Ouderraad school

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Antares, Sep 20, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pinguin72

pinguin72 VIP lid

Jan 7, 2006
    7,832
    1
    38
    Ik ga nu mijn derde jaar als OR lid in.
    Wij vergaderen iedere 6 weken en er zijn verschillende projecten zoals sint, kerst, pasen, vastenmarkt, schoolreisje dat soort dingen.
    We hebben hele actieve leden maar ook die er niet zo heel actief bij betrokken zijn.

Wij rouleren wat kerst betreft met een kerstmusical(kinderen/ouders/leerkrachten), een kerstdiner en een speurtocht in de buurt.

Ik ben vooral betrokken bij Sinterklaas. maar vorig jaar heb ik ook een kerstkaart project van begin tot eind verzorgd.

Bij ons is het zo dat er altijd wel een van de leerkrachten betrokken is bij een project.

De directeur van onze school is ook bij alle vergaderingen aanwezig. Zo wordt er ook nog wel eens wat van MR achtige dingen besproken.
    Heel divers dus.

Ik vind het erg leuk om op deze manier betrokken te zijn bij de school van mijn kindjes.
    Ik ben overigens de afgelopen 3 jaar ook nog klasseouder geweest maar daar nu even mee gestopt.

2. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

Mar 10, 2006
    1,591
    0
    36
    Ik zit ook in de OR.
    Ook luizen pluizen, bibliobus en mediatheek doe ik.
    Ik vind het heerlijk om te doen.
    Ik help mee bij meerdere projecten, schoolfotograaf en koningsspelen. Ook mag ik dit jaar kerst weer doen. Een hele grote klus, in december ben ik letterlijk meer op school dan thuis. We doen kerst met zn tweeën, met nog Hulp van hulpouders bij het versieren van de school.

Ik las net iemand hier die ervaringen wilde uitwisselen over kerst. Ben de naam vergeten. Maar ik zou het leuk vinden.

3. koala28

koala28 Niet meer actief

Bij ons wordt er een fancy fair gehouden. Kinderen/volwassenen kopen een strippenkaart waarop bijv 10 x € 0,25 stond en dan kun je spelletjes doen (kosten € 0,25) of zakje snoep halen (€ 0,50), broodje hamburger, sate met stokbrood etc.
    Daarnaast werden er lootjes verkocht en er was een draaiwiel met de nummers. De cadeautjes bij de loterij waren gesponsord door ouders, grootouders, etc. van de leerlingen. Zaten hele leuke dingen tussen (kapperbonnen, nagelbonnen, taartenbon, t-shirt, kinderboeken).
    Door de wijk hebben de kinderen zelfgemaakte posters opgehangen dat er Fancy Fair was. Het was behoorlijk druk en de school heeft aardig wat binnengehaald. (wij hebben een kleine school)

4. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    Leuke ideeën idd! Moet je bij een open markt vergunningen halen? Voorheen was het alleen voor leerlingen en hun ouders/grootouders enz.

5. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Hier ook een or mama. Wij hebben vooral veel te regelen. Schoolreisje sinterklaas kerst kinderboekenweek de musicals pasen vierdaagse en sportdag etc etc. We hebben een leuke groep van 11 man waarmee we 1 keer per maand vergaderen.

We doen veel samen en gaan ook een dagje uit eens peer jaar

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wij hebben afgelopen weekend het 40-jarig jubileum van onze KinderGarten gevierd. Helaas veel te weinig vrijwilligers aanwezig. De voltallige ouderraad, de partners van de ouderraad en de juffen waren aanwezig om te helpen en daarnaast nog 3-4 vrijwillige ouders. Hierdoor hebben we zelfs geplande activiteiten moeten schrappen :(

Verloting: persoonlijk langs gaan bij mogelijke sponsoren, bij voorkeur door mensen die een link hebben met deze bedrijven. Wij hadden als groot voordeel dat er een postbode in de ouderraad zat ;) die bij veel bedrijven goed bekend stond. Wij hadden écht ontzettend veel prijzen voor de verloting.
    Wat je ook kunt doen is dat je aan ouders/kinderen vraagt om iets mee te nemen voor de verloting. Na het binnenbrengen worden er lotnummers aan gehangen en kan men dus prijzen gaan winnen.

Wij hebben de verloting opgedeeld in kinderdeel en volwassen deel. We hadden evenzoveel enveloppen als prijzen (incl pennen, balletjes etc) Dus voor kinderen tot 10 jaar was er altijd prijs. Voor de volwassenen hadden we een winkans van 25%. En we hadden een ware run op de verloting :$ 2,5 uur voor einde dag waren we "leeg"

Hier in Duitsland is het heel gebruikelijk om koffie met gebak te presenteren bij dit soort evenementen. De koffie, suiker, sausjes BBQ etc waren gesponsord door een supermarkt... en koffie werd verkocht voor 50 ct geloof ik. Door een aantal vrouwen zijn er taarten gebakken en dat werd verkocht voor 1 euro p/s verder hadden we BBQ-worsten. En door andere vrouwen waren salade's gemaakt.

Veiling van kinderkunstwerken. (wordt voornamelijk gewaardeerd door ouders en grootouders :D )

Share This Page