Ouderen keuring rijbewijs mogelijk van de baan

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Wilma, 22 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn
    DEN HAAG - De medische keuring voor het rijbewijs moet eenvoudiger en sneller worden. Dat vindt minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu).


    Ook gaat haar departement kijken naar mogelijke afschaffing van de seniorenkeuring.
    De bewindsvrouw stuurt dinsdag een onderzoek naar de Tweede Kamer dat het bureau Andersson Elffers Felix deed naar de keuring.
    Er is al een wetsvoorstel dat voorziet in een verhoging van de keuringsleeftijd van 70 naar 75 jaar, maar onderzocht wordt nu hoe de verkeersveiligheid zonder keuring kan worden gehandhaafd.
    ''Een beslissing over de seniorenkeuring vergt een zorgvuldige afweging tussen vermindering van de lasten voor burgers en de effecten op de verkeersveiligheid'', aldus de minister.


    Bron: Ouderenkeuring rijbewijs mogelijk van de baan | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl


    --------------
    Wat dacht je van een verlaging van de leeftijd en vaker keuren!?
    Ik ben echt voor de zelfredzaamheid behouden van ouderen hoor! En dat ze maar lang op hun eigen mogen wonen met allerlei hulp etc. Maar niet ten koste van vanalles.
    Laatst reed er hier in het dorp nog een oudje zijn auto en zichzelf en vrouw finaal in de prak tegen zijn eigen garage door dat hij er voor stond en achteruit de oprit uit wilde rijden. Auto stond alleen in zijn vooruit en van schrik gaf hij nog even wat meer gas. :$
    Het reactie vermogen en het drukke verkeer bij kunnen houden is als je ouder bent nou eenmaal minder makkelijk als dat je wat jonger bent. Hoeveel minder vind ik best wel een belangrijk iets als ze de snelweg op kunnen met 120 kmpu.
    Ik vind dan ook dat mijn schoonpa niet meer zou moeten rijden. Maar goed dat vind ik ook al jaren van mijn vader. Gelukkig heeft hij geen auto. Maar de kans op het trauma van degene die hem met zijn rare fratsen en maar 30% zicht aanrijd zou ik ook graag omlaag willen hebben.
     
  2. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Mee eens

    Ik zou het zelfs elk half jaar willen laten doen boven de 70 jaar.
     
  3. Bri

    Bri Niet meer actief

    Van mij mogen ze voor iedereen een herkeuring invoeren bij het verlengen van het rijbewijs. Kijk bijvoorbeeld eens naar 'de allerslechtste chauffeur van NL'. Er rijden ook volstrekt incapabele chauffeurs rond van onder de 70. Die zouden toch een keer door de mand moeten vallen...

    Eens in de 10 jaar een eenvoudige praktijktest (en misschien de eerste keer al eerder; jonge chauffeurs veroorzaken buitensporig veel ongevallen). Natuurlijk kost dat wat, maar het scheelt misschien ook heel veel ongevallen, gewonden en verkeersdoden.
     
  4. Lov23

    Lov23 Niet meer actief

    Doe oudjes soms in het verkeer...wat een gevaar op de weg! Maar idd ook dat programma van "slechtse chauffeur van nederland" wat erg dat die mensen ooit het rijbewijs hebben gehaad!

    Ik heb iemand in de familie, die meid is al niet echt de slimste...heel erg lullig hoor maar ze is gewoon niet in orde zeg maar. Zij is nu dus bezig voor haar rijbewijs....eerst heeft ze weet ik niet hoe vaak de theorie moeten doen en nu gaat ze dan echt voor haar rijbewijs....nou eerlijk gezegd vindt ik dat zij het niet zou moeten krijgen....


    Dus ze mogen daar best wat strenger in worden voor iedereen.....en dan niet alleen kijken of de ogen in orde zijn van de mensen!
     
  5. Emmeken36

    Emmeken36 Bekend lid

    Ik ben laatst bij zo'n medische keurig geweest, stelt geen ene reet voor. Ogentestje, bloeddruk, slikt u medicijnen, doen armen en benen het, kort gesprekje. Ik ben veel meer voor een rijtest, pas dan zien ze of men (nog) beschikt over voldoende verkeersinzicht, overzicht en reactievermogen, en of men nog daadwerkelijk echt durft te rijden. Menigmaal achter kleine rode autootjes gezeten waarvan de chauffeur het aan allemaal ontbrak, levensgevaarlijk: 50 op 80 km wegen, vol op de rem bij elke bocht maar verkeer van rechts over het hoofd zien etc.

    Wil niet beweren dat ik de perfecte chauffeur ben, verre van waarschijnlijk maar probeer wel veilig te rijden.
     
  6. Stroopie

    Stroopie Fanatiek lid

    11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Dit vind ik dan wel erg overdreven.
    Mijn vader is 75 en rijdt nog heel goed. En hij is niet de enige op die leeftijd die goed rijd. Voor zulke mensen zou ik het dan om de 2 jaar doen en dan ook een rijvaardigheidstest, want dat is er nu niet.
     
  7. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Ze moeten die keuringen gewoon niet aan een leeftijd binden (soort van leeftijdsdiscriminatie).
    Of niemand hoeft zich te laten keuren of gewoon iedereen iedere 5 jaar ofzo.
     
  8. rebekka84

    rebekka84 Fanatiek lid

    27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Hier ben ik het wel mee eens, maar ik zou het wel erg jammer vinden als we hier dan extra voor moeten betalen. We hebben het al niet breed en een nieuw rijbewijs kost al geld.

    Ook vind ik dat ze voor iedereen en dus niet alleen na een bepaalde tijd een puntenrijbewijs in moeten voeren (ook niet voor maar 5 jaar, maar gewoon levenslang een puntenrijbewijs houden) en het aantal alcohol dat je mag drinken in het verkeer ook omlaag.
     
  9. cherie

    cherie VIP lid

    18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Mijn opa is 82 en rijd ook nog hartstikke goed! die krijgt elke 5 jaar een keuring en dat gaat prima. maar zou idd wel naar 2,5 jaar mogen vanaf bepaalde leeftijd. vaker herkeuren zou wel mogen maar hoe moeten die oudjes dat betalen?
     
  10. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Vind ik niet.

    In een half jaar kan veel gebeuren op die leeftijd.

    Mijn opa kon ook echt super goed rijden...

    Tot hij ineens een flauwte had en na onderzoek bleek dat hij iets aan zijn hart had waardoor hij af en toe weg kon vallen..Hij zou net in zijn auto stappen.

    Natuurlijk kan het iedereen overkomen maar na een bepaalde leeftijd heb je daar nog meer kans op.

    2 jaar vind ik persoonlijk veel te lang wachten.

    Als ze zo goed kunnen rijden is er toch niks mis mee om het extra te controleren. Dan kunnen ze het en worden ze gewoon weer goedgekeurd.

    Ik heb liever dat het vaak is dan dat ze iemand doodrijden omdat ze eigenlijk niet meer goed konden rijden.
    Laat het maar onderzocht worden door mensen die er verstand van hebben.
     
  11. Emmeken36

    Emmeken36 Bekend lid

    Het probleem is wel dat de mensen dus zelf de kosten voor de keuring moeten ophoesten. Nou is dat op het moment voor die medische keuring niet zo heel veel: paar tientjes, maar toch. Client van me heeft al tientallen jaren zijn rijbewijs, rijdt keurig, nooit ongelukken. Toen op z'n 70e gekeurd, had inmiddels de diagnose 'autist' (ten tijde van het behalen van zijn rijbewijs 'bestond' dat nog niet eens) daarom eiste het cbr van hem dat hij zich opeens ook psychiatrisch laat keuren voor elke verlenging: op eigen kosten a 200 euro! En dan krijgt hij maar voor 3 jaar zijn rijbewijs. Dat gaat lekker in de papieren lopen! (en arme man helemaal in de stress, is gelukkig wel goedgekomen)
     
  12. Laetitia

    Laetitia Niet meer actief

    Ik vind een keuring vanaf een bep. leeftijd helemaal geen slecht idee. Maar vind ook dat ze bij bep. ziektebeelden (tia's, hartklachten, etc.) Ook tussentijds iemand moeten kunnen keuren. Mijn oma haar ogen waren op tijd van een jaar ontzettend achteruit gegaan maar kon toch nog blijven rijden omdat ze vlak daarvoor haar keuring had gehad. Dat vind ik niet verantwoord.
    Mijn vader moet ook iedere keer bij verlenging van zijn rijbewijs gekeurd worden (hij is nu 51) omdat hij ook grootrijbewijs heeft. (Door die keuring zijn ze er wel achter gekomen dat hij hypertentie heeft maar hij kan wel gewoon blijven rijden)....
     
  13. Luciaatje

    Luciaatje Fanatiek lid

    15 nov 2011
    2.347
    0
    36
    Psycholoog
    Maar ja.. tegenwoordig tel je ook zonder rijbewijs blijkbaar niet meer mee. Wel sneu.
     
  14. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn
    Nah, lekker dan. Tel ik dus niet meer mee. Of heb dus eigenlijk nooit mee geteld aangezien ik dat roze papiertje nog nooit gehaald heb (ook nog nooit proberen te halen hoor!)
     
  15. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Maar kun je de kosten zwaarder laten wegen dan de baten? Of andersom?

    Een rijbewijs is natuurlijk wel belangrijk maar een mensenleven ook ( meestal van beide, zowel bestuurder als slachtoffer van een slechte bestuurder)
     
  16. Luciaatje

    Luciaatje Fanatiek lid

    15 nov 2011
    2.347
    0
    36
    Psycholoog
    @Wilma Ik ook niet XP haha sorry was een beetje chago. Ik heb het dus ook nog niet en bepaalde mensen als ik ze zie vragen binnen 5 minuten: "Heb je nou nog geen rijles?". Word ik nogal moe van
     
  17. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Heel veel mensen worden wel te overdreven gecontroleerd. Ik werk op de oogpoli en bij ons komen dus regelmatig mensen die van het cbr een aanvullend oogonderzoek moeten doen.
    Heel vaak zijn dit diabeten met een goede gezichtscherpte bij de ha-test) en dus overbodig om nog een keer naar ons te komen en dit zelf moeten betalen.
     
  18. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Die medische test stelt geen drol vol, dan kun je wel goedgekeurd zijn maar ondertussen nog rond rijden met een slakkentempo en een reactievermogen van nul. Mijn vader heeft op een gegeven moment zelf de keus gemaakt om niet meer achter het stuur te kruipen want het werd gewoon gevaarlijk, maar hij werd wel gewoon goedgekeurd hoor.
     
  19. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam

    Ja, idd. Bij ons worden ze natuurlijk alleen op hun ogen getest, maar als je soms ziet hoe ze binnenkomen, dan hoop je toch echt dat ze ergens anders worden afgekeurd.
     
  20. Triskele

    Triskele Niet meer actief

    ooh vreselijk die oudjes, wij zeggen dan altijd; gaat het nog niet snel genoeg (dat doodgaan) want ze maken het ernaar dat ze toch echt een stuk sneller zullen gaan overlijden in een ongeluk. Maar dat is niet alleen in de auto (zelfs ter voet) veel te zacht rijden is OOK gevaarlijk, niet goed kunnen anticiperen (naar een rotonde rijden en daar gaan stoppen om te kijken, dat hoor je van te voren te doen! maar goed ook daarvoor geld dat zie ik genoeg mensen van mijn leeftijd doen, vooral die niet vaak autorijden)

    Ik denk dat je minimaal zoveel kilometers moet rijden in alle situaties om echt "goed" te kunnen blijven rijden dus voor elke leeftijd om de 5 jaar een soort "keuring" (waar je van mij gewoon zelf voor mag betalen want wij willen toch autorijden en irriteren ons aan slechte chauffeurs) het is voor onze eigen veiligheid en het scheelt enorm van gevloek en geirriteer.. op zijn minst om de 10 jaar dan..

    Ik zal eerlijk toegeven dat ik zelf dan ook even de regels scherp zou moeten herzien maar de basis (vooruitkijken, afstand houden, goed kunnen inschatten wat mensen gaan doen, normaal doorrijden, basis regels weten lijkt mij niet meer dan normaal)
     

Deel Deze Pagina