Ouderlijk gezag!

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaNiess, 14 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaNiess

    MamaNiess Fanatiek lid

    6 aug 2008
    2.166
    9
    38
    Vrouw
    Paradise.
    Nu zeg ik trouwens niet dat IK GA maar ALS ik zou verhuizen naar het zuiden van het land, maar mijn schoonmoeder die vroeg wat de mogelijkheden daar voor waren en of ik dat uit kon zoeken aangezien ik haar had gezegd dat het niet mogelijk is om zo ver met kind te gaan verhuizen. Dat er dan rechtszaak moet komen en ik die dan toch niet ga winnen wegens te weinig ''goede'' redenen. Want ik heb in het zuiden van het land dus alleen maar de familie van partner en voor de rest ook niks!
     
  2. Kaboutermeis

    Kaboutermeis Fanatiek lid

    16 apr 2013
    4.184
    0
    0
    200 km lijkt mij bijna onmogelijk dat de rechter dat toelaat.
    Want dat heeft te hard zijn weerslag op de omgangsregeling.
    Of ga jij of je ex bijvoorbeeld op vrijdag 200 km heen en 200 km terug rijden om je zoon te gaan brengen / op te halen. En op zondagavond nogmaals dezelfde rit. Dan ben je gewoon 2 x een halve dag kwijt!
    En dat dan alleen nog maar in 't geval dat er geen co-ouderschap is.

    Is het geen optie om erover te denken om ergens in 't midden tussen je nieuwe partner en jezelf te gaan wonen? 80 à 100 km lijkt mij nog een beetje doenbaar voor je zoon qua afstand tot zijn vader.
    En is tegelijk hopelijk ook nog "berijdbaar" naar zijn werk voor je nieuwe partner.
     
  3. Senna84

    Senna84 Actief lid

    11 jan 2012
    443
    0
    0
    niet helemaal waar dames, sorry.

    In de praktijk gaat het zo; Je verhuisd gewoon. Vervolgens is je ex er niet mee eens en die stapt dan naar de rechter. Dan ben je weer even verder en is je kind vaak al weer gewend aan de nieuwe situatie dat een rechter gaat oordelen naar wat het kind "wil". Wanneer je kind minimaal 12 is, wordt deze ook gehoord.

    Wanneer jij dan bereid bent de reiskosten voor je man c.q. ook de reisuren voor je rekening te nemen, zal er over het algemeen weinig aan de hand zijn. Dingen veranderen zo ook dit.

    Of dit fair is t.o.v. je kind is ten tweede

    Ik zie niet heel veel problemen in de juridische procedure. Het zal hem vooral zitten in de kosten en de tijd.
     
  4. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Ook als er duidelijke afspraken in het ouderschapsplan zijn opgenomen? Ik maak het nl anders mee.
     
  5. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    Ik ben zonder toestemming van mijn ex een stuk verderop gaan wonen. Hij weigerde de woning op te geven en de stemming tussen ons was behoorlijk grimmig (dreigementen van zijn kant, kind niet willen overdragen, politie er meerdere malen bij) (en nog steeds, 2 jaar later.) Ik kon niet bij mijn moeder blijven en ik kreeg ook geen urgentie. Ik ben uiteindelijk in een crisisopvang gekomen in de provincie waar ik vandaan kom, +- 140km verderop. Ik ben iets dichterbij komen wonen +-115 km.Ik heb toen ook de helft van de reiskosten op me genomen, waar hij voorheen alle kosten had. De Kinderbescherming is er bij gekomen, een ondertoezichtstelling aangevraagd en gekregen. En inmiddels woon ik hier al 2 jaar. Het rapport van de Raad voor de Kinderbescherming zegt dat wij hier gewoon moeten blijven wonen. Mijn ex-man ziet zijn kind 3 weekenden achter elkaar en ons kind is 1 weekend bij mij (voorheen zag hij haar elk weekend.) En de rechter oordeelde dat ik binnen 6 maanden moest terug verhuizen op max. 30 km afstand van mijn ex-man. De omgang blijft ook dan hetzelfde en er verandert niets ten positieve voor mijn ex-man en kind.
    Dus nee, jij gaat echt geen toestemming krijgen. En als je het dan toch doet en jouw ex besluit het voor de rechter te laten komen, dan heb jij een heel groot probleem.
     
  6. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Ik ben zelf bijna 200 km verderop verhuisd na mijn scheiding. Dat mocht ook gewoon. Bij mijn weten mag je niet zo maar naar het buitenland verhuizen, maar binnen de landsgrenzen heb je geen toestemming nodig. Wel vind ik, dat als het kind en de vader goed contact hebben met elkaar, je daar rekening mee moet houden. Mijn ex keek nauwelijks naar zijn kind om, hij hield zich aan de tweewekelijkse regeling, maar als hij er onderuit kon komen deed hij dat ook. Vandaar dat ik mijn besluit om te verhuizen niet naar zijn wensen heb geschikt.

    Overigens wilde mijn exman het voor het gerecht gooien, wat hij niet heeft gedaan, omdat hij geen poot had om op te staan. (binnen de landsgrenzen mag je gewoon verhuizen nl) In elk geval wel als er geen afspraken over gemaakt zijn.
     
  7. Senna84

    Senna84 Actief lid

    11 jan 2012
    443
    0
    0
    feitelijk klopt het, dat het niet "mag". Maar de praktijk is namelijk anders.

    Wanneer je iets doet niet conform het ouderschapsplan moet de tegenpartij namelijk naar de rechter om het in rechte af te dwingen.

    Wanneer je dan ECHT kunt aantonen en dan heb ik het over objectief bewijs dat het niet ten koste van je kind gaat(en je ex kan niet aantonen dat dit wel het geval is) en je biedt aan alle hieraan verbonden kosten voor je rekening te nemen, dan loopt het geregeld met een sisser af.

    Maar dit zijn echt van die dingen dat er vaak veel meer bij komt kijken.
     
  8. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    Dat is niet waar. Ik ben binnen de landsgrenzen verhuisd, ongeveer van midden naar noorden. Mijn ex gooide het voor het gerecht en ik kan terug.
     
  9. Senna84

    Senna84 Actief lid

    11 jan 2012
    443
    0
    0
    overigens is het een ander verhaal wanneer je een kind uit de ouderlijke macht onttrekt, maar das weer een ander dingetje, daar ga ik hier niet vanuit.
     
  10. Senna84

    Senna84 Actief lid

    11 jan 2012
    443
    0
    0
    vaak is daar dan een hele plausibele reden voor, of jouw argumenten waren zwak of je had een waardeloze advocaat, sorry niet lullig of aanvallend bedoeld.
     
  11. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Eens! Niet lullig bedoeld idd, maar mijn exschoonvader is een hele hoge functionaris bij de rechtbank van de gemeente waar mijn scheiding liep en die heeft het compleet uitgezocht voor mijn exman: hij had geen enkele grond om mij terug te laten komen.
    En uiteraard wist ik dit zelf al voordat ik ging verhuizen ;):p
     
  12. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    Snap ik hoor. Ik had vooral een rechter die bij voorbaat zijn mening al klaar had en dat duidelijk liet blijken en een persoon van de Raad voor de Kinderbescherming die zich super slecht had ingelezen in de zaak.
    Iedereen verzekerde mij van tevoren dat verhuizing ondenkbaar was, ook de professionals. Dat durven ze nu niet meer te zeggen, hoe wrang ook. Mijn argumenten waren prima, ook omdat ik de Raad voor de Kinderbescherming achter me had staan, maar we zijn gewoon door de rechter en de persoon van de RvdK onderuit gehaald. Ik ben overigens wel gewisseld van advocaat.
    Maar met een afspraak op papier heb je denk ik helemaal geen kans meer.
     
  13. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    Slim! Had jij het van te voren gevraagd aan je ex-man?
     
  14. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    Een rechter zal (naar ik hoop) altijd naar het belang van een kind kijken. Mijn kind heeft er bij een evt. verhuizing niets op gewonnen. De omgangsregeling blijft hetzelfde en waarschijnlijk nog slechter ook. Nu werkt mijn ex-man zeer regelmatig in de buurt en kan dus ook regelmatig (3 van de 4 keer) zijn kind op maandagochtend naar school brengen. Mocht ik weer terugkomen, dan kan dat al niet meer, omdat hij veel vroeger begint en hij eindigt ook later dan einde schooltijd en zijn baan is daarin zeer onflexibel. Ik ga in hoger beroep en neem dan de gezinsvoogd mee.
     
  15. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    @ TS, ik heb een mailtje met een uitspraak van de Hoge Raad over het verhuizen van een ouder en waar je dan vooral aan moet denken en dan kun je ook zelf kijken of je daar aan zou kunnen voldoen. Hebben? Ik denk overigens nog steeds dat je geen kans maakt, maar dan kun je er zelf eens naar kijken.
     
  16. mamabri

    mamabri Niet meer actief


    Nee, ik ben eerst gescheiden, twee jaar later heb ik iemand leren kennen die aan de andere kant van het land woonde. toen woonde ik dus nog bij mijn ex man in de buurt. toen ik dus wilde verhuizen heb ik het nagevraagd bij mijn eigen advocaat. Die zei dat ik gewoon binnen Nederland mocht verhuizen, maar niet buiten de grens zonder toestemming. Nu hadden wij daar ook geen afspraken over, alleen een omgangsregeling. Maar aangezien mijn exman buiten de omgangsregeling nergens rekening mee wilde houden (kwam dus rustig om 23 00uur bij mij aan met een doodziek kind, of vroeg of ik in het weekend dat onze zoon bij hem was wilde oppassen :( of vergat hem zomaar op te halen, vakanties wilde hij niet delen, zoon mocht niet mee op zijn vakantie, enz enz) heb ik ook compleet sch**t aan hem gehad. vond het wel heel zielig voor onze zoon, hij ziet hem ook nu nog weinig en dat is niet leuk.
     
  17. MamaNiess

    MamaNiess Fanatiek lid

    6 aug 2008
    2.166
    9
    38
    Vrouw
    Paradise.

    Jaawel, zou je mij die pb kunnen sturen?
     
  18. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    Oke, dat is inderdaad heel vervelend! Mijn ex-man haalt ons kind wel altijd op, maar doet vooral hele kleine dingen, zoals dingen tegen kind zeggen over mij, maar bewijs dat maar eens. Bij ons gaat het mis in de overdracht. Hij is nog steeds boos op mij, maar gebruikt zijn kind daarin. Afspraken zijn opeens nooit gemaakt, hij weigert haar mee te geven, probeert mij te dwingen, bedreigde mij, schold mij uit, beschuldigt mij van kindermishandeling bij de politie etc. Nu is het wat rustiger, omdat ik een ondertoezichtstelling heb gevraagd en gekregen, maar nu doet hij het een stuk subtieler. Gezinsvoogd mag niet bij hem thuis komen, een afspraak met hem maken is heel moeilijk, het overdrachtsboekje is opeens verdwenen, weigert te tekenen voor een ID-kaart, weigert haar inzicht te geven in onze communicatie, wil dus ook perse bellen in plaats van smsen en weigert alimentatie te betalen. Dat soort dingen.
     
  19. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.378
    3.246
    113
    Ik denk dat je vooral moet na denken over hoe het voor je kind zal zijn, en zijn belang voorop moet zetten.
     
  20. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.595
    113
    Ik ben het eens met alle dames die ook zeggen dat je moet kijken naar je zoontje. Als jij met je ex hebt afgesproken niet verder dan 40 km weg te gaan wonen dan was daar een goede reden voor. Is, behalve dat je een nieuwe relatie hebt (dus alleen een reedn voor jou) er een goede reden om die afspraak te schenden? Kijkt je ex niet om naar zijn zoontje? Hebben ze geen band? Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat je nieuwe vriend een vaste baan heeft en die niet op kan/wil geven. Je vraagt je zoon en je ex-man wel hun band op te geven of in ieder geval significant te wijzigen, omdat de baan van je vriend 'zonde is om op te geven'. Daar kan ik met mijn kop niet bij, sorry.

    Laat je vriend lekker 200 km jullie kant op komen. Of een dagelijkse reistijd van 4 uur voor lief nemen.
     

Deel Deze Pagina