Hoi allemaal, Eén van onze poezen eet sinds van de week steeds kattenbakgrind. Vond het al verdacht schoon voor de kattenbak omdat ze er altijd wat uit liepen. Beestje ziet er goed uit, vacht is goed, ze eet en drinkt goed, ze poept normaal en kotst niet. Maar toch eet ze dagelijks alle korrels op die voor de bak liggen. (gelukkig eet ze niet rechtstreeks uit de bak) Wat zou dit kunnen zijn? Een tekort aan mineralen wat ze aan wil vullen? Ze krijgt speciaal voer tegen blaasgruis van de DA. Hier kan ik helaas niet van afwijken, wel eventueel aanvullend preperaat geven. Nog ter info, het is geen klontvormend kattenbak spul dus het zal niet gaan klonteren in der maag/darmen.. Wie of wie weet wat dit kan zijn? (wil zowiezo van de week even DA bellen voor advies, maar misschien toch ervaringsdeskundigen hier?)
Vreemde kat heb je! Hier heb ik echt nog nooit van gehoord. Misschien kan je eens ander grind proberen? Misschien vind ze die minder lekker?
geen idee waarom die dat doet die van mij vind het leuk op steeds het grind over de bak heen te gooien met resultaat een hele grind laag voor de bak (lijkt met zandzakken voor een overstoming haha)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pica_(gedrag) Is ook toepasbaar op dieren. Ik zou de kat eens wat rauw voer geven zoals een eendagskuiken. Onze poes had ook last van blaasgruis, door haar rauw te gaan voeren is dat over gegaan, Van het dieetvoer van de da werd ze moddervet en sloom en ging er slecht uitzien. Nu eet ze brokjes van Pettime, rauwvlees , pens en kuikens en ze is kerngezond en geen blaasgruis. Het blaasgruis dieet is gebasserd op dat het de urine verzuurt zodat het gruis oplost. Iedere kat heeft gruis maar door de zuurgraad van de urine < ph 7 lost het op. Katten met blaasgruis hebben geen zure urine en daardoor onstaat struviet ( gruis) en lost niet op. Door de urine te laten verzuren lost het op, en dat verzuren krijg je voor elkaar door de kat eten te geven waar hij voor gemaakt is. Een kat is een carnivoor een geen graanivoor. Kijk maar eens op de verpakking van je kattebrokjes.
hier ook last van gehad ben oer gestat naar kvv, barf en nrven, werkt goed, is vaak ijzertekort, kvv lost dit op, en is neit super goor, teven kan je dan wel van de blaasgruisvoer af, doet mijn moeder ook, kat ziet er eindelijk een keer goed uit,en heeft nergens last van .
Fleurrebel je bedoel de natuurlijke brokkken met vlees, waar amper 10 % vlees inzit? Wat een rotzooi he? Pettime ken ik niet, is dat ook 100% vlees? Zonder toevoegingen?
Ja ik bedoel die bagger brokken. Pettime is uitgaande van een carnivoor ook bagger, maar het is wel een brok zonder toevoegingen en meer vleesaandeel dan bv whiskas. Is niet via de dierenwinkels te krijgen bestel het bij een alternatieve praktijk. Poezebeest eet geen rauw als ze geen brokjes aangeboden krijgt. Dan maar gecombineerd en het gaat prima.
Bij gruis dat ontstaat door calciumoxylaat mag je niet verzuren! Je kunt tegen gruis bijv. ook (aanvullend) solidago gaan geven. Maar goed, dat verklaart het grit eten nog niet...
Mijn kater heeft ook eens een periode gehad dat ie grit at en volgens de dierenarts kon dat wijzen op nierproblemen en/of de vorming of last hebbend van blaasgruis! Het is bij ons vanzelf overgegaan, we mochten alleen niet meer de hele dag brokjes laten staan omdat ie daar dan teveel van ging eten en dat zou één van de oorzaken kunnen zijn! Succes!
Heb meerdere mensen gelezen over vers vlees geven.. Ergens begrijp ik dat principe helemaal alleen ik vind het zelf echt goorrrr!! Zoals eendagskuiken..ieks nee dat ga ik niet geven. Is dat er ook wat al een beetje 'onherkenbaar' is gemaakt? Dus al in kant en klare vleesstukjes? En zodra ze blaasgruis heeft dan gaat we op gekke plekken plassen. Dit doet ze niet dus dit kan ik nagenoeg uitsluiten. (of het moet nog het voorstadium zijn, dat kan wel) Ik zal ieder geval maandag even de dierenarts bellen voor overleg! Zal dan toch wel 'iets' zijn!
Het gaat er niet zozeer om dat de peos op dit moment blaasgruis heeft. Het gaat erom dat door het eentonige dieet voer de poes een chronisch tekort opgebouwd kan hebben van bepaalde voedingstoffen en dat ze daarom grit gaat eten. De meeste dierenartsen zijn tegen het voeren van vers. Dus kijk niet raar op als dat helemaal afgekeurd wordt. Je hoeft geen hele stukken vlees te gaan geven , er zijn ook kompleet vers vlees voeder voor katten te verkrijgen. bv Carnibest, Bandit, Prins. (diepvries) De poes hiero denkt dat de kuikens uit de lucht komen vallen, je hoeft er niet naar te kijken als de poes met smaak een kuikentje wegwerkt.
En mag je dit dan ook combineren met die brokken bijvoorbeeld? Heb nog hele boel liggen namelijk. En is dat vlees bijvoorbeeld te bestellen via internet ofzo?
heb nog even zitten googlen op carnibest en het spreekt me wel aan wat ze allemaal zeggen.. Nu nog een verkooppunt in Almere vinden! (en kijken of de katten dit eten) Welke hoeveelheden mogen ze hiervan? En ook 2x per dag?
Ja dat mag best, het kan soms best een tijdje duren voor d ekat gewend is aan kvv. Als je googled op de merken die ik noemde kom je vanzelf sites tegen met verkooppunten. Dat prins ligt hier bij de discus. Als je poes het niet wil eten dan kan je het ook mengen met geweekte brokjes. Veel katten zijn verslaafd aan brokjes . vaak worden er allerlei kunstmatige toevoegingen gedaan als smaak en geurstoffen die verslavend zijn voor de kat. Ze willen dan geen vlees eten terwijl dat zoveel gezonder is. Nog een voordeel van het voeren van vers. Ze krijgen een veel sterkere darmflora en dus ook weerstand. Heb de poes hier nooit aan de poeperietes of ziek. (idem met de honden , krijgen ook vers)
tnx voor de info fleurebel! En welke hoeveelheden krijgen ze dan? Ik zie dat je besteld in 500g of 1 kg per soort.. maar hoeveel mogen ze? (beiden binnenpoezen)
Van de site van Carnibest: Aanbevolen hoeveelheden voor katten Volwassen katten hebben tussen 30 en 40 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig. Kittens en zogende katten hebben tussen 60 en 80 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig of indien gewenst, naar behoefte Het ligt eraan hoeveel katten je hebt, maar ik zou de rollen van 500 gram nemen ook om uit te proberen. (ik zie 2) Je kan dan ook de rol iets laten ontdooien en dan met een scherp mes of zaag wat afzegen en de rest terug in de vriezer doen.