Ouderlijke macht

Discussie in 'Samengesteld gezin' gestart door Zonnebloem92, 22 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Goedemorgen,

Ik vroeg mij af of jullie misschien weten hoe het zit:
    Mijn vriend en ik krijgen een kindje en gaan samenwonen(nog voordat de baby er is) trouwen wilde we ook doen voordat de baby zou komen maar dit word te duur dus dit word nog even opgeschoven (een jaar ofzo).
    Maar hoe zit dat dan eigenlijk met het gezag?
    Ik ben zowieso de moeder, maar wat is hij?
    Ik ga binnenkort eens naar de deelgemeente om hem als vader aan te geven en zodat hij de geboorte ook mag aangeven.
    Dit maakt hem dus de vader, maar is dit juridisch of is dit biologisch(via de wet dan) of beide?
    Want als we getrouwd zouden zijn is hij standaard al de vader en heeft ouderlijk gezag (als ik het goed begrepen heb) maar hoe zit het met zijn ouderlijk gezag als ik bij de deelgemeente aangeef dat hij de vader is maar we zijn niet getrouwd, hebben een samenlevingscontract o.i.d.

Op internet kon ik niet hele duidelijke informatie vinden, daar stond iets vaags van dat hij een rechtzaak kon openen zodat hij ook ouderlijke macht heeft en beslissingen mag nemen.

2. EmvSenR

EmvSenR Niet meer actief

Als je vriend het kind straks erkent heeft bij de gemeente, heeft hij nog geen gezag. Dit kan je apart aanvragen bij de kantonrechter.

Als jullie getrouwd zouden zijn, krijgt hij automatisch het gezag dan hoef je daarvoor niet naar de kantonrechter.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je gaat samen naar de gemeente toe om het ongeboren kindje te erkennen. Je moet daar nl BEIDE je handtekening voor zetten. Jij verklaart je akkoord dat hij aangeeft de vader te zijn.
    Na de geboorte neemt hij dan de erkenningspapieren mee (voor de zekerheid, zeker wanneer het kind onverhoopt in een andere gemeente wordt geboren) voor de aangifte.

Na de aangifte vullen jullie gezamenlijk een formulier in voor de aanvraag van het gezag. Dit stuur je naar de arrondissementsrechtbank... en enige tijd later ontvang je bericht dat het gezamenlijk gezag is vastgelegd. Je ontvangt dan ook een uittreksel uit het gezagsregister. (hij hoeft dus geen rechtszaak te starten oid)

Bij trouwen wordt er automatisch van uit gegaan dat je man ook de vader is van je kindje.... dus is er geen erkenning of gezagsaanvraag nodig.

Mocht je overwegen om voor geregistreerd partnerschap te gaan, dan moet je partner alsnog het kindje erkennen... maar daarna is het gezag wel automatisch geregeld.

4. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Bedankt voor jullie reacties!

Maar nu nog 1 ding:
    Wij willen trouwen na de geboorte van het kind.
    Laten we zeggen dat we november 2013 zouden trouwen, alleen het kind word juni 2013 geboren.
    Is het dan nodig om ouderlijk gezag aan te vragen of krijgt hij automatisch ouderlijk gezag als hij erkend is als de vader en wij daarna trouwen?
    Of moet je perse getrouwd zijn voor de geboorte van het kind?

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Nee je partner krijgt niet automatisch het gezag over kinderen die vóór het huwelijk zijn geboren. Dus dat moet je dan alsnog aanvragen. Ach het is gewoon een paar formuliertjes invullen en het kost volgens mij niets. Weet alleen niet zeker of je ook nog kosten moet maken voor geboortebewijzen van de ouders. Wij hadden dat wel, maar wonen in Duitsland dus moesten aan wat andere regeltjes voldoen om het gezag alsnog te regelen voor onze oudste, in Nederland geboren, dochter.

maar ik zou zeggen bel gewoon even je gemeente op met deze vragen. zij weten precies welke formulieren nodig zijn en of je evt kosten krijgt.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Bij ons zou het dus zo zijn: oudste twee kinderen zijn buiten het huwelijk geboren, dus erkenning geregeld (per kind) en gezag na geboorte geregeld.
    Stel dat wij nu zouden trouwen en daarna nog een kindje krijgen.... dan is het voor dat kindje wel automatisch duidelijk dat mijn partner de vader is en dat hij gezag moet hebben.

Deel Deze Pagina