Voorhuidje nog niet teruggetrokken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mowtom, 10 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    ik heb een vraagje; Jesper is morgen 14 weken. Nu was ik vorige week bij het CB en daar zagen ze dat het voorhuidje nog niet terug getrokken kon worden en dat het dus nog niet los zat. Ik moest goed in de gaten houden of Jesper nog wel met een straaltje plast omdat het anders verstopt kon zitten. Dan zou zijn urine terug lopen in zijn nieren. Als dit niet los gaat zitten moet hij besneden worden....nou dat vind ik dus echt heel zielig! Heeft iemand van jullie hier ervaring mee dat dit gewoon vanzelf los gaat laten op den duur? Of moet dat nu toch echt gaan gebeuren?

2. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Vaak komt het nog wel goed. In de meeste gevallen in ieder geval...
    Mijn neefje heeft hetzelfde gehad. Een kleine troost: een besneidenis is echt zo erg niet. Op zo'n jonge leeftijd hebben ze er haast geen hinder van. Wel hoop ik dat het alsnog vanzelf helemaal goed komt.

Succes!

3. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Omg eindhoven
    Nee dat ze er geen last van hebben denk ik ook niet maar ja....eelt op zijn eikel :oops: lijkt me niet fijn voor later...weg genot :) hahahaha

4. loca

loca Bekend lid

18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Ik dacht dat dat nog lang niet hoeft hoor, pas rond de 4e zou je je zorgen moeten maken als het voorhuidje niet teruggetrokken kan worden.
    Of ben ik nou verkeerd voorgelicht?

Nou word ik toch ook een beetje nieuwsgierig...

5. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    *proest* :) ik denk dat dat ook nog wel mee zal vallen! Hahahaha...

6. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Omg eindhoven
    Ja Minyaweth ik zou het niet op mijn geweten willen hebben :( :confused: hahahaha

7. Gul

Gul Actief lid

27 sep 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    Ons kleintje had ook last dat de voorhuid niet teruggetrokken kon worden (of heel moeilijk).
    Omdat we toch van plan waren hem te laten besnijden hebben we dat een beetje vervroegd.
    Bij ons is het zo omdat we de jongens laten besnijden proberen we vanaf de geboorte minstens een keer per week in bad even de voorhuid terug te trekken en schoon te maken. Zodat het tijdens het besnijden makkelijker is.
    Dit is ook de reden dat we ontdekten dat het niet terug getrokken kon worden.
    Het is wel zo helaas dat wanneer je ECHT problemen hebt dat je dat ook kunt hebben met 1 maand oude jongen. Want als het door "viezigheid" het plassertje vastzit dan maakt het niet uit hoe oud hij is. Ze zeggen eigenlijk ook door viezigheid, maar het is eigenlijk zo dat het gaatje te klein is om terug getrokken te worden. En als je het niet kunt terugtrekken dan blijft er iedere keer smeer achter het voorhuid.
    Ik ken ieder geval wel jongetjes die voor hun 6 maanden besneden moesten worden (medische reden).
    Alleen ze willen in nederland niet graag kleine baby's op medische redenen besnijden omdat ze dan onder narcose moeten. En ik denk haast dat de dokters meer bang zijn van narcose dan de besnijdenis zelf denk ik.

8. Niet meer actief

Maak je nou maar geen zorgen daarover, die mannen leren al heel gauw om daarmee om te gaan. Heb al vaak gehoord van besneden mannen (natuurlijk via hun vriendin) dat die echt niet minder genieten.

Verder lijkt het me inderdaad erg snel, probeer er in geen geval aan te trekken! Zo kan de voorhuid scheuren en dat is veel erger! Je mag er wel zachtjes op wrijven bij het wassen, dan kan je al eens voorzichtig voelen of het al lukt als je zoontje lekker geweekt heeft in het badje. Normaal hoeft het zo gauw ook nog niet, ik zou als ik jou was eens even ten rade gaan bij iemand anders (dokter, kinderarts,..?)

9. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Omg eindhoven
    Idd bij het CB zeiden ze dat als het echt vast zit dat het kan gaan ontstelen en zo. Nou gelukkig is dat bij Jesper niet gebeurd dus ik hoop er gewoon nog maar op dat het nog van zelf loslaat. Hij plast in ieder geval in een grote straal en dat was goed zeiden ze. Als hij als een sproeier plast was het niet goed. Normaal leg ik altijd snel een nieuwe luier aan bij hem maar nu laat ik hem altijd even met blote billen liggen in de hoop dat hij even plast zodat ik het kan zien en gisteren plaste hij met een flinke krachtige straal. Dus ik hoef me nog geen zorgen te maken denk ik.

10. Niet meer actief

Het kan ook anders... Mijn man had een vernauwde voorhuid als kind, en ondanks het feit dat ik er nog steeds niet wild mee moet tekeer gaan :) is het allemaal vanzelf goed uitgedraaid. Het is zeker niet omdat je een voorhuid hebt dat er 'allerlei viezigheid' in komt en tot een ontsteking zou gaan lijden, dat is een fabeltje dat meestal voortkomt uit geloofsoverwegingen (in de woestijn vroeger kwam er zand en stof in, en kon men zich niet goed wassen dus werd er besneden om dat te voorkomen) In onze streken hebben mannen kans genoeg om zichzelf schoon te houden. Maar dit even terzijde, want besnijden of niet is een persoonlijke keuze en geloof is dit ook.

Als er word besneden zorg dan dat je kindje in een ziekenhuis besneden word, en liefst verdooft. Ik heb ooit op een anti-kinderbesnijdenis website een filmpje gezien van een baby die besneden werd en geloof me die kleintjes hebben ontzettend veel pijn!

Had dat van die narcose weer te laat gelezen ;) Maar beter onder narcose dan zonder verdoving denk ik zo...

11. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Omg eindhoven
    Tjee zonder verdoving? Och gerrum nou ze komen niet aan mijn mannetje hoor als ik dit zo lees hahaha....
    Nou ja ik neem aan dat als het moet gebeuren dat het gewoon netjes in het ziekenhuis gaat gebeuren onder verdoving/narcose en waar mama bij is zodat ze de kleine man lekker kan troosten...maar hopelijk gaat het niet nodig zijn!

12. Niet meer actief

Trouwens een prachtig zoontje heb je! Zou het niet erg vinden een jongen te krijgen als hij even schattig is als die van jou :)

13. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Omg eindhoven
    OOOOOOOOOOoo mama stijgt hier van de bank op van trots....dank je hahaaha
    Het is ook zo'n poepie...en zo'n makkelijk kindje heeeeeeeeeeeerlijk ahahaha

14. Gul

Gul Actief lid

27 sep 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    Zonder verdoving zou ik het ook niet laten doen. Trouwens het is als je het vrijwillig doet zeker een persoonlijke keuze.
    Ik heb mijn vietnamese vriendin ontraden om te doen (terwijl ik niet meer een onbesneden man zou willen en al mijn zonen moeten besneden worden). Ik vind het als moeder moeilijk om te zien dat je kind word besneden en de verzorging acheraf. Het duurt een week totdat het herstelt is. het is ook niet handig dat hij fde eerste week naar creche gaat. En als je dus geen culturele achtergrond hebt met besnijden zou ik het niemand aanraden (ik ga er dan dus vanuit dat die persoon twijfelt of ze het wel of niet laten doen)
    Trouwens in amerika zijn merendeel van de mannen besneden (dus ook de chrstenen).
    Maar omdat ik als vrouw zijnde niet goed wist hoe het precies moest zijn en een paar baby's in de buurt medisch besneden zijn. Kon ik na de besnijdenis beter slapen, zonder zorgen te maken of hij wel of niet goed kon plassen.
    Ik vind het wel een goede tip om nog een andere arts te raadplegen. We waren met mijn zoon bij de cb geweest en bij een andere huisarts van ons praktijk. En toen kwamen we bij een oudere mannelijke huisarts die zijn voorhuid wel kon opzij schuiven. Nou dan kun je al veel beter slapen pffff...... Dan weet je dat je in ieder geval de tijd hebt en hoef je niet iedere keer te wachten totdat hij heeft geplast om de luier om te doen.

Trouwens als je het vrijwillig doet doen ze in Amsterdam niet meer in het ziekenhuis. Dan moet je naar een kliniek. Er zijn al een paar klinieken die meerdere vestigingen hebben in het land (die gerund worden door nederlandse directeuren en grotendeels nederlandse (huis)artsen).

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou, ze zijn er bij je CB wel heel vroeg bij.

Tot je kind een jaar of 4, 5 is is het nog heel normaal dat de voorhuid vast zit, ook als ze wat ouder zijn kan dat nog, jaar of 8 komt ook voor. Bij de puberteit gaat het meestal vanzelf los. En tegen die tijd zitten de heren er meestal al vaak genoeg zelf aan, waardoor het losser komt.
    Er geldt maar één regel voor ouders van babies: AFBLIJVEN. Als je te vroeg gaat zitten schuiven kan er lidtekenweefsel ontstaan, waardoor het vaster gaat zitten, en waardoor de kans op ontstekingen groter wordt.
    Gewoon in bad een beetje friemelen is genoeg om het schoon te krijgen.

Ben het met Gul eens, besnijdenis kan een oplossing zijn, maar doe dat alleen als je er ook achter staat. Want hoe dan ook, het vraagt toch een weekje of wat speciale verzorging.
    Maar het gebeurt bij hele volken, joden, moslims, amerikanen, zelfs het hele Engelse koningshuis.

Bij mijn zoon hebben we er voor gekozen om niet te besnijden. Het past niet in onze familiecultuur, en het probleem (nauwe uitgang om te plassen) was ook op te lossen door een paar dagen met speciale zalf te smeren.
    Als hij straks groot is en hij wil besneden worden, dan mag hij daar zelf voor kiezen natuurlijk.

16. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Omg eindhoven
    Nou ik ga het nog maar eens vragen bij het CB de volgende keer. Er is toch iedere keer iemand anders...die kan misschien wel weer wat anders zeggen. Ik blijf er voorlopig gewoon vanaf en dan zien we wel verder...

Deel Deze Pagina