Ouderbijdrage basisschool

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mamavan2SE, 20 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pardoes

    pardoes VIP lid

    15 apr 2009
    7.274
    845
    113

    De ouderbijdrage is juist bedoeld voor de extra activiteiten/dingen op school, dus inderdaad sinterklaas, kerst, (sint) cadeautjes, paasviering, koningsspelen enzovoort. Dus dat vind ik heel normale posten. Waarvoor denk jij dan dat de ouderbijdrage wordt gebruikt?
    De annuleringskosten zou je terug kunnen kijken in de notulen wat daar over is afgesproken, maar ik kan mij best voorstellen dat dat een dermate hoog bedrag is voor school, ouders betalen kamp niet want gaat niet door en binnen de or konden veel activiteiten niet door gaan dus geld over, dus dat er dan voor gekozen wordt om or geld daarvoor in te zetten, het is/was natuurlijk ook wel een uitzonderlijke situatie en een schoolbudget voorziet daar niet in, tenzij je wilt dat school een gymleerkracht of afministratiekracht weg bezuinigd. Ik zit zelf in de or en zou hier ook mee in hebben gestemd gezien de uitzonderingspositie van de afgelopen tijd.
    Hier is eind van het schooljaar een frietkraam langs gekomen om toch nog wat leuks te kunnen doen vd or gelden, tja zullen ook niet alle ouders geslaagd hebben gevonden :D (de kinderen wel...)
     
  2. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Wij betalen er sint van, onderbouw cadeautjes per kind en bovenbouw een klassencadeau. Met kerst het eten voor het kerstdiner. Sportdag, carnval, vossenjacht verzorgen we chips of wat lekkers. Cadeautjes voor juffendag, iedereen krijgt hetzelfde, ook ondersteunend personeel, anders worden die vaak over geslagen. Cadeautjes bij trouwen of geboorte voor het personeel. Schoolreisje is ook inclusief.

    Voorheen deden we ook een boek cadeau per klas voor de kinderboekenweek en kwam er een schrijfster voorlezen. Verzorgden we een schoolcadeau voor de grote vakantie en een presentje voor de brigadiers. Maar daar zijn we mee gestopt.

    Wij betalen 25 euro per kind, wij hebben een hele creatieve OR qua geld :D.
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  3. linnim

    linnim Fanatiek lid

    24 mrt 2009
    2.012
    360
    83
    in nederland
    Vind sommige bedragen hoog in vergelijk tot andere scholen. Wij betalen 45 ouderbijdrage en 25 schoolreisje.
     
  4. Liva

    Liva Fanatiek lid

    5 dec 2016
    2.017
    3.041
    113
    Waarom? Zo kan iedereen meedoen. En het blijft een vrijwillige bijdrage.
     
  5. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.982
    5.815
    113
    Wij betalen 50 euro bijdrage, incl schoolreis van 25 euro. Heel netjes dus. Afgelopen 2 jaar geen schoolreisje gehad en dan wordt dat bedrag netjes teruggestort.
    Kamp is een bijdrage apart, maar wordt hier ook door de or geïncasseerd. Vorig jaar was dat nog 40 euro extra. Dus die post annulering kan best van de extra bijdrage van de ouders van groep 8 gegaan zijn. Of dat eerlijk is, weet ik niet. Als ouder zelf zou ik er geen probleem mee hebben indien het kamp op een andere manier is vormgegeven, dus mijn kind toch een beleving heeft gehad. Maar wij kunnen het ook prima betalen. De andere posten hebben wij hier ook en lijken mij normale posten om van de ouderbijdrage te betalen.
    Bij ons wordt er door bijna iedereen de ouderbijdrage overgemaakt. Wij hebben hier ook een regeling met stichting leergeld, dus ouders met een lager inkomen kunnen daarmee hun bijdrage betalen.
     
    yakuzi vindt dit leuk.
  6. Liva

    Liva Fanatiek lid

    5 dec 2016
    2.017
    3.041
    113
    Bij ons (inkomen 55.000 en hoger) is het voor 1 kind 816 euro.
    Ik heb er 3 op school volgende maand en dat komt dan op 1680.

    Maar het blijft vrijwillig, je maakt zelf de automatische incasso aan. Maar je draagt met z'n allen de last, anders moet je ook niet voor dit onderwijs kiezen.

    Wij zijn heel erg blij met deze school en dat is me echt heel veel waard.
     
    Liekje81 en Ysabella vinden dit leuk.
  7. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.374
    8.467
    113
    Juist als het vrijwillig is zou het mijns inziens niet naar inkomen moeten zijn.
    Vast bedrag. Wie het vaste bedrag niet kan betalen betaalt wat hij wel kan betalen of betaalt niets. Maar moet toch niet zo zijn dat andere ouders verkapt voor andere kinderen aan het betalen zijn?!
     
    Fennec en Sado vinden dit leuk.
  8. Liva

    Liva Fanatiek lid

    5 dec 2016
    2.017
    3.041
    113
    Ik vind dat wel eerlijk. En de rest van de ouders blijkbaar ook. Je doet het samen en gaat in goed vertrouwen. Het is een hechte school.

    Het verschil tussen kind 1 in de laagste schaal en de hoogste is 696 euro. Je haalt niet genoeg geld binnen als je een gemiddeld bedrag vaststelt.

    Maar als je niet voor een ander kind wol bijdragen, dan geef je minder. Dat is aan jou.
     
    Ysabella en Huismuisie vinden dit leuk.
  9. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.446
    3.703
    113
    Voor de middelbare is dit niet perse waar. De middelbare van mijn dochter is ook ongeveer 30 euro per jaar.

    Bovendien wordt dit als hoog gezien voor een basisschool en dat staat los van de kosten van andere scholen zoals middelbare of studeren. De opmerking gaat nergens over zeg maar :rolleyes:
     
    vrouwvan, Dubbelgeluk en Sado vinden dit leuk.
  10. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.747
    15.178
    113
    Het gaat me om het contrast…. Waarom vraagt de ene school €25 en de ander €400?

    En verder eens met @dreames
     
    hummeltje5 en Mapje vinden dit leuk.
  11. yakuzi

    yakuzi Fanatiek lid

    23 aug 2012
    1.109
    844
    113
    Ik vind verschillende bedragen ook niet eerlijk eigenlijk. Ook niet met het toeslagen systeem. Dus omdat je meer verdient moet je meer inleveren zodat je keihard werkt en nooit een stapje vooruit komt? Hoezo is dat eerlijk? Ik ken nu mensen die bewust minder werken omdat ze anders bedragen mis lopen en hun loon gelijk zou zijn met wel volledig werken. En ik geef ze geen ongelijk. Maar daarbij komen ze dus door laag inkomen overal voor in aanmerking waar wij dus extra voor moeten betalen. Waardoor wij bepaalde dingen dus dan maar laten, wat voor hun dan wel de moeite waard is om te doen. Neem nou psz word veel te duur op die manier. Vind ik het echt niet waard. Ik vind heus wel dat minder bedeelde mensen geholpen moeten worden hoor, maar vind dit systeem waardeloos. Het slaat gewoon nergens op.

    En op school word er bij de factuur gezet als je het niet kan betalen dat je het moet melden en dan gaan hun met jou een oplossing zoeken zodat je niet hoeft te betalen. Prima dan toch? Ze kunnen dus evengoed naar school.

    ik vind dit typisch een gevalletje dat je hetzelfde werk doet maar de een meer verdient dan de ander. Of je koopt allebei een appel maar de 1 betaalt 2 euro en de andere mag hem voor 50 cent. Hoezo is dat eerlijk?
     
    hummeltje5, Yvuna, nizzie86 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. nmv

    nmv Fanatiek lid

    7 jan 2013
    3.963
    270
    83
    Oost-NL
    Bij ons is het 50 euro per kind (bedrag wordt lager bij meerdere kinderen). Hier worden van betaald:
    - Sinterklaasviering (oa huur sint/pietenpakken, pepernoten en cadeaus onderbouw)
    - Kerstviering (huur kerkgebouw en evt bouwmaterialen decor)
    - Paaslunch
    - Schoolreisje (groep 1-6)
    - Schoolkamp (groep 7-8. Ze moeten zelf de helft van de huurprijs van de locatie bij elkaar verdienen, ze mogen zelf verzinnen hoe. Lukt niet alle jaren, maar meestal halen ze meer op dan dat ze nodig hebben.)
    - Cadeaus voor muffendag
    - Afscheidsavond groep 8 (huur buurthuis, hapjes en drankjes, bloemen voor elk kind. Het afscheidscadeau wordt wel door school zelf betaald)
    - Afscheidscadeau juf/meester
    En volgens mij vergeet ik nog wat... maar daar kom ik vast later wel weer op!

    Het is een vrijwillige bijdrage, bij ons betaald grofweg 2/3 van de ouders dit.
     
  13. nmv

    nmv Fanatiek lid

    7 jan 2013
    3.963
    270
    83
    Oost-NL
    Ik weet dat vorig jaar er enkele ouders samen een ouderbijdrage hebben betaald voor een gezin dat er geen geld voor had. Ze hebben niet gevraagd naar een naam, maar alleen of er een dergelijk geval was. Vond ik een mooi gebaar!
     
    Achterkantvandemaan en Yvuna vinden dit leuk.
  14. yakuzi

    yakuzi Fanatiek lid

    23 aug 2012
    1.109
    844
    113
    Ja precies, dat is toch prima? Zou ik ook helemaal niet erg vinden. Maar geloof dat ze hier ook met zo’n stichting werken die het dan voor je betaalt.
     
  15. WinMom90

    WinMom90 VIP lid

    9 jul 2021
    5.508
    4.308
    113
    Vrouw
    Nederland
    Hier 25 euro tm groep 4 en daarna 20 euro omdat de sinterklaas cadeautjes dan zelf gekocht moeten worden ..

    Is exclusief schoolreisjes, exclusief kerstdiner (eten moet je zelf maken)
     
  16. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.828
    3.473
    113
    37,50 incl schoolreisje. Sinterklaas, kerst, pasen, carnaval, jaarsluiting wordt er van betaald.

    Naar inkomen betalen zou ik weigeren. Er is stichting leergeld. Als je te weinig inkomen hebt betalen zij de ouderbijdrage.
     
  17. pardoes

    pardoes VIP lid

    15 apr 2009
    7.274
    845
    113
    Stichting leergeld betaald geen ouderbijdragen meer, omdat er bij de wet is vast gelegd dat kinderen ook als je niet betaald gewoon mee mogen doen. Dus die stichting waar nog steeds naar verwezen wordt (zag het bij meerdere) is niet meer sinds dit jaar. Althans niet meer op deze manier, wel voor bepaalde andere dingen.
     
  18. yakuzi

    yakuzi Fanatiek lid

    23 aug 2012
    1.109
    844
    113
    Oke dat wist ik niet. Dit is wat er toen aan ons verteld is vanuit school. Wellicht heeft onze school nu wat anders bedacht.
     
  19. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.440
    1.685
    113
    Dat zal er sinds de “nieuwe” wet ( was altijd al eigenlijk vrijwillig) er niet beter op worden.
    Wij hadden gelukkig altijd nog de kledingcontainer als extra inkomsten, was echt veel. Maar helaas heeft de gemeente dat sinds dit jaar anders georganiseerd, die zijn we dus kwijt. Hopelijk betalen toch de meeste ouders weer anders kunnen we idd gaan schrappen.
     
  20. Mommysince13

    Mommysince13 VIP lid

    7 nov 2012
    5.683
    326
    83
    Vrouw
    Horeca medewerker Hotel
    hier is de ouderbijdrage €35,- per jaar per kind
    voor: Activiteiten voor de kinderen zoals sinterklaas, kerst, ingredienten voor kooklessen, pasen, waterspetterfeest (dit is altijd op de laatste schooldag voor de zomervakantie) koningsdag maar ook voor gastlessen, workshops en excursies. Schoolreisjes zijn dan weer niet inbegrepen dacht ik maar ivm corona hebben ze al 2 schooljaren geen schoolreis meer gehad dus daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken

    Cadeautjes voor de juffen voor bijv juffendag of afscheid word door de klassenouders verzorgd met een bijdrage van vaak ongeveer een euro ofzo
     

Deel Deze Pagina