Ouders geven kind te vroeg vast voedsel

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Agter, 26 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier ook laatst het groeiboekje van 1985 (mijn geboortejaar) ingekeken. Ik vond de tips met betrekking tot borstvoeding eigenlijk helemaal niet zo gedateerd. Er werd geadviseerd heel veel aan te leggen (om de 2 a 3 uur) om de productie op gang te brengen en te houden en zelfs clusteren werd uitgelegd.

Toch heeft mijn moeder het niet langer volgehouden dan 2 maanden, en mijn broer heeft geen druppel bv gehad. Ze werd "zenuwachtig" van de voedingen. Dan zat er kraambezoek beneden en moest ik boven drinken, en dan schoot het niet op.:D

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier ook Liga met geprakte banaan en sinaasappelsap vanaf 3 maanden. Mijn broer kreeg het vanaf 4 maanden, ook eerst fruit, daarna groente.

3. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ik ben ook van 1985. Omdanks een helse keizersnee heb ik wel bv gehad. Volgens mij 6 maanden. En ik heb a la rapley de bijvoeding gehad. Wel begonnen geprakt met lepel, met 4,5 maand geloof ik, daarna altijd stukjes en zelf eten gehad. En nooit geprakte liga, vond mijn moeder echt zo maf. En mijn moeder is ook top begeleid met de bv zei ze. In tegenstelling tot mijn oma vroeger. Die een kind van 6 weken had die altijd gilde. Tot haar moeder een fles en poedermelk kocht, die gaf en mijn vader was stil. Dat kind had gewoon honger zei ze heel droog. Mijn oma had echt 0,0 begeleiding gehad.

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn vader was de helft van een tweeling, ik zal eens aan mijn oma vragen of ze bv heeft gegeven. Zelf wist hij het niet meer;)

Moeder van mijn moeder heeft haar 4 kinderen minstens een jaar gevoed. Ik weet niet of ze echt begeleiding heeft gehad, dat zou ik eens aan mijn opa moeten vragen. Maar na een keer geslaagde bv kan je ook niet meer zo makkelijk onzeker gemaakt worden bij nummers 2, 3 en 4.

5. Triskele

Triskele Niet meer actief

Allebei mijn oma's vonden BV onzin, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, die zeiden, jemig wat een heerlijkheid dat je dat gewoon hebt die luxe, mijn oma deed het puur uit noodzaak eigenlijk (geldkwestie ook) maar als ze zelf kon kiezen had ze liever allemaal flesje gegeven.. zo kan het dus ook..

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Grappig eigenlijk... ik zou bv juist schuiven onder 'makkelijk' en flesjes onder 'moeilijk', maar het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.;)

7. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    In 1974 was het advies van het CB om al met wat fruit te starten met 2.5 maand. ( bij mijn broer ) In 1981 kreeg mijn moeder van het CB het advies om al te starten op 3 maanden bij mij met geprakte banaan, met daar door heen liga en sinaasappelsap.
    Nu tegenwoordig lopen de adviezen zo gigantisch ver uiteen. Bij het ene CB mag je starten op 4 maanden, en bij het andere CB mag je pas starten vanaf de 6 maanden.

8. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Tegen mijn schoonmoeder was ook gezegd dat ze maar niet aan bv moest beginnen, want dat was echt zo'n gedoe... Gelukkig zijn de tijden veranderd.

9. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Snap niet hoe borstvoeding als fout gezien kan worden....
    Het is het natuurlijkste wat er is, alle dieren worden zo gezoogd.
    En het is ook nog een heel erg fijn, goedkoop en makkelijk.
    (Snap wel dat er vrouwen zijn die geen productie hebben)
    Tja wanneer bijvoeding... Iedereen zegt weer wat anders wat goed of juist slecht blijkt te zijn. Ik denk dat ik met 5 mnd ga beginnen met groente en rijstepap

10. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Waarom begin je eigenlijk met rijstepap? Mijn zoontje eet nu sinds twee weekjes en ik ben begonnen met groente en fruit en nu langzaamaan wat brood. Waarom geven ouders rijstepap? (sorry, misschien een stomme vraag...)

11. Delta

Delta Niet meer actief

Ik gaf het met toen ze 4.5 maand was, ze dronk een liter per dag en kon wel meer op, ik deed het in de ochtend fles, dan was ze iets langer verzadigd. Met 6 maanden ging ik over op volkorenspelt voor baby's vanaf 6 maanden..

12. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    ja, ok, maar dan is het dus omdat ze anders niet verzadigd genoeg zijn. Maar om het te geven als bijvoeding om te leren eten zeg maar, is het helemaal niet nodig toch?

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

Pap of rijstebloem is inderdaad niet nodig, als het kindje niet veel honger heeft. Wel kan het als alternatief dienen als hij brood niet zo graag eet in het begin.

14. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    #294 duveltje, 29 mrt 2013
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2013
    Ik ben uit '76 en heb net even mijn "ikke-boek" erbij gepakt :D

Ik was 2,5 maand toen ik mijn eerste fruithapje kreeg; sinaasappel met beschuit.
    Toen ik 4 maanden was kreeg ik voor het eerst een hapje met groenten (worteltjes met beschuit :$)

Met 8 maanden was ik volledig van de flesjes af en at ik volwaardig mee (wel rekening houdend met kruiden).

Ik heb mijn "officiële" voedingsvoorschrift gevonden (uit 1976 dus) van de bureau-arts.

Bij 3 maanden: voor de 3e fles- of borstvoeding: beschuit, 2 theelepels vruchtensap (sinaasappel, gezeefde tomaat), roosvivee en 4 theelepels water.
    en 1 AD let en 1 tablet zymafluor (geen idee wat en waarom)

Dit wordt in de komende maanden opgebouwd. Bij 6,5 maanden: volledig mee-eten, inclusief 2 flessen. Die flessen moeten er binnen een maand af zijn.

opmerking: GEEN liga of lange vinger geven!!!

Ik heb het niet geciteerd hoor, maar samengevat. Het opbouwen van de hapjes wordt zeer gedetailleerd en zelfs op tijd (om 10.15 uur: boterham met bijv smeerworst, appelstroop) beschreven.

15. Islah

Islah Niet meer actief

Dat is de bijvoeding waarmee ik ben begonnen, mijn dochter was toen bijna 6 maanden (op een paar dagen na ofzo). Ze dronk erg slecht en op die manier kreeg ze toch nog wat extra melk binnen zonder dat ze het 'doorhad'. Sommigen geven dit volgens mij bij de laatste fles om beter te laten doorslapen, dat heb ik niet gedaan.

16. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    ok, dat dacht ik al. Denk dat we hier geen pap gaan geven, brood lijkt hij nu al erg lekker te vinden.

17. Triskele

BV voeding 15/20 minuutjes, hier flesvoeding, 1 minuut klaarmaken (gewoon water uit de kraan, poeder erbij) en geven binnen 5 minuutjes op, dus ja sneller en makkelijker, zeker met een kind wat medicatie nodig heeft... ligt ook aan het kind, je zal ook kids hebben die eeuwen over die fles doen dat ken ik bij mijn kids niet..

18. Triskele

Als ze niet verzadigd zijn van de normale voeding kan je dit erbij geven zonder dat je meteen andere bijvoeding moet gaan geven (vaak als ze nog wat jonger zijn en nog niet een hapje mogen kan je zo mee "rekken" zeg maar) hier trouwens advies om eerst groente te geven en pas na 6 maanden ook fruit e.d. (ivm smaakwenning maar ook allergie e.d.)

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Leuk om eens te lezen

En...heb je last van je darmen en/of eczeem?

20. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    **offtopic**
    bv duurt niet zo lang hoor:p Een dikke 5 minuten en mevrouwtje is verzadigd.

Niks geen poeder, of water te pakken, en niks afwassen;)

Deel Deze Pagina