Ik,heb ook van die 'oudere' kinderen. De oudste is nog 6 en de middelste 5 als deze baby geboren wordt. Ze willen er ook graag bij zijn. Als ze op school zittdn hebben ze pech. Als ze slapen hebben ze pech. Anders bekijken we ter plekke de situatie. Van mij mag het. 3x makkelijk bevallen. Als het fout gaat, dan is dat heftig, maar wel iets wat bij het leven hoort. De vk gaat de situatie inschatten en dan wel of niet kids erbij. Ze kunnen altijd nog weg.
Ik zou het ook zeker niet doen! Het kan namelijk traumatisch zijn.... En dan wil je dochter later niet meer bevallen...... Continue nachtmerries......... ( aan de andere kant....... als je wilt dat je dochter het altijd veilig gaat doen....... en dus nooit zwanger raakt..... ) ff dolletje hoor !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik ben er niet op voorhand op tegen (al had ik het zelf niet gewild, maar mijn oudste was ook nog niet eens 2 jaar oud toen zijn zusje geboren werd). Er zijn best veel vrouwen die er wel voor kiezen hun oudere kind erbij te laten zijn. Ik heb een aantal van die verhalen gelezen in het boek 'Bevallen en opstaan'. Waar ik in elk geval wel voor zou zorgen, is dat er opvang voor je dochter beschikbaar is. Een oma, een buurvrouw, een tante, wie dan ook. Die dan misschien niet per se bij de bevalling zelf aanwezig is, maar die haar mee kan nemen als het niet meer goed voelt om haar erbij te hebben.
Dank je dat is wat ik bedoel! Hoe is zoiets natuurlijks als bevallen een verstopt iets geworden? Ik merk in vele reacties dat jullie aannemen dat ik al besloten heb haar erbij te hebben. Dit heb ik niet! Ze gaf me een interessante vraag en ik vroeg me af hoe anderen hier over dachten. Ik zie dat 'no way' overheerst Heel begrijpelijk hoor! En met 'ouder' kind bedoel ik puur en alleen dat ze ouder is dan de baby die komt. Ik wil daarmee niets anders suggereren. Wel heel leuk hoe de reacties verschillen!! Ik heb nog nooit zo'n "hot topic" geopend haha!
Toen mijn 2e bevalling begon sliepen wij op een kamer waar we dus door mijn dochter haar kamer moesten. Eerst werd ze niet wakker tot de vk er was. Die heeft mijn dochter uit bed gehaald en naast mij neer gezet. Ze is lief gaan zitten en heeft alles meegemaakt. Ik heb nooit echt pijn gehad en geen trauma's. De vk zei toen dat als ze het meemaakte het niet erg is dat ze daar geen trauma aan overhoud en dat ze dan een sterkere band door zou krijgen. Mijn dochter heeft er geen last van gehad al heeft ze het misschien niet helemaal mee gekregen door haar leeftijd. Toen 1.5 jr. Bij de laatste bevalling wou ze er bij zijn maar mijn vk ( andere dan vorige) wou dat niet hebben anders deed ze afstand van de bevalling en moest er iemand anders komen. Dus hebben het maar zo gelaten en heeft ze beneden gewacht tot de baby er was.