En waarom zou je, als je weet dat je er gevoelig voor bent, ook maar een drankje aanraken? Weegt het 'positieve' dat je er van krijgt op tegen het negatieve? Als mijn moeder ook maar 1 drankje drinkt wordt ze depressief, angstig, boos en geïrriteerd.
Ja veel vaker dan mensen denken! Misschien moeten ze eens aandacht gaan besteden aan alcohol net zoals ze dat doen met tabak. Alcholmisbruik is de meest voorkomende verslaving.
Precies! En ik denk dat veel mensen zich ook niet bewust zijn van dat ze verslaafd zijn. Die vinden het dat normaal om elke avond 2 biertjes/wijntjes te drinken, maar eigenlijk ben je dan ook al licht verslaafd. Ik werk in een supermarkt en wat er per dag aan bier doorheen gaat is echt absurd. Er zijn mensen die bijna dagelijks een tray met grote blikken bier kopen. En het kost geen drol, €0,45 per blikje. Eten is duurder. Ik kan me daardoor ook altijd zo kwaad maken dat er zo'n heksenjacht is op rokers, maar aan alcohol wordt niks gedaan.
Omdat je het lekker vind? Omdat je denkt dat het kan? Omdat je omgeving denkt dat het kan? Ik ben geheel onthouder, dus ik heb geen idee waarom iemand het zou doen.
Hier ook een ouder met alcohol probleem... Ik schrik behoorlijk dat het zo vaak voorkomt. Wat erg dames. Ik ben ook geheelonthouder overigens.
Bijna 9% van de totale bevolking heeft problemen met alcohol, 5% misbruikt het en 4% is verslaafd. Dus grofweg is 4 op de 100 of 1 op de 25 verslaafd. Als geheel onthouder moet ik mij vaak verantwoorden waarom ik niet drink. Want het is zo lekker, want het is zo gezellig. (Dus als je niet mee drinkt ben je niet gezellig?) Meer dan 90% van de mensen drinkt wel eens. Ik ben dochter van een alcoholist en hij was zoon van alcoholisten. Verslavingsgevoeligheid is erfelijk, dus ik blijf er liever van af Alcohol gebruik wordt als normaal gezien, daarom is het soms juist zo lastig.
Ik heb geen idee waarom. Ik lust het niet, de geur brengt nare herinneringen naar boven. Maar het is normaal om te drinken, net zoals het vroeger ook normaler was om te roken. Ik hoop dat alcohol veel meer aan banden gelegd gaat worden.
Vervelend he? Ik wil het risico niet lopen en ik vind het ook echt niet lekker. Weinig mensen die dat begrijpen...
Ik ervaar dat inderdaad ook als vervelend. Hoeveel mensen moeten zich 'verantwoorden' dat ze geen drugs gebruiken of niet roken? En dan vooral als mensen gaan roepen dat het gezond zou zijn. (terwijl dat veelal is onderuitgehaald).
Juist de mensen die dat roepen, zitten volgens mij relatief vaak bij die 9% van de bevolking die meer alcohol drinkt dan goed voor hem is. Waarom zou je anders de behoefte voelen om je drinkgedrag te rechtvaardigen? Mensen die echt alleen maar af een toe bij een bijzondere gelegenheid alcohol drinken, hebben die behoefte helemaal niet.
Ja misschien wel.. Er is hier wel eens een discussie over geweest en ik heb een poging gedaan, maar als jij 1 tegen 10 moet red je het haast niet. Want "het is gezond om 1 wijntje per dag te drinken."
Ik zag eens een docu waarbij tweelingbroers de test aangingen met alcohol. De een dronk de hele week elke avond 1 á 2 alcoholische drankjes, de ander dronk door de weeks niets en ging in het weekend helemaal los. Daarna werd hun gezond helemaal getest, bloed, leverwaarden etc. Bleek dat ze beiden slechte uitkomsten hadden maar dat degene die dagelijks 1/2 glaasjes dronk er fysiek slechter aan toe was. Dit had er mee te maken dat het lichaam zo geen tijd krijgt om te herstellen. Die smoes dat het gezonder zou zijn is dus onzin.
Vreemd he? Moet je niet- rokers er maar eens van overtuigen dat een sigaret zoooo lekker is! Ik heb ook besloten de alcohol te verbannen.Ik vond t sowieso al niks maar daarnaast zit het in de familie. No way dat ik mijn dochter wil aandoen wat ik heb meegemaakt.
Je zegt het goed "die smoes". Maar wel bijzonder dat het zo duidelijk naar voren kwam. Uhmm ik rook ook niet Dus dat word wat lastig... (en drugs ook niet, dus anders was dat nog een optie ) Als ik zie hoeveel het mij en mijn zus kapot heeft gemaakt.. Dat wens ik niemand toe, al helemaal mijn eigen kinderen niet. Ik heb er zelf geen problemen mee als mijn omgeving wat drinkt, maar liefst wel met mate.
Oh ja.. Dat geklets over rode wijn dat zo goed is voor je bloed. Krijg toch wat . Dan kijken ze je aan alsof je niet spoort. Ik rook niet hoor maar ik probeer het me in te denken. Ik heb hetzelfde als jij. Het zit in de genen en no way dat mijn zoon meemaakt wat ik heb meegemaakt.
Ik drink ook echt geen alcohol. Een enkele keer als ik uit eten ga ofzo. Of een keer als ik net vriendinnen ga stappen. Maar ook dan maar hooguit2 glazen. Ook dan vinden anderen het maar dat ik me nieteen keer kan laten gaan en meer ga drinken. Ik drink dus al helemaal niet waar mijn kinderen bij zijn. Wil niet dat ze zien dat dat gewoon is. Mijn zoontje is al bang dat zn vader weer gaat drinken. Bang dat we daardoor uit elkaar gaan en hij ons beide minder ziet. Dan wil ik alle slechte dingen zoveel mogelijk beperken en zelf alle slechte dingen laten staan. En ook zonder al die slechte dingen kun je het prima leuk vinden hoor. Voor een (EX) Alcoholist is dat anders. In de periode dat mijn partner clean was waren we op een festival. Hij vond er echt niks aan. Zonder alcohol was het niet gezellig genoeg. Ik kan dat dan weer niet snappen. Zonder alcohol kan ik ook dansen en plezier hebben.
Ik sta er anders in. Ik ga alcohol niet verbannen. Het gaat namelijk een niet bereiken wat je zou willen. Hier in huis wordt dus gewoon gedronken (door mij en door familie en vrienden), op vakantie e.d. Ik wil namelijk dat onze dochter leert dat wijn of drank met mate prima is. Overigens, als ik uitgesmeerd over 1 jaar 1 fles rose drink ... dan is het veel lol Ze is natuurlijk vanwege haar vader genetisch belazerd (hopelijk niet, maar we gaan er we vanuit). En hopelijk door haar te leren dat overdaad voor haar een risico met zich meebrengt, met haar te praten over drank, verslavingen en de risico's, zal ze weloverwogen beslissingen later nemen. Ik geloof niet in rucksichloss uitbannen van iets, enkel omdat haar vader er niet mee om kan gaan. Dat is namelijk het probleem van haar vader en niet van haar. Mijn man overigens kan op feesten en partijen prima zonder alcohol zijn (en dat doet hij a ruim 8 jaar). het enige is dat hij een goede rode wijn wel eens mist bij een diner. Maar dat komt wss omdat hij wijn dronk omdat hij het lekker vond en wodka en whiskey omdat hij het nodig had. Ik kan daar wel inkomen eigenlijk, ik drink ook graag een goede Merlot als ik uit ga eten. En ik doe dat dus ook, ondanks dat hij het niet mag. Zijn keuze trouwens ... want zijn probleem is niet mijn probleem.
Maar wie zegt dat ik, of een ander, het volledig verbannen? Ik drink niet, maar mijn man mag en drinkt gerust een wijntje, biertje of glas whiskey. Mijn kinderen zien dus, net als bij jou, 2 kanten. 1 ouder die niet drinkt en 1 ouder die wel eens wat drinkt. Ik vind je redelijk kortzichtig reageren trouwens. Zijn probleem is jouw probleem niet? En wat als hij zijn alcoholverslaving weer oppakt? Ook jouw probleem niet?
Mijn man drinkt ook gewoon tijdens vakanties, verjaardagen, zonnige dagen. Geen probleem hoor. En inderdaad.. niet jouw probleem? En of het mijn moeders probleem was dat mijn vader verslaafd is. Vanwege privacy zal ik hier niet neerzetten waarom precies maar natuurlijk is dat jouw probleem.
Mijn broer had een alcoholprobleem, waardoor zijn huwelijk na 25 jaar op de klippen liep. Hij heeft heel veel mensen belazerd, gezegd dat hij van de verslavingszorg bèst wat mag drinken en toen ze hem wilden opnemen weigerde hij dat omdat hij dan ook moest stoppen met roken. Inmiddels heeft hij een nieuwe vrouw die officier in het Leger des Heils was en dus roken en drinken not done was. Hij is met haar getrouwd, heilsoldaat geworden en rookt en drinkt dus niet meer. Op hun bruiloft werd ook geen alcohol geschonken. Ondanks dat ik kwaad op hem ben dat hij voor haar wel doet wat hij voor mijn ex-schoonzus niet wilde, vind ik het wel knap dat hij het kennelijk dus wel kan. Mijn man werkt in de verslavingszorg, het is onvoorstelbaar wat een verslaving kapot maakt en hoeveel gezinnen er onder lijden. Hier wordt ook niet gedronken als de jongens beneden zijn. Er wordt trouwens eigenlijk vrijwel niet gedronken. Er is trouwens gebleken dat alcohol simpelweg verbieden tot een bepaalde leeftijd wel degelijk werkt!