Volgens mij hebben de meeste scholen dit normaal gesproken ook zo geregeld. Alleen nu door de omstandigheden is alles wat anders. Tenminste op de school van mijn kinderen wel. Daar heb je meestal de keuze uit twee middagen en twee avonden, nu ivm corona beperken ze het tot 2 middagen (via teams).
Ja dat is wel heel makkelijk gezegd hoor. Als jouw droombaan op een uur rijden ligt ga je dat toch niet laten schieten omdat je een kind hebt en misschien niet in de avond op oudergesprek kan? Ik neem aan dat als je verder weg werkt dat je het echt wel geregeld hebt mocht je kind onverwacht ziek worden op school.
Ik werk niet, dus dat is geen probleem. Het gaat om een gesprek waar we graag beiden bij willen zijn omdat het belangrijk is, dus wat heeft dat met een ziek kind te maken?
Blijft te makkelijk. Zoals gezegd vind ik vrij vragen geen probleem, maar zorg dan dat je als school ook die ruimte biedt door het op tijd aan te geven.
En die grens is dat je als leraar nooit later dan 16 uur vrij bent zodat 26 (x2) ouders zich altijd aan jou mogen aanpassen ? En geen beeld hoor, nog nooit iets over gehoord. Ik heb wel een idee nav de cito en doordat mijn oudste nu in groep 8 zit, maar dat is nooit eerder besproken.
Buiten alles vind ik het inderdaad wel raar dat ze het niet voor alle groepen op dezelfde school gelijk trekken. Bij ons is daar altijd wel overleg over. Dus of alle groepen hebben opties op avond, of geen enkele. Het is sowieso raar als je de gesprekken van verschillende kinderen niet aansluitend hebt.
@suus1983 ik zou toch eens informeren naar de schoolkalender als ik jou was. Alle belangrijke data (studiedagen, 10 minuten gesprekken etc) moeten voor het begin van het nieuwe schooljaar bekend zijn. Als jullie geen schoolkalender krijgen, zou ik dit toch eens bij de directeur en de MR neerleggen!
Ga ik doen. Wel een schoolkalender, maar niet de 10 minuten gesprekken. Sowieso niet per moment natuurlijk.
Nou deze leraar voert dus alleen gesprekken tussen 14.15 en 16.00 uur. Mij had je niet gehoord als dat bijvoorbeeld tot 18 uur zou zijn, dan zou je snel een half uurtje eerder weg kunnen bijvoorbeeld.
Misschien op de school van jouw kinderen, maar dat zegt niet dat iedereen om 4 uur vrij en klaar is. Misschien de verkeerde school gekozen?
Oh dat laatste sowieso, maar ja, daar kom je pas achter als het al te laat is. En ik weet dondersgoed dat niet iedereen om 16 uur klaar is, maar in dit geval en daar gaat dit topic ook over, wel en daar baal ik van.
Er staan globaal weken aangegeven waar ook nogal eens van af geweken wordt. De werkelijk beschikbare tijden komen pas een week of zo tevoren. Hier doen ze meestal 1 avond, en daar proberen wij op in te schrijven. Ik ben ook weleens even een drie kwartier van mn werk weg geweest voor een oudergesprek. Bij mij is dat op zich wel te regelen en we wonen vlakbij.
Bij ons plannen ouders zichzelf in. Wij zetten als leerkrachten onze planning ‘open’ en ouders schrijven zichzelf in. Dat scheelt al een hoop!
De informatie avonden zijn inderdaad geschrapt. Voorlichting over het voortgezet onderwijs en de afscheidsavond en dergelijke zijn er wel, maar daar krijg ik uren voor. Voor het voeren van avondgesprekken niet. Het is geen ramp om een avond te werken, ik vind alleen dat het niet als vanzelfsprekend gezien hoeft te worden.