Dank je! Was een beetje druk de afgelopen dagen. Man kan of die dag thuiswerken of hij sluit aan bij teams vanaf het werk. Ga nog wel aangegeven dat ik het niet heel prettig vind zo.
Voor de leerkracht is dit geen dagelijkse taak. Het is een paar keer per jaar. Dus hoeveel moeite is het dan om rekening te houden met de werkende ouders? Dan kun je het omdraaien en zeggen hoeveel moeite is het om als ouder een paar keer vrij te nemen voor deze gesprekken. Alleen je zegt het dan al zelf, tandarts- en doktersbezoekjes moeten ook onder kantooruren gepland worden. Zo ben je snel door je verlofuren heen. Het is makkelijker voor 1 juf om een avondje vrij te houden dan voor 50 ouders een middag vrij te nemen voor een gesprek waar je na 10 minuten weer buiten staat...
Ik wordt een beetje moe van de opmerkingen 'waarom heb je dan kinderen, ouders hebben er tegenwoordig niks over, etc.' We zijn niet allemaal gewoon maar 'makkelijk tegenwoordig', we proberen alleen maar grenzen te stellen dat t even teveel wordt in een wereld van alleen maar moeten en moeten. En daar wordt continue door anderen wat van gevonden die jouw grenzen maar onzin vinden. Ik snap wel waarom zoveel mensen tegenwoordig een burn out krijgen . Veel ouders werken nou eenmaal, dat wordt ook gewaardeerd en gestimuleerd door de staat en is vaak ook gewoon nodig om rond te komen. Ondertussen moeten er allerlei afspraken gemaakt worden met school, (tand)artsen, testje hier, testje daar (soms ook op verzoek school), en vergeet niet dat je soms meer kinderen hebt en dus maal drie én zelf heb je ook weleena een afspraak. Kinderen worden geacht op clubjes te zitten (want roept iedereen, teamsport is wel belangrijk hoor, dat moet je wel doen. Muziekles is ook erg belangrijk voor de ontwikkeling dus ook doen hoor). Ondertussen verwachten onze bazen ook nog van alles van ons en vooral niet dat we continue vrij moeten nemen omdat de kinderen weer iets moeten. Leerkrachten zelf kunnen ook niet zomaar aan de lopende band onder schooltijd weg uit hun klas omdat ze voor hun kind van alles moeten onder schooltijd. En vergeet niet in deze coronatijd dat we ook nog eens thuiswerken én thuiszittende kinderen moesten combineren (en of we ze ook nog even van schoolwerk wilden voorzien). Zullen we gewoon een beetje lief voor elkaar zijn en niet continue roepen dat we t er maar allemaal voor over moeten hebben alsof t allemaal zo simpel is . Voor iedereen is t puzzelen. Wat dat betreft doen we t nooit goed. Werk je niet vanwege de kinderen dan hoor je dat je niet zelfstandig genoeg bent en niet voor jezelf zorgt. Werk je wel dan moet je je baas aan de lopende band teleurstellen omdat je nou eenmaal voor kinderen gekozen hebt en er 'wat voor over moet hebben'. Werk jij minder zodat je de afspraken beter kunt regelen, maar werkt je man daardoor veel vanwege de inkomsten dan hoor je weer dat je man te weinig betrokken is. En is je man meer betrokken waardoor jij meer kan werken dan heb je te weinig aandacht voor je kinderen. Het is toch ook echt nooit goed?
A.al die ouders werken niet fulltime B.voor 10 min hoef je niet perse een hele middag vrij te nemen toch?
Ja, je hebt zeker gelijk. Iedereen vindt altijd wat van een ander en dat stoort mij ook. Volgens mij is het doel van de leerkrachten in dit topic dat het niet vanzelfsprekend hoeft te zijn dat er avonden beschikbaar zijn voor de gesprekken en het doel van de ouders dat zij niet altijd in de middag kunnen komen. Vrij duidelijk en terecht van allebei. Daarom dus: geef het aan en praat met elkaar. Communicatie is gewoon belangrijk! Deze context is niet zwart wit, dat de een het makkelijker kan regelen dan een ander. Je moet het samen doen en uiteindelijk moet alles om het kind draaien.
Hoe doen leraren het dan als hun kind op een andere school zit en er alleen oudergesprekken tot 16 uur zijn?
Het klopt ze geven aan dat t niet zo vanzelfsprekend is. En dat is toch ook iets wat veranderd is. Mijn kinderen zitten op de middelbare en in hun hele basisschooltojd waren gesprekken gewoon altijd 's avonds. Vroeger toen ik zelf jong was, waren ze ook gewoon altijd 's avonds. Pas in het laatste jaar dat er een kind van ons op de basisschool zal verschoof het iets en kwam er een optie bij voor de ouders die evt 's middags wilden. Inmiddels lijkt dat een gewoonte te worden, tijden veranderen, leerkrachten willen liever niet 's avonds terugkomen. Ik kan het helemaal begrijpen! Maar ik word er altijd een beetje sip van als de rollen omgedraaid worden en jij als ouder nu in een kwaad daglicht wordt gesteld als je niet in de middag kunt en graag 's avonds zou komen. En er dan termen worden gebruikt als 'jij kiest toch voor kinderen' , 'waarom kies je dan voor kinderen', 'ouders zijn tegenwoordig zo gemakkelijk'. Dat voelt niet oké en niet eerlijk.
Nou. Ik vind de ouderavonden altijd wel gezellig Natuurlijk praten we over serieuze zaken. Maar ik vind het oprecht fijn om alle ouders weer eens goed te spreken ipv vluchtig bij het wegbrengen/ophalen. Is het slopend? Ja natuurlijk. De dag erna ben ik echt kapot. Ik slaap altijd heel slecht na een ouderavond. Maar dat geeft niet. Ik krijg er een hoop positiviteit voor terug!
Dat hebben wij inderdaad. Ik kan best even weg van werk maar man werkt in het onderwijs dus kan niet weg en gesprekken doen we graag samen. We hebben nu vaak het laatste moment op de middag om 16.45 of toch in de avond of in de middag op zijn papadag. Gelukkig zijn ze op school wel redelijk qua momenten dat er wat mee te kiezen.
De gesprekken van mijn kinderen zijn gesplitst, ook al is het een groep 1/2 combi: groep 1 op donderdag, groep 2 op de maandag. We mogen dus op twee verschillende dagen naar school voor een gesprek De juffen van mijn kinderen en ik hebben de afgelopen twee jaar steeds op dezelfde dagen en op dezelfde momenten 10 minuten gesprekken We hebben tot nu toe op een andere dag een afspraak kunnen maken voor het 10 minuten gesprek van mijn zoon. Als dat niet mogelijk zou zijn, zou mijn man alleen gaan. Mijn man neemt vrij voor alle 10 minuten gesprekken.
Hoe kan dat dan bij fysieke gesprekken? Nu, met online of telefonische gesprekken, niet, maar anders zou ik wel de hele middag vrij moeten nemen als er geen andere opties waren (die er hier dus gewoon zijn!).
Precies. Ik heb 1,5 uur reistijd enkele reis. En geen werk waar ik op een willekeurig dag zomaar vrij kan nemen (een keer gepland thuiswerken kan vaak wel, maar dan dus op dagen waarop het ook mogelijk is en ik die dus zelf kan plannen ipv dat ze gepland worden ). Maar ik werk gelukkig niet fulltime, dat scheelt wat dit betreft heel erg. (En ja, dan doe ik andere dingen volgens sommigen inderdaad vast niet goed: jammer dan! )
Ik zou op mijn werk ook geen vrij krijgen en mijn man ook niet,thuis werken kan ook niet. vanaf mei tm september is het verlof helemaal vol gepland,al vanaf november het jaar ervoor. Je kan wel verlof aanvragen of een andere dienst aanvragen maar je weet uiteindelijk pas op de donderdag ervoor of je het hebt gekregen. Halve dagen verlof opnemen kan in onze functie ook helemaal niet. Tijdens het werk een telefonisch gesprek van 10 a15 min voeren ook niet, bij beide niet. Hebben ook niet op een vast tijdstip pauze, en onze pauze kan ook nog eens 3min van te voren veranderd worden,naar later in de dienst ivm een onregelmatigheid. Onze hele dienst kan sowieso de hele dag veranderd worden. Ook hebben wij elke dag een ander tijdstip dat wij moeten beginnen en wanneer we klaar zijn. In principe weten we dit 3maanden van te voren maar ook 100% zekerheid hebben we pas de donderdag voor de nieuwe week begint. Er mag een marge van 2uur tijdsverschil in zitten. Het is bij ons dus niet gewoon moeilijk doen,de mogelijkheden hebben wij gewoon niet op het werk. Vroeger waren bij ons de oudergesprekken ook in de avond.
Tot 16.00 is wel heel beperkt. De middag is bij mij tot 18.00 uur. Maar leraren werken niet allemaal fulltime en anders is er nog een partner?