatie voor je kind. Natuurlijk kun je je wel inzetten om die koelkasten op school voor elkaar te krijgen! Of desnoods om gewoon het beleid te veranderen. Dat doe je dan buiten je kind om.

Deel Deze Pagina