Hallo! Ik maak me af en toe een beetje zorgen om de borstvoeding van onze kleine meid. Ze is morgen 3 weken oud, geboren met 3105 gram, afgevallen tot 3068 gram en na 2 weken zat ze op 3430 gram. Volgens mij wel voldoende aangekomen dus. In de kraamtijd is de borstvoeding goed op gang gekomen, volgens de kraamzorg iig. Het aanleggen ging steeds beter en ik gebruik verschillende houdingen. De laatste dagen is het me echter niet altijd duidelijk of ze het nog wel goed doet. Vooral de linkerkant lijkt ze opeens moeilijker te vinden, en als ik haar bijv. liggend wil voeden op die kant, lekt er een boel langs, is dat normaal? Er ontstaat dan echt een spoor vanaf haar neus zo ongeveer. Verder gaat ze op een gegeven moment wat sabbelen, dan pas ik borstcompressie toe en drinkt ze weer. Als de pauzes echt langer worden en ze lang genoeg de ene borst heeft gehad (zeg minstens een kwartier), leg ik haar nog even aan de andere. Als ook daar de pauzes heel lang worden ga ik er vanuit dat ze klaar is. Vaak reageert ze dan ook helemaal niet meer als ik met de tepel over haar bovenlip strijk. Maar zodra ik haar in bed leg, wordt ze weer klaar wakker, gaat weer zoeken en stopt haar handen in haar mond. Vannacht een speen gegeven, dat gaat dan goed tot ze hem uit haar mond laat vallen, dan meteen weer huilen. Uiteindelijk toch maar weer aangelegd, maar dan weer zelfde verhaal: ze lijkt in slaap te vallen, maar als ik haar weg leg geeft ze weer hongersignalen. Wat nu? Verder is ze tot nu toe een behoorlijk tevreden baby, ze meldt zich netjes om de 3-4 uur, heeft genoeg poep- en plasluiers volgens mij, dus ik ga er maar vanuit dat ze wel genoeg binnen krijgt...
Ja, soms is dat wel lastig. Ik kan niet helemaal beoordelen of er wel een borstvoedingsprobleem is. Dat lastig aanhappen en melk langs laten lopen zou erop kunnen wijzen dat je erg veel voeding hebt en de borst wat lastig pakbaar is? Heb je het gevoel dat je baby de borst goed leeg drinkt? Of laat ze steeds wat melk achter in de borst? Het zou kunnen dat ze wat veel 'voor'melk krijgt. Dit is lastig per mail te bespreken. Misschien is het handiger om een lactatiekundige in de arm te nemen om het eens telefonisch mee te bespreken. Dit kan ook met een vrijwilliger van VBN of LLL. Wat betreft onrust: veel baby's hebben vooral 's avonds dat wat jij beschrijft. Onrust en niet in bedje willen slapn. Tevreden zijn bij papa of mama op de buik. Dit heeft ook te maken met darmkrampjes en andere onrijpheid van een baby. Ze hebben daarbij ook veel zuigbehoefte, wat soms lijkt op honger. Je baby groeit goed dus het laatste zal het niet zijn. Bij veel baby's kun je er de klok op gelijk zetten en houdt het na 3 maanden op. Ik hoop dat je iets kunt met mijn verhaal.
Beste Linda, Bedankt voor de reactie, ik kan er zeker wel wat mee. Het gaat overdag al beter, ik heb iets beter in de gaten nu wat ze wil geloof ik. Ze drinkt de borst goed leeg volgens mij, hij voelt iig goed soepel aan als ze klaar is. De onrust 's avonds daar leg ik me idd maar gewoon bij neer. Probeer haar in bed te leggen, maar als het echt niet gaat, mag ze weer lekker even bij ons liggen. Krampjes lijkt ze eigenlijk nauwelijks te hebben, ze boert ook weinig, al probeer ik haar dat natuurlijk wel altijd te laten doen, tijdens en na een voeding. Ik ga voorlopig maar gewoon verder met goed naar haar kijken en proberen te doen wat 'goed' voelt en vraag het voor de zekerheid nog even na bij het consultatiebureau vrijdag, ook afhankelijk van haar groei dan. Bedankt nogmaals!