oudere broertjes en zusjes met verantwoording over peuter/kleuter?

Discussie in 'De lounge' gestart door tulip, 8 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik vind dat je oudere kindjes in een gezin zowiezo niet moet laten opdraaien voor de zorg van de jongste of oppassen. Mijn vriendin van vroeger moest altijd der zusje mee naar buiten nemen van der ouders en moest overdag kei vaak oppassen. Ze verschilde kwa leeftijd z,n 7 jaar. Heb dat zelf als vervelend ervaren want het belemerde ons wel in ons spel. Ook kun je ze niet de verantwoordelijkheid geven over de kleintjes want stel dat er wat gebeurd krijgen ze thuis ook nog is om hun flikker want ja sls oudere broer zus moet je beter opletten.

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik paste trouwens ook op toen ik 11 en 12 jaar oud was maar dan wel vrijwillig en om een zakcentje te verdienen. Niet omdat het moet

3. fafje

fafje Niet meer actief

ohja idd, ik bood mezelf ook vaak genoeg aan in ruil voor geld :p

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.799
    113
    Ik moest rond mijn 13e ook weleens 1 of 2 uurtjes op mijn broertje van 6 jaar passen. Mijn moeder moest werken en als onze vaste oppas niet kon dan deed ik dat wel.

Ik vond dat niet raar. De buren wisten er ook van en omdat wij een hechte straat en buurt hadden kon dat heel goed. We bleven trouwens dan gewoon binnen of in de tuin.

5. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik heb een stiefdochter van 12 en een kleintje van net 4, ik zou ze niet samen laten gaan fietsen. Wel bijvoorbeeld gaan douchen terwijl zij in de woonkamer spelen.

6. Aszz

Aszz Niet meer actief

Helemaal mee eens.
    Ik zie het probleem ook niet zo. Het jongste zusje van mijn man is 12 jaar, en ze kan prima met onze oudste zoon van 4.5 naar de speeltuin.

7. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Ik ging ook met mijn zusje naar de winkel of dat ze lekker aan het spelen was in een speeltuintje..

Ik was toen 14 of zo.... Ik was echt wel bezig met de veiligheid van mijn zusje. En heb ook nooit dingen gedaan niet niet kunnen.
    Mijn zusje vond het leuk om met haar grote zusje weg te gaan..

Dus ja ik ken ook de andere kant van het verhaal en zie het probleem niet zo. ( in mijn geval dan)

8. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik zie daar ook echt geen probleem in, ik heb een buurmeisje van 12 jaar en zij komt ook wel eens spelen en gaat er heel goed mee om.

Toen ons zoontje een aantal weken terug in het gips zat hielp ze me ook uit de brand als ik de hond uit moest laten of even snel om boodschappen moest.

Toen ik 12 was paste ik ook wel eens op mijn buurmeisje tot middernacht.

9. tulip

tulip Niet meer actief

De meningen zijn idd verdeeld lees ik al. Wel zie ik dat mensen niet helemaal goed lezen en dat mijn probleem hem niet in de 12 jarige zit, de meeste 12 jarigen zijn daar prima toe in staat. Mijn probleem zit hem in de 3 jarige. Zoals napoleon ook zegt, met de 3 jarige alleen voor het huis, de baby mogen ze wel meenemen. Dat bedoel ik dus ook. Die baby springt niet uit de kinderwagen. Een 12 jarige een uurtje in huis op laten passen zie ik ook weinig problemen in. Het gaat er mij echt om dat je met een kind van 3 op straat loopt.
    Als ik de meeste topics lees hier hebben veel mama's er zelfs al moeite mee om die in toom te houden op straat. Ik vind dat je die verantwoording dus absoluut niet bij een 11 of 12 jarige neer mag leggen.

10. fafje

fafje Niet meer actief

tulip, nou dat ben ik idd wel met je eens, zomaar 6 straten verder met een los fietsend kindje vind ik ook wel linke boel...
    kijk voor de deur of wat dan ook...

11. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Tja hier kwam dochter van vrienden rustig een avondje oppassen.
    De ene is de andere niet.

Maar de afstand, nee daar zou ik het absoluut niet mee eens zijn. Veeeel te ver.
    Als T met buurmeisje of nichtje of wie dan ook vanaf een jaar of 9 naar de speeltuin in de straat wil, prima. Maar de straat uit...absoluut niet.

12. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Ik ging dus ook verder dan de 6 straten met mijn zusje hoor. Boodschapje doen of zo.

Het is niet zo dat ik mijn zusje ver van me weg liet gaan. Ze moest ook wel netjes stoppen bij einde van de straat. En alleen op het voetpad lopen...
    en het is echt niet zo dat mijn zusje nu zo'n makkelijk kind was.

13. Tese

Tese Niet meer actief

Ik vind het niet kunnen. Hier hebben we drie buurmeisjes van 4,6 en 8 en ze lopen met z'n drieën naar school. Dat is 10 minuten lopen en moeten 4 keer oversteken terwijl er op dat tijdstip veel auto's rijden.
    Ik vind het niet kunnen dat je de oudste verantwoording geeft. Als er iets gebeurd dan blijft de oudste daar ook de rest van haar leven mee rondlopen terwijl het de verantwoording van de ouders is. Laat een kind lekker kind zijn.

14. All Mine

All Mine Bekend lid

22 feb 2009
    913
    0
    0
    NOP
    Tsja, ik kan hier totaal niet over oordelen of mijn mening over geven, want het ene 3 jarige kind, is het andere niet. En dat geldt ook voor die 12 jarige.

Wordt er ook wel een beetje moe van, elke keer die topics over de mening over andermans opvoedingszaken. Verschillen zullen er altijd blijven. Maar geloof nooit dat die ouders hun weg hadden laten gaan, als ze het niet zouden vertrouwen.

15. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.204
    113
    Brabant
    Scheelt heel erg aan de kinderen hoor.
    Ik heb 2 nichtjes van 12. De ene mag voor in de speeltuin alleen met de oudste, maar niet als er andere kinderen zijn. Gebleken is dat zij dan niet voor mijn dochter op komt.

Mijn andere nichtje past wel eens op 1 van de 2 kinderen ( niet samen) als ik even iets moet doen, en laatst zelfs een uur alleen met haar thuis, ik was op 5 minuten afstand.
    Zij mag ook gerust alleen met de oudste naar buiten en even een boodschap doen. Zij is heel verantwoordelijk en weet echt wel te handelen. En als mijn oudste niet luistert, dan neemt ze haar weer mee naar huis.
    De oudste is geen wegloper, de jongste wel, dus dat zal ik bij haar niet zo snel doen.

16. Amethist

Amethist Niet meer actief

Het hangt denk ik ook van het kind af, of het de verantwoording over een 3-jarige kan dragen. Als ik voor mezelf spreek, ik kon op 12-jarige leeftijd prima door het dorp met een 3-jarige. Een nichtje van mijn man is nu 12 (of 13 misschien) en die kan je zo met een 3-jarige op pad sturen hoor, geen enkel probleem.

Ik zou dus ook absoluut niet raar opkijken als ik een meisje van 12 zie lopen met een peuter van 3.

17. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Het hangt van het kind af.

Mijn neefje is 11 jaar en mag echt wel eens samen met mijn zoontje een ijsje gaan kopen bij de ijssalon hier in de buurt. Ze gaan dan lopend en zijn dan ongeveer een half uur weg.
    Dit gaat prima en ik heb er alle vertrouwen in.

Natuurlijk kan er iets gebeuren. Maar dat kan ook bij opa, oma, opvang, buiten spelen of whatever. Ik denk daar niet de hele dag over na.
    Vooralsnog geniet ik van het feit dat ze als twee trotse neven samen op pad mogen met 2 euro op zak voor een ijsje.

Ik zou de jongste nog niet mee laten gaan trouwens.
    Ik vind op 2 kindjes letten nog wel een iets te grote verantwoording.

18. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ikzelf zou niet een meisje van 13 op Amy-Lynn laten passen
    maar ik was wel 12 toen ik al oppaste op een tweeling van 3 een meisje van 7 en een baby
    en is altijd goed gegaan
    mijn ouders woonde er tegenover eh kon ik zo bellen

ook mijn vriendin heeft dochter van net 3
    en zoon van 10 en dochter van net 13 en die nemen hun zusje ook gewoon mee
    tja ik weet niet.....mischien word je wel wat makkelijker
    ik vind het niet goed als ze vraagt mag ik Amy-lynn mee om een rondje te wandelen

19. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    en die Baby van toen waar ik op paste
    die past nu wel eens hier bij mij thuis op
    grappg he

20. muis26

muis26 Fanatiek lid

ik vind dit wel per kind verschillen... de nichtjes van mijn vriend zijn 12 en 13, en die gaan ook wel eens een ijsje of patatje halen met Sam..... het zijn erg volwassen meiden en heel sterk en duidelijk..... sam luistert goed naar ze.... ik denk dat het erg ligt aan hoe ''ver'' kinderen zijn .... qua verantwoordelijkheid

Deel Deze Pagina