Ouderbijdrage

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Miracle79, 3 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Het gaat mij niet om het bedrag zolang in dat maar terug zie. Cadeautje voor de sint heb ik natuurlijk gewoon zelf betaald aangezien er nog voldoende budget over moet zijn geweest van vorig schooljaar met alles wat niet doorging. Ik vind het echt geen probleem om te betalen maar om nu ineens nog tegen de ouders te zeggen dat ze nog wel even moeten betalen stuit mij gewoon tegen de borst.
    Ik heb besloten de helft te betalen en het er verder bij te laten.

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Wel raar dat ze het niet aanpassen. Geen idee wat ze hier trouwens doen. Van vorig jaar hebben ze het zwembad verminderd en de ouderbijdrage weet ik al niet eens meer.

Ze doen dit jaar verder niks, kerst kon niet doorgaan Pasen hebben ze wel eieren gekocht. Het jaarfeest zal ook niet doorgaan, schoolreisje ook niet.

Je krijgt een normale lijst met waar ze het aan maar dan kom ik nooit op dat bedrag uit wat je moet betalen.

Extra materialen kopen ze van het geld wat ze overhouden van de overblijf.

Miracle79 vindt dit leuk.
  3. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28

Bij ons gaat een flink bedrag per kind (20% van het totaal) naar de leerkrachten om leuke dingen van te kunnen doen en wat extra's te kunnen kopen. Dit moet natuurlijk verantwoord worden, ze kunnen niet zomaar van gaan shoppen.

Daarnaast nog reguliere activiteiten (Kerst, Sint, Carnaval, kamp, schoolreisje, Pasen, juffendag, sportdag, eindmusical groep 8...).
    Ook wordt jaarlijks gekeken naar extra (grote) uitgaven zoals nieuwe Kerstversiering, jaarkaarten musea, leuke workshops die kinderen kunnen doen...

Afgelopen jaar hebben we een en ander niet kunnen doen, flink bedrag overgehouden, maar dat gaat extra ingezet worden volgende jaar om een aantal zaken te vernieuwen

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Dan hebben jullie dat goed geregeld. We zien een lijst met we gebruiken het voor.
    Pasen, kerst, lief en leed, etc maar of ze dat doen en wat er over is weet je niet.
    Als ze dat geld wat over is gebruiken voor spelletjes, buitenspeelgoed etc helemaal goed. :thumup:

5. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.009
    3.665
    113

Cadeautje van die 5 euro heeft ze ook gehad toch. Sluiten ze je kind ook niet mee buiten. En nu wil je alleen schoolreisje betalen is toch krom. Snap dat 60 euro een groot bedrag is voor mensen maar je weet toch niet wat ze er verder al mee hebben gedaan. Is toch ook voor jouw kind.

Zelf zou ik gewoon die 60 euro betaald hebben. Ik ga niet op de euro kijken waaraan het word uitgegeven waar ik mee eens ben en waarmee niet. Zo werkt het niet.

6. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Nou dat cadeautje van 5,- heb ik volgens mij in 5-voud betaald met de bijdrage van vorig jaar, daar is zeker niet alles van gebruikt want alle activiteiten na kerst waren afgelast. Ik had het daarom netjes gevonden als het uitje van dit jaar gewoon was betaald met het betaalde schoolgeld van vorig jaar en wij bijvoorbeeld nog de helft van de bijdrage zouden betalen. Dat voelt wat eerlijker.

7. 3musketierseneengirl

3musketierseneengirl Fanatiek lid

6 jan 2021
    2.369
    1.760
    113
    Vrouw
    60 euro vind ik een enorm bedrag. Ik ben zelf voorzitter van de or. Zal volgende week weer berichtje in nieuwsbrief zetten goede reminders dit topic.
    Bij ons betalen ze 45 euro. Daar is 30 euro van voor schoolreis 5 euro voor Sint. En 5 euro voor Koningsdag en 5 euro voor de rest.

vorig jaar hoefden ouders niet te betalen dit schooljaar wel en gaat schoolreis ook niet door maar doen we extreem feestweek de laatste week.

8. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.470
    8.617
    113
    Vrouw
    Hier hebben wij vorig jaar niks teruggekregen, maar zijn de kosten van dit jaar verlaagd omdat er vorig jaar geen schoolreis was en ze niet met de bus naar zwem hoefde te gaan.
    Maar hier gaat wel zoveel mogelijk door gelukkig.

9. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Hier 25 euro per kind 15 is voor schoolreisje incl bus rest is voor alle andere Activiteiten

2019/2020 alles betaald
    2020/2021 maar 10 euro omdat schoolreisje vorig jaar niet doorgaat

dit jaar ook niet in de vorm die we gewend zijn maar erg gaan wel leuke afsluitings activiteiten plaatsvinden en ws ipv naar gym met de gymbua jumpen bij jump xl met de gymbus

10. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik volg je gedachtegang wel.
    En eerlijk? Zij hebben dat bedrag niet aangepast, prima. Maar dat laat vervolgens ruimte om voor jou als ouder na te denken over hoeveel je dan zou willen geven.
    Normaliter mag je daar ook over nadenken natuurlijk en mag je zelfs niks geven als je dat niet wil en/of niet kan bekostigen, maar als ze nu (ik noem even een willekeurig bedrag) bijv. 20 euro hadden gevraagd, was je waarschijnlijk eerder geneigd om die 20 euro gewoon over te maken.
    Nu laten ze het open (nav. jouw bericht aan hun) en is het dus aan jou om het in te vullen.

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    herkenbaar inderdaad... hier zijn -als we geluk hebben - 5 mensen + nog de helft van de ouderraad die er semi verplicht bij zit. Erg jammer.

En dan krijg je later in het jaar de vragen... .*zucht* . Die vaak al zijn beantwoord op de AVL en anders daar gemakkelijk beantwoord hadden kunnen worden. Bij ons is overigens vorig jaar het bedrag netjes verrekend en hebben de ouders een deel van de ouderbijdrage terug gekregen. Dat verwacht ik dit jaar ook weer.

Aangezien de ouderbijdrage officieel vrijwillig is - zou ik in jullie situatie een deel van het bedrag betalen denk ik. Wat jij dan wél reëel vind. Of wíl missen. Welk bedrag had je wél geaccepteerd? Dat idee...

amdaa en Miracle79 vinden dit leuk.
  12. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Bedankt voor jullie reacties. In eerste instantie was mijn reactie dat ik niets zou betalen. Maar het is altijd fijn om ook even andere meningen te horen. Ik heb besloten om de helft over te maken. Dat is denk ik meer dan reeel. Waarschijnlijk gaan we alsnog samen met de auto naar het park want dit wil ze zelf graag en het is echt vlakbij. Thanks ladies!

Athina vindt dit leuk.
  13. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Wij betalen normaal gesproken 40 euro per kind. Daar worden alle activiteiten, versieringen, kadootjes, continue rooster en schoolreis van gedaan. Door het jaar heen hoeven we geen euro meer te betalen. Ze vragen wel om hulp bij vervoer of sportdag ofzo.
    Dit jaar was de bijdrage 5 euro, omdat vorig jaar veel activiteiten niet door zijn gegaan.

Onze directeur wil de ouderbijdrage eigenlijk langzaamaan naar nul euro brengen. Maar ik weet niet of dat ooit mogelijk is.

14. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Persoonlijk snap ik niet er dus mensen zijn die helemaal niet betalen, omdat ze er bij voorbaat al vanuit gaan dat het geld niet gebruikt wordt (of in een grote pot verdwijnt ofzo...)
    Daarbij kan je toch niet verwachten dat ze accepteren dat iedere ouder per activiteit gaat bedenken wat het mag kosten en eventueel zelf dingen gaat regelen, zoals entree en vervoer. Wat een chaos wordt het dan. Fijn voor de leerkrachten ook, als ze allemaal bij moeten houden wie waar vandaan komt en wanneer aansluit...

Wat hier niet doorging en uitgegeven werd aan schoolreisje of kamp oid kregen wij uiteindelijk gewoon terug (behalve een deel wat bv het kamp inhield als annuleringskosten). Is ook een kwestie van vertrouwen. Je kan altijd om inzage van de financiële stukken van de ouderraad vragen. Maar op voorhand niet betalen snap ik gewoon echt niet, vooral omdat je (behalve dat je niet in de toekomst kan kijken wat er uiteindelijk wel/niet kan), waarschijnlijk niet eens weet waar al dat geld nou precies voor wordt gebruikt. Dat is bv niet alleen het Sint cadeautje, maar ook de huur van sint en pieten, sint decoraties (dat bewaren ze hier, maar gaat natuurlijk niet eeuwig mee), misschien nog iets lekkers voor bij de pauze omdat het feest is, plastic bekertjes om de kinderen wat limonade te kunnen geven, etc.

Hier werd de ouderbijdrag het afgelopen jaar bv ook gebruikt voor bepaalde gastlessen en workshops. Ze hebben het geld dus wel degelijk aan de kinderen besteed, maar dan op een andere manier.

15. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    nou ja het natuurlijk een beetje zwart wit om het zo te stellen. Ik betaal normaal altijd en als ze de bijdrage dit jaar hadden verlaagd had ik er totaal geen probleem van gemaakt. Maar ze hebben dit jaar letterlijk alleen met sint een cadeautje gehad en de sint was een ouder zoals ieder jaar. Pieten waren er niet. Verder waren en geen activiteiten, geen gastlessen, gewoon helemaal niets. Ik wil helemaal niet bepalen wat alles mag kosten maar in mijn vraag aan school kreeg ik als antwoord dat ze wel gewoon een sinterklaas cadeautje hadden gehad. Kom op, dat staat toch totaal niet in verhouding als ik vorig jaar 60€ heb betaald en alle activiteiten na december werden afgelast. Wees dan gewoon transparant als je met de bijdrage voor dit jaar komt en onderbouw waarom je gewoon de volle mep vraagt aan ouders. Dan had ik ook gewoon betaald. Er is ook geen herinnering meer gestuurd, maar nu, aan het einde van het schooljaar zetten ze in een bericht over het schoolreisje er nog even bij dat er nog betaald moet worden. Ik kan niet de enige zijn die hier een punt van maakt, het voelt gewoon vreemd. Maar goed, ik betaal de helft en laat het daarbij.

Liekje81 vindt dit leuk.
  16. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Ik stel het helemaal niet zwart-wit. Ik vind het alleen opmerkelijk dat je aan het begin van het jaar al niet betaald, terwijl geen mens vooruit kan kijken om te zien wat nog mogelijk gaat zijn of wat niet. De oudergeleding van de mr (die door stemmen van ouders in de mr komen) moet instemmen met de hoogte van de oudebijdrage. Dus had je begin van het jaar ook daar je vragen kunnen stellen, of een overzicht van waar het geld naar toe is gegaan het vorige jaar en wat ze voor komend jaar verwachten uit te geven opvragen. En of ze eventueel het e.e.a. gaan bijstellen. Dan zou je wat mij betreft een punt hebben.

Maar nu heb je bij voorbaat niet betaald. Je dochter heeft wel gewoon een cadeautje gekregen, met dank aan ouders die wel hebben betaald. En bij het schoolreisje wil je zelf entree en vervoer voor je dochter regelen, zodat het niks meer kost. Zo werkt het imo niet.

Daarbij kan je nog steeds inzicht vragen in de kostenverdeling voor het schoolreisje bij or, ipv zelf maar te bedenken dat het dan de helft gaat kosten. Misschien zijn ze wel veel duurder uit dan normaal, omdat ze last minute wat boeken, zowel bij bus als park.

Dus als je om meningen vraagt: mijn mening is dat je (eerder) veel meer helderheid had moeten vragen, alvorens helemaal niet te betalen en tevens zelf te beslissen wat een schoolreisje dan zou moeten kosten. En als je dat niet hebt gedaan (of gaat doen), je je eigenlijk gewoon moet aanpassen.

MissXray vindt dit leuk.
  17. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    379
    48
    28
    #37 Zana28, 5 jun 2021
    Laatst bewerkt: 5 jun 2021
    Hier "moesten" wij ook het volle bedrag betalen in september al, toen was nog niet duidelijk of en wat door kon gaan. Hier is het kamp uitgesteld en later geruisloos niet door gegaan, groep 8 was onlangs wel op kamp. Denk niet dat er nog een schoolreisje komt en of ze nog iets anders gepland hebben, weet ik niet. Ze hebben wel een paasontbijt op school gehad, met Sinterklaas weet ik het niet, toen hebben ze zelfs surprises gemaakt, maar misschien hebben ze nog een klassencadeau gehad.
    Ik vind het ook stom dat wij de volle mep betalen, maar veel minder gedaan werd ( in elk geval wat ik weet), normaal verzorgen ze ook nog iets extra's tijdens sportdagen of zo. Vorig jaar hebben de kinderen wel een soort extra drumles gehad, omdat geld over was, volgens mij was dat een opdrachtje aan een zzp'er uit de kennissenkring, maar ik kan het ook mis hebben.
    Het is natuurlijk ook moeilijk om leuke dingen te bedenken, wanneer de meeste dingen gewoon niet door mogen gaan.
    Misschien dat wij dan volgend jaar ook eens gewoon niet of minder betalen, ik heb de indruk dat toch niet alle ouders betalen.

18. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.873
    5.151
    113
    Home
    Ik betaal elk jaar
    Maar heb ook dit jaar overgeslagen ze hebben alle leuke Activiteiten die er waren afgelast
    Schoolreisje is apart betalen maar dat ging niet door net als kerst,schoolschaatsen, bezoekjes etc

wil je weten waar het geld aan opgaat kun je dit gewoon navragen hoor hier staat het in de nieuwsbrief

19. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Als hem dat lukt chapeau

dan moet alles uit de Pot van school betaald worden. Dat zou in mijn eigen goed kunnen want scholen hebben geld zat….

20. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Vreselijk hoe mensen hier alles precies op een weegschaal leggen en dan gaan uitrekenen hoeveel geld er wel of niet precies aan hun kinderen is besteed. Ik kan natuurlijk niet in iedereens portemonnee kijken en ik begrijp ook heel goed dat het voor sommige mensen echt heel veel geld is maar ik ben vooral blij dat bij ons op school gewoon heel veel wordt georganiseerd. Het kost onwijs veel tijd om dat allemaal te doen en ik ben alleen maar blij dat het gedaan wordt door sommige ouders (onbetaald!!). Zoals eerder genoemd is het onmogelijk om precies te gaan bijhouden hoeveel Er aan welk kind wordt besteed. Overigens ben ik het op zich in grote lijnen wel er mee eens dat er best een reductie in de ouderbijdrage had kunnen worden gegeven agv Corona

Anakin vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina