Oudergesprekken alleen in de middag?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door suus1983, 10 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JChris

JChris Actief lid

22 feb 2015
    324
    66
    28
    Hier ook een juf, ook van groep 7 (en 8).

Om heel eerlijk te zijn ben ik ook een juf die alleen middagtijden open zet. Ik ben van mening dat avondwerken niet bij mijn werk “hoort” zoals hierboven benoemd werd. Uiteraard sta ik er wel voor open om een ander gespreksmoment te plannen met ouders die niet op de aangeboden tijden kunnen komen. Ik vind dat iedere ouder recht heeft op een gesprek.

Het voelt soms een beetje alsof ik mijn vrije avonden moet opgeven en voor mijn eigen gezin alles moet omgooien omdat hooguit 2 ouders niet op het aangeboden tijdstip naar een gesprek kunnen komen. Begrijp mij niet verkeerd, maar ik vind dan dat ik prima met deze ouders naar een ander moment kan zoeken zonder dat ik mezelf alvast een avond beschikbaar stel.
    Voor mijn eigen kind(eren) moet ik immers ook tijd vrij maken om op gesprek te kunnen komen.

Ik snap zeker de opmerking hoor als ouder! Geef het aan bij de leerkracht en vraag om een alternatief moment. En zeker zoals hierboven benoemd werd: een beetje leerkracht zoekt samen met jullie naar een ander moment.

Wen86, Youtan en rijo vinden dit leuk.
  2. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    Misschien kan je man tijdstippen aangeven; binnen bepaald tijdvlak waarin hij wel kan en een afspraak maken met juf?

De gesprekken duren maar 15 min (bij ons dan, ook groep 7)en daarvoor heeft je man toch wel tijd? Of kan een collega wel zijn werkzaamheden overnemen, over zijn pauze plannen?
    (gemiddeld wc bezoek is toch net zo lang ;) )

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier plannen ze ook alles in de middag, omdat anders heel veel ouders de avond kiezen en alle leerkrachten dus in hun - in principe - vrije avond gesprekken zitten te voeren. Als ouders echt niet overdag kunnen, dan wordt er samen met de leerkracht naar een geschikter tijdstip gezocht - en dan gaat het dus om maar een paar gesprekken ‘s avonds, goed te behappen zo.

JChris vindt dit leuk.
  4. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier jammer genoeg ook altijd alleen in de middag.
    Vind het dubbel, ik snap dat het voor de juffen/meesters erg vervelend is om in de avond te moeten werken, alleen er zijn ook genoeg ouders die fulltime werken en er vrij voor moeten nemen.

5. Novi

Novi Niet meer actief

Apart. Ik zou denken dat een school hier een beleid voor heeft en het niet afhankelijk van een individuele leerkracht is wat de opties zijn. Bij ons zijn er altijd in de avond mogelijkheden. Vind ik eigenlijk ook niet meer dan logisch. Voor de werkende ouders enorm fijn en voor een leerkracht een minimale investering van een paar vrije avonden per jaar inleveren.

6. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Zoals ik begrepen heb horen de avonden gewoon erbij. Zitten doorberekend in je salaris en je te werken uren. Kan zijn dat ik het verkeerd heb hoor!

Buiten dat om vind ik dat je ouders de gelegenheid moet geven om in de avond af te spreken. Niet alle ouders kunnen overdag zo’n gesprek in alle rust doen. Het is wel zo ‘aardig’ om ook die ouders een kans te geven.

7. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Op de school waar ik werk is geen strikt beleid. De meeste leerkrachten komen op een avond. Sommigen die dit niet willen plannen de gesprekken in de middag.
    Als beiden ouders fulltime werken en niet op een gesprek over hun kind kunnen komen vind ik dat ook wel apart. Dat weet je toch als je voor een kind kiest? Je gaat toch ook met ze naar de tandarts of dokter oid?

Anouk2005, Youtan, rijo en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Wel een verschil of je om 8.00u bij een arts terecht kunt of om 16.30u bij de tandarts of dat je om 15.00u (of 13.30u op woensdagmiddag ofzo ;)) op school moet verschijnen natuurlijk. ;)

Geen idee of avonden werken in het salaris en te werken uren doorberekend zijn, ik betwijfel het eerlijk gezegd...

Ik denk dat als je aangeeft dat overdag echt niet kan, er 99/100 prima wat mogelijk is, zeker juist in deze tijd: de leerkracht hoeft er waarschijnlijk niet eens voor naar school, omdat het digitaal is.

(Als het overdag is, ga ik 9/10 zelf, omdat mijn man dan werkt. En dit keer (groep 7) is het hier dus telefonisch, dus zal ik het ook alleen doen, ga ik vanuit, of anders samen op de speaker... :roflmao: Maar het is ook niet de vaste juf ed, dus sowieso anders. Hier overigens eigenlijk altijd wel een avond mogelijkheid en als je aangeeft dat dag/tijd niet uitkomt, kan er tot nog toe altijd wel wat anders gepland worden.)

9. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Hier altijd in de middag geweest en 9 vd 10 keer heb ik al die gesprekken zonder mijn man gedaan.

10. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

13 dec 2011
    2.439
    372
    83
    in een huis
    Hier ook ineens s middags. Ben wel vrij maar heb natuurlijk wel de kids rond rennen haha. Maar goed, hiet staat er altijd bij, mochten de datums/tijden niet uitkomen even contact opnemen voor een ander moment.

11. JChris

JChris Actief lid

22 feb 2015
    324
    66
    28
    Bij ons is 8:00 dan ook een optie voor een gesprek. Er is echt altijd wel wat mogelijk.

NiekeKris en rijo vinden dit leuk.
  12. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Bij ons niet hoor. Sterker nog, onze nieuwe directeur wil ons, in het kader van werkdrukverlaging, zo weinig mogelijk avonden op school zien. Wij hebben de gesprekken in de middag, van 15-18u.

dds vindt dit leuk.
  13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Precies, hier dan ook bv. voor schooltijd.

14. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Ondanks dat ik zelf wel aan ouderavonden doe, ben ik het hier altijd wel mee eens. Bij andere afspraken kan het altijd wel? Waarom niet bij een afspraak op school?
    (Off-topic: mijn grote irritatie is ook ouders die gewoon 10 minuten later aankomen. Dan heb je bij mij ook pech. Ik ga gewoon door met mijn planning en dan mag je een andere afspraak maken)

JChris, Mop81 en rijo vinden dit leuk.
  15. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.002
    14.667
    113
    Vrouw
    Tandarts plan ik zo veel mogelijk in vakantie of op de woensdag middag. Zodat de kinderen geen school hoeven te verzuimen. Spoedgeval bij d tandarts of een keer naar de huisarts, tja dan moet het soms wel onder schooltijd.

De oudergesprekken zijn hier gelukkig altijd 's avonds. Lijkt mij een ramp om dat in de middag te hebben. Waar laat ik de andere kinderen? Moet ik oppas gaan zoeken ofzo?
    Hier veel grotere gezinnen op school. Zie al voor me dat er allemaal moeders naar school komen met hun kinderen op sleeptouw. Kunnen ze wel een oppas op school gaan neerzetten:D

Wij gaan trouwens niet vaak samen naar de contactmomenten. Soms omdat we geen oppas hebben, een andere keer omdat man of ik in de avond ook andere afspraken hebben. Wij krijgen meestal alleen naar te horen dat het goed gaat.

16. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Maar als je toch niet samen
    Heb je dan geen buren of vriendjes/vriendinnetjes waar de kinderen even heen kunnen?

17. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    In principe zitten avonduren wel doorberekend in de werkuren inderdaad, zoals alle overuren in het onderwijs.
    Maar het is natuurlijk wel een beetje raar dat een leerkracht zijn priveleven moet aanpassen (want die heeft wellicht zelf oppas nodig op avond of moet de sportavond afzeggen) omdat ouders hun schema niet aan kunnen passen om op gesprek te komen over hún kind?

Ik voer in mijn functie op school heel veel gesprekken met ouders en externe partijen. Je wilt niet weten hoe lastig het bij sommige ouders is om een gesprek in te plannen..... hoe belangrijk is je kind denk ik dan soms.

Ik vind overigens wel dat een leerkracht een aantal avonden per jaar (die vaak ruim van tevoren zijn gepland) werkzaamheden uit kan voeren hoor zoals gesprekken. Maar de flexibliteit bij ouders is tegenwoordig soms ver te zoeken.

Lisa280887, rijo, JChris en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.002
    14.667
    113
    Vrouw
    Nou niet echt. Tuurlijk hebben ze vriendjes Ed, maar eind van de middag is het hier spitsuur. Kinderen komen uit school, eten koken. (Vaak al op tijd vanwege baantjes, afspraken Ed.)
    Als ik op een deel van de dag weinig tijd heb is het wel tussen 16 en 19/20 uur

19. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Dat is op de scholen van m’n dochters ook (zitten op verschillende scholen). Gesprekken alleen in de middag, mocht je echt niet kunnen is er vast wel een andere afspraak te maken, maar liever niet of het is dan om 8:00 voor schooltijd.

20. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.176
    16.511
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier is het wisselend. Je kan inschrijven voor de middag en er is ook altijd wel een avond bij. Omdat tegenwoordig de kinderen er bij mogen zitten hebben ze nu juist de voorkeur voor de middagen. Ik vind het nooit een probleem. De meeste gesprekken ga ik toch alleen en als mijn man er op een moment echt een keer bij moet zijn dan regelt die dat op zijn werk.
    Moet toch wel uit te komen zijn lijkt mij.

Deel Deze Pagina