Onze zoon van 5 heeft al regelmatig speelafspraken. De ene keer bij ons en de andere keer bij een ander. De kinderen spelen uiteraard en het speelgoed vliegt door de kamer. Als de ouders het kindje bij ons komen ophalen, probeer ik daarvoor al samen met het vriendje en zoon op te ruimen maar dit lukt lang niet altijd. Nu valt mij op als de ouder het kind komt ophalen en naar binnen komt het vaak een ongemakkelijk moment is; ruim je mee op of vertrek je meteen. Het is een standaard vraag 'Zal ik even mee helpen opruimen?' En mijn standaard antwoord was voorheen altijd 'Ah nee joh!' Maar de laatste keren gaf ik aan, dit inderdaad wél prettig te vinden. Immers, ik doe het eigenlijk altijd meteen standaard als ik mijn kind ophaal bij zijn speelafspraken. Laat jij een ander zitten in de rotzooi gemaakt door jou kind?
Wij brengen de vriendjes altijd naar huis en mijn zoon word ook altijd thuis gebracht dus nee ik help niet want ik kom daar niet thuis
Hier nog geen echte speelafspraken maar als ze bijv bij oma heeft gespeeld moet ze van mij opruimen, soms help ik wel even. Vind dat ze dat straks bij vriendinnetjes ook moet.
Nee ik doe dat eerlijk gezegd niet, ik wacht ook altijd gewoon buiten om mijn zoontje als ik hem ophaal. Ik hoop gewoon dat mijn zoontje zelf zo netjes is geweest om het even op te ruimen. Ik zeg ook altijd een kwartiertje voor een moeder haar zoontje zou op komen halen dat de knullen de kamer moeten opruimen. Ik verwacht ook niet van die moeder dat ze mee komt helpen.
Vorig week bood ik het wel aan na dat dochter aan het spelen was. Ik deed te gelijk een bakkie en een klets moment met moeder. Ze zij nee hoeft niet. Ik zou ook zeggen hoef niét mits het niet te erg is hihi.
Ouder mag binnenkomen en we wachten en kletsen samen tot de kinderen naar mijn idee voldoende hebben opgeruimd haha. De ouder vragen mee te helpen doe ik echt niet.
Nee, ik ruim niet mee op. Ene keer spelen ze hier, dan weer bij een vriendje thuis. Een andere moeder hoeft hier ook niet mee te helpen opruimen. Als zoon/dochter een vriendje thuis heeft te spelen, zorg ik ervoor dat een kwartier voordat het kind opgehaald wordt (of zelf naar huis mag) er wordt opgeruimd.
Ik niet maar laat dochter wel mee opruimen. Voor we weggaan zeg ik ook tegen haar: even kijken.of er nog iets op te ruimen is en dan horen we vanzelf of het nodig is.
Ik zou het ook niet doen denk ik. Ik zou er vanuit gaan dat de ouder in kwestie de kinderen daar op tijd opdracht voor heeft gegeven. Ik verwacht het dan ook niet van een ander.
Ik zeg altijd bij een ander, kom dochter eerst gaan we opruimen. Diegene zegt vaak nee maar toch bied ik het aan. Heeft niks te maken met of een ander het bij mij wel of niet doet, ik vind dat fatsoen.
Ik zou een ouder die hier zijn kind op komt halen niet vragen mee te helpen. Als ik zelf mijn kind ergens op ga halen en ik zie dat het nog een zooi is zou ik mijn kind wel aansporen om nog even wat op te ruimen en even meehelpen. Stom dus eigenlijk, ik verwacht niet van een ander dat zij helpen met opruimen, maar zelf zou ik me wel bezwaard voelen om met mijn kind weg te gaan en het een zooi te laten .
Nee ik help zelf niet mee en verwacht dat van een andere ouder ook niet. Wel verwacht ik dat de kinderen zelf meehelpen bij het kind waar ze spelen.
Ik vraag nooit of een ouder mee wil helpen opruimen en als ik mijn dochter ergens ga ophalen en ik zie nog speelgoed liggen zeg ik tegen mijn dochter help jij even mee opruimen. Ik zorg er zelf trouwens voor dat een kindje al klaar is om te gaan rond de tijd dat de ouder hem of haar komt halen. Soms als ik mijn dochter ergens ga halen, duurt het wel een half uur voordat we er weg zijn. Ik heb daar ook niet altijd zin in.
Nee ik help niet mee en verwacht dat van een andere moeder in mijn huis ook niet. Ik laat de kinderen ongeveer een kwartier voor ze opgehaald worden samen opruimen, zorg dat ze schoenen aanhebben en al hun spullen klaarstaan bij de voordeur.
Hier nog geen speelafspraakjes maar wel is dat ik er gewoon bij was (en dochter bijvoorbeeld boven) en ik zeg altijd tegen mn dochter: Heb je wel netjes opgeruimd? En dan ga ik of de persoon waar ik ben even kijken en zo niet zet ik haar aan t werk. Dan help ik gerust mee maar zei heeft gespeeld, zei moet opruimen. Maar nee ik laat een ander niet in de troep zitten. Ik verwacht overigens wel dat t andere kindje ook mee helpt.
Nee ik ruim nooit mee op en ik denk ook niet dat dat verwacht word van mij eigenlijk. Mocht ik 100% fysiek zijn zou ik misschien wel helpen maar vaak ook niet denk ik. Als ik wil dat er hier wat opgeruimd is dan vraag ik het van te voren aan de kids.
Ik ruim altijd samen met onze zoon op als we ergens zijn wezen buurten. Vind dat niks meer als normaal en getuigen van fatsoen. Laat een ander niet in de rommel zitten die mijn kind mede heeft veroorzaakt, opruimen is wel zo netjes en vind het eigenlijk best schandalig dat sommige ouders de rommel gewoon laten liggen nadat ze bij iemand thuis zijn wezen buurten met hun kind