Ouders geven kind te vroeg vast voedsel

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Agter, 26 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Wel opmerkelijk dat verschil in te vroege bijvoeding tussen kv- en bv-kindjes.
    Ook de redenen die gegeven worden, kom ik vaak hier op zp tegen.

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier op het CB zeggen ze ook uitdrukkelijk: exclusief bv tot 6 maanden, met kv mag je al beginnen met 4 maanden. Beter is tussen 4 en 6 maanden te beginnen (met kv), maar zeker niet voor de 4 maanden.

3. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    In het artikel staat dat meer dan de helft van de kv-kindjes al voor de vier maanden bijvoeding krijgt. Dat vind ik echt veel, en had ik niet verwacht.

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ja, dat vind ik ook erg veel. Het is wel een Amerikaans onderzoek, dus tot hoever de resultaten te vertalen zijn naar hier is niet zeker.

5. Marijke1985

Marijke1985 Fanatiek lid

11 jan 2006
    2.505
    1
    0
    serveerster
    Hier juist op aanraden van de kinderarts met 3 maanden met rijstebloem papje begonnen en sinds zondag geven wij ook een bananenhapje.

Ze vind het Heerlijk!

6. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik ben zelf pas begonnen met 5,5 maand en mijn zoontje heeft KV gehad. Maar ik ken wel iemand die al met 3,5 maand is begonnen met een fruithapje. Ik heb haar gevraagd waarom en ze gaf aan dit leuk :$ te vinden en ze dacht dat haar dochter er al aan toe was.

Ik vond mijn zoontje met 4 maanden nog zo klein en hij kon nog helemaal niet goed zitten, ik vond het zo tegen natuurlijk om dan al te beginnen met bijvoeding. Ze zijn zo kort klein en je hebt nog alle tijd om een baby te laten wennen aan vast voedsel, toch!

7. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    en dit onderzoek is gedaan onder Nederlandse kinderen of onder Amerikaanse kinderen?

*tot die tijd onthoud ik me even van commentaar:D*

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ach ja, mijn moeder begon met 8 weken en leef ook nog..

Anyway, hier nooit voor 6 maanden omdat het dan pas hoeft en ik het voor die tijd ook helemaal niet handig vind haha.

9. wasmachine

wasmachine Niet meer actief

Ik vond het zielig dat hij zo lang kunstvoeding moest hebben omdat de kunstvoeding ontzettend stonk. Wanneer ik nog wat afgekolfde melk in de vriezer had vond hij het duidelijk lekkerder.

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

De argumenten die ook worden gegeven om voor de 4 maanden te beginnen, 'hij sabbelt op zijn handjes", "hij kijkt ons het eten uit de mond", "hij heeft steeds meer honger", zijn eigenlijk niet ergens op gebaseerd. En dan wel zeggen: "hij snapt de lepel niet", logisch he.

Ik denk dat een kind echt toe is aan vast voedsel als hij min of meer stevig kan zitten, dingen zelf naar zijn mond brengt en weet dat hij voor de lepel zijn mondje moet openen. En die leeftijd zal varieren, want geen kind is hetzelfde.

Umm, hier ook met 3 maanden een bananenhapje met geprakte Liga en sinaasappelsap gehad, maar als ik mijn moeder nu spreek geeft ze toch aan dat ze het nu ook anders had gedaan :D

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dit verbaast mij niets! Afgelopen jaren wees onderzoek uit: "Wachten is niet nodig, bijvoeden mag eerder!". Dan krijg je dus dit soort praktijken.

De grens werd dus gesteld op 4 maanden (wat ik bijzonder vroeg blijf vinden) en als mensen dan eerder willen, krijg je dus dat het tricky wordt. Als je de grens bij 6 maanden zet, zit je sowieso meer safe.

Darmen zijn nog niet toe aan bijvoeding onder de 4 maanden.

12. Coortje

Coortje Niet meer actief

hier 3 kids ( jongste 4 maand) en alledrie fv maar ook alledrie pas met 6 maanden langzaam leren wennen aan ander voedsel ( wel krijgt hij een lepel rijstebloem door de laatste fles) Ik vind dit fijner en ze snappen het in mijn beleving sneller

13. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt, met de oudste kreeg ik het advies niet voor de 6 maanden met vaste voeding te beginnen. Bij de jongste vier jaar later was het ineens 4 maanden. Nou mevrouwtje heeft mooi tot net geen 6 maanden moeten wachten.

14. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Hier altijd pas rond 6. Maanden begonnen.....vindt eerder echt veel te vroeg.

Vindt het ook niet echt opmerkelijk dat mensen al eerder beginnen....hoor t zo vaak en vindt dat dan zo jammer, je creëert misschien een allergie die er anders nooit geweest was.

15. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Dat het veel gebeurt verrast me niet, maar de percentages lijken me wel erg hoog (of tellen ze bijv JBPM hier ook onder bijvoeding?). Mensen denken snel "ach die paar dagen/weken, wat maakt het verschil" en dan is het vervelend als de grens met 4 maanden wordt gesteld, wat toch een behoorlijk strakke grens is.

16. jippie84

jippie84 Bekend lid

13 mrt 2013
    665
    0
    16
    NULL
    NULL
    Tsja, die onderzoeken vind ik altijd nogal onzin eigenlijk. De uitkomsten verschillen ieder jaar en het ligt er maar net aan, waar naar gekeken wordt. Obesitas bijvoorbeeld lijkt mij toch écht vooral andere oorzaken te hebben..

En dan een gevaarlijke uitspraak... (ik vind mensen die als een kip zonder kop dit soort onderzoeken geloven eerlijk gezegd een beetje dommig) Want je kunt toch zelf ook nog nadenken? En dan heb ik het zeker niet alleen over dit artikel...

Hier heb ik naar mijn eigen kindjes gekeken.. De oudste was er met 3 maanden echt al aan toe, die werd steeds ontevredener en met 3,5 maand ben ik overstag gegaan. (de hele dag een huilend kind is ook zowat) Ze at meteen perfect, deed zelf haar mondje open en slikte het goed door. had het liefst meteen een potje leeggegeten. Terwijl de tweede heel tevreden was tot 6 maanden en zelfs toen nog vrij lang heeft moeten wennen aan vast voedsel.

Ik vind dat er dus eens wat meer vertrouwen moet komen in moeders zelf. er is ook nog zoiets als instinct. Niemand heeft de behoefte om een pasgeboren baby al fruit te geven, maar sommige moeders hebben die behoefte wel bij 3 maanden. Dat heet instinct! en bij een kalfje staat er ook geen boze boer te zwaaien met zijn riek als dat kalfje wat eerder begint aan het gras. omdat hij daar nog niet aan toe is.... waarom worden die moeders hier wel afgekraakt? die kinderen eten het echt pas als ze eraan toe zijn hoor. Geloof niet dat er moeders zijn die het bij hun kinderen in de strot duwen.

En dan ook nog dat ondertoontje over dat BV- moeders weer eens beter uit de bus komen dan FV- moeders....

17. jippie84

jippie84 Bekend lid

13 mrt 2013
    665
    0
    16
    NULL
    NULL

Dat is ook al zo'n onzin... een allergie creëer je eerder door een gebrek aan blootstelling, dan door te vroege blootstelling. Als je zelf allergisch bent ergens voor is het natuurlijk beter extra voorzichtig te zijn, omdat een allergie gevaarlijk kan zijn voor je kindje.

Als ik zelf nooit kiwi eet, moet ik niet mijn kindje opeens met 3 (of 6) maanden kiwi gaan geven. Als ik tijdens de zwangerschap gewoon regelmatig kiwi's heb gegeten is het veel minder aannemelijk dat mijn kindje er allergisch op zou reageren.

18. Saja87

Saja87 Niet meer actief

19. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Oké dan;).....

Mij is verteld dat je darmen nog niet optimaal zijn voor 6 maanden en je lichaam er dan zo op kan reageren dat het een allergie ontwikkelt.

Snap dat jij overtuigd bent van jezelf maar doe niet alsof de rest onzin verteld dan;)...

Ik vindt het iig niet verstandig om voor 6 maanden te beginnen.

20. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0

Deel Deze Pagina