Nieuwe keuken kopen

Discussion in 'De lounge' started by RE080219, Mar 14, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

Dec 10, 2018
    2,522
    4,780
    113
    Over één à twee jaar ongeveer willen wij een nieuwe keuken gaan kopen. Nog nooit gedaan, ik heb altijd een huurwoning gehad hiervoor en mijn man heeft gewoon nog nooit iets laten verbouwen. :roflmao: Dus we staan er een beetje als noobs in. Adviezen zijn dus welkom! Mijn man is absoluut niet handig, kan nog geen gloeilamp vervangen en ik heb fibromyalgie dus wordt toch echt gewoon helemaal uitbesteden. Waar zouden we nu écht een moeten gaan kijken, welke zaak biedt een goede prijs/kwaliteit verhouding? Service en garantie? En sowieso, wat kóst zoiets nu eigenlijk? Snap dat het eea natuurlijk afhankelijk is van apparatuur, maar kun je dat een beetje voorcalculeren? Spam me!

2. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,238
    11,816
    113
    Je kunt het beste de keuken opmeten. En een plattegrond tekenen van wat je er nu in hebt zitten. En foto’s er van knippen. Dit is handig om mee te nemen maar een keukenzaak. Verder kijken naar wat je graag in de keuken wil hebben. En of je dezelfde opstelling wilt handhaven. Verder veel pinteresten en googlen op welke stijl je mooi vind. En dan naar een keukenzaak gaan. Gewoon ergens beginnen. Dan raak je er een beetje in thuis. Elke zaak geeft weer nieuwe input en dat helpt je in je keuzeproces.

3. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    De afmeting is misschien nog wel belangrijker dan de apparatuur, qua kosten. Zelf hebben we niet zulke goede ervaringen met keukenconcurrent etc. Ik vind heldere, transparante prijzen een stuk prettiger. Zonder dat je - na even praten ineens een andere prijs krijgt.

Onze 2e keuken hebben we gekocht bij Budgetplan. Dat beviel een stuk beter. En wat ik ook érg fijn vond, is dat ik daar in de zaak zelf de inbouwapparatuur kon bekijken - de aanbiedingen van dat moment kon zien- en die eventueel kon kiezen. Niet alleen uit een boekje dus. De verkoop van inbouwapparatuur alleen - is ook echt een deel van hun winkel zeg maar. Boven de keukens, beneden de 'winkel' -maar regelmatig mensen in en uit lopen voor inbouwapparatuur.

Wij hebben uiteindelijk gekozen om de Cooker - die we graag wilde- achterwege te laten, maar wél de aansluiting er vast gereed voor te maken. 1,5 jaar later dus alsnog de cooker gekocht (toen de rekening dat weer toeliet) .

4. Neskio

Neskio Fanatiek lid

Mar 5, 2017
    3,309
    2,677
    113
    Female
    NB
    De afmetingen van de keuken zijn vooral belangrijk. En het soort blad wat je wil is van te voren ook goed om je in te verdiepen. Wij hebben graniet bijvoorbeeld. Composiet is goedkoper en marmer weer duurder. Qua apparatuur kan je een beetje kiezen voor budget of high end maar is wel allemaal vrij standaard inbouw. Als je bijvoorbeeld een keuken eiland wil is het ook duurder. Wij hebben een vrij kleine keuken en waren voor alles 12.000 euro kwijt bij Grando maar dat is ook een vrij duur bedrijf geloof ik.

Nina Sanders likes this.
  5. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Wat hierboven gezegd is, de afmeting is belangrijk. Ik denk dat je moet rekenen op 10.000-15.000 euro.
    Het kan vast ook goedkoper en het is niet moeilijk om duurder uit te komen
    Wij hebben onze keuken gekocht bij Keukenmaxx, goede ervaring mee.
    Maar volgens mij is 80% van alle keukenzaken eigendom van Mandemakers, dus komt je geld terecht bij dezelfde mensen.
    Mijn tip is: doe geen consessies.
    Je geeft aan nog nooit een nieuwe keuken gekocht te hebben. Je doet dit ook niet zo vaak in je leven, dus als je het dan doet: doe het goed! Spaar desnoods nog iets langer door.

6. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

Nov 3, 2010
    2,458
    1,407
    113
    Ik heb best een ruime keuken.. en was maar 8000euro kwijt..
    ik heb hem bij budgetkeukens gekocht..
    moet heel eerlijk zeggen dat ik gewoon gegoogled had en een mooie keuken zag en toen pas gekeken heb waar ze die verkochten..
    Uiteindelijk was het dus een vrij “goedkope” keuken, maar hij is helemaal naar mijn zin!
    Ik vond keuken kopen vreselijk, duurt zooooo lang! voordat het ingetekend is en dan al die keuzes die je moet maken.. welke kraan, welke wasbak, welke vaatwasser etc..
    Ik heb erg snel alles gekozen.. en geen seconde spijt van.. scheelt dus ook dat de keuken niet duur was, zal ik sneller overgaan op een andere als ik er op uitgekeken ben

7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,073
    12,030
    113
    Hier ook goede ervaring met budgetplan! Klinkt niet aantrekkelijk om naartoe te gaan, maar we hebben een hele mooie keuken voor een scherpe prijs!

8. Narcisje

Narcisje VIP lid

Mar 17, 2016
    12,794
    8,463
    113
    Female
    Ik heb echt een trauma aan onze keukenverbouwing maar dat had niet perse met de keuken zelf te maken maar wel met alle rompslomp er omheen, het verleggen van leidingen, stucwerk etc... dat ging allemaal niet zo soepel. Ik zei al tegen mijn wederhelft; als we ooit weer zo'n project gaan doen dan zorgen we dat we ruim voldoende spaargeld hebben, we huren een vakantiehuisje voor 2 weken en we komen terug als alles klaar is. :D

Athina likes this.
  9. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

Dec 10, 2018
    2,522
    4,780
    113
    Dit zijn echt al topadviezen, fijn, bedankt!! Ga zeker eens kijken bij budgetplan aangezien deze al driemaal genoemd is en heb de maten van m’n huidige keuken even opgenomen. Kan goed als basis dienen in de zoektocht. :) Meer advies blijft zeker welkom!

10. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    #10 Nina Sanders, Mar 14, 2021
    Last edited: Mar 14, 2021
    Wij hadden flink gespaard en wilden geen concessies doen in ons eerste koophuis. Wij zijn ook Grando binnen gestapt en hebben onze keuken zelf ontworpen en laten uittekenen. Alle technische zaken zoeken zij maar uit en wij hebben dus idd alles uitbesteed. Voordeel daarvan is dat er 1 aannemer is die alles regelt en dat je 1 aanspreekpunt hebt. Wij hadden wel echt zoiets van: je doet dit niet vaak dus beter eerst goed sparen (en een bouwdepot nemen, wij gingen bij aankoop woning ook direct verbouwen) dan continu concessies doen. En een tip: reserveer ook een reservepot aan geld. Dingen vallen altijd tegen of je maakt altijd wel extra kosten. Een extra drempel of deurklinkje kost al geld zeg maar. Wat wij hebben:

- een kook en spoeleiland (3 brede (apparatuur)kasten per kant
    - houten eiken kasten (in het eiland en 3 hoge inbouwkasten). Geen tegels in de keuken.
    - zwart granieten blad
    - zwarte accessoires (we hebben nergens handvaten, maar denk aan greeplijsten, wasbak, quooker, stopcontacten in het eiland..)
    - qua apparatuur valt het heel erg mee. De oven hebben (inbouw Siemens) hebben we mee genomen. Wat we hebben aangeschaft is een koelvriescombinatie, bora kookplaat, vaatwasser, quooker en een wijnklimaatkast (2 compartimenten).

Alles werd gewoon exact gedaan zoals we wilden. Denk ook aan het bepalen van de lichtpunten, elektra en water verleggen, extra groepen etc. Wij hebben dus wel voor wat duurdere materialen gekozen, maar onze keuken is redelijk minimalistisch. We waren ong in totaal 22K kwijt. Als je wil kan ik wel wat foto’s zoeken.

11. luca75

luca75 Fanatiek lid

Aug 14, 2013
    4,864
    3,500
    113
    Let er ook op of je dezelfde indeling wil in je keuken. Of er muren gestuct moeten worden. Moet er getegeld worden, leidingen verlegd enz.

Als je zelf mensen gaat regelen (dus electricien stukadoor enz) begin dan maar op tijd te zoeken want ze hebben het druk.

En daarbij, ze zijn duur tegenwoordig:)

12. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Ik heb maar 2 tips: bepaal je budget en ga zeker in gesprek met verschillende partijen. Sparen is echt aan te raden natuurlijk maar het moet wel leuk blijven.

13. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Wij hebben in ons huidige huis 7 jaar geleden de keuken, badkamer en toilet laten doen, terwijl we in een vakantiehuisje zaten. En nu hebben we een huis gekocht wat we helemaal laten renoveren en uitbouwen. 7 jaar geleden waren we ongeveer hetzelfde kwijt voor de keuken als nu, maar toen was dat inclusief muurtje afzagen, extra groep voor inductie en wat leidingen verleggen, nu krijgen we een iets ruimere keuken en ook een quooker met cube erbij, maar de keuken komt in het nieuwbouwstuk, dus alles ligt dan al juist. Nu zijn we zo’n 23.000 euro kwijt en toen dus ook zoiets. Bij een plaatselijke zaak in het midden-hoge segment (vorige keer ook). We zijn ook bij een maatwerk keukenzaak gaan kijken (Lodder), maar toen duidelijk werd hoe duur onze verbouwing/renovatie werd, hebben we toch maar besloten het niet te gek te maken ;).

14. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

Aug 18, 2017
    1,329
    645
    113
    Female
    Wij gaan begin volgend jaar onze badkamer laten verbouwen en aansluitend wordt ons huis binnen geschilderd. Gehele project duurt zo'n drie weken. En ik ga idd naar een huisje op een park hier in de buurt met de kids haha

15. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Wij zijn tijdens badkamer verbouwing ook weg geweest 3 weken :)

NORAH1979 likes this.
  16. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Hier goede ervaringen met SuperKeukens. Twee keer een keuken gekocht (voor twee verschillende huizen;)) en dik tevreden!

Share This Page