Ouders betalen voor klusjes

Discussie in 'De lounge' gestart door Stephanie20, 2 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Zou wat zijn zeg, dat wij geld aan mijn (schoon) ouders gaan vragen als wij hun helpen en andersom..

Dan heeft mijn schoonvader nog heel wat te goed van ons ben ik bang!
    Maar ik denk dat wij er woorden om gaan krijgen als we hem willen betalen.

Ik zou me zelfs beledigt voelen als mijn (schoon)ouders er op staan om ons te betalen! Ik help uit liefde, niet voor geld.

Wat een idee zeg, je eigen kinderen een rekening onder de neus drukken omdat je even helpt een schutting te zetten!

2. Ballie

Ballie Niet meer actief

Lastig inderdaad. Eenmalige klussen zoals helpen verhuizen of meehelpen in de tuin betalen wij elkaar niet voor maar wordt de andere persoon lekker mee uit eten genomen of iets dergelijks. Al is het maar de volgende keer het ijsje betalen omdat je het lief vind dat ze een schilderij voor je hebben opgehangen. Dat gaat wel altijd spontaan en word nooit van te voren afgesproken. Het is dus gewoon een teken van waardering.

Ik heb wel een donkerbruin vermoeden dat als ik kinderen heb mijn moeder niet zomaar gratis iedere week op zou passen. Ze zou het met liefde doen maar er waarschijnlijk wel iets voor vragen want ze werkt niet maar vind het wel heerlijk om meer te besteden te hebben. Aangezien ze dit geld helemaal niet nodig hebben staat mij dit idee dus wel tegen (al weet ik dit helemaal niet zeker dus) en zou dit voor mij een reden zijn om mijn kinderen daar niet standaard heen te brengen ( natuurlijk wel voor gewone logeerpartijtjes etc). Ik zou wel met liefde vaker met dingen helpen of met regelmaat iets leuks mee willen nemen maar structureel betalen aan je familie vind ik toch gek op een of andere manier.

Ik snap dus enigszins de weerstand wel maar ik vind wel dat je iets kunt doen om te laten zien dat je het waardeert.

3. Linana

Linana Niet meer actief

Zelfstandig aannemer of niet, ik vind het ook vreemd.
    Je bent zijn familie en niet een klant ;)

Mijn vader heeft op eigen kosten een busje geregeld om ons helpen te verhuizen van Groningen naar assen. Zelfs een vriend van mijn vader is komen helpen, ook zonder er iets te vragen.
    Ik was hoogzwanger en kon niet heel veel op dat moment en vrienden en schoonfamilie zijn helpen verven etc. De "kosten": een biertje en een pizza/patatje...

Dus ja, ik vind dit wel vreemd. Dan zou je dus ook een familielid moeten betalen voor het oppassen op je kinderen, al is het maar een uurtje, omdat ze in het dagelijks leven een leidster op een dagverblijf is?

4. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Je vader had het inderdaad van tevoren moeten aangeven, dan hadden jullie geweten waar jullie aan toe waren. Bij ons is het zo dat er regelmatig vader of broer of zwager komt helpen hier, maar daar vragen ze echt niets voor. Ik vraag dat altijd wel hoor. Steevast hoor ik dan: ben jij gek, dat hoeft niet hoor. Dus regel ik altijd dat ik iets mee kan geven met ze voor thuis, en dat wordt echt gewaardeerd.

Een ander geval: mijn broer legt vloeren, en dat kwam hij destijds ook echt niet gratis doen. Ik begrijp dat wel: als hij bij iedereen een vloer gaat leggen, en dat moet voor niets, kan hij z'n zaak wel opdoeken. Want waar leg je de grenzen.
    Maar ik vind het niet meer normaal dan bij zulke grotere zaken je even van tevoren overlegt met elkaar en tot een prijsje komt. Dan is iedereen toch blij zou je denken. Maar bij het helpen van elkaar met kleinere klusjes, nee, daar wordt niets voor gevraagd.

5. Mnon

Mnon Niet meer actief

Ik vind het ook enorm raar dat een vader geld van zijn kind wil!
    Dan had hij gewoon nee moeten zeggen. Mensen zonder diploma moeten het maar gratis doen en als mensen ineens aannemer zijn moet er voor betaald worden? Tuurlijk kan je niet bij iedereen gaan helpen. Maar bij je kinderen of bij goede vrienden. Ik pas ook wel eens op de kinderen van vrienden/familie (en heb Spw diploma) maa. hier vraag ik ook geen geld voor. Dus vind dat er andersom ook voor een klusje niet betaald zou hoeven worden. Als ik 3 dagen op een kindje pas en ik moet vervolgens betalen voor het installeren van een traphekje of weet ik wat, nou dan ben ik ook snel klaar met oppassen hoor! Mijn neef daarintegen is loodgieter. Ik had hem gevraagd om ons te helpen dat was goed, het was aan hem om onze cv haard weg te slopen, nieuwe cv ketel op zolder te plaatsen, badkamer aan te sluiten etc. Toen zei hij (semi ongemakkelijk) ik wil je graag helpen maar kan geen 20 uren voor niks werken. Logisch dit was ook vanaf het begin niet mijn bedoeling (hij was al 2,5 jaar in zijn eigen huis aan het klussen en zwart klussen om zij verbouwing te kunnen financieren, enige waar ik hem bij kon helpen was geld aangezien ik geen klusser ben) maar ik ben ook enkel zijn nichtje. Voor zijn zus/ouders doet hij het wel gratis.

Wij laten trouwens de laatste tijd wel dingen door leveranciers doen. Schutting is geplaatst door schutting boer, trap laten bekleden en volgende week wordt de overloop bekleed (en hoe grappig zelfs de stoffeerderij rekent bi ons geen legkosten en hen kennen we allee via hun winkel)

6. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Als mijn man later wat voor onze kinderen gast doen verwacht ik niet dat hij er geld voor gaat vragen. Maar asn de andere kant, zijn ouders betalen hem ook als hij ben hen komt werken. Het gaat dan niet om een klein klusje overigens.

7. Amare

Amare Niet meer actief

Ook hier een vader die nooit geld zou vragen.
    Uiteraard hebben we hem wel bedankt door etentjes, barbeque.
    En we hebben mijn vader mee naar de bouwmarkt genomen om hem gereedschap uit te laten zoeken. Kon hij zijn collectie uitbreiden.
    En zelfs daarbij zei hij al: nee joh dat hoeft niet, ik help graag.

Dus ik kan het me inderdaad niet indenken.

8. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

familielid of niet. Waarom bepalen zij of ze ervoor betalen..? Dat regelt toch degene die het materiaal en de diensten levert? Dat je het voor een vriendenprijs doet is logisch maar of je het
    gratis (moet) doen bepaal je nog altijd zelf toch..

9. Mariannetje

Mariannetje Bekend lid

6 dec 2006
    975
    248
    43
    Vrouw
    aan de kust

Hetzelfde geldt bij ons ook. Mijn man is loodgieter (en ook handig met andere bouw activiteiten ;) ) Maar voor het echte loodgietwerk rekent hij gewoon hoor. Af en toe een handje helpen ok.

10. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Iedereen moet zelf weten wat hij doet.

Zowel bij schoonouders als ouders is het niet gebruikelijk om geld te rekenen voor iets. Mijn man helpt hun en hun helpen mijn man.
    Door onze laatste verbouwing zou je kunen zeggen dat wij in de min staan bij mijn schoonouders, maar toen we aanboden om te betalen waren ze gewoon beledigd!

Een verre neef, of een vage nicht, of de vriend van een vriend die in ene iets wil en die je verder nooit spreekt dat vind ik wat anders. Dan hebben ze je gewoon nodig en zodra dat klaar is hoor en zie je ze niet meer, totdat ze weer wat nodig hebben, dan zou mijn man het ook niet gratis doen, maar het wel van te voren aangeven.

11. jippie84

jippie84 Bekend lid

13 mrt 2013
    665
    0
    16
    NULL
    NULL
    Is het je echt waard om er een ding van te maken? Blijkbaar hebben dingen in het verleden hem doen besluiten er wat geld voor te vragen. Dat is zijn eigen keuze en die hebben jullie te respecteren.. Als hij verder een lieve vader en lieve opa is, zou me dat veel meer waard zijn. Om dit soort dingen moet je geen ruzie maken, je mag het jammer vinden, maar door er een probleem van te maken, wordt het vast niet gezelliger in de familie. Bovendien zal je er dan nu misschien wel gratis vanaf komen, maar durf je hem dan nog eens te vragen als er iets gedaan moet worden? Ik betaal mijn moeder ook om bij mij te komen poetsen, terwijl ik weet dat er genoeg ouders zijn die het gratis doen. Mijn moeder kan het geld goed gebruiken en ik zou mezelf anders ook bezwaard voelen...

12. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Hier helpen we elkaar als familie gratis. We zorgen voor wat lekkers te eten en te drinken of een.bosje bloemen als dank.
    Vorige week heeft mijn schoonzus hier de hele middag staan te behangen. Als dank hebben we lekker Chinees eten gehaald en na onze verhuizing hebben we met de ploeg geBBQ' t.

13. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.284
    2.236
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn vader is ook zelfstandig ondernemer (klusbedrijf) en die staat hier, op het moment dat ik dit typ, boven te klussen. Hij heeft ons hele huis behangen en geschilderd (en nog veeeel meer) toen we hier kwamen wonen. Afgelopen zomer heeft hij alles buiten geschilderd en nu staat hij te behangen, kitten, schilderen en te sausen op zolder (we zijn weer aan het verbouwen). Hij vraagt er niks voor, behalve natuurlijk de kosten van de verf en materiaal enzo.
    Vind het een beetje raar dat ts haar vader vraagt om een betaling. Je bent toch naaste familie en er wordt om hulp gevraagd, niet hij het het ff alleen wil doen.

Overigens, met Sinterklaas hebben we na onze verhuizing een flink cadeau gegeven als bedankje. Als het hier straks klaar is nodigen we ze (onze ouders die dus hebben geholpen) uit op de bbq hier en krijgen ze een grote bos bloemen. Wanneer onze ouders ergens hulp bij nodig hebben helpen wij ook.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het raar om aan je bloedeigen kinderen een uurtarief te vragen... dat jullie de materiaalkosten voor je rekening nemen zoals je gedaan hebt: logisch en dat er later nog een etentje of een mooi cadeau tegenover staat voor de uren die erin gaan vind ik ook niet meer dan logisch maar een uurtarief aan je kinderen of broer of zussen rekenen vind ik wel echt heel triest.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Ben overigens blij dat het in onze familie niet zo gaat..hier helpen wij elkaar zonder tarieven te rekenen. Iedereen kan wel iets (vanuit een hobby of beroep) bv oppassen, kleding repareren, klussen, belastingpapieren...enz enz

16. Aszz

Aszz Niet meer actief

Uhm wij hebben mijn voor ouders gewoon de staanplaats kosten betaald van hun caravan op vakantie in Frankrijk.
    Als dank :)
    Ze hebben nooit wat gevraagd.

17. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Vreemd.. Ik zou nog liever bij iemand anders dan de volle pond betalen dan mijn eigen vader geld geven.. Puur omdat hij het gevraagd heeft.. Cadeaubonnetje/etentje vind ik prima uit eigen initiatief van degene die geholpen wordt.. Maar als helpende geld vragen? Zo not done..

Ik zag iets over kapper: mijn vader heeft een eigen kapsalon maar die knipt echt wel de goede familie/vrienden gratis thuis hoor :D Krijgt ie vaak wel flesje wijn ofzo voor.. Maar geld zou hij niet eens aannemen..

18. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Helemaal mee eens. Als je vader het prettiger vindt om geld te vragen om zo de onderlinge verhoudingen in de familie niet te beschadigen is dat toch zijn eigen keus. Hij zal vast minder vragen aan jullie dan aan een vreemde.

19. Evientje

Evientje Niet meer actief

Toen ik vanuit mijn ouders weer op mezelf ging (tijdelijk bij mijn ouders gewoond na uit elkaar gaan) hebben mijn oom en tante ook geholpen, ik mocht nog geen bloemetje als bedankje kopen. Wel speciaal voor de mannen een krat bier gehaald voor na het klussen! Ook voor het bedank etentje wat ik wilde doen om diegene te bedanken die meehielpen met verhuizen, sloegen ze vriendelijk af, wilde wel een keer komen eten, maar niet als bedankje want als familie en vrienden doe je dat voor elkaar! (Was hun opmerking, ook van vrienden)
    Moet ik er wel bijzeggen dat als er iemand gaat klussen en hulp nodig heeft zo ongeveer heel de familie klaar staat om te helpen!

20. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Precies dit wij betalen mijn schoonouders ook als vaste oppas. Ze kunnen het goed gebruiken en als ik een andere oppas moet inhuren kost die ook geld.

Overigens voor kleine dingetjes wordt geen geld gevraagd alleen voor structurele hulp

Deel Deze Pagina