Jazeker klopt dat, zijn zusje is volledig onterft en heeft alleen nog maar recht op haar kindsdeel waar ze minimaal recht op heeft. Hier zal ze alleen wel zelf achteraan moeten gaan, staat ook zo vastgelegd in het testament.
In dit geval is het van belang of er een testament is. En of de man van TO ook daadwerkelijk in dat testament is onterfd. Voor informatie hierover kan de man van TO ook een lokale notaris vragen om te kijken in het landelijke testamentenregister. En die kan vervolgens contact opnemen met de notaris die gaat over de afhandeling van de erfenis. Maar dat zou ik alleen doen als je iets wilt aanvaarden. In het geval van schulden of überhaupt niets te maken willen hebben met familie of moeder zou ik dit niet doen. Bedenk dat als moeder nog een partner heeft alles toch eerst daarheen gaat. Wat betreft de crematie of begrafenis is het niet zo ingewikkeld. Daar heb je geen notaris voor nodig. Je belt gewoon de plaatselijke begraafplaats en informeert of moeder daar ligt of komt te liggen. Tegenwoordig staan graven zelfs vaak online (soms met foto). Of er zijn online registers. Alleen indien er sprake is van een crematie en moeder staat in een urn ergens op de schoorsteen. Dan is dat natuurlijk nergens te vinden. Je kunt lokale uitvaartondernemers bellen. Maar ik weet niet of die informatie mogen geven ivm privacy.
En je kunt natuurlijk via google zoeken op bijvoorbeeld rouwadvertenties in de plaatselijke krant. Of een online condoleance register. Daar staat natuurlijk ook veel informatie in (oa waar het afscheid is geweest en wie de uitvaart heeft geregeld). Die kan je vervolgens proberen te benaderen. De meeste mensen publiceren wel iets in de krant over een afscheid. Zeker oudere mensen die massaal de krant lezen en dit bijhouden.
Dit vind ik zo naar, iemand niet vermelden op de kaart, terwijl het wel je kind of familie is. Zo definitief jij hoort er nooit meer bij.
Mijn man heeft nog geopperd op dan naam schoonvader, kinderen en kleinkinderen. Maar dat wilde schoonzus niet hebben.