Ouder overleden, geen contact meer

Discussie in 'De lounge' gestart door Noelle85, 12 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.788
    491
    83
    Wij hebben te horen gekregen dat de moeder van mijn man recent is overleden. Er is al een aantal jaar geen contact meer, maar blijkbaar is de familie wel op de hoogte van ons adres (we kregen een brief van een familielid).

Maar nu...moeten wij hier verder nog iets mee? We hebben geen bericht ontvangen van een notaris of een andere instelling, moeten we daar zelf actief mee aan de gang? We hebben geen idee of er een testament is of dat er bijvoorbeeld schulden zijn. We weten niet eens of ze is begraven of gecremeerd, alleen de datum van overlijden.

Weet iemand of er stappen zijn die je in deze situatie moet ondernemen en zo ja, welke?

2. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Ik dacht nu komt de vraag of ik nog een kaartje moet sturen ofzo maar je wilt weten of je nog een erfenis krijgt? Volgens mij gaat de notaris uit zichzelf achter de erfgenamen aan.

Zuul, Mindy26, Wish05 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    Vaak als je weet welke plaats/ regio dan kan je googlen, zo zijn wij er ook achtergekomen... nooit een brief gehad.
    Toen zijn we gewoon notarissen in de buurt gaan emailen en toen is dat balletje gaan rollen.
    Helaas weten we dat er genoeg geld was en waar dat nu is... geen energie om daar achteraan te gaan, aangezien mijn man het enige kind van zijn vader was en niet vermeld stond op de kaart.

4. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.788
    491
    83
    Het gaat niet om een erfenis, wat ons betreft hoeven we helemaal niks. Maar schulden kunnen ook een erfenis zijn.

En een kaartje sturen naar wie? We hebben zelf ook geen rouwkaart ontvangen, alleen een brief met een onnodige trap na.

Bloempje01, Dubbelgeluk en Neuzeke vinden dit leuk.
  5. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Jou man/jullie hebben dus ook geen contact met de rest van zijn familie?

En idd notaris zoekt je wel op als er wat open staat of verdeeld moet worden.

6. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Overweeg om een eventuele erfenis beneficiair te aanvaarden, dan kunnen ze eventuele schulden niet op je man verhalen.

7. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.198
    531
    113
    Mijn man en zijn moeder hebben al jaren geen contact met zijn zus/ haar dochter. Ze is zoveel mogelijk uitgesloten van een erfenis maar kan niet helemaal uitgesloten worden. Als mijn schoonmoeder komt te overlijden heeft zij wel recht op haar kindsdeel maar ze zal hier zelf achteraan moeten gaan. Ze heeft hier 5 jaar de tijd voor om te achterhalen of ze ergens recht op heeft. De notaris gaat niet uit zichzelf contact zoeken met haar. Ze zal ook geen kaart krijgen dus dan zal ze eerst moeten weten dat haar moeder is overleden...

8. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    Klopt volledig:thumup:

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik zou toch gewoon de legitieme portie opeisen dan. Via een notaris kun je erachter komen wie dat behartigt, geloof ik.

10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Je kunt volgens mij ook een legitieme portie beneficiair aanvaarden. Dus je hebt 2 mogelijkheden:
    Je doet niets en wacht of je erfgenaam bent en doet geen beroep op je legitieme portie (dus dan krijg je ofwel een erfdeel ofwel niets)
    Je aanvaardt je legitieme portie beneficiair en kijkt wat er overblijft.

11. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Word je dan niet zelf benaderd door de notaris? Dat dacht ik altijd.

12. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Mijn tip bel ook eens met de belastingdienst. Ik heb een van mijn ouders nooit leren kennen maar was wel verantwoordelijk voor zijn belastingtechnische gedeelte en moest dus in naam van hem belasting aangfite doen. Gelukkig was ik er op tijd bij en waren er geen boetes die mij opgelegd konden worden! Dit kon ik overigens ook niet niet aanvaarden schijnbaar ben je als erfgename daar verantwoordelijk voor! Mocht je vragen hebben PM me dan even!

13. mama2bengeltjes

28 jan 2015
    1.198
    531
    113
    Nee, ze zal er zelf achter moeten komen dat haar moeder is overleden, dan naar een notaris en daar moeten betalen zodat de notaris op zoek kan gaan naar of zij recht heeft op een erfenis maar dus niet weten of er überhaupt een erfenis voor haar is en daar heeft ze 5 jaar de tijd voor..

14. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Ah helder, bedankt voor je uitleg. Succes TO. :)

15. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.144
    23.228
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Paar jaar geleden werden mijn zus en ik bemaderd door een notaris, die erfgenamen zocht van familie van mijn opa. Kende haar helemaal niet. Omdat mijn moeder niet meer leeft, kwamen ze bij ons. Zus van moeder is ook benaderd. Die vrouw had geen kinderen. De notaris is dus zelf op zoek gegaan.

16. mama2bengeltjes

28 jan 2015
    1.198
    531
    113
    Misschien afhankelijk hoe het in het testament staat?? Geen idee, weet alleen dat in het geval van mijn schoonmoeder ze zelf kosten zal moeten maken om erachter te komen of ze iets erft. Notaris zal hier niet actief naar op zoek gaan.

17. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.947
    33.614
    113
    Dan heeft ze recht op de helft van haar kindsdeel? Ik dacht altijd dat het zo werkte als je je kind uitsluit.

18. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Ja dat klopt. Mijn vader is onterft en krijgt inderdaad de helft.

Iertje81 vindt dit leuk.
  19. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.788
    491
    83
    Dat was dus ook een van de dingen die wij ons afvroegen, wordt je altijd benaderd vanuit een notaris of zal je dit zelf uit moeten zoeken. Maar blijkbaar verschilt dat dus per geval.

We zouden graag willen weten hoe ze is overleden, ook voor een stukje afsluiting. Man zit nog met zoveel vragen en we weten niet waar we de antwoorden moeten zoeken. Het familielid van wie we het bericht hebben gekregen is helaas geen optie want we hebben geen behoefte aan verwijten/discussies, maar ik vind dat mijn man wel het recht heeft om te weten hoe zijn moeder is overleden en of er een graf is om te bezoeken waar hij eventueel afscheid kan nemen. Want de mogelijkheid om afscheid te nemen tijdens de laatste periode of begrafenis is hem al ontnomen en dat valt hem heel erg zwaar.

20. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.947
    33.614
    113
    Ik heb 2 jaar rechten gehad op het HBO en dat stond me inderdaad zo bij omdat ik dat gedeelte interessant vond.

Deel Deze Pagina