Pfff.... wie heeft er DE tip tegen piekeren?? Het liefst zou ik mijn gedachtes even uitzetten, ik word er letterlijk moe van. Ik heb een depressie gehad, paar jaar geleden. Toen was het piekeren op z'n ergst. Maar nu pieker ik nog steeds veel te veel. Als ik vrij heb, zit ik nog constant met mijn werk in mijn hoofd. En ik pieker over van alles en nog wat, vaak ook onbenullige dingen. Soms denk ik wel eens dat het met stress te maken heeft, na de depressie heb ik vaker mijn ups en downs gehad. Mijn conditie is NUL, ik weet dat sporten goed is maar heb geen motivatie. Ik heb een dochtertje van 3 en werk 3 dagen (onregelmatig). Het werken, opvoeden, huishouden en boodschappen doen is me soms echt teveel. En dan vergeet ik mezelf ook nog eens en mijn man! (geen leuke dingen doen met vriendinnen, alleen of met mijn man). Het liefst pakte ik een jaartje verlof. Maar dat gaat niet. Lekker om het even van me af te schrijven! Ik heb genoeg mensen in mijn omgeving die me met bovenstaande steunen en tips geven enzo, maar ik vind het ook fijn om reacties en tips te horen van mensen die niet zo dicht bij me staan. Dus... wie herkent dit en heeft tips? Wil er nog even bij zeggen dat ik niet naar een psycholoog wil gaan, daar ben ik veel en vaak geweest en ik heb veel meer inzicht in mezelf gekregen en heb ervaren dat ik juist een stuk minder over dingen moet nadenken.
Heb het zelfde probleem als jou, kan die gedachten knop ook niet uit zetten, met als gevolg slapeloze nachten. Wat bij mij vaak helpt is met mijn man erover praten wat er allemaal in mijn hoofd omgaat. Ook als ik heel veel dingen met doen, dan moet ik het ook doen voordat ik ga slapen, anders slaap ik toch niet. Ik lees met je mee voor verdere tips
Wa ontzettend lastig voor je. Misschien kun je met jezelf iets afspreken over waar of wanneer je wel mag piekeren. Ik doe dat bijvoorbeeld tijdens het strijken. Dan mag ik van mezelf over van alles en nog wat nadenken en voer ik in mijn hoofd de meest uiteenlopende gesprekken (waarbij ik precies de juiste dingen zeg die ik wel wil zeggen, maar wat in het echt soms niet gebeurd.) en daarna is het over met piekeren.
alles opschrijven helpt mij het beste.. en zoveel mogelijk structuur overal in aanbrengen. de 3 r'en. een schoon huis, genoeg rust en regelmaat. ik heb 2 kladblokjes. 1 voor privédingen op te schrijven. Gewoon dingen die ik nog moet doen in huis en boodschappen die ik niet moet vergeten enz... en 1 voor het werk. En door de regelmaat heb ik vaste tijden waarop ik bepaalde dingen doe. Als mijn jongste slaapt doe ik niks haha. lekker hier rondhangen enzo.. op donderdag poetsen, de was doe ik tussendoor, maar het opruimen doe ik als de kindjes in bad gaan en papa erbij is. Iedere avond als de kindjes in bed liggen pak ik de agenda erbij en beantwoord ik mijn werkmailtjes. Sávonds gaan mijn kladblokjes mee naar boven en als ik dan opeens bedenk dat ik iets moet doen, schrijf ik het meteen op. Ik heb nu nergens meer last van, heerlijk!
Bedankt voor de tips. Opschrijven is wel een goed idee, maar bij mij heeft het piekeren vaak te maken met onbenullige dingen. Als ik het met iemand niet eens ben bijvoorbeeld en daar een discussie over heb gehad. Of als ik op het werk iets heb meegemaakt wat in principe is afgerond, die situatie blijf ik dan in mijn hoofd afspelen.
Dat schrijf ik dan ook op.. met een analyse eventueel over de reden. Dan bedenk ik mijn rol erin en als ik iets verkeerd heb gedaan schrijf ik op wat ik er verder mee moet. (een gesprek aangaan, excuses aanbieden en wat ik dan wil zeggen enz..) als ik niks kan bedenken zal het aan die ander liggen. Andere mensen hebben ook weleens hun dag niet. Kortom, even een plan van aanpak opschrijven of even opschrijven dat het aan die ander ligt haha. Doe het nu trouwens nooit meer, maar het heeft me wel goed geholpen een poosje.
Daar hebben meer mensen last van. Maar als ik in dat cirkeltje rond hang piekeren over het piekeren probeer ik het weg te drukken en probeer me te consenteren op iets anders. Heel moeilijk. Soms helpt het om je zelf in een gelukkige situatie te plaatsen een dagdroom bijvoorbeeld zo dat je gedachten op iets anders gaan. En weet dat is verdomt lastig maar het moet. Wat hier ook nog wel eens wil helpen is een dvd aan zetten met een favoriete serie en of een boek dat ik al eens gelezen hebt geen nieuw boek dan moet ik me te veel inspannen. Zorg dat je gedachten in het hier en nu blijven. Oei weet het is zwaar en moeilijk om dat niet te doen maar je moet je zelf echt verder helpen en een manier vinden wat voor jou goed werkt.
Ik heb in het ziekenhuis een folder zien liggen over stoppen met piekeren. Je moet een elastiekje rond je pols doen. Steeds als je piekert of ongewenste gedachten hebt moet je even aan dat elastiekje trekken. Dat haalt je uit je gedachtenpatroon geloof ik. Je zou merken dat je steeds minder vaak aan het elastiekje moet trekken. Daar kwam het op neer. Ik zal volgende week eens kijken of de folder er nog ligt, dan neem ik er eens eentje mee.
ik piekerde ook heel veel, en nog met periodes. het probleem bij mij is dat ik er overdag weinig last van heb maar als ik op bed lig dan begint het. wat ik dan meestal doe als ik echt niet kan slapen is met een dekentje op de bank en dan hersenloze tv (comedy central family) kijken. wel iets dat ik leuk vind maar iets waar ik niet bij hoef na te denken. vaak na een uurtje ofzo stap ik mn bedje weer in en slaap ik binnen een kwartier. wat sporten betreft snap ik je helemaal. ik heb ook totaal geen motivatie, ik moest laatst wel bij de fysio iedere week sporten, bah wat vond ik het erg om te gaan. als ik eenmaal bezig ben gaat het wel, maar dat gaan is zo moeilijk. misschien heb je er iets aan en anders weet je dat je nog een lotgenoot hebt. sterkte. liefs doris
Bij mij helpt sporten juist heel erg tegen piekeren. Als ik op mijn paard zit dan is mijn hoofd gewoon helemaal leeg en denk ik nergens meer aan. Heerlijk! Als ik er dan afkom dan lijken alle zorgen ook opeens veel minder erg.
Thanx voor de fijne en lieve reacties! Ik kan er wel mee aan de slag. Vind het elastiekje-verhaal erg interessant, nog nooit eerder gehoord.
was even voor je op internet aan het zoeken, heb ooit een interessant artikel in de libelle gelezen over piekeren. kon het niet vinden, maar vond wel een artikel waarin een boek stond vermeld van Ad Kerkhof. De titel is "Piekeren". misschien bij de bibliotheek te leen en misschien kun je hier wat mee. vervelend dat je er zo'n last van hebt. ik heb het vroeger ook wel gehad, kon kleine onbenullige dingen in mijn hoofd houden en maar nadenken over wat ik anders had kunnen doen of hoe ik over gekomen was. inmiddels heb ik dit niet meer, weet eigenlijk niet waarom. misschien voel ik me nu zekerder. heel soms heb ik het nog in mijn werk met moeilijke situaties, maar kan het sneller loslaten. succes ermee!