Ouderbijdrage basisschool

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mamavan2SE, 20 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Ik denk idd dat het zo gegaan zou zijn. Zou wel netjes zijn als ze deze uitleg zouden geven aan ouders. Ik denk dat de MR er ook nog wat van kan vinden.
     
  2. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.274
    113
    Buiten het feit dat ik belachelijke prijzen lees waar gaat al dat geld heen? Sinterklaas cadeautjes stellen niks voor bij ons, action spul. Kerstdiner werd vorig jaar een doos versieren en iedereen je eigen eten mee. Schoolreisje was wel wat duurder, entree was 10 euro. Wij betalen 40 euro en dat lijkt mij prima.
     
  3. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.328
    12.022
    113
    Vrouw
    Ik vind 300/400 euro per jaar aan ouderbijdrage veel voor de basisschool. Zeker als dat ook nog eens per kind is. Je zal maar een paar kinderen op de basisschool hebben. Wij hebben een paar jaar 4 kinderen op de basisschool gehad. Dan loop je leeg...
    Middelbare is ook niet altijd honderden euro's per jaar hoor.
    Studeren wordt wel wat duurder, maar vooralsnog vind ik dat ook nog meevallen: collegegeld en dan een paar honderd euro aan leerboeken. Meer heeft het hier nog niet gekost.
     
  4. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.039
    2.168
    113
    Hier is het 40 euro incl schoolreis. Ik weet niet precies wat er verder mee betaald wordt. Sinterklaas in elk geval. Kerst is hier zonder cadeaus, wel een dienst in de plaatselijke kerk. Kamp in groep acht moet wel los extra worden betaald.

    hier is het voor iedereen hetzelfde bedrag. Ik betaal meestal wat extra voor gezinnen die het niet kunnen betalen. Dat mag, zit een knop voor bij het betaalverzoek.
    Ik zou niet blij zijn als het naar inkomen zou gaan. Het gaat niemand iets aan wat wij verdienen. En het voelt ook oneerlijk, waarom zou ik meer of minder voor hetzelfde moeten betalen als een ander?

    middelbare school is een stuk duurder in elk geval. Mijn oudste twee doen tweetalig onderwijs en dat is ca 900 euro per jaar, vanwege extra excursies en speciale lesboeken. Plus een laptop, moet je ook zelf kopen uiteraard, met bepaalde specificaties.
     
  5. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Nou inderdaad vind ik ook bizar! Hier 45 euro per jaar en in groep 8 wat meer. En ze doen echt veel leuke dingen. Maar het is wel een hele grote school misschien dat dat ook scheelt?
     
  6. pardoes

    pardoes VIP lid

    15 apr 2009
    7.315
    911
    113
    Ik denk dat in de notulen wel weer te lezen is hoe één en ander verlopen is, wat de beweegredenen waren en wie er van weten. Dat lijkt mij dan wel gebruikelijk.
     
  7. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.614
    11.158
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Heeft ook wel met aanbod te maken.

    mijn zoon heeft een mooie blokfluit gekregen. In de handenarbeid lessen gebruiken ze echte wol ipv synthetisch of katoen. Ze werken gewoon met echt mooie hoogwaardige materialen. De schriften zijn dik papier met van die vloeipapiertjes ertussen zodat de tekeningen die doordrukken op de volgende pagina.
    Ze krijgen extra vakken en er zijn heel veel jaarfeesten.
    Mijn zoon nam gerust elke week meerdere bijenwas werkjes mee naar huis. En dat spul is echt niet goedkoop.

    Dat red je gewoon echt niet met 25-50 euro per jaar.
    Want al dat extra is wordt (terecht) niet door de overheid betaald.
     
    2jongensmama, Ysabella, dreames en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Waarom niet dan? Is dat geen loyaliteitsprincipe waar we genoeg andere varianten (zoals zorgverzekering) van kennen?
    Wij zitten ook aan 350 per kind per jaar en zijn blij als ouders met wel dezelfde interesses maar minder inkomen toch naar onze school komen. Niks mis met bijdragen voor een ander zodat de hele klas/school daar baat bij heeft :)
     
    Kolibrie2 en Roosje35 vinden dit leuk.
  9. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.625
    10.519
    113
    wow! Wat voor soort onderwijs is dit dan? Ik las @Huismuisie haar onderbouwing, maar dit bedrag is aanzienlijk hoger.
     
  10. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.614
    11.158
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Bij ons nivelleren ze niet ;) Maar je mag uiteraard wel meer of minder betalen. Maar moet zeggen dat het een vrij grote school is hier. Dus wellicht dat het meespeelt.
    Op de vorige school was het ook naar inkomen.
     
  11. Liva

    Liva Fanatiek lid

    5 dec 2016
    2.017
    3.041
    113
    Een deel idd materialen, echt prachtig maar duur spul (er wordt veel aan creatieve vakken gedaan), toneel, hout etc.

    Veel vakleerkrachten. Mijn dochter in groep 6 heeft bijvoorbeeld een externe leerkracht Engels, muziek, handenarbeid, euritmie (plus pianist), prisma groep (extra uitdaging projectwerk), Spaans (extra uitdaging naast taal) en gym.

    Daarbij extra excursies. Ze hadden bijvoorbeeld begin dit jaar een dierkunde periode en gingen daarvoor naar Naturalis (vervoer en entree).
    Laatst hadden ze een jaarfeest en gingen de groepen van 4 naar de klimmuur.
    Zo volgen nog meer uitjes dit jaar en nog de schoolreis.

    Ze heeft ook een half jaar boerderijschool. Dan werken ze elke vrijdag op de boerderij. School investeert daarin.

    Er worden veel feesten gevierd waarbij spullen of vakmensen gevraagd worden. Dat brengt kosten met zich mee.

    Ik denk dat er gemiddeld wat meer onderwijsassistenten rondlopen.

    Kleinere klassen dan gemiddeld.

    En ik geloof nog een deel lidmaatschap voor vrije scholen. Maar daar weet ik weinig van.

    Maar dat weet je van tevoren en daar kies je dan bewust voor. Dan wil je daar ook aan bijdragen.
     
  12. Liva

    Liva Fanatiek lid

    5 dec 2016
    2.017
    3.041
    113
    En niemand kent je inkomen en het is op vrijwillige basis. Maar het geeft een indicatie van wat er nodig is om het onderwijs op deze manier vorm te geven. Als je dat niet ziet zitten, kun je beter een ander type onderwijs kiezen.
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  13. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Bij ons ook zo. Ze hebben nu ambachtenperiode in groep 5. Dan gaan ze naar archeon, naar de smid, naar de molenaar, naar nog iets.. daarna gaan ze zelf papier scheppen in de klas en daarvan boeken binden.
    Later dit jaar is er iets van een bouwperiode dan volgen ook uitstapjes. Tussendoor naar de heemtuin voor heemkunde. Naar de tuinder voor de boerderijperiode.

    En dan nog knutselmateriaal, wol voor het breien, handgemaakte fluiten voor groep 3, de vakdocenten voor euritmie etc, eten en aankleding voor jaarfeesten, onderhoud van het schoolplein.. tel maar op.

    En dan nog de uren dat je in de klas helpt of thuis iets voorbereid voor de klas, of rijden. En met liefde :)
     
    Huismuisie, Liekje81 en Liva vinden dit leuk.
  14. Pastasaus

    Pastasaus Actief lid

    11 sep 2016
    253
    143
    43
    Vrouw
    Op de spaghetti
    Wauw. Ik lees hier bedragen waar ik stijl van achterover val... wat ben ik dan blij dat we hier wonen. Afgelopen jaren ongeveer 18 euro per jaar voor dochter betaald, zoon is dit jaar naar groep 1 gegaan. En nu hebben ze sinds dit schooljaar de ouderbijdrage er af gehaald. Omdat ze van mening zijn dat ieder kind, ongeacht inkomen van de ouders ook al zijn er regelingen voor, mee moet kunnen doen met wat ze aanbieden. En er wordt genoeg georganiseerd, uitstapjes schoolreisjes etc. en straks ook Sint kado's etc..
     
  15. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.936
    1.663
    113
    Vrouw
    Graag meer crea info ☺️
     
  16. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.936
    1.663
    113
    Vrouw
    Maar geen ouder bijdrage???? Voorziet school compleet in kosten schoolreisje???

    De ouderbijdrage is vrijwillig en er mag geen kind meer worden uitgesloten door een nieuwe wet sinds augustus dit jaar
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  17. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.936
    1.663
    113
    Vrouw
    Nee want ik zit de or voor dus er is geen overleg geweest
     
  18. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.936
    1.663
    113
    Vrouw
    Hier gelukkig 95% vd ouders
     
    Sophy vindt dit leuk.
  19. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.936
    1.663
    113
    Vrouw
    Ik weet dat het voor de extra activiteiten is
    Zit zelf de or voor
    Maar we zijn van 2 scholen 1 geworden in juni
    Dus er zijn nog wat vragen binnen beide or
    Maar wilde hier even wat navraag doen
    Kan er bij de officiële sites namelijk niet wijs uit worden waar de ouderbijdrage precies voor is…. Enkel de nevenactiviteiten of dus ook wat andere zaken
     
  20. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Hier €20,- per kind. Pasen, sinterklaas, kerst, schoolvoetbal en schoolkorfbal wordt daarvan betaald zie ik in de schoolgids.

    Schoolreisje of kamp (in groep 8) worden apart betaald. Dus dat verschilt ieder jaar.

    Oh en met de dag van de leerkracht bijvoorbeeld koop ik zelf wat. Daar zijn ouders hier gelukkig vrij in om wat te geven.
     

Deel Deze Pagina