Hoihoi, Mijn zoon is nu 6.5 en vraagt al een tijd of hij alleen naar school mag lopen. Nu ben ik zachtjes aan het nadenken of het kan en mag, en of het al oke is. Het is een verantwoord ventje en ik weet dat hij goed oplet met oversteken. School is hier 600 meter, 7 minuten lopen vandaan. Hij moet 1 weg oversteken (niet druk) en verder is het op binnehofjes. Maar toch vraag ik me af, is het niet te vroeg? En zou het op school ook wel oke zijn? Vanaf wanneer gingen jullie kindjes alleen naar school? Al is het maar af en toe, of alleen tussen de middag bijvoorbeeld?
Je kunt altijd een keertje oefenen... Al zou ik dan denk ik eerst laten oefenen met alleen naar huis lopen... Dan weet je namelijk zeker dat hij op zn eindbestemming aankomt zonder dat je daarvoor de school hoeft te bellen Als jij denkt dat hij het kan.... Ga ik er vanuit dat de kans erg groot is dat hij het inderdaad kan. Jij kent je omgeving EN je zoon beter dan wie dan ook hier tenslotte
Ik vind dat echt te vroeg. Sowieso zou dat hier niet gaan, want over een half jaar is ze 6,5 en zit dan nog in groep 2. Bij de kleuter en groep 3 ben je verplicht je kindje in de klas te brengen. Maar sowieso vind ik 6,5 echt te jong om risico's in te schatten. En hij kan wel verantwoordelijk zijn maar er zijn nog meer mensen op straat. je zou wel later kunnen vertrekken en stiekem achter hem aanlopen
Lastig he, mijn dochter word volgende week 6 en vraagt er ook al een tijdje om. Ik weet zeker dat ze het kan en dat het goed zou gaan maar vind het toch echt nog te vroeg. Ik heb gezegd dat ik er na de kerstvakantie nog eens over na ga denken. Overigens mag je bij ons in groep 3 niet mee de klas in dus ik zet haar echt alleen maar af
Hier mag je ook alleen op de inloop dagen mee naar binnen hij zit in groep 3. Heb hem gevraagd of er andere kindjes zijn en er zijn er 2 die ook alleen naar school komen. Ik dacht er idd over om eens een heel stuk achter hem te gaan lopen om te kijken hoe dat dan gaat. Vind het zelf ook nog dubbel aan de ene kant weet ik dat hij het kan en aan de andere kant denk ik goh hij is pas 6.. Daarom mijn vraag hier ff meningen checken
Ik liep op die leeftijd ook al alleen naar school, was zo'n 5 minuten lopen en 3 keer oversteken. Alleen de laatste keer oversteken was een drukke weg, maar dat was nog in de tijd van de klaar-overs, die je zowat nergens nog ziet, dus veilig zat. Als ik in de buurt van school woonde en ze geen gevaarlijke verkeerssituaties tegen had gekomen, mocht ze van mij ook wel naar school lopen. Hier zie ik sommige kinderen ook wel alleen naar school gaan op die leeftijd.
Hier ging ze dat doen vanaf groep 3. Ze was toen nog net geen 6. Eerste keren liep ik achter haar aan op een afstandje, maar ze kon dat zo goed dat ik het al snel vol vertrouwen liet doen.
Ik zou, wat saskia ook zegt, eerst eens oefenen met terug naar huis lopen, dan weet je zeker dat hij op de bestemming aankomt. Verder vind ik 6,5 vrij jong, maar ons zoontje zou dat ook wel kunnen (maar is te ver weg en ik moet toch nog heen).
ja de ouders gaan weg als de kinderen schoolplein binnen komen. er zijn veel kinderen die met de fiets mee fietsend komen vanaf 4,5 jaar. maar ik zie geen 1 die alleen komt. ik zie wel 7 jarigen samen met 11-12 jarige broers zusjes lopen. kijk, naar mijn topik 'dat verklaart een boel', over verkeersveiligheid van kinderen. bij ons op school zijn er zoveel autos(van ouders die kinderen per auto brengen) soms gaan ze ook best snel omdat het kindje laat is, of afgeleid vanwege hun kinderen. als mijn zoon alleen uit moet kijken naar die drukke haastende ouders op de fiets, brommers en auto's. nee. zelfs voor mij is het soms ingewikkeld.
Hier zou het ook kunnen. Mijn dochter is altijd al rustig en oplettend geweest. We hoeven geen weg over te steken, alleen het fietspad bij school (wel altijd chaos). Maar het zou qua verkeer prima kunnen en qua kind ook. Ik vertrouw alleen de andere mensen niet. Terwijl het eigenlijk maar zo'n 300 meter is hier naar school (één rechte weg/pad, dus ik kan haar blijven zien tot de laatste 50 meter). Maar het gebeurd hier niet voor ze een jaar of 8 is..
Hier was ik zelf ook een jaar of 6 (eerste leerjaar - groep 3) toen ik telkens alleen naar school liep. 's Middags en 's avonds was er een "rij" van school uit die tot het kruispunt ging en vanaf daar liep ik ook weer alleen. Ik moest telkens een kleine halve kilometer doen. Voordeel was wel dat mijn ouders "de optiekers" van 't dorp zijn en waren en iedereen mij dus kende. En ik geen grote banen moest oversteken. Vanaf mijn 7 liep mijn jongere zus met mij mee. En 's ochtends soms mijn moeder. Maar 's middags had die daar echt wel nooit tijd en zin voor, want de winkel was dan open. 600 meter zou van mij dus wel mogen, maar hij zou toch wel eerst moeten bewijzen dat hij omkan met die ene baan die hij over moet. Ik zou het dus in eerste instantie hem ook laten proberen bij terugkeer. Desnoods loop je hem bijvoorbeeld de eerste keer tegemoet (tot aan die ene baan bijvoorbeeld) en geef je hem zo altijd wat meer vrijheid.
Hij heeft niet te maken met de auto's omdat hij linksaf via het fietspad de wijk in moet lopen dus geen last van de gehaaste ouders. We gaan morgen proef lopen met een heel stuk achter hem. Het is morgen inloop en zal het eens met zijn juf bespreken. Hij is helemaal enthousiast over het oefenen al maar heb duidelijk benoemd dat het puur oefenen is en dat hij nog erg jong is.
Ik heb mijn dochter toen ze in groep 2 zat al een paar keer "alleen" laten gaan. De school zit hier om de hoek,om daar te komen moet ze ongeveer 100m tot de hoek en dan nog net zo ver om op het plein te komen. Toen ze alleen mocht deed ik dat tussen de middag, ik haalde haar dan om 12:00 op en zei tegen de juf dat ze om 13:15 alleen naar school zou komen en vroeg of ze direct wilde bellen als ze er niet was. Daarbij liep ik ook nog een stukje de straat in zodat ik tussen de huizen door het plein kon zien en de kleuter ingang en had dan met haar afgesproken dat ze bij het hek (ze was dan al ver het schoolplein op) even naar me zou zwaaien. Dat deed ze dan keurig Ze vond het zooooo cool want ze was wel de ENIGE die alleen naar school mocht komen Nu heeft ze er nog niet om gevraagd dus ik zeg niets.... Vind het ook gezellig om mee te gaan.
Zelf vind ik het veel te jong. Hier een dochter van 5,5 in groep 3 maar ik laat haar nog niet alleen gaan, hoe graag ze ook wil. Niet omdat ik haar niet vertrouw, maar om het feit dat ik niet weet wie ze tegen komt onderweg. Daarnaast weet je nooit of ze echt aankomt. Hoe snel signaleerd school dat ze er niet zijn. Hoe lang wachten ze met bellen naar huis en waar kan je kindje in tijd inmiddels zijn. Bij de oudste 2 eerst gestart met alleen naar huis komen en later pas met alleen naar school gaan.
Mijn zoontje (net 6) zou dit mogen maar eigenlijk alleen omdat ik toch wel achter hem aankom om mijn dochter naar school te brengen (zij is 4). Ik kan dus gemakkelijk controleren of hij aangekomen is. Hij vraagt er niet om dus voorlopig laten we het zo. Ik denk dat het wat vroeg is..
Mijn dochter wilde dat ook erg graag rond die leeftijd, want haar beste vriendinnetje deed dat ook elke dag en dan zouden ze elkaar tegenkomen etc etc, naar huis gaan wilde ze dan wel weer gehaald worden. Omdat het puur om het naar school lopen ging heb ik eigenlijk gewoon aan de juf gevraagd of ze mij even wilde bellen zodra mijn dochter in de klas was en dit was geen probleem. Ongeveer tien minuten na vertrek thuis ging netjes de telefoon en vertelde de juf dat ze er was. Het is echt compleet kind afhankelijk, de ene is er wel aan toe en de andere absoluut niet, daarnaast is het ook echt mama afhankelijk, niet iedere moeder is eraan toe al op die leeftijd. Hij zal zichzelf in ieder geval heel erg stoer voelen is mijn ervaring en eigenlijk had de mijne weer niet zoiets dat ze dan elke dag alleen wilde perse.
Wij wonen tussen de 50-100 meter van school. Dochter van 6 zou best alleen kunnen gaan maar ik ga liever nog mee om te zien dat ze ook echt de school in gaat Hier mogen ze ook pas vanaf groep 5 alleen uit school komen, school geeft de kinderen tot en met groep 4 alleen aan de ouders/afhalers mee.
Hier is het vandaag niet gelukt ivm ziekte jongste. We gaan het morgen proberen van school naar huis idd. Vind het een fijner idee dat de bestemming thuis is, zodat ik me niet af hoef te vragen of hij wel aangekomen is. Ach het word sowieso niet zo dat hij elke keer alleen zal komen/gaan hoor ik blijf hem ook gewoon halen en brengen. Daar ben ik mama voor