Ouderlijk dilemma

Discussion in 'De lounge' started by Olissa, Feb 15, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. my1969

my1969 Actief lid

Aug 26, 2009
    216
    17
    18
    amsterdam

2. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,284
    2,236
    113
    Female
    Nederland
    Ik zou dicht bij je eigen gevoel blijven. Hoe is de relatie met je biologische moeder? Vind jij dat ze de titel oma verdient? Zo ja, dan zou ik ze beiden oma noemen. Mijn ervaring is dat kinderen er zelf wel uit komen. Hier hebben we opa & oma en opa & oma (mijn ouders en zijn ouders) en ik verwacht dat mijn dochter vanzelf een eigen onderscheid gaat maken. Bijvoorbeeld 'opa en oma hondje' (schoonouders hebben een hond) en opa en oma poes (mijn ouders hebben een kat).

Voor het cadeautje: een paar babysokjes geven of een voorleesboekje is toch ook erg leuk? Of trakteren op cupcakes met muisjes erop ofzo. Dan maak je het ook niet te beladen en vooral voor jezelf makkelijk.

3. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,752
    646
    113
    Gelderland
    Allebei oma! Dat verdienen ze allebei!

4. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,842
    2,261
    113
    En gewoon een cadeautje met "i love you" erop bijv of de echofoto kopieeren en afdrukken oid? Dan is t gewoon neutraal toch voor allemaal en dan kan je dan zeggen goh, hoe wil je eig dat ons kindje je straks aanspreekt?

5. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

Aug 20, 2010
    1,298
    18
    38
    Je zou ook nog kunnen denken aan een alternatieve titel als omi. Of Oma voornaam.

Hier een hele andere situatie, moeder is overleden, vader een nieuwe relatie. Mijn kinderen noemen haar Omi voornaam. Ze weten dat Oma voornaam (mijn moeder) overleden is, en dat zij hun 'echte oma' is.

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ik heb als kind ook veel ooms, tantes en twee oma's gehad, die helemaal geen familie waren. De oudere buurvrouw van mijn oma noemde ik oma W... (achternaam) en de oudere vrouw een etage lager noemde ik oma H.... Dus wat dat betreft kun je je biomoeder ook wel oma laten noemen. En sowieso je adoptiemoeder. Dus gewoon allebei oma. Zo zou ik het doen. Tenzij ik zou vermoeden dat mijn biomoeder geen oma wil worden/genoemd wil worden.
    Was handiger geweest als je dat al van tevoren gevraagd had.

7. Givenchy

Givenchy Bekend lid

Jan 28, 2016
    873
    0
    16
    ja misschien gewoon alsnog even vragen, om de awkwardness uit de weg te halen..
    weet je meteen hoe zij er in staat..
    en anders zou ik voor het allebei de oma's idee gaan..

8. din0

din0 VIP lid

Aug 14, 2011
    5,235
    1,876
    113
    Ik vi d dat je tante zeker oma mag zijn.

misschien een mooi rompertje kopen met een eigen tekst lqten drukken.
    en een mooi kaartje in de trand van... je bent dan wel mijn tante je hebtmij opgevoed als je eigen dochter mag mijn baby je oma noemen

9. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Ik lees hier veel over je tante en je "echte" moeder. Ik vind dat de moeder waarbij je bent opgegroeid je ECHTE moeder is!! Die andere is hoogstens je biologische moeder.

Sowieso je ECHTE moeder (je opvoed-moeder) die is de echte oma. Ik zou het absoluut eerder aan haar vertellen dan aan je biologische moeder. Ik zou ook met je ECHTE moeder overleggen of samen praten daarna of je biologische moeder ook oma wordt genoemd. Alleen jij weet hoe je band met haar is en of ze ook oma mag worden. Bedenk wel dat Oma een bijzondere titel is!

Je zou er ook voor kunnen kiezen om haar bij haar voornaam te laten noemen.

Mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader is opnieuw getrouwd. Ons zoontje heeft 3 oma's die we ook zo benoemen later. De vrouw van mijn vader heeft zelf ook biologische kleinkinderen, en die noemen mijn vader dan weer geen opa maar bij zijn voornaam. Oma en *voornaam dus

10. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

Nov 18, 2011
    2,497
    2
    38
    Het gaat niet om hun titel. Toch? Het gaat nu om jouw kind. Zeggen: ik ben zwanger is altijd volledig. En niemand weet of uit jouw zwangerschap ook volgt of zij daadwerkelijk oma dan wel tante worden. (Bovendien zou het dan oudtante zijn en daar heb je geen mokken, rompers etc van. )

11. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Hier een heel andere situatie maar misschien veranderd het je kijk op het naampje oma.

Mijn man heeft al sinds zijn 18e geen contact meer met zijn moeder. Mijn zoon kent haar niet maar weet wel dat hij een oma J. Heeft. Hij hoeft haar natuurlijk geen oma te noemen omdat hij haar niet kent maar als hij er wel eens naar vraagt hebben we het over zijn oma, omdat het biologisch gezien ook gewoon zijn oma is. Het is "maar" een titel. En hoewel ze die niet verdient is en blijft ze zijn oma wel.
    Als je probleem vooral de aankondiging is zou ik je opvoed moeder (tante) een kadotje geven met iets van de liefste oma erop en je biologische moeder een fotolijstje met een echo erin en verder de tekst eromheen achterwegen laten.

Ik had vroeger trouwens ook meerdere oma's. Mijn echte oma's en de vriendinnen en zussen van mijn oma's noemde we ook oma maar dan met de naam erachter. Denk dat het er wel 8 waren ;)

12. Islah

Islah Niet meer actief

Mooi verwoord.

13. Islah

Islah Niet meer actief

Mijn dochter noemt de zus van m'n schoonmoeder ook gewoon "andere oma", haha.

14. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ga op je gevoel af. Een band is belangrijker dan bloed. Een moeder die haar kind in de steek laat is geen echte moeder. Maar als jouw tante alles gedaan heeft wat een moeder behoord te doen. Er altijd voor je was etc. Dan zou dat in mijn ogen de enige echte oma zijn.

Maar ja daarin tegen zeg ik ook oma over mijn broedkip tegen mijn zoon.

Share This Page