Hallo iedereen, ik heb vandaag een brief van de belastingdienst ontvangen over erfbelasting… maar ik heb geen enkel bericht gehad van een erfenis. De gegevens die erin staan over de overledene kloppen wel, t gaat in dit geval om mijn vader, met wie ik vanaf mijn 16de geen contact had. Die al in 2023 is overleden, er staat ook dat t gaat over belasting 2023. Weet iemand hoe dit komt of werkt? Ik heb dus nooit iets over erfenis gehoord, en nooit eerder brief over gehad. Ik ga ze maandag uiteraard bellen, maar t houd me wel bezig.
Ah die brief kreeg mijn moeder ook deze week. Eind 2022 overleden mijn vader. Van een advocaat; Moeten erfgenamen belasting betalen bij geen contact met vader? Ja, erfgenamen zijn verplicht om erfbelasting te betalen, ongeacht de aard van hun relatie met de overledene. Het feit dat u jarenlang geen contact heeft gehad met uw vader, heeft geen invloed op uw fiscale verplichtingen als erfgenaam. Helaas pindakaas. Je zal wel moeten betalen
Ik las dit nog ts: https://allesovererven.nl/artikel/niet-in-de-erfenis-wel-erfbelasting-betalen/#:~:text=Heel%20soms%20moet%20een%20erfgenaam,uitspraak%20over%20zo'n%20situatie. Hopelijk is het voor jou niet zoiets..
Nee zo werkt dat helaas niet. Het is dusdanig ingewikkeld dat zelfs wij met een notaris hebben gezeten omdat wij vastliepen met een testament zelfs en waarbij we allen t zuiver aanvaard hadden. Erfbelasting is een bijzondere tak. Ts; dit al geraadpleegd? Mbt tot testament. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erven/vraag-en-antwoord/waar-kan-ik-opvragen-of-een-overleden-familielid-een-testament-had#:~:text=Het Centraal Testamentenregister (CTR) kunt,dan onder zijn beheer heeft.
Je hoeft alleen erfbelasting te betalen als je een bepaald bedrag hebt geërfd. Hier staan de bedragen van 2024. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/erfbelasting/content/vrijstelling-erfbelasting-2024 Het enige dat ik kan bedenken is dat een executeur jou als erfgenaam en ontvanger heeft opgegeven? Maandag dus direct de belastingdienst bellen, kijken of je de notaris kan vinden en deze uitleg kan geven, en zo nodig de kantonrechter inschakelen. https://erven-online.nl/ontwikkelingen-in-het-erfrecht/wat-kunt-u-als-erfgenaam-doen-wanneer-de-executeur-zijn-werk-niet-goed-doet/#:~:text=Conclusie,manier%20en%20voorzien%20van%20bewijzen.
En aanvulling. Makkelijkste is de notaris te pakken die op het testament staat als die in het register staat. Gaat net ff wat soepeler en vlotter. En die kosten maak je helaas wel. En bel even de nabestaanden telefoon van de belastingdienst iig voor uitstel. Die hebben wij ook aangevraagd toen vanwege complexiteit
Maar na een x aantal (geen idee meer of het 8 of 13 maanden of iets was) uitstellen, moet je daar helaas wel extra rente over betalen. Dat waren ze bij ons even vergeten te melden vanuit de belastingdienst, dus vraag dat even goed na. Want dat was bij ons uiteindelijk ook nog een behoorlijk bedrag dat erbij kwam.
Als jij helemaal niets aan erfenis hebt ontvangen, waarover zou je dan belasting moeten betalen? Als jij niets van een erfenis weet en nooit iets hebt aanvaard, hoef je helemaal niks te betalen. Dar zou helemaal mooi zijn. Erfbelasting is al de meest idiote belasting die er is...
Testament maakte het lastig, was een rare verdeling dus maakte het onduidelijk. Mijn moeder moet dus onze erfbelasting betalen. Maar wij moesten het wel opgeven (maar wij betaalden niets omdat mam het deed) Naast de notaris hebben we dus een belastingconsulent erbij gehad. Dus testament opzoeken in het register, notaris erbij zoeken en daarna belastingconsulent waren onze stappen.
Dank jullie wel, voor t meedenken. Ik heb nooit iets gehoord van wat voor erfenis dan ook. Misschien weet belastingdienst dan meer dan mij, maar raar blijft t wel. Ik heb in de tijd dat mijn vader overleed kort contact gehad met mijn halfbroer, hij zocht mij op om te vertellen dat mijn vader op sterven lag. Heb hem 1x ontmoet, en dat was erg akward zeg maar. Hij zag hem wel, en had redelijk contact met hem, en voelde zich vooral verplicht om m te verzorgen zeg maar…, maar heb hem verder niet meer gezien of gehoord. Weet ook niet of ik hem moet inlichten over deze brief, er staat namelijk dat ik alle erfgenamen moet inlichten, dat ze daar vanuit gaan. Misschien weet hij meer, maar t blijft gek dat ze mij dan deze brief sturen….
Naja jij staat wel geregistreerd als de dochter van. Als ik kijk in t register van de gemeente staan mijn ouders ook erin vermeld. Dus met wat vertraging hebben ze je gevonden.
Dit! En echt je poot stijf houden hierin, anders moet je betalen. wij hebben ivm schuld beneficiair aanvaard en vervolgens geen erfenis gekregen. Maar de belastingdienst blijft het proberen om geld te krijgen (wat ze gewoon niet gaan krijgen want ik weiger te betalen en sta in mijn recht in dit geval) 7 jaar na overlijden kreeg ik een brief dat het dossier tijdelijk opgeschort werd, maar het blijft een open zaak. Prima hoor, ik betaal toch niet
Wat zuur. Maar de belastingdienst kan toch veel zien? Zouden ze dan ook niet moeten zien dat het gestort is of in jou geval niet.
Bedankt allemaal, ik geloof sowieso niet dat mijn vader veel geld had, hij was namelijk zwaar alcoholist en leefde jaren op straat, dat wou hij zelf, gewoon alleen leven voor bier, hoorde dus van mijn half broer, die ik ook dus niet kon, dat hij de laatste jaren ook nog kanker had, en leefde de laatste jaren in een verpleeghuis, waar hij dus ook nog alcohol kreeg, omdat hij anders niet te verzorgen was. Ik heb hem nooit meer gezien of gesproken, was een bewuste keuze.
De executeur kan ook de aanslag doen. Of is er geen? Vraag je half broer even. Als amper tot niets te erven valt, moet je alsnog invullen maar onder de € 21.559 betaal je toch niets.
Zo werkt het niet. Ook als je verwerpt moet je aangifte doen. Als er geen geld was betaal je natuurlijk ook geen belasting erover.
Je staat niet in je recht helaas. Al zou je verwerpen, ben je nog niet vrijgesteld van die plicht. Hoe idioot ook.
Ja hoor: benificiair aanvaard en vervolgens geen erfenis aanvaard betekent echt dat wij niks hoeven te betalen. Ik heb niks ontvangen/ geërfd. Het huis is verkocht door de bank in samenwerking met de schuldhulp ( ben even kwijt hoe dat heet) Uiteraard blijven ze het proberen, maar ik betaal niks sterker nog; ik heb de belastingdienst destijds geschreven dat ik niet kan betalen, omdat als ik ook maar 1 cent betaal, ik gezien wordt als erfgenaam door ook andere schuldeisers. En dus betaal ik niks