Toevallig hebben wij dit vorige week geregeld. In de zomer hebben wij een samenlevingscontract laten opstellen, hier waren we heel laks in. We wonen al 4 jaar samen maar hadden niks op papier gezet. Ben nu wel blij dat het gebeurt is. Ook hebben we meteen een testament laten opstellen. Het is inderdaad wel wat geld, maar ik vind het gevoel dat alles nu goed geregeld is veel belangrijker! Vorige week dus naar de gemeente geweest. Binnen 5 min was het geregeld. Allebei even je legitimatie meenemen, handtekening en klaar. Nu hebben we formulieren meegekregen die je moet invullen als het kind geboren is. Er moet wel een geboortebewijs van het kind bij. Dat stuur je op en dan is het klaar. Heb er niet over nagedacht of ik het wel of niet zou doen, het stond gewoon op ons to-do lijstje. Je kiest samen voor een kind toch? (In de meeste gevallen dan )
Ik denk dat het heel erg aan de situatie ligt en in geval van een vriendin van mij is het maar goed dat hij (nog) geen erkenning en ouderlijk gezag heeft... Hij kon zich erg mooi voor doen en was heel lief en wilde graag een kindje... Na 3 maanden zwangerschap kwam zij er pas achter dat hij 2 andere kinderen heeft, die ontvoert zijn geweest door hem en al... Tijdens de zwangerschap werd ze door hem mishandeld en na de geboorte heeft ze de kleine aangegeven onder haar naam, want hij wilde kindje toch niet erkennen etc... Toen de kleine 6 weken oud was heeft hij hen van de trap geduwd en is zij met der baby vertrokken, naar haar stiefvader en moeder... Hij wilde al die tijd niks van de kleine weten, tot ze 3 jaar werd en hij ging bellen etc, want nu had ze een leuke leeftijd om dingetjes te gaan doen met papa... Kindje zelf kan papa niet luchten of zien (mijn vriendin is altijd gewoon vriendelijk over hem geweest naar haar dochter) en toch is hij bezig met een rechtszaak voor erkenning... Dit krijgt hij nu waarschijnlijk toch omdat mijn vriendin verder dan haar kind aangeven en bij hem weg gaan geen stappen heeft ondernomen... Haar dochtertje is nu bijna 4 jaar oud en de beelden van haar als je vraagt of ze het leuk vind binnenkort met papa en mama af te spreken (dit moet van de rechter!!) zijn hart verscheurend!! Dat wil je geen enkel kind aan doen... Dus ik vind dat het verhaal 2 kanten kan hebben en dat er wel degelijk gegronde redenen kunnen zijn de vader geen ouderlijk gezag te geven (overigens is hij getest op pathologisch leugenaar en is positief getest, dus snap ook totaal het goedkeuren van de rechter niet, ook de kinderbescherming geeft negatief af door wat hij zijn andere kinderen allemaal aan heeft gedaan!!), maar zijn die redenen er niet dan vind ik het volkomen logisch de vader gewoon het ouderlijkgezag te geven, hij heeft niet voor niks een kindje samen met je... Wij zijn ondertussen bijna een jaar getrouwd en vind het heerlijk dat ik al die dingen niet hoef te doen straks... Mijn man is automatisch de "biologische" vader en hoeft ons kindje alleen maar aan te gaan geven op het gemeente huis... Omdat wij getrouwd zijn krijg het kindje meteen zijn naam (of ja onze naam nu dus ) en is alles klaar.. Appeltje, wat erg dat je vriend niet met geld om kan gaan... En vervelend dat je het zo hebt moeten regelen, maar als dit de enige oplossing is snap ik je... Jammer dat het zo moet, maar ja dan is het niet anders...
Het gaat om geld in het geval van Appeltje kom op... We hebben het in haar geval niet over een man die haar of de kinderen mishandeld.. Wel gek hoor, moet hij dan ook toestemming vragen om bijv. boodschappen te doen? Ik vind het persoonlijk zo'n gekke situatie, ik zie het echt niet voor me dat mijn man nooit ouderlijk gezag zou krijgen of dat hij moet vragen om geld.... Het is maar geld... Ouderlijk gezag is toch iets van heel andere proporties..
De situatie is ook anders... Maar wil alleen maar zeggen, omdat iemand zei dan neem je er toch geen kinderen mee, dat je soms niet weet hoe een ander reageert... En die ander totaal om kan draaien... En het stukje om geld geen ouderlijk gezag hebben, ik ken een vrouw (meid) die samen woont met haar man, getrouwd zijn!! (onderhuwelijkse voorwaarde) en zij heeft omdat ze in de schuldsanering zit geen ouderlijk gezag omdat zijn geld dan niet naar de moeder gaat omdat deze niet met geld om kan gaan Zij koopt op een dag voor 400 euro aan bedden goed en vervolgens hebben ze de rest van de week/maand niet te eten... Hebben beide een uitkering en samen krijgen ze 2600 euro per maand!! En nog komen ze met boodschappen niet rond omdat zij geld uit geeft aan onnozelen dingen... Zijn 1000 euro gaat op aan huur en gas,water, licht... Haar geld gaat doormiddel van schuldsanering naar de instellingen, organisaties etc die ze nog geld schuldig is en de andere vaste lasten die niet meer van zijn loon af gaan... Dan krijgt zij uiteindelijk geld voor boodschappen per week 100 euro en ze krijgt 400 euro los te besteden (dat houd ik na vaste lasten en boodschappen niet eens over joh!!) en dat is halverwege de maand al op en dan betalen die ouders hun boodschappen ... Dus ja ergens snap ik dan de geld kwestie wel Hij houdt super veel van haar maar wil niet dat de kleine geld misloopt door haar gat in der hand Ach ja ieder zijn eigen keuzes toch... En ieder zijn eigen mening... We weten allemaal niet de exacte situatie van Appeltje, maar als ze in het zelfde pakket zit als die vrienden van ons dan snap ik het wel...
Als appeltje haar vriend het geen probleem vind. Waar bemoeien wij ons mee. De afspraak voor erkenning staat. Ik grap nog wel eens tegen mijn vriend dat het kind ook altijd nog mijn achternaam kan krijgen als die niet lief genoeg is. Maar het heeft nog niet helemaal het gewenste effect op hem...
Niet helemaal waar. Vaak gaan kinderen dan als het kan naar familie. Niet als je natuurlijk in een instabiele omgeving zit, maar kinderen worden niet zomaar uit huis geplaatst.
hie was dat dus wel het geval. kindjes werden onder pleegzorg gezet en daarna ging jeugdzorg kijken bij wie de kinderen geplaatst werden. opa en oma's vonden ze te houd ooms en tantes hadden geen partner dus de kinderen zijn onder pleeg zorg gebleven tot een jaar na overlijden moeder toen had vader het gezag geregeld en mochten de kinder naar hem
Weet iemand hoe het zit als je tijdens de zwangerschap trouwt? Ik lees hier dat de ongeboren vrucht erkennen het beste kan voor de 24 weken. Maar stel je voor dat wij rond 30 weken trouwen is dan alles ook nog op tijd geregeld?
Ik kon het werkelijk nergens op internet terug vinden op internet... Heb mijn stoute schoenen aangetrokken en rijksoverheid gebeld... Deze vertelde mij dat ongeacht in welke week van je zwangerschap je trouwt de man waarmee je getrouwd bent automatisch de vader van het kindje word, deze hoeft dus niet van te voren zijn kindje te erkennen... Het is zelfs zo dat als jij nu zou trouwen met een man die officieel niet de biologische vader is hij toch wettelijk als vader word gezien, omdat het kindje geboren word wanneer je getrouwd bent... Dus kortom je kunt gewoon met 30 weken zwangerschap trouwen en dan hoe hij alleen het kindje aan te geven bij de gemeente waar het geboren is...
Maar wat als het kindje geboren wordt voor die 30e week? horrorscenario, maar je man zou toch maar achter blijven zonder vrouw en met een baby geboren met 28 weken. Hij mag dan geen beslissing nemen over het welzijn van zijn kind. Hier werd aangeraden om de erkenning voor de 24e week te regelen.
Zou ik sowieso wel doen hoor inderdaad om wat je zegt, dadelijk gebeurt er iets voor dat je trouwt... Maar het is niet verplicht zeg maar... Erkenning is geloof ik overal gratis, dus dat zou op zich ook niet erg zijn te doen...
jupz, hiero! Wij zijn niet getrouwd, we hebben de erkenning in week 21 geregeld. Na de geboorte is vriendlief haar gaan aangeven bij de gemeente. Deze aangifte heb je nodig om het ouderlijk gezag te regelen. Hier van kun je de formulieren vragen tijdens het regelen van de erkenning. IS kwestie van invullen, handtekening pa en ma en opsturen, we hadden binnen 14 dagen een goedkeurende reactie terug van de "rechtbank"
Wij hadden dus geen folder meegekregen bij de erkenning en wisten het dus niet. Bij de tweede hebben we ook gelijk formulieren voor de oudste ingevuld deze gingen naar de rechtbank en nu delen we het gezag samen. Lijkt me wel zo eerlijk en ook als je als moeder zijnde iets overkomt. Want als je het gezag niet deelt kan het ook nog aangevochten worden dat papa de kinderen krijgt. Stel je voor... vrouw kwijt en kinderen kwijt alleen omdat we het formulier niet ingevuld zouden hebben