Ouders betalen voor klusjes

Discussie in 'De lounge' gestart door Stephanie20, 2 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Waarom ligt dat voor een ondernemer anders? Die heeft toch ook gewoon vrije avonden en dagen dat er niet gewerkt wordt? Mijn vader is nu met pensioen, maar toen hij nog werkte kon hij ook alleen helpen op zondag of in de avonduren. Voor schoonvader geldt dat nu nog.

Materiaalkosten vind ik wel logisch dat je die vergoed. Maar ik zou aan mijn ouders / kinderen geen uurloon vragen als ik ze help. Dat doe je in mijn ogen uit liefde.

2. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    ik vind je vader niet raar, maar ik vind het raar dat hij erom moet vragen.
    Mijn vader heeft bij ons de zolder opgeknapt en ik vind het niet meer dan normaal om hem daar iets voor te geven.
    Mijn vader heeft het al niet breed dus juist om hem financieel bij te staan hebben we hem voor deze klus gevraagd. Mijn schoonvader of oom van mijn man (timmerman) had het ook kunnen doen, maar mijn vader had op dat moment meer gunfactor.

Je hoeft je vader geen geld te geven, kan idd ook een etentje of iets anders zijn, maar helemaal niks vind ik "not done" Net wat je zegt, als je een bedrijf gaat inhuren krijg je ook gewoon de rekening.

3. xxx1976

xxx1976 Bekend lid

14 aug 2006
    594
    0
    16
    Als hij gevraagd heeft gewoon betalen. Maar mijn vader zou dit never nooit doen. Ik vind het eerlijk gezegd beetje raar. Maar nogmaals, dan maar gewoon betalen...

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik weet niet of TS haar vader dit in zijn vrije tijd doet. Mijn stiefvader deed dat iig niet, omdat het werk wat hij deed gewoon overdag gebeurde. Maar dan nog. Tijd is geld in dit geval. En een schutting met beton palen is niet iets wat je op een achternamiddag er ff inzet.

5. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Poehe.. Heel gênant zeg.. Ik zie me later al geld aan mijn dochter vragen als ik haar ergens bij kan helpen. Ik zou m'n vader lekker bedanken. Principes kosten nu een maal geld :)

Reacties die ik hier lees over dat je als kapster niet gratis je hele familie knipt, die begrijp ik wel. Of als aannemer hoef je ook niet gratis bij je hele vriendenkring te klussen. Dan help je als vrienden juist door degene in te huren.
    Maar dit is een vader die bij zijn eigen kind een uurtarief rekent! Hebben je zussen dan ook diensten betaald?anders zie ik niet in wat er oneerlijk aan is.

6. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Mijn vader heeft hier heel het huis gestuct en heb hem een dagje uit gegeven omdat hij er niks voor wilde hebben. Schoonvader heeft heel me huis geschilderd en heb ik ook een kado gegeven als dank je wel . Vragen zelf ook geen geld aan vrienden of familie dat vind ik echt niet kunnen. Heb altijd zoiets van iedereen kan wat dus ik heb hun nodig en hun ons ook een keer
    Mijn vader deed het trouwens naast zijn eigen baan als stucadoor en vrijdagavond tot zondagavond heeft hij hier geklust

7. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ik ben kapster en doe dat wel...

8. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik zou er zelf nooit geld voor vragen als ik iets voor mijn ouders of vriendinnen kan doen. Niemand heeft mij ook ooit om geld gevraagd bij zoiets. Schoonmoeder heeft vorige week nog twee dagen bij ons geschilderd. Uiteraard eet ze dan mee en we geven iets leuks. Als er veel mensen hebben geklust zou ik ook een leuke BBq of een fles wijn geven. En uiteraard betaal je materiaalkosten. Maar uurloon? Nee. Ik weet ook zeker dat mijn vader dat nooit zou vragen.

Maar als het gedoe gaat opleveren en dit de goedkoopste optie is zou ik het wel gewoon doen hoor!

9. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Ik vind dat vreemd ja. Het zou niet eens in mij opkomen om geld te vragen aan familie&vrienden.

10. Stephanie20

Stephanie20 Fanatiek lid

6 mei 2007
    1.502
    47
    48
    student
    België
    Ik ben blij te horen dat wij niet als enige dit vreemd vinden! We willen er niet teveel heisa rond maken. Uiteraard heeft mn vader hier gegeten en de materiaalkosten waren al betaald. We hebben wel zijn laser gebruikt,maarja als het moet wil ik daar gerust voor de batterijen betalen. Iets anders als bedanking geven zullen we niet doen,we hebben hier ook de kans niet voor gekregen. We denken dat zijn denkwijze komt omdat er vroeger in het verleden teveel geprofiteerd geweest is van hem en daarmee. Nuja en het geld nodig hebben....met 4 eigen woningen veronderstel ik dat je voldoende geld hebt om deze te financieren.

11. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Tuurlijk wel. Ik weet natuurlijk niet hoe lang de schutting is. Maar een standaard schutting staat er met een beetje handigheid binnen een uurtje of twee/drie in.

Ik vind het heel raar dat je eigen vader geld vraagt voor een paar uurtjes helpen in zijn vrije tijd. Je bent toch niet voor niets familie. Je zussen zullen ook heus wel eens hulp kunnen gebruiken. En ik vind het dan ook niet uitmaken of dit nou zijn werk is of niet.
    Het zou in mijn (schoon)familie dan ook echt niet aan de orde zijn. In onze vriendengroep ook niet trouwens.

12. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Ik vind dit heel raar:)

Mijn vader zou zoiets echt nooit vragen en andere familieleden of vrienden ook niet.

We nemen ze vaak als bedankje mee uiteten of halen een leuk cadeautje!

13. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Ik vind het raar om voor dat ene klusje te moeten betalen, als hij nou bij een complete verbouwing helpt vind ik het nog iets anders.

Mijn man is timmerman als hij bij mijn ouders klus of zijn moeder krijgt hij daar wel voor betaald maar dat willen hun ook omdat wij het niet breed hebben.
    Voor kleine klusjes betalen hun ook niet.

Het is natuurlijk geen hobby klussen en ik denk vind dat daar wel een verschil in zit.

14. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Even wat anders, mijn vriend heeft in zijn eentje zo'n schutting bij ons geplaatst maar dat even terzijde :)

Ik vindt dat er van te voren overlegd had moeten worden, een kleine vergoeding of iets heel normaal , en mijn vader zit helaas ook zo in elkaar nooit gratis wat doen.. Als ik 2 euro zou lenen moet dat ook diezelfde dag terug bijvoorbeeld. Dan weet je voor de volgende keer dat je iemand anders moet vragen, maar je vader had het wel wat subtieler kunnen brengen in plaats van tijdens dat etentje ineens te zeggen dat jullie moeten betalen..

@ Bubbel zo'n schutting (2 kanten) is mijn vriend in zijn eentje wel 2 dagen mee bezig geweest, ook omdat het beton moet drogen..

15. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Wow... ik 'schrik' toch wel een beetje van de reacties hier. De meesten vinden het dus normaal dat je elkaar kosteloos helpt, ook in je vrije tijd.
    Mijn man werkt gerust 60 uur in de week. De uren die over zijn zijn echt voor ons gezin.
    Dan zou hij dus in die tijd wel even een schutting kunnen gaan zetten, een deur af gaan hangen, glas gaan zetten, houtrot gaan repareren enz....??
    Dacht het niet...

Wij hebben een hoop ondernemers in onze vrienden/familiekring. Mijn zwager heeft een kapsalon, die knipt echt niet de hele familie gratis hoor. Mijn andere zwager heeft een bedrijf als electricien. Die gaat echt geen draadjes trekken bij al zijn kennissen. Onze vriend heeft een hoveniersbedrijf, die komt echt niet gratis een boom planten.. enz enz...
    Ik lees hier dat het te maken heeft met iets voor elkaar over hebben....
    Het kan ook te maken hebben met gemakzucht. Wel makkelijk, al die familieleden die een hoop kennis en materiaal hebben. Die kan je lekker gratis laten komen (uit liefde...)
    Ik geloof dat wij hier teveel ondernemersbloed voor hebben. Wij houden zaken en de familie/vrienden band puur gescheiden. Een klein klusje of een extra handje is normaal, maar verder niet!

16. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Wij hebben ook zulke vrienden maar voor klussen bij elkaar in huis word ook geen geld gevraagd of er moet een complete badkamer verbouwend worden.

17. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Wij betalen mijn ouders niet voor klusjes, en ook voor oppassen willen ze niet eens betaald krijgen. Dat weigeren ze gewoon. We geven ze tussendoor en met kerst ed gewoon een leuk kado.

Als het tijdens de uren gebeurt dat je vader normaal ergens anders kon werken en dus geld verdienen kan ik me wel voorstellen dat hij het betaald wil hebben.

18. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Mijn vader is ook een zzp'er in verbouwingen en renovaties oude panden.
    Toen wij in ons flatje gingen wonen moest er in de woonkamer een nieuwe muur gezet worden, dit heeft mijn vader op een zaterdag gedaan. Daar was hij de hele dag mee bezig. Voor t materiaal hebben we zelf betaald maar mijn vader niet.
    Wel een bedankje geven. Maar mn vader zou echt niet willen dat k hem betaal ervoor.

Ik vind het raar dus... Maar iedereen zijn eigen normen en waarden als het om zulke dingen gaat. Als mijn vader uurloon zou vragen zou ik dat dan wel gewoon betalen. Ookal zou ik het wel raar vinden.

19. Aylen

Aylen Niet meer actief

Het is natuurlijk wel raar om geld aan je familie te vragen, maar in dit geval begrijp ik je vader wel. Als aannemer zullen er regelmatig mensen gebruik willen maken van je kunde... Ik zou er zelf behoorlijk van balen als familieleden verwachtten dat ik buiten werktijd nog wat klusjes zou komen doen. Maar misschien durft hij geen nee te zeggen en is dit een soort ontmoedigingsbeleid ;)

Ik heb een hele tijd als (web)designer gewerkt en mij werd ook regelmatig gevraag om "even een poster" te maken, een uitnodiging, een geboortekaartje, een website (!). Mijn man wordt als webdeveloper ook overal en nergens om gevraagd en men verwacht dat hij dat wel even voor nop doet in zijn vrije tijd, want we zijn toch allemaal goede vrienden??. Het lef van mensen af en toe...

Maar goed, dat is iets anders dan vader en dochter natuurlijk, al begrijp ik dus wel dat hij er de rem op zet.

20. Linda86

Linda86 VIP lid

dit snap ik allemaal wel, maar ik vind dat er dan nog een groot verschil zit tussen gewone familieleden of kennissen en je bloedeigen kinderen. I zou mijn kinderen altijd helpen, zonder daar iets voor terug te verwachten. Gelukkig denken mijn ouders en schoonouders daar ook zo over. Andersom helpen wij hun ook altijd, zonder daar wat voor te vragen/verwachten.

Deel Deze Pagina